Register

18 + nineteen =

A password will be e-mailed to you.

Den bedste bil nogensinde i orange? Det er nemt! Men hvad er så den næstbedste?

Min ferie er startet og da jeg kører sydpå i bil passerer jeg Tyskland, og her stammer den bedste bil nogensinde lavet i orange fra: Mercedes C111. Kendere vil straks indvende, at den ikke er fra halvfjerdserne, og den første C111 blev ganske rigtigt også allerede vist i 1969.

Her er den: Den skønneste bil nogensinde lakeret i orange. Basta.

Men C111 var et fremtidskoncept og skuede som sådan langt ind i halvfjerdserne. Den sidste C111-variant blev bygget i 1979 og inkluderede noget så usexet som diesel – og Mercedes har sikkert tænkt over det, men lige dén var faktisk heller ikke orange, så den glemmer vi lige. Jeg har været så heldig at se de tidlige wankelbiler flere gange på udstillinger og på Mercedes-Benz’ museum, og modellen trykker på ALLE de rigtige knapper for mig. Og farven ER en del af det. 

Interiøret i en tidlig C111.

Det er sjældent man ser kabinen i en C111, så det inkluderer jeg lige et billede af også: Her er nemlig også en passende mængde halvfjerdserstemning, og det ER ikke langt fra at jeg kan se et trækugle-besat massageovertræk i førerstolen. Og et bedetæppe i bunden. Elsker det. 

Jeg har selv kun haft een bil i ægte orange, min gamle Fiat 124 Sport Coupé fra 1974. Den havde sort læder så manglede det sidste frække halvfjerdsertræk, men det meste andet var der – inklusiv eftermonteret glassoltag, funky magnesiumsfælge og anhængertræk. Den elskede jeg også. Igen ikke mindst på grund af farven. Jeg drømmer om at få en orange bil igen engang, og der er SÅ mange, hvor netop dén farve får dem til at vise sig fra deres bedste side. Ligesom C111’eren. 

Så nu til dagens store spørgsmål: Hvilken er den næstbedste bil nogensinde lavet i orange? 

(Alle C111 fotos er fra Mercedes-Benz)

43 kommentarer

  1. Kai

    Der kører en BMW 2002 rundt i Kbh og nordsjælland, vist nok 2 af slagsen, orange og med de helt rigtige skærmkit usw. på.
    Det er i hvertfald en oplagt kandidat til en bil der bærer orange smukt.

    Svar
  2. TOCOMAN

    Hvis det ikke må være den bedste, så da den næstbedste bil. Lamborghini Miura i Lamborghini-orange

    Svar
  3. Sport

    Ja, her er mit bud… – den fandtes også som Corgi-model da jeg var en ung mand.

    Svar
  4. jakob356

    Kunne godt bruge en Matra Bagheera i orange!
    (Citrongul, brunmetallic eller french racing blue går også an. Vile sågar tage én der var grøn som en Porsche Targa)

    Der stod en helt fantastisk orange Esprit under træerne på CHGP, henne ved Haaning og Sotheby’s. Den synes jeg er et ret godt bud også :-)

    Svar
  5. Michael H.

    En Elise/Exige i Chrome orange er ikke en traditionel lotus farve, men klæder bilen.
    En anden klassiker kunne være en 911F i Blut orange

    Svar
  6. Ole JAGmann

    Orange er min yndlingsfarve og der er mange ikoniske 70er biler der ser godt ud i orange, mange er vist ovenfor.
    Kan en Bond Bug være andet end orange?
    Men den orange bil der fyldte mest i min barndom var Tony Curtis orange Dino i Persuaders eller “De uheldige helte”.

    Svar
  7. Leo Jensen

    Min 2CV var orange indtil 1990. Den mørke Orange Tenere AC329, vigtig detalje ! Den senere lyse orange er slet ikke lige så pæn, hvis man vil have min subjektive mening.
    Og jep, det er mig på billedet fra vores 3 ugers sommerferie i Provence i 1989
    Bilen holder stadig i indkørslen og er selvfølgelig kørende !

    Svar
  8. Thomas Pedersen

    Halvfjerdsernes farve må da være brun. Men orange er også bare en fed farve. Synes faktisk min Mexico gør sig godt i den farve selvom den ikke er en original farve. Den skiftede farve fra guldmetallic til orange under første og eneste ejer i Zaragoza. Det er sjovt Ole JAGMann jeg har egentlig altid set The Persuaders – Danny Wildes bil som rød – men farve TV´et var jo ikke i så god opløsning dengang.

    Svar
  9. Troels Maaloe

    Og jeg har en personlig svaghed for orange/hvid kombinationen.
    Lambrettaen er godtnok fra 1964, og måske bare forud for halvfjerdsernes orangefascination.

    Svar
  10. Michael Sehested Lund

    Det bliver en van fra Mini Trans, man ringer bare 4×42, så kommer der en!
    Spøg til side, verdens bedste allrounder, Porsche 911, fandtes i en række fede 1970’er farver, hvor jeg også (den er allerede nævnt) napper en F-model i Blutorange.

