Jeg syntes lige vi skulle have en Fiat-Fredag.
Det sted, hvor jeg genså denne prototype og fotograferede den til forsidebilledet fortjener sit eget indlæg, og det tager vi så på mandag. I mellemtiden kan vi fokusere på bilen – den berømte Bertone Runabaout prototype fra 1969.

Docubyte celebrates the futuristic Italian wedge in this colourful digital restoration series.
Jeg har faktisk været så heldig at se den i virkeligheden flere gange før – og den første gang (måske syv-otte år siden?) slog den nærmest fødderne væk under mig. Jeg mener det var på Auto e Moto d’epoca-messen i Padova, hvilket vel heller ikke er spor unaturligt for en italiensk prototype Og senest var det i Torino til Auto Salon i efteråret, målet for Klub ViaRETRO’s sensommer-udlandstur. Også et passende sted, da den blev vist i Torino første gang i 1969 også. Jeg har også set den andre steder ind imellem – for det er en meget berømt Bertone.

Det var Bertone Runabout, der prydede den officialle plakat for Salone Auto Torino sidste efterår.
Den er designet af en ung Marcello Gandini, og udviser jo hans varemærker i både sin ekstreme kileform og de markante skærmudbygninger, som han senere genbrugte i Lancia Stratos. Men bilen her har humor og en ånd af ungdommelig og tant og fjas over sig – som navnet også afskygger: Den var tænkt til netop unge mennesker og kørsel for sjov – og inspiration kom blandt andet fra motorbåde.
I klassisk Bertonetradition er den skam kørerende og alting, og i øvrigt selv i dag i fin stand. Teknikken var lånt fra Fiat 128 og motoren er den lille 1,1-liters, men det gjorde den jo både potentielt billig (hvis den skulle produceres) og i dag uhyre nem at vedligeholde. Med dén maskine ville der selvfølgelig være grænser for Runabouts fartpotentiale, men som hele designsproget emmer af, så handler den også mere om sjov end noget andet.

Fiat 128-maskinen var drejet 180 grader og var nu en centermotor.
Og så er den jo en ægte prototype i den forstand, at der er hugget en gevaldig hæl og klippet en tå i den forstand, at der simpelthen ikke er noget tag. Hvilket formentlig afspejler, at den netop ikke vat tænkt til produktion i den forstand. Hvorom alting er: Bertone Runabout er endnu en af de biler, som jeg altid har været vild med, simpelthen fra da jeg så den (=læste om den) første gang.. Og som jeg i kraft af dens prototype status selvfølgelig har vidst, at jeg aldrig kunne få.
Og dog: For Bertone gik konkurs i 2014 og i den forbindelse blev deres mange prototyper solgt. Så der var faktisk den ene chance! Som det fremgår købte en anden den…men nu kommer der måske en ny chance. Efter konkursen blev selve navnet Bertone nemlig også solgt – faktisk flere gange. Det er nu ejet af Mauro og Jean-Franck Ricci, og de har planer om at genoplive mærket med en serie de kalder “neo-retro” af genfortolkede gamle designs – og selvfølgelig er den lækre Runabout een af dem og ser i deres optik således ud:
I princippet ikke ilde – hvilket vel også skyldes, at forbilledet er så genialt. Men på den anden side slår den på ingen måde benene væk under mig, som Runabout hjorde dengang for mange år siden. Det vil motoren så nok gøre, for mens originalen med 55 heste selv efter datidens forhold var spagt motoriseret, så skulle den nye få en V6-maskine med 460 hestekræfter. Og det er her, det efter min mening går mest galt: 460 heste er ikke længere for sjov – det er alvorligt.
Dog ikke så alvorlig som prisen, der forventes at blive omkring 400.000 Euro – hvilket selvfølgelig ikke bare er uden afgift, men nok også uden moms. Der forlyder ingenting om hvor motoren kommer fra – eller, for den sags skyld, hvor chassiset kommer fra. For sagen er, at Bertone har annonceret, at de kun vil bygge 25 Runabouts – hvorfor de i virkeligheden stadig er tættere på prototyper end serieproduktion. Og de kloge i branchen siger, at hvis de skal have bare en kinamands chance for at tjene penge på dét projekt, så er hele bilen baseret på en eksisterende bil – det kunne være en Lotus? Vi får se. Også om det i stedet ender ligesom den originale Runabout med kun éen, for det kunne også godt ske.
I virkeligheden mistede jeg nærmest interesseren allerede da jeg læste 460 heste, for så kunne jeg godt regne ud, at Bertone har mistet det mod de havde engang til at gå nye veje – og nåja, så er der også prisen. Men mødet med Runabout var alligevel ikke forgæves, og jeg kom hjem med en veritabel benzinindsprøjtning af lyst til – en Fiat X1/9!
For X1/9 kom tre år efter Runabout og var præcis alt det, som Bertones tanker oprindeligt gik ud på. Bare med lidt mere motor, ægte praktisk anvendelig og herunder sågar et tag med i prisen. Der var ret lav.
Det kunne det nye Bertone faktisk godt lære lidt af.
Her er bilen, da vi overhalede den på Highway 1 i Californien, da der gik ild i bilen på Pebble Beach Tour d’Elegance i 2022. Det var knapt så heldigt.
Heldigvis kan en 55-hestes motor ikke brænde ligeså voldsomt som een på 460 heste, @ben-erickson :-)
Siger min lægmandslogik mig i hvert fald. Den er fikset nu, så det ud til.
Jeg checkene lige definitionen af Runabout på Wiki, og jeg ved godt at Wiki ikke altid er sandt, men her tror jeg på det:
A runabout is a car body style popular in the 1910s, based on the horse-drawn runabout carriage.
It was popular in North America from 1900 to about 1915. It was a light, basic style with no windshield, top, or doors and a single row of seats. Runabouts eventually became indistinguishable from roadsters and the term fell out of use in the United States. The approach has evolved into the modern “city car”.
.. så her passer den oprindelige Bertone Runabout noget bedre på definitionen end genfortolkningen.
Morgan har også brugt Runabout som modelbetegnelse i starten af århundrede skiftet (1900), og igen omkring 2003 hvor en Morgan 4/4 Runabout var “en skrabet version af standard 4/4 modellen. Her kan man grine lidt af, at man kan lave en skrabet version af en bil, hvor selv udvendige dørhåndtag er ekstraudstyr :-)
God weekend herfra
Jeg var enig langt hen ad vejen, @henrik-kusk, men så kom jeg til “The approach has evolved into the modern “city car”.”og tænkte a’hva’be’har?!?!!? Dét kan jeg ikke se ude i gadebilledet…
Måske denne 1964 commuter car:
https://www.reddit.com/r/RetroFuturism/comments/2d7pru/1964_gm_runabout_commuter_car_concept_xpost/
460bhp and EUR400K render the name “Runabout” completely meaningless. I wonder how heavy the new car is to require such power? Surely 120bhp and maybe EUR50k (still not cheap) would have been more suitable, and many more could have been made and sold to a wider market – but I don’t think that was ever the point. Luckily, there are still a good number of FIAT X19’s (and Toyota MR2’s – a close alternative) about.
As most times with new cars, @tony-wawryk, there is no mention of weight. Or other significant technical details, for that matter.
But I am sure the weight will be more than an X1/9!