Register

eighteen − 16 =

A password will be e-mailed to you.

Jeg er i Tyskland til messen hele ugen, og det rejser mange spørgsmål.

Det drejer sig om den store Techno Classicamesse, hvor jeg udstiller med min arbejdsplads. Jeg kom en dag før de andre, da jeg lige skulle se en af vores tilløbsstykker an – en Jaguar XJ220, som vi udstiller med motoren ude af bilen. Jeg har altid godt kunne lide den store superbil fra Jaguar, og denne måde at se den på viser meget bedre, at den også er rigtigt spændende under huden. Jeg håber på et senere tidspunkt at kunne lave en reportage om, hvordan den rent faktisk kører! Den skal have nye tanke og diverse pakninger først – og så kan da også være, at den bliver solgt hernede, og så må jeg jo finde på noget andet. 

Som den røde 1996 XJR jeg så stå hos Jaguar Land Rover Classic i Essen: Den var også til salg – og det til en noget anden pris. Bevares, den er også langsommere end en XJ220, men alligevel: 320 hestekræfter fra en rækkesekser med Eatonkompressor rækker og modellen var faktisk en fin kandidat til firmabil, tænkte jeg straks jeg så den. Og i Signal Red? Jeg er jo ikke vild med røde biler, men farven var en specialbestilling til denne XJR, og den er måske den eneste i farven. 

Men senere på dagen så jeg så en Mercedes SL – af den nogenlunde samtidige R129-modelrække. En bil, som jeg faktisk synes er ældet med virkelig ynde – hvilket er noget af en bedrift for en 1700-1800-kilos topersoners cabriolet. Da den kom frem i 1989 syntes jeg den var tung af danse med – og det er den måske også. Men som den stod der (let sænket?) på todelte fælge og med hardtop var min første tanke (for anden gang den dag) at den faktisk også kunne være en fin firmabil:

Eller hvad? Er jeg bare ved at blive gammel og alt for komfortorienteret? Er det fordi jeg kom lige fra 1000 kilometers Autobahn? Tirsdag var jeg nemlig også lige et smut i Frankfurt og kigge på en helt tredie bil – ikke til mig selv, dog. Men nej, tænkte jeg så: Det hele foregik jo i min Alpina C1/2.3 fra 1984, der efter moderne standarder ikke er noget komfortvidunder – og helt sikkert heller ikke når de to ovenstående til sokkeholderne. 

Messecenteret i baggrunden – fra ankomsten i går aftes ved 23-tiden i Alpinaen.

Jeg nyder stadig hver en kilometer i den – ligesom jeg ser frem til at nørde biler uafbrudt fra morgen til aften i fem dage på messen ovre i baggrunden. Så nej, jeg mener ikke jeg er blevet blødsøden. Og sagde faktisk til min kollega, at jeg gerne ville have sådan en SL med manuelt gear. Hvorpå min kollega sagde, at så skulle jeg bare regne med aldrig at kunne sælge den igen, da ingen andre vil have en SL med manuelt gear. Hvad?!? Er det virkelig rigtigt? Som sagt, der er meget at tænke over hernede i Tyskland. Måske er den bedste kombination i virkeligheden en XJR med tuningskit fra tyske Arden – som den på forsidebilledet. 

Med lidt held kommer der flere billeder fra messen i løbet af de næste par dage. Måske ses vi ligefrem hernede?

13 kommentarer

  1. Skaanning

    Sådan en 129 SL skal da have automatgear, Claus! Det er en flyderslæde – ikke en sportsvogn. Den er hurtig, ja, men ikke en bil man skal rive rundt. Det er dårlig stil i sådan et vogntøj. Sådan automat passer fint.
    Den omtalte Jaguar er også lækker. Men farven…? Jeg ved ikke, om jeg turde. Helt enig i at røde biler ikke er nummer 1, og her er det lige et lidt værre – en STOR rød bil. Og man kan også spørge sig selv, om den ikke bliver svært at afhænde…?

    Svar
  2. Tony Wawryk

    I agree with @Skaanning regarding automatic transmission for a R129 – it is a car for cruising in, as is it’s predecessor, the R107 (which I much prefer). My own Mercedes coupe – a C123 – is the first automatic I have owned, and to be honest, it feels right that it is.
    As for red, well, I don’t dislike it as much as some here, which is probably just as well, since my Mercedes is that colour, and I think it looks pretty good!

    Svar
  3. Skaanning

    @Tony Wawryk din 123 coupe er en lækker vogn! Har engang kørt en 280 CE. Utrolig høj byggekvalitet og en fornemmelse af at bilen ville kunne overleve 3. verdenskrig!
    Ville gerne have en. Men farvekombinationen er virkelig vigtig.