    Svar
  11. Kondrup

    Der er ingen tvivl verdens bedste orange bil er, Bizzarrini Europe GT…. den slår alt …. selv en C111. Basta bum!!!
    Til nød kunne jeg leve med Bizzarrini Strada (5300GT) men så skal den være grøn, og nej ikke EL….

    Svar
  12. Kondrup

    Men det slår mig nu, den er jo ikke fra 70érne :-(

    Så jeg ryger med på Jakon356´s Matra Bagheera :-)

    Svar
  13. Keld Jørgensen

    Orange er bare fantastik, selv kunne jeg godt være fristet alene af farven lige meget hvilken bil.Dog har sådan MB længe spøgt længe hos mig….

    Svar
  14. Claus Ebberfeld

    Tak for de mange gode bud, kære læsere – der også viser, at orange sandelig ikke bare er een farve.

    @thmace har ret med hensyn til Danny Wildes Dino 246 GT – ogøh, det har @ole-wichmann også: Dinoen er jo helt klart ovre i den orange skala, men Ferrari kaldte faktisk farven for rød – “Rosso Dino”, for at være helt eksakt.

    Og så er der noget helt galt med den Renault 5 Turbo, @michael-h: Den er aldrig lavet i orange, så jeg tror den fotograferede bil (og interior) er den almindelige røde, men komplet fortegnet af forkert billedbehandling.

    Jeg er også HELT med på @jacob-orfelts bud med en Aston Martin DBS – men kaldte de ikke selv farven for gul? “Bahama Yellow”, mener jeg nemlig den hedder.

    En af mine egne personlige favoritter til at få noget orange ind i min garage er en BMW 2002 Touring i den kulør. Jeg havde jo engang en hvid, og det er en rigtigt fin bil – som også får en dimension mere i den helt rigtige farve.

    Svar
  15. Henning Hjorth

    Jeg må indrømme, at jeg har ejet en bil i en rædselsfuld orange farve!

    Købte i 1972 en NSU 1200 TT i farven Targaorange!

    Bilen var en årgang 1971 og tilhørte en tysk turist , der havde været en tur i grøften med bilen her på Langeland! Betalte ham 2000 DM for bilen, og han rejste hjem med toget!
    Brugte efteråret til at rette buler op, og få bilen omlakeret i hvid!
    Den skulle ligne Leif Petersens baneracer, som jeg beundrede på Jyllandsringen!
    Hvid med røde og blå striber! For at gøre illusionen perfekt, tunede jeg motoren til TTS
    specifikationer, samt monterede 5,5 og 7x 13 ATS fælge!
    Betalte 8000,- kr i registreringsafgift, og så var jeg klar til gaderæs!

    Ak ja, jeg skulle nok have beholdt den, når man ser på dagens priser!
    Men jeg var blevet Lotus syg, så den måtte sælges til fordel for en Lotus Europa Special.
    Hilsen Henning Hjorth

    Svar
  16. Henrik Kusk

    2 kommentarer herfra:

    1. Michael H. : Mener faktisk at “den første pressebil” ved lanceringen i 1997 af Lotus Elise var en orange Elise

    2. Claus Ebberfeld. Tror ikke det er billedbehandlings programmerne der snyder, derimod at mange røde biler fra 70’erne bliver mere orange med tiden.
    Jeg har set mange røde Morgan’s fra 70’erne (og 80’erne) der har skiftet farve til en orange nuance over tid.

    .. og da jeg startede i nyt job som productchef ved Telemecanique i 1987, havde vi en “fælles lager varevogn” – en Toyota Hi-Ace med ratgear i netop Orange
    mvh Henrik Kusk

    Svar
  17. Claus N

    Denne. Uanset hvad andre siger og mener.

    Den kan lige snige sig med ind i 70’erne. Og det nærmeste jeg nogensinde kommer en Audi.

    Svar
  18. AlfaHahn

    Kunne ikke lige finde den i Jägermeister bemaling til race, men denne originale er også fantastisk :-)

    Svar
  19. Christian N

    Et barndomsminde om en hverdagshelt. I den helt rigtige 70’er orange :)

    Svar
  20. Jens Langdahl

    Den bedste tråd længe! Tog gerne en Plymouth Cuda 340 med 4-trins fra 1970, men ville, alt andet lige, hellere have denne Lamborghini Jarama GTS:

    Svar
  21. Peter

    Efter min mening den næst-bedste bil nogensinde i orange en Audi 60. Hvis I skal lede efter en, kan jeg oplyse at farvekoden hedder “L20D Clementine”.

    Svar
  22. Kurt

    Som gammel FIAT mand er dén orange bil, som jeg husker bedst, en FIAT Ritmo, som kom i 1978. Fordelen ved den orange var, at rusten var knap så synlig, som på de grønne. Det var de 2 farver, som der blev solgt flest af, da de kom frem. Teknikken var fortrinlig og var jo i virkeligheden taget fra FIAT 128. Men karrosseriet var sgu for dårlig til det danske klima. I løbet af få rustede de både her og der. Og jeg tror ikke, der er flere af de første årgange tilbage kørende i Danmark. Den sidste orange 1978 model jeg kender, blev skrottet for 3-4 år siden i Støvring.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.