Og nu til noget helt andet, for der var ikke mange klassiske biler på dette Oldtimertreff langt ude på landet.
På vejen hjem fra Hockenheim havde jeg overnattet lidt nord for Kassel – på et hotel, der var “motorcykelvenligt”, som der stod på et skilt. Under morgenmaden fandt jeg så en brochure, der gav tips til motorcykelture i området, og jeg kunne se, at det nogenlunde første i min retning. Så jeg satte kursen mod Fuldatal og drejede her ind på landevej 3, der simpelthen følger floden Fulda et godt stykke vej opefter. Og derefter bliver til landevej 80, der følger Weser. Begge floder bugter sig, så det er en lyst, og hele sceneriet ligger i de smukkeste dalområder, så det var en god beslutning: Det var en skøn morgen og køreglæden i Alpinaen var til at tage og følge på.

Nede til højre løber floden Weser, og landevej 80 følger med.
Ved gennemkørsel i en lille by så jeg et skilt med teksten “Oldtimertreff”. Jeg tjekkede lige adressen, der kun var en lille omvej fra min omvej, så det tog jeg også med: Et lille lokalt biltræf skal man jo aldrig gå af vejen for, og det lå på en gammel klostergård, kunne jeg se af skiltet. Da jeg kom ned til indkørslen var der ligefrem en lille kø for at komme ind, så det lovede jo godt. Der var ganske vist ingen klassikere på parkeringspladsen på græsmarken, men på vej til fods derop så jeg en Mercedes SL (R107) smidt i græsset, så det passede helt med min forventninger. De næste biler jeg så var en Mercedes 280 SE Cabriolet ved siden af nogle klassiske Opeler, men derefter kom der andre boller på suppen.

Det var et dejligt sted med god stemning, men biler var der ikke mange af.
Det hele foregik i den lukkede klostergård, og det var først da jeg trådte herind at det gik op for mig, at det her på dansk nok ville have heddet et traktortræf, for på vejen derind havde jeg set alle de personerbiler der var: Resten var traktorer af hjertens lyst! Fra alle tidsaldre, af alle typer, i alle farver. Og i mange former for stand, vil jeg tilføje. Traktorentusiaster er åbenbart meget til originalitet, og det var en sand fornøjelse af se de mange former for solbleget og afskallet lak efter utvivlsomt mange hårde år som arbejdsheste.
Overvældende mange af traktorerne var fra Lanz, der jo ikke er så almindelige herhjemme. Men mærket stammer fra Mannheim, der trods alt ikke var langt væk, så måske derfor? Selvom mange af de andre mærker også var tyske, så fandt man dog også en klassisk Massey-Ferguson eller McCormick rundt omkring på pladsen – og sågår et par eksotiske dampmaskiner.

Den her må siges at være overrestaureret i denne sammenhæng.
En interessant ting ved det her træf var i øvrigt en enighed om, at maskinerne skulle køres rundt omkring på pladsen, lige lukt ind i menneskemængden af kvinder, gamle og børn. Bevares, de ældste af dem kørte nærmest unaturligt langsomt, men nogle af dem var overraskende lydsvage, og for eksempel sådan en dampmaskine kunne godt lave snigeren hvis man var lidt uopmærksom.
Og når de holdt en pause fra at køre, så kunne maskinern godt bare stå i tomgang med deres fritliggende svinghjul og sager lystigt snurrende løs. Nedenstående maskine var den eneste der var sporadisk spærret af, for her var der sluttet hele tre maskiner til en slags old-shool PTO, hvor man med meterlange remtræk nok godt kunne få fingere i maskinen. Jeg kunne ikke lade være med at tænke på hvad en dansk forstads hønespeltmor ville sige til det her:

Denne traktor drev hele tre tilbehørsmaskiner.
Jeg nød det, for stemningen var virkelig fin, og for mig var nærmest ALT nyt. Alligevel kunne jeg godt se mange ligheder mellem bilhobbyen og traktorhobbyen, og også her gik folk rundt i mærketøj fra Fahr, Deutz og så videre, ligesom der var diverse fin merchandise at finde for sit yndlingsmærke.
Kaffeudsalget var også et lokalt landbageri, og jeg fik et pragtfuldt “Rustikales Landbrot” med hjem, samt var helt bestemt en oplevelse rigere. Det føjede lidt til, at træffet var noget andet end jeg havde troet, men det skader ikke for jeg kom væk som et klogere menneske end jeg ankom. Vær advaret om, at jeg nu er en haj til den gode jyske selskabsleg “Traktor”, så pas på med at udfordre mig.
Så overstadig var jeg, da jeg forlod Oldtimertreff, at jeg i stedet for at køre den korteste vej videre til Hannover drejede til højre ud på endnu en omvej, og overvejede om man kan køre hele vejen igennem Tyskland ved at følge floderne? Vel vidende, at det vil tage rigtig lang tid. Men hvem ved så til gengæld hvad man møder på sin vej?
Traktorer kan også noget. Især sammen med Opel’er.
Den gennerelle mening om sidstnævnte her på sitet er jo også, at det er bøndernes foretrukne mærke 🙄
Helt enig, @claus-n. Men nu jeg tænker over det, så stod det faktisk 2-2 i kampen om bøndernes gunst, for der var ganske rigtigt to Opel men også to Mercedes. Og hvis man tager den enlige Unimog med, så vinder Mercedes faktisk!
Det slår mig også, @claus-n, at der (vurderet ud fra kommentarerne eller mangel på samme) ikke er mange andre der mener, at traktorer kan noget…
Jeg fik nu igen lyst til een, må jeg sige.
Så sandt så sandt, ærede navnebroder.
Vi ved jo alle godt @ce, at det er bønderne der sidder på “flæsket”, så naturligvis kører de Mercedes.
Jo vist kan veteran traktorer noget! 👍
Jeg har denne fine Bukh 302, restaureret af min søn. Den var allerede i fin stand da han fandt den, så den blev skilt af, fik udskiftet nogle sliddele og derefter malet.
Mærket Bukh er jo et stykke dansk industri historie, på linie med Nimbus. Så den hører hjemme i enhver samling. 🙂
Den ene af de nævnte Mercedes har jeg reserveret en solohistorie til, @claus-n, thi den var noget ganske særligt. I den grad, at jeg har svært ved at tro, at det var en bondebil. Men som sagt – mere om den senere.
For nu må vi koncentrere os om traktorerne :-)
Jamen vi kan da også godt herhjemme. Se fx her: http://www.gvtf.dk/ hvor der bogstavelig talt er alt fra skovsave til kampvogne. Et år havde de en dampdreven grammofon, et andet en 23 liters stjernemotor fra en flyvemaskine, som de jævnligt startede op. Og hos nabotræffet https://timewinder.dk/ kan du køre 1/8 mileræs med din førkrigsklassiker. Og som sædvanlig er p-pladsen lige så spændende som træfpladsen.
@oluf, der var ikke en eneste Bukh til det træf!
Tja jeg har en tohjulet traktor en IRUS som er ældre end min SAAB (knap 500 kubik og vel en 15 heste)
Øhh, @hp-thygesen, en tohjulet traktor – vælter den ikke? Eller støtter den permanent på en plov eller noget? Jeg er ikke helt med.
Mon ikke den to-hjulede traktor hører til i gråzonen mellem det vi nutildags kalder en fræser og en ‘rigtig’ traktor.
Mærket Nibbi var meget udbredt. Når man koblede en vogn på blev den til en knækstyret 4-hjulet traktor med forhjulstræk
Sådan en Lanz Bulldog er ret fed på den fede måde.
Ved et nyligt STAR-boat-stævne på en sø tæt ved Hannover, blev bådene på trailer bugseret rundt på havnearealet med denne skønhed. Den var NY-restaureret. Dette var dens første optræden i det fri.
Fiat, Mercedes, Lamborghini og Ferrari er jo alle bilmærker, som er ualmindeligt elskede her på sitet.
Jeg minder lige om, at de OGSÅ producerer til bønder.
Og lad mig i samme forbindelse nævne traktorproducenten Porsche, hvis biler er åh så feterede her på sitet 🤮
Selvfølgelig kan gamle Traktorer noget…Specielt hvis man bor et sted hvor man kan bruge dem. Jeg har en Lamborghini og en Leyland.
Jeg kan simpelthen se Gandinis signaturskærmudskæringer i dén der, @thmace!