    Svar
  4. Skaanning

    @Claus Ebberfeld ja, tænk over det. Det er 2 fede biler.
    Men som jeg forstår det, kører du meget i din firmabil, så en vis comfort er vel påkrævet. Det giver begge de bemeldte biler på hver deres måde, men…hvad med – som en helt alternativ ide – at tænke hyper-komfort? Tænker Citroen XM eller sidste runde CX. Det skal NATURLIGVIS være istandsatte biler. Ellers driller de nok alt for meget. Men de istandsatte findes derude.
    Ved godt, det er en lidt skør ide.

    Svar
  5. stefan

    Hold op hvor er den fed den Jaguar. Den er både elegant, brutal og har sådan en to delt udstråling. Jeg er vild med den. Pludselig skal man ikke være senior for at køre Jaguar. Undskyld jeg prøver ikke være provokerende, men det kan blive Meget konservativt med alle de metalgrønne vogne. Den røde kan i min optik lige pludselig alt muligt andet en bare at være klassisk britisk. Merceren kan heller ikke gå rigtig galt. Så Claus det er nærmest win-win

    Svar
  6. Claus N

    Nu har jeg fornylig udtalt, at jeg ikke er til britiske overklassebiler. Men der findes åbenbart i hvert fald én undtagelse. Det er det røde kattedyr her i artiklen. Føj hvor ser den godt ud i rød! Jeg vil elske at eje den. Sjældent jeg synes rød klæder en bil, men det gør det her. De tonede ruder og fælgene laver sammen den fedeste kontrast til vognen.

    Glem den kedelige Mercedes @ce!

    Svar
  7. Tony Wawryk

    @skaanning thank you – and I agree that the colour combination matters a lot – the interior of mine is a blue-grey fabric that contrasts well with the red exterior. The CE also looks super in deep blue, pale blue metallic, silver and several other colours but not, for example, in yellow, despite that being one of my favourite colours, or green.

    Regarding the Jaguar XJR, I think red suits it well.

    Svar
  8. Clemmen

    Ingen tvivl : Den lækre røde Jaguar , med den helt rigtige opsætning 👍er til smoking , hvid sommerhabit eller casuale stil ….

    Ingen tvivl :Den fede SL er til Bundesliga hår , sort læder og åbent stående skjorte

    Gå med den røde Jag … du er jo til fest og farver Claus

    Svar
  9. Søren S. Pedersen

    Jeg er ikke “Mercedes-mand”, men sådan en R129 er nu superfed – udstråler alt det bedste ved Mercedes.
    Klassisk elegance, så længe den ikke er sænket eller belemret med uoriginale fælge.
    Automatgear er en “no-brainer” på en SL.

    Jaguaren i X300/X308 form er bare en klassiker.
    Geoff Lawson lavede en perfekt og tidløs opdatering af XJen, som selv i dag vender hoveder med den lave profil og elegante linier.
    Dertil et smukt interiør, og så er Jaguaren virkelig velkørende. Komfortabel men også sving-villig.
    Og så kan man vælge mellem lækker klassisk R6 24V (x300) eller en rigtig fin silkeblød V8 32V (x308).

    Jeg har en x308 som sommerbil – det har jeg ikke fortrudt.
    Den bliver jeg glad af – både at kigge på og køre i.
    Go for it.

    Svar
  10. Ole JAGmann

    Jaguar eller Mercedes, det er en no brainer for mig, min første bil var en Jaguar.
    Enig, den røde Jaguar er da lige en firmabil til dig.
    Hvis du bringer en Mercedes SL ind i sammenligningen, så skal der måske også en Jaguar XK8 på banen?

    Hvis du ikke kommer ud at køre i den blå XJ220, så kan jeg fortælle dig at den er vild. Jeg var passager hos Chris-Anker Petersen i hans blå XJ220 og i støvregn på Lystrupvej kom bagenden da turboerne tog fart. Ud af kroppen oplevelse.

    Svar
  11. Soren W

    Er det DEN Jaguar XJ220 Claus? Er det den enlige danske originalimporterede XJ220? Farven passer i hvertfald. Den var i mange år ejet af ejeren af pianobar i Odense? Jeg kender er bilmuseum, der er meget interesseret i sådan en…
    Og ellers stemmer jeg for den røde Jaguar. Køb og kør…

    Svar
  12. søren

    Så må jeg nok dele et foto af min XJR på den tank i Malmö jeg også omtalte forleden, tænkte at det nok blev nævnt adskillige gange at man skal ha 2 jag´s da den ene osv.
    men det viser nok noget om viaretros læsere at det, for en gangs skyld, slet ikke blev nævnt, så jeg behøver jo sådan set slet ikke at nævne at jeg har haft bilen i vel 20+ år og ET dørhåndtag wire er knækket, det har kun været en fin og velkørende bil, som jeg, som Søren S. P. skriver har nydt både at kigge på og køre i, Søren og jeg har en del tilfælles, vi er åbenbart masochister hvad angår bil mærke valg,
    jaguar og et andet pålidligheds udskældt mæreke, Lotus, og så, selvfølgelig vores navn, GODT VALG Søren :-)

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.