• In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Fox Body Fredag Det behøver ikke altid være så sofistikeret. Især ikke på en fred […] Vis

    Nu skal man huske at vurdere sådan en vogn ud fra at den i det amerikanske var en mindre, billig og “smart” bil som kunne fåes i nogle mere motorstærke udgaver. En almindelig GT fra midt 80’erne var vist opgivet til 0-100 på lidt under 7 sek. Det tænker jeg nok man kunne være bekendt ude i datidens trafik.

    Man skal muligves ikke vente forlæ…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 441 Hvis du nogensinde har overvejet at besøge Le Mans Classic, […] Vis

    Mindes at have læst Uno økonomisk set var en kæmpe succes for Fiat. Men at italienerne efterfølgende med stort talent formøblede den nu ellers bugnende pengekasse på mere tvivlsomme projekter, som handlede om alt andet end personbiler. Hvorfor de så kun nogle få år senere stod med biler der var forældede i forhold til det nyeste fra konkurren…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Åhnej, TVR: Også du, Brutus? Elektrisk TVR er det dummeste jeg har hørt længe. Og det siger ikke så lidt, da jeg alene indenfor elektrificering synes jeg har hørt meget dumt. Men T […] Vis

    @Kai , fordi det sjældent kan betale sig at “restaurere” en gamle bil. Du få meget hurtigt brugt flere penge end køretøjet reelt er værd. De økonomisk smarte køber fine biler andre har spildt deres penge på at renovere. Heldigvis er verden fuld af optimistiske sjæle og folk som ikke lader købmandskab ødelægge deres hobby, ellers vil vi jo leve i e…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Det slår aldrig fejl for mig: Når den første sne falder får jeg lyst til en klassiker, der er god i dét element. Men hvad er det så lige? Her i min kommune fik vi masser af sne i […] Vis

    Holder med @Skaaning , jeg gider heller ikke sne ..mørke og kulde. Slet ikke i Dk hvor vi er oven i købet er belemret med et fugtigt klima som stort set er gamle bilers fjende nr.1. At køre sidelæns i sne var sikkert sjovt den gang jeg var 18. Kan mindes vi også¨var ude at køre isbanerace på fjorden med en kammerats lidt ældre fætter som vognstyre…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Det slår aldrig fejl for mig: Når den første sne falder får jeg lyst til en klassiker, der er god i dét element. Men hvad er det så lige? Her i min kommune fik vi masser af sne i […] Vis

    Er sne ikke kun for undermåler biler med for lidt motorkraft? Hvis det er pga glæden ved at køre sidelæns skal man vel bare interessere sig for drifting, hvor de ikke laver andet og det nærmest er ophøjet til en slags kunstskøjteløb.

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Ugens numerologiske indslag kan ikke undgå at handle om AC Cobra. Som er en fantastisk bil på alle måder. ALLE. Uanset hvordan man vender og drejer det: Den er smuk, lynhurtig, har su […] Vis

    @Henrik Kjær , Næste Matine kan nu også sagtens handle om AC Cobra igen, for nogle af 427 bilerne var i virkeligheden udstyret med en 428″ motor. Samme motorfamile som 427″, bare en udgave der var billigere at fremstillle. 428″ havde mindre boring, men større slaglængde. Dvs. den var mere egnet til gadekørsel med endnu mere bundtræk. Mindes…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Fra sportsvogn til direktionsvogn og undervejs har jeg fået en ny favoritbil. En FREMragende uge, faktisk. Den bedste sportsvogn af dem var den sorte Porsche 911 turbo: En […] Vis

    Det burde ikke være overraskede hvis en Amazon føles lidt gammeldags, da det er en bil der er udviklet i første halvdel af 50’erne og lanceret in ’56 Dens moderne afløser kom på markedet i ’66.

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Ugens numerologiske indslag kan ikke undgå at handle om AC Cobra. Som er en fantastisk bil på alle måder. ALLE. Uanset hvordan man vender og drejer det: Den er smuk, lynhurtig, har su […] Vis

    @Kai dette kunne sikkert være dit ansigtudtryk, når 60’ernes svar på en helvedesmaskine lige accelerer op til godt og vel 200 km/t. Der skal altså lidt motor til at trykke en voksen mand tilbage i sædet i 4. gear. 😄

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Ugens numerologiske indslag kan ikke undgå at handle om AC Cobra. Som er en