De forbandede danske afgifter – del 13
Som dansker skal man ikke glæde sig for tidligt. ViaRETRO har skrevet om afgifter mange gange før i mange forskellige sammenhænge, og det er sjældent positivt. “Del 13” i overskriften ligesom bare flød ud af pennen – men er jo ved nærmere eftertanke nærmest Nostradamusagtigt passende. Intet vil glæde redaktøren mere end engang at kunne skrive en glad tekst om de danske afgifter – men det bliver heller ikke denne gang. Det handler om den herunder:
AMG Hammer coupé 6.0 “Widebody” er een af de her årti-definerende biler, som redaktøren ved første øjekast kalder en youngtimer – men som ved nærmere eftersyn viser sig at være fra 1989 og dermed en rigtig veteranbil. Ooh, og dermed på veteranafgift ved import til Danmark. Det er utroligt så mange der stadig tror, at dermed bliver det billigt at sætte danske nummerplader på. Så lad os lige se nærmere på bilen herunder:
Den var på auktion ovre i Amerikas forenede statee i forbindelse med den store Amelia Island-concours, og havde en forhåndsvurdering på halvanden til to milloner dollars. Nuvel, det virker vildt højt, men bilen hér var en af de ganske få (måske endda den eneste?) “Hammer” med manuel gearkasse – og så finder jeg personligt coupéen væsentligt pænere end den firedørs Hammer. Begge er sjældne, men det med den manuelle gearkasse løfter den opi en anden lige.
Troede jeg og mange andre, herunder auktionshuset. Ikke desto mindre solgte den for 665.000 dollars, altså under det halve af selv den laveste vurderingspris. Godt købt, det er jeg sikker på. Og på en måde ville jeg ønske, at det var en heldig dansker, der var snarrådig med byderkortet i det rette sekund. Men på en anden måde vil jeg ikke: Især ikke, hvis han/hun abonnerer på den gamle sandhed om at veteranbiler er billige i afgift.
De gældende “nye” afgiftsregler, der kom med overgangen til 2021, tager nemlig stadig udgangspunkt i en given bils listepris fra ny, og nøjagtigt som ViaRETRO dengang forudsagde (artiklen fra december 2020 hedder “28 eksempler på de nye veteranafgifter” og kan læses ved et klik på titlen) ville fastholdelsen af dét princip betyde mere og mere absurde veteranafgifter – og det eksemplificerer denne “Hammer” meget tydeligt.
Den solgte som nævnt for det halve af vurderingsprisen – men det ændrer sjovt nok intet på den danske afgift. Og den er storslem: Den bliver for veteranbiler som sagt beregnet ud fra nyprisen, og jeg var chokeret da jeg slog op i Bilrevyen for at se, om man kunne være så heldig at finde den sjældne AMG dér. For det kunne man – hvilket var første chok. Det næste var selve pris – se selv:
Nemlig, d’herrer og d’damer bilentusiaster: AMG Hammer coupé 6.0 “Widebody” havde en listepris på 3,5 mio kroner fra ny. Den liste vi lavede i den gamle artikel, så læserne kunne estimere afgiften ved registrering i Danmark – jamen, den gik kun til to millioner kroner! Dét svarer til en afgift på over 600.000 kroner, og en AMG som den her sprænger alle rammerne. Og det uanset hvad den så i øvrigt har kostet at købe.
I det her tilfælde var det så 665.000 dollars eller knap fem millioner kroner, og i dét lys er det jo nemt at afskrive veteranafgiften på over en million som den lille faktor i regnestykket. Når millionerne ruller, ikkesandt? Men sådan er virkeligheden jo ikke, og for alle fornuftige mennesker giver det ingen rigtig mening, at en AMG “Hammer” 300 CE skal koste over en million kroner i afgift, mens en almindelig 300CE koster under en tiendedel.
Og jeg er helt med på, at mange mennesker tror, at afgifter handler om rationalitet og logik – men det gælder bare ikke registreringsafgifter. Brok slut. For denne gang (som sagt del 13)…
God weekend
Claus Ebberfeld

Heldigvis er den helt almindelige 300CE (og for den sags skyld de andre coupéer) alle meget smukke biler, som man kan få til meget billigere penge.
ViaRETRO handler om Alt om Klassiske Biler og det gør Klub ViaRETRO også.
