Register

5 × five =

A password will be e-mailed to you.

Min første Opel.

Rent hypotetisk. Men jeg er altså stadig på Techno Classica i Essen, er kørt herned i min hvide Alpina og det er meget tysk det hele. Og jeg kan lide det. Men det er meget sjov at tænke på, at hvis jeg skulle have noget andet, så står der i nabohallen (tror jeg det er – jeg er her jo som udstiller, hvilket er en situation der gør, at man ser mindre af messen end alle andre) en hvid Opel Monza GSE. 

Sådan een her står der i en af hallerne hernede.

Det er omtrent en Opel, som Opel ville have lavet den, hvis Opel ville lave en Alpina. Giver det mening? I princippet er alle Monzaer sportslige biler, men de fleste kun at se på. GSE’eren er den mest sportslige, og så siger det stadig ikke så meget. For de fleste. Jeg må tilstå at jeg aldrig har kørt i een, men jeg kan jo godt læse: Monzaen er (var – eller skal ordet faktisk være “er”?) en rigtig god bil. 

Monzaen er den sportslige fætter til Senator.

Er den lige så god som min Alpina C1? Njah, det tror jeg faktisk ikke engang selv på i min vildeste fantasi. Men omvendt så er det faktisk heller ikke det, (tanke-)eksperimentet handler om: Den er noget andet. Helt andet. Og der er jo bare nogle gange man har lyst til noget andet. 

“Oveegår alle forventninger”, konkluderede denne test.

Eller bare lyst. Og det er nemt at få på sådan en messe her: Der er tusindvis af dejlige biler og jeg kan bare konstatere, at jeg har lyst. Og det er faktisk et godt tegn. Det er forår, der bliver over tyve grader og sol, forelskelse er så nemt og oplagt – og dejligt. 

God weekend

Claus Ebberfeld

klub_viaretro_sticker1

ViaRETRO handler om Alt om Klassiske Biler og det gør Klub ViaRETRO også.

Som medlem får du:

  • NYT til de første hundrede: En Klub ViaRETRO-reversnål i ægte emalje
  • det kendte og eftertragtede Klub ViaRETRO-klistermærke til bilen
  • adgang til alt på ViaRETRO
  • rabat på udvalgte varer
  • garanteret godt selskab på nettet og i virkeligheden fem årlige arrangementer
  • samt ikke mindst dybfølt tak fra redaktionen for din støtte til ViaRETRO – for dét er et medlemskab naturligvis også.

devider2

Forår

devider2

501

Af Michael S. Lund

Sidste Weekend Matiné var jo noget så specielt som et jubilæumsnummer, nr. 500 faktisk … og kursen er allerede sat mod nr. 1.000! Men inden det kommer så vidt, er der alligevel et stykke vej eller mange historier forude. En læser foreslog Levi’s 501 jeans, der ikke direkte har noget med biler at gøre, men i ViaRETRO-universet falder de alligevel lidt indenfor skiven – de er i hvert fald retro.

At lave tøj eller helt specifikt arbejdstøj i denim, var der for så vidt ikke noget nyt i. Tricket var at supplere syningen med kobbernitter på udsatte steder, som f.eks. ved lommerne, for at øge styrken. Og Levi’s 501 kan også involvere biler, hvad reklamevideoen nedenfor vidner om …

Men der er heldigvis også biler, hvor 501 indgår i navnet. En af dem er BMW 501, som første gang blev vist på biludstillingen i Frankfurt i 1951 og gik i produktion i 1952.

Foto BMW pressearkiv

Flere kender den som ”barokenglen” eller nok snarere den senere 502 (så er der ingen grund til at skrive om den i næste Weekend Matiné), der primært adskilte sig fra 501 ved at have V8-motor. BMW 501 var BMW’s første forsøg på at lave en bil efter 2. Verdenskrig.

