Det var helt tilbage i september, så nu er jeg kommet mig over det. Men på plussiden tæller, at der stadig kan købes VIRKELIG spændende biler til få penge.
På minussiden tæller, at det ikke blev min. Eller Ronalds. Eller en fin delebil. Tippet om endnu en gul AC3000ME kom ellers fra ham, og den var på en onlineauktion hos Les Anciennes, som jeg kun vagt havde hørt om. Da Ronald først skrev var prisen nede omkring 10.000 Euro, men det ville den selvfølgelig ikke gå for. For den så faktisk ikke skidt ud. Bevares, ikke perfekt – men fin nok til mig (hvilket piner mig at sige…) og en del andre, sikkert. Det er den herunder:
Ikke sandt? Hvis man altså forstår hvad det er, hvilket jeg har skrevet om flere gange her på ViaRETRO. Den næstidste ægte AC (jeg skrev netop det i overskriften her: Den glemte næstsidste AC: 3000 ME) og alt det. Ikke en Cobra, bevares, men immervæk er rigtig eksotiker med centermotor – der alligevel er bundsolid Fordteknik. Glasfiber, som jeg elsker. Superduperultra sjælden – godt hundrede biler bygget. Jeg synes den er SÅ interessant og jeg vil så gerne have een.

https://viaretro.dk/2014/12/den-naestsidste-ac-som-du-har-glemt-3000-me/
Sådan har det været i årevis og det har ikke ændret sig. Bortset fra, at jeg for nogle år siden blev lettere traumatiseret af en episode, hvor jeg troede at NU skulle det være. Der kom gul AC 3000 ME bil på auktion i England med et ganske lavt prisestimat, og jeg var klar. Hvordan dét gik har jeg selvfølgelig også skrevet om og igen siger overskriften egentlig det meste – klik bare på billedet for at genlæse historien:
Her otte år senere er jeg også kommet mig over dét – men som sagt ikke efter min lyst til en AC 3000 ME. Jeg har da også fulgt med i markedet undervejs, og mens “min” fra England var i den dyre ende, og jeg helt klart gjorde rigtigt i ikke at købe dén (også af de andre årsager, som artiklen beskriver), så var der modsat heller ingen rigtigt snapse imellem.
Altså før Ronald sendte linket til den nye gule her. Igen så det egentlig lovende ud, og vi spøgte lidt med “hvad nu hvis den blev billig”-scenariet. Jaja – det sker jo bare aldrig. Og så glemte jeg det lidt igen – indtil Ronald et par timer før auktionen sluttede sendte linket igen – og den var stadig ikke nået over 13.000 GBP. Helt klart fløj det lige igennem mit hoved, at det var cirka halv pris af den gule i England dengang – hurtigt efterfulgt af, at jeg baseret på hele gamle britiske oplevelse simpelthen ikke troede på det, men var helt sikker på, at der måtte være et minimum fra sælgers side, og at det ville blive en variant af den første skuffelse alene at byde på den.
Og hvad skete der så, spørger I? Ja, den blev solgt – for 13.000 GBP, står der her efterfølgende på hjemmesiden. Satans også! Der er muligvis en morale i historien. I hvert fald er der en fed bil ude hos en ny ejer et sted i verden. Vi skuffede må væbne os med tålmodighed inden en af de andre hundrede biler kommer til salg til en ordentlig pris, og så kommer der sikkert en AC-historie på ViaRETRO igen. Indtil da: Hold øjnene åbne for muligheder derude!

@Claus
Har du stadig en Reliant Scimitar og en Alpine A310?
Er en AC 3000ME bedre/federe end en Scimitar og en A310?
Hvad kan an AC 3000ME, som en Scimitar og en A310 ikke kan?
Udmærkede spørgsmål, @uffe! Jeg har Scimitaren endnu men A310’eren er solgt. Er en AC3000 ME bedre? Næppe! Især A310 V6’eren var simpelthen en fremragende sportsvogn – efter min mening.
Er en AC3000ME federe? Hm, det kan jo også diskuteres. Den har jo både centermotor og klaplygter, så selvfølgelig er den fed. Men de er de andre jo også.
Hvad kan en AC så? Tjah, blandt andet være væsentligt sjældnere, og det har altid haft en vis herlighedsværdi for mig. Findes der overhovedet nogle i Danmark? Den skulle jo også køre godt. Men når du spørger så direkte, så er den faktisk svær at argumentere fornuftsbaseret ud fra. Hvorfor det jo er fint, at det ikke handler om fornuft overhovedet!
Scimitaren er ærligt talt noget helt andet end de to sportsvogne. Men jo, den deler motor med AC3000ME, og det kan man da godt spørge sig selv om – giver det mening? Tjah – så behøver man kun eet reserve-strømfordelerdæksel på lager og den slags, ikke? Den har også anhængertræk, og det mener jeg ikke fås til de to andre!
Hov – så startede der lige en anden diskussion. Anhængertræk på sportsvogne.
Fiat X1/9 er godkendt til træk, og jeg har set en X1/9 med havetrailer spændt efter, så ingen ko på isen @CE hvis du vil nyde både centermotorsportsvogn og praktisk kørsel til genbrugspladsen.
På et X1/9 træf i Tyskland har jeg set en X1/9 trække en halv X1/9 som trailer.
Måske jeg skulle kontakte Campingmagasinet på DK4 og høre om de vil teste Fiat X1/9 som campingtrækker :)
Hørte engang historien om, at den danske Lotus-importør (husker ikke hvem) forsøgte at få Lotus Europa godkendt som gulpladebil i Danmark, da den har pick-up facon. Måske nogle af Lotus-folkene på kanalen kan be- eller afkræfte denne historie?
Vi er gode til at køre kommentarsporet af sporet. Jeg giver gerne et lille puf i den retning. Billedet er gjort skarpere med AI, det er nok forklaringen på at nummerpladen ser mærkelig ud.
Det er helt klart den fedeste MR2 jeg har set nogensinde! Den er jo i voksenstørrelse!
Fed bil! Men måske ikke den letteste at leve med. Motoren har naturligvis et godt ry, men der er jo mange andre dele, generel byggekvalitet, tilgang til reservedele etc.
Men…det handler jo om temperament. Nogle mennesker (som dig Ebberfeld) kaster sig gerne over biler, der på papiret ikke er Guds bedste børn, mens andre holder sig på den sikre vej.
Med andre ord: Fx har du købt en DeThomaso, en Alpine, en Jensen og meget andet, der ikke just er safe bets. Så hvis nogen skal købe sådan en AC, er det vel dig!
P.S. Hvor endte den DeThomaso egentlig henne?