Som medlem får du:
- Klub ViaRETRO-reversnål i ægte emalje
- det kendte og eftertragtede Klub ViaRETRO-klistermærke til bilen
- adgang til alt på ViaRETRO
- rabat på udvalgte varer
- garanteret godt selskab på nettet og i virkelighedens fem årlige arrangementer
- samt ikke mindst dybfølt tak fra redaktionen for din støtte til ViaRETRO – for dét er et medlemskab naturligvis også.
Ud af vinterhiet …
Tekst og foto Michael Sehested Lund
Den 15. marts er en magisk dato, fordi det er der, hvor en ny køresæson for veteranbiler til såkaldt lejlighedsvis kørsel begynder. Selvom datoen er fastlagt af forsikringsselskaberne, har den alligevel et eller andet over sig. Hvad sker der op til datoen og på selve datoen? Det vil jeg se lidt på.
Det nemmeste er nok at se på, hvad jeg selv har gjort eller ikke gjort. Selv tilhører jeg gruppen, som har en forsikring, der dækker kørsel hele året, selvom jeg har mulighed for at sætte den på hvile. Det er der også andre, som har. Så jeg må indrømme, at jeg allerede har været med til at tage forskud på glæderne en uge tidligere. Vejret var godt med temperaturer på op til 15 grader og forinden, havde en passende mængde regn skyllet vejsaltet væk.
Men hvad blev der gjort, da bilen blev sat i vinterhi?
- Nogle klodser bilen op for at undgå, at dækkene bliver trykket flade på trædefladen.
- Nogle skruer tændrørene ud og hælder olie i cylindrene.
- Andre vælger at starte bilen en gang i mellem, mens bilen står i hi.
- Nogle skifter motorolie og oliefilter, inden bilen stilles i hi.
- Nogle sætter en elektronisk oplader på batteriet, der dels kan lade batteriet op, men også vedligeholdelseslade det gennem vinteren.
- Og nogle gør sikkert også noget andet …
Hvad gør jeg selv:
- Jeg øger dæktrykket med 0,5 bar.
- Jeg rører ikke tændrørene.
- Jeg starter ikke bilen en gang imellem, især ikke Porsche 911, som pga. tørsumpsmøringen har en ret stor oliemængde (+10 liter) at skulle varme op. Motoren når derfor ikke at blive driftsvarm ved en opstart.
- Jeg skifter som regel motorolie og filter ved sæsonslut. Porsche 911 kan jeg dog godt finde på at lade køre en ekstra sæson, hvis den har kørt få kilometre, og olien stadig er nøddebrun.
- Jeg afbryder batteriet og sætter en elektronisk oplader på med nogle måneders mellemrum.
- Jeg gør ikke selv andet.
Hvad gør I?
Lige inde bilen kører ud af vinterhiet:
- Kontroller dæktrykket.
- Nogle vælger at skifte motorolie og oliefilter, hvis det ikke blev gjort, da bilen blev sat i vinterhi. Ellers kontroller oliestanden (især hvis der ligger en oliepøl under motoren …).
- Sæt opladeren på, hvis ikke den elektroniske lader har været koblet på hele vinteren.
- Kontroller lygterne.
- Kontroller kølervæskestanden.
- Kontroller bremsevæskestanden, eller skift evt. bremsevæsken, hvis der er gået 2 år siden sidst. Bremsevæske er hygroskopisk og opsuger vand fra luften, hvorved bremsevæskens kogepunkt nærmer sig 100 grader, som er for lavt og kan danne damplommer. Dette gælder også for en klassisk bil!
- Og nogle gør sikkert noget andet …
Hvad gør jeg selv:
- Jeg kontrollerer dæktrykket og lukker som regel luft ud, fordi der har været et overtryk på 0,5 bar.
- Jeg skifter ikke olien, for det gjorde jeg, da bilen blev sat i vinterhi.
- Jeg sætter opladeren på.
- Jeg kontrollerer lygterne.
- Jeg kontrollerer kølervæskestanden på Volvo 1800.
- Jeg kontrollerer bremsevæskestanden og på koblingen på Volvo 1800, hvor koblingen er hydraulisk aktiveret. Volvo 1800 skal have skiftet bremsevæske i år.
- Jeg gør ikke selv noget andet.
Hvad gør I?