Det var umiddelbart ikke så let, fordi BMW før 2. Verdenskrig havde haft sin bilproduktion i Eisenach i Thüringen, der efter krigen endte i den sovjetiske besættelseszone (det senere DDR). Det var jo godt med noget beskæftigelse og penge i kassen, så produktionen gik ufortrødent i gang igen med førkrigsmodellen 326 og den senere 340, der var baseret på 326, men også nogle 327 blev produceret. I starten var det under BMW-navn og logo, først i 1952 lykkedes det BMW at få det stoppet, og bilerne fra Eisenach blev herefter solgt under navnet EMW og logoet blev rød/hvid i stedet for blå/hvid. EMW 340 var snart ved at blive en ældre model, og en senere efterfølger blev Wartburg. Fabrikken skiftede også navn til VEB (folkeejet virksomhed) Automobilwerk Eisenach.

BMW havde hele tiden haft sit hovedkontor i München, men her havde der været produktion af flymotorer og motorcykler. Flymotorer var der ikke umiddelbart brug for, og bilproduktionen skulle startes op fra grunden af.

Foto BMW pressearkiv

BMW 501 var på sin side heller ingen teknisk revolution, selvom platform og karrosseri var nye. Detaljer i undervognen (den torsionsaffjedrede stive bagaksel) og den 6-cylindrede rækkemotor gik … i det store og hele … igen fra 326.

Foto BMW pressearkiv

BMW 501 var samtidig dyr, hvad der især i 1950’erne (det trange efterkrigsårti) var et problem og blev derfor ingen salgssucces for BMW. I stedet for at lancere en billigere model, gik BMW den anden vej og lancerede 502 i 1954, hvor den 6-cylindrede rækkemotor var erstattet med en V8-motor på 2,6 liter. Den nye motor hjalp på præstationerne, men det blev den ikke billigere af. Samtidig var “barokenglen” for alvor ved at leve op til sit navn, hvor den i 1950’ernes anden halvdel tydeligt bar præg af noget fra “i går”.

Foto BMW pressearkiv

BMW forsøgte sig da også med en mindre model, hvor der virkelig var tale om en mindre model, for det var nemlig kabinescooteren Isetta og endte med den i den modsatte grøft.

Men der er da heldigvis andre BMW-modeller, hvor modelnavnet er lidt over 500, som vi kan tage fat på i nogle af de kommende Weekend Matinéer.

Inden vi forlader 501-temaet helt, er der lige en bil til, hvor 501 indgår i navnet, nemlig Fiat 501. Fiat 501 blev lanceret i 1917 og var den første Fiat-model efter 1. Verdenskrig. Den fandtes i to udgaver: en lukket berlina og som 2/4 dørs spider. Modellerne fortsatte frem til 1926 og har intet med den senere populære folkebil, Fiat 500 Topolino at gøre.

Foto Stellantis pressearkiv

Bortset fra de her nævnte eksempler, skal der utvivlsomt nok være noget andet derude, som hedder noget med 501. Det hører vi gerne noget om …

devider2

Her skulle der have været en masse fotos fra Techno Classica:

Men jeg har bøvl med min forbindelse mellem telefon og computer, og kan ikke få billederne flyttet…beklager. Kommer senere. 

devider2

Trøstepræmie

Kan I huske NSU-pigen på det tidligere billede i denne Matiné? Dét billede er det man kender. Men hun var åbenbart en frisk pige, og det her sort/hvide har de sikkert hygget sig med bagefter.

devider2

Ugens Fund: 1974 Bricklin SV til 11.750 Euro

Det bliver ikke mere eksotisk til prisen. Ja, det bliver i det hele taget ikke meget mere eksotisk. Der er kun bygget cirka 2500 Bricklins, og med mågevingedøre og V8-motor er det svært at ønske sig mere af en drømmesportsvogn. 