Tiden er nu kommet til at aktivere starteren:
- Biler med elektrisk benzinpumpe starter ofte prompte, som havde de været ude at køre i går. Det gør f.eks. Porsche 911. Anderledes forholder det sig med biler med mekanisk benzinpumpe, som f.eks. Volvo 1800, der skal tørnes en del, før der kommer liv i den.
- Når motoren først er i gang, gælder det om at være rolig med speederfoden og lade den varme op stille og roligt. En Porsche 911 kan godt finde på at starte med en ordentlig røgsky. Det skyldes, at der sidder en lukkeventil, som skal lukke af for olien fra olietanken, når motoren er stoppet. Hvis ventilen ikke lukker helt tæt, siver olien ned i motoren og giver røg, indtil oliesugepumpen får suget olien væk. Det kan se dramatisk ud, men kan have fikset sig selv, næste gang motoren startes. Motorer med helt traditionel oliesump skal naturligvis ikke gøre den slags.
- Inden den første rigtige køretur er der blot tilbage at køre ind på en tankstation og tanke med noget frisk oktan 100 E5 benzin.
- Kør ud på en god lang tur, hvor bilen bliver godt gennemvarm og sørg samtidig for at få brugt og motioneret bremserne undervejs.
Hvad gør I, udover det allerede nævnte ved første start af den klassiske bil efter vinteren?
Tilbage er blot at ønske en god køresæson fyldt med gode oplevelser bag rattet i den klassiske bil!
Apropos rat:
Denne geniale modtageskranke er en ægte ting, der var i brug i Auto Salone Torino i 1969. Ja, jeg faldt over billedet i forbindelse med Bertone Runabout (artiklen fra i går…), der blev præsenteret netop her. Og jeg kunne ikke stå for konstruktionen her – selvom den i klassisk italiensk prototypetradition selvfølgelig har nogle indbyggede ulemper som følge af det ekstravagante design.
Det er helt som det skal være, faktisk!
Ugens Fund: Den perfekte italienske sportscoupeSUVherregårdsvogn er en Lancia
Jojo, redaktøren var i Italien for nyligt og så masser af spændende ting. Men den findes også herhjemme. Eller fandtes? I hvert fald fik vi et tip til Ugens Fund, der gansek vist var produceret i Italien for fyrre år siden – men nu stod herhjemme og var til salg til en god pris. Tilstrækkelig god til at blive Ugens Fund!
Som I kan se af skærmbilledet til venstre var det godt et døgn siden – og nu er den åbenbart solgt. Et værdigt Ugens Fund! Men en Lancia Beta HPE Volumex har også alt der skal til for at falde i redaktørens smag.
Og åbenbart også andres. Så ja: En postgang for sent. Vi må videre ned i emails…
…og der finder vi faktisk flere solgte kandidater: Ford Fiesta XR2 var blandt dem jeg nåede at se, nogle Jaguar XJ6’ere var der også – og så noget jeg ikke engang kunne nå at identificere inden det var væk.
Jamen dog! Markedet har det fint, og måske var det værd at planlægge med et besøg på en messe i såkaldt Real Time næste weekend?
Jeg kan se der kommer både Fiat 124 Coupé, Ro80 og en masser amerikanske V8’ere fra mange årgange. Jeg håber at finde nogle rækkeseksere, lidt turboladet fra firserne og nogle 16V også rundt omkring i hjørnerne – og det er kun som aflad for de fine Fund, der npåede at blive solgt inden. Måske er der mere held i Fredericia end på internettet…

Tak for tip til Søren Rahbek. Find annoncen hér: SOLGT
Med lørdagsserien “Ugens Fund” vil vi hjælpe potentielle klassikerejere godt på vej: Vi udvælger ganske enkelt vores favoritbil til salg fra ugen der gik. Og inviterer læserne til at dele deres synspunkter, erfaringer, gode råd eller slet og ret og røverhistorier om den konkrete bil og model. Indsend forslag til kommende “Ugens Fund” på ugensfund@viaretro.com med link til annoncen, så indgår den i næste uges pulje.
Real Time Handel næste weekend i Fredericia – ses vi?
Ugens Usolgte Fund: 1977 Citroën CX til 69.000 NOK
NOK betyder norske kroner, og ja – det er fordi Ugens Fund står i Norge. Jeg er helt med på, at mange bilentusiaster som jeg selv drømmer om det store eventyr at købe en bil i sit hjemland og derefter køre den hjem på et episk Road Trip (nydansk!) som man aldrig glemmer. Fin drøm, og jeg har selv gjort det nogle gange. Men altså, jeg har også købt italiensk bil i Tyskland, Japansk i Sverige og alt muligt mærkeligt oppe på Skiveegnen – så der er Andere Metoden, som tyskerne siger. Og hvis der nu står en fin CX i Norge?
Det ser det ud til at der gør: Den her. 69.000 NOK er godt 45.000 danske dollars, og så skal man huske at Norge er udenfor EU. Men det virker stadig fornuftigt, hvis man skal tro den virkelig lange beskrivelse af bilen.
Dén er nemlig både oplysende og underholdende læsning, tydeligvis skrevet af een, der godt kan lide at skrive. Sådan en norsk Sartre, måske? Det vides ikke eksakt, men der er hjerte og vid i ordene. Og en del varm luft, men det er jo meget fransk.
Nå er vi på vei mot en ny vår og De føler muligens et behov for en positiv endring i Deres liv? Det første De da må spørre Dem selv om når De ser denne annonsen er: “Er jeg verdig?” Hvis svaret ikke umiddelbart er et rungende “JA!” kan De følge opp med å spørre Dem selv om De har en liten Dictator i magen?”
Hvis De kan svare bekreftende på noe av dette kan De lese videre, da De tydeligvis er klar over hva slags ansvar De vurderer å påta Dem ved å overta forvaltningen av et klenodium av internasjonal betydning – intet mindre! – samt at De er komfortabel med den påfølgende exponeringen som uungåelig følger av å kjøre denne bilen.
(Uddrag af annonceteksten – den er meget længere…)
Mange essentielle ting bliver dækket ind og det i samme amusante tone: “CX 2000 er basismodellen, hvilket vil si at De fullt ut kan nyte komforten uten å bli distrahert av meget utstyr! “. Jeg kunne også godt lide vendingen “Det følger med en del reservedeler kjøpt inn for moro skyld, så ta kontakt for en oversikt.”. Og den her var også god: “Mht. garanti gikk denne ut da jeg var 8 år gammel”.

God og ærlig billedtekst.
Hvis man IKKE synes den slags er sjovt, så skal man nok slet ikke kigge nærmere på denne CX. Men hvis man gør og kan lide bilen og så videre, så kan jeg fortælle, at den står i Håvik, tre hundrede kilometer fra Kristianssand, hvorfra der går en færge til Danmark. Hvis det er ens første Road Trip, så er det måske en fin start?
Tak for tip til Ronald Dijkstra. Find annoncen her: CX

Hvis jeg skal være ærlig er den hvide udvendige farve ikke lige mig – men interiøret er til gengæld 1977 i al sin pragt. Og det ser pænt ud.
Farvel til Eddie Jordan

Eddie Jordan døde i ugens løb, 76 år gammel. Her på forhjulet af teamets første Formel 1-bil, Jordan 191, der til dato er en af de smukkeste nogensinde (RED: Redaktørens mening) og var med til at lancere Michael Schumachers karriere. Jordan selv var allerede før sin død gået over i historien som en af sportens sidste rock’n’roll-agtige karakterer. Og det var før nogle ligefrem gik efter det prædikat: Han var bare sådan. Æret været hans minde.
Sjovt nok var der en anden rød Lancia, en Montecarlo til salg i torsdags for 120K. Jeg nåede ikke at få taget et ordentligt screenshot og så var den væk.
Jeg nåede lige at ærgre mig over at den slags altid dukker op når man har gang i noget andet…
Hov nu fandt jeg den, nøj den ville jeg gerne have. For mig er det ugens fund! 😍
Bemærk interiørfarverne på Ugens Foto, som vel nok er fra 1973. Det er god stil
Tak for gode tips mht opbevaring:
Hvad mon det koster at importere fra et ikke EU land? moms? Er der bøvl? Erfaringer?
Mht punkt 4 “Jeg skifter som regel motorolie og filter ved sæsonslut. Porsche 911 kan jeg dog godt finde på at lade køre en ekstra sæson, hvis den har kørt få kilometre, og olien stadig er nøddebrun”.