Overskriften på annoncen siger det hele. Hvilket er heldigt, da jeg skal over på messen og ikke har tid til mere Matiné…

Mjah, undtagen måske at den var kønnere? Men det er den ikke: Til gengæld ser man den ikke ret tit. Nogle vil synes det er en fordel! Men som sagt: Det bliver ikke mere eksotisk. 

Er det en god ting? Ja: ViaRETRO elsker bare eksotiske biler!  

Tak for tip til Ronald Dijkstra. Find annoncen her: Bricklin

Med lørdagsserien “Ugens Fund” vil vi hjælpe potentielle klassikerejere godt på vej: Vi udvælger ganske enkelt vores favoritbil til salg fra ugen der gik. Og inviterer læserne til at dele deres synspunkter, erfaringer, gode råd eller slet og ret og røverhistorier om den konkrete bil og model. Indsend forslag til kommende “Ugens Fund” på ugensfund@viaretro.com med link til annoncen, så indgår den i næste uges pulje.

devider2

Ugens Foto

devider2

ViaRETROs Weekend Matiné redaktion: Claus Ebberfeld og Michael S Lund.

 

18 kommentarer

  1. Soren W

    Ej det her må da være ugens fund i Matinee nr 501? En VW Jeans til salg i Pandrup for 74.500,-

    Svar
  2. Christian

    Hvis det skal være noget med Opel-gener, så kig på Bitter. Jeg mener en Bitter SC må vække lidt genkendelsens glæde for en Deauville ejer.
    Bitter CD lader ikke meget at ønske i forhold til italienske GT-biler.
    Begge kunne godt ramme top-10 på min bucket-list.

    Svar
  3. stefan

    Ypperligste Opel for mig må være commodore coupe GS/E (helst i B-modellen) sådan en kunne jeg godt bruge som hverdagsbil!

    Jeg har brudt mit hoved med, hvordan man tidligere så på “biløkonomi” (jeg er for ung til selv at kunne huske det). Finder man bilrevyen frem for 70’erne er der opgivet brændstoføkonomi – nøjagtigt som i dag. Tallene er bare lavere. I min forståelse var benzinen samtidigt dyrere end i dag – i forhold til vores købekraft. Man må have brugt mange penge på brændstof. Samtidigt hører man mange (skræk)historier om biler, der var rustne i udstillingen eller borte inden for få år – og “sådan var det bare” Havde man et andet forhold til biløkonomi/værditab dengang? Nutidens bilkøbere virker jo lidt som tøsedrenge, når man tænker på hvor billige/økonomiske biler er i dag, når der tudes over forbrug/værditab.

    Og så lige et surt opstød. Jeg har betalt klubindmeldelse for over en måned siden, og stadig intet hørt (har også sendt mail) jeg vil gerne med på næste søndag, hvis det er muligt. Har folkene bag travlt, så er jeg meget forstående! men at man intet høre er lidt dårlig stil

    Svar
  4. Kai Bach Andersen

    Bricklin har en god og speget historie, og rigtig mange ligheder til DeLorean, her var det så bare en kommune i Canada der blev malket for penge.
    Jeg tror at fornøjelsen ved at eje sådan en bliver meget lille, der er lille eller slet ingen kvalitet i selve bilen, fra start af, så vidt jeg har set i utallige videoer. Men fra visse vinkler er det en lækker vogn

    Svar
  5. Henning Hjorth

    Dagens glemte bil: Lotus Elite 501!!!!!!!!!!!!

    Og Claus, du kan godt købe den Opel GSE! Jeg har en nyrenoveret generator til sådan en på lager!
    Hilsen og Schönes Wochenend!
    Henning Hjorth

    Svar
  6. Tony Wawryk

    Opel used to make such cool cars, and the Monza is one of them, especially in GSE form – though like @stefan, I prefer the Commodore GS/E B even more. A Bitter CD would also be a fine choice, and certainly a rarer classic than either Monza or Commodore. It would also fool a lot of people into thinking it’s a Ferrari 400.

    The Bricklin is a very unusual car – I wrote about in the International Edition of ViaRETRO, if you’re interested in a bit of the history that Kai refers to, you can still read it here – https://viaretro.com/2020/10/the-bricklin-sv-1-a-heroic-failure/.

    Looking forward to reading Matinee’s 503 and 507!

    Svar
  7. audifirs

    Som Stefan og Søren W siger mht. KlubViaretro tur på Falster 14/4. Men det kan jo være at vi venter på at det rent faktiskt bliver løvspring.

    Svar
  8. Keld Jørgensen

    Ang. klub turen til Falster

    Viaretro Klub tur til Falster d 14/04, der kommer asap et opslag med mere information , men lidt information her:

    Vi mødes ved Bogø Havn mellem 10-11 der hvorfra færgen IDA sejler over til Stubbekøbing.

    Svar
  9. Claus N

    Monzaen er et 179 hestes bæst. Der er ikke noget at betænke sig på. Køb den @ce! Dog synes jeg, den er federe inden faceliftet, men den fås vist ikke som GS/E men stadig med 179 hypheste.

    @tony-wawryk The Bitter SC looks a lot like a Ferrari 400-series, not the Bitter CD ;-)

    Svar
  10. Bisgaard

    Enig, det med registreringen af medlemsskabet er altså noget rod. Jeg betalte i januar, men mit medlemsskab udløber 26/4-2024, sikkert fordi det først var på dettidspunkt min betaling blev registreret sidste år. Godt at der er åbnet for MobilePay, men der er stadig plads til et par små-forbedringer…

    Øøøhh hvor er det nu lige man kan se listen med arrangementer og tilmelding? Det er ikke under “Kalender” fanen, som man kunne tro.

    Svar
  11. Skaanning

    @stefan Jeg har løbende været med i diskussionerne her på VR. Faktisk gennem 10-12 år. Og det har jeg været meget glad for, og er det stadig.
    For 4-5 år siden meldte jeg mig ind, idet jeg tænkte, at det da kun var på sin plads at give økonomisk støtte til, at det fine projekt kunne fortsætte. Folkene bag VR lægger jo tid og arbejde i tingene.
    Desværre oplevede jeg nøjagtig det samme, som du oplever nu. Intet af det, jeg blev stillet i udsigt, blev indfriet. Jeg modtog aldrig noget, og blev heller ikke inviteret/informeret til de forskellige ture og arrangementer. Jeg påtalte det flere gange, og fik nogle ret vage svar. Og ingen spurgte om min adresse, som jo ellers burde være pænt vigtig i forhold til at fremsende de lovede ting.
    Se, jeg er grundlæggende helt ligeglad med klistermærker, slipsenåle osv, men når man sælger en vare (medlemsskab), skal man holde de løfter, man giver. Det er rent principielt og ikke til diskussion.
    Som sagt vil jeg gerne støtte op om VR, men jeg fornyede ikke mit medlemsskab af ovenstående årsager.
    Håber naturligvis, at det går bedre for dig.

    Svar
  12. Mogens Frederiksen

    Desideret sportslig kan man vist ikke helt kalde Opel Monza, men den kører rigtig godt og er vildt behagelig på lange ture på Autobahn. Jeg havde den glæde at kører 100.000km i en sidst i firserne. Jeg synes den er gude smuk og jeg vender mig stadig om på gaden hvis jeg en sjælden gang ser en.

    Svar
  13. Claus N

    Var der ikke også en historie om, at ham Bricklin-manden fik den fantastiske idé at importere Yugo til USA?

    Svar
  14. Anders Prip

    @skaaning ….du summerer fint op de udfordringer det er med medlemsskab af Klub ViaRetro. Det bliver en meget eksklusiv klub. Jeg er er ude af samme grunde som du.

    Svar
  15. Kai Bach Andersen

    @Claus N
    Jo, og han startede med Subaru 360, hvor han også fandt en måde at bøje nogen regler, så det kunne give ham økonomisk gevinst.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.