For mig er det ulogisk at skifte olien og filteret 6-7 måneder før den skal ud at køre. Det skal da ske, når den startes op. Olien bliver ½ år ældre mens den er i bilen og før opstart. Men det er måske bare mig.
Import af bil fra Norge er mig bekendt behæftet med 10% told og 25% moms. Og så derefter selvfølgeligt den danske registreringsafgift.
Men en herlig bil den Citröen, især hvis den lever op til de smukke ord 😊
Badman, grunden til at skifte olie FØR bilen stilles væk er, at du så har frisk olie på bilen mens den står stille. Olien bliver ikke dårlig af at stå en halv sæson. Den bliver derimod nedbrudt langsomt af at køre, så slidpartikler, urenhedder og måske endda fugt er blandet op med olien, du så lader står i et halvt år. Måske i småtingsafdelingen, men hvis du vil opbevare din bil bedst muligt, er det med frisk olie.
Import af bil fra Norge er (når der er tale om en veteranbil) med reduceret told/moms. Sammenlagt svarer det til små 10% der skal tillægges prisen. Og så naturligvis den danske afgift ovenpå.
Den sidste del gik jo helt galt i forbilndelse med den nye lov for området, hvor mange, ikke mindst dem der havde siddet med ved bordet, klappede i hænderne over den fjernede afgift for forbrug, og den reducerede afgift der ramte ældre og billige biler – herunder US-biler. Desværre var der ikke mange der var opmærksomme på konsekvenserne for oprindeligt dyre biler, og dermed også alle nyere biler – der jo også bliver veteraner på et tidspunkt.
AMG’en her er et glimrende eksempel på hvor skingrende skørt vores system er – og at vores hobby er godt i gang med at dø ud. For selv på flex koster sådan en bil jo kassen!!!
Eneste løsning er at flytte til Sverige, eller måske hellere Norge. Hos vores norske naboer har de en interesseorganisation der er helt fantastisk, og dybt profesionel. Den hedder Amcar, og trods navnet er det en organisation for stort set alle veteranbiler. Man har bl.a formået at gøre det muligt at sælge benzin uden tilsat ethanol, men sandelig også at gøre det afgiftsfrit – ja, du læste rigtigt – at importere biler over 20 år til landet. Tænk hvis der i Danmark fandtes noget lignende…..
Ugens Fund i form af Lancia Beta HPE Volumex er altså stadig til salg:
https://www.facebook.com/marketplace/item/1438985767065424/?rdid=aZsKFAuFgkPOzwM7&share_url=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fshare%2F16TZCKvHTs%2F#
@claus-n, jeg er imponeret over din ihærdighed, og jeg vil stadig mene, at HPE Volumex’en var den bedste kandidat blandt alle indsendte – men når jeg klikker på dit link, så er opslaget væk.
@klaus-r, kan du ikke starte en dansk filial af Amcar op? :-)
@lørdag-middag, dine tal gælder biler yngre end 30 år. CX’eren fra 1977 er en veteran i alle de lande jeg kender, og den kommer ind i Danmark på 0% told og en reduceret momssats på 5% (af fakturabeløbet + transportomkostninger, hvis der er nogle). Ja, der er noget papirarbejde ved det og lidt stempelafgifter og den slags kedsommelige ting, men værre er det ikke.
@ole-wichmann, den Lancia Beta Montecarlo var med i opløbet. men faldt på stand og (u)-originalitet. Det kan altsammen fikses, klart – men det skal det også hurtigst muligt. De baglygter og fælgene passer bedre over i onsdagens tema!
@john-skov-larsen, nemlig, farverne er virkelig værd at høre noget Bowie, Led Zeppelin eller Jimi Hendrix på ekstra høj lydstyrke for :-)
Jeg er altid ihærdig, når jeg brænder for en sag, og har zero problemer med at se Volumexen @ce.
Ang Volumex’en: Hvad er formålet med den orange ledning/slange, der snor sig op under motorhjelmen?
@Nold – det ligner noget brandslukningsudstyr.
@claus-n og andre, det er virkelig underligt: Jeg kan IKKE se den annonce mere, og der står enddai det brækkede link, at det typisk skyldes, at den er solgt. Det var dog utroligt!
Men igen: Det undrede mig egentligt ikke, for prisen var jo god. Og bilen federe end en CX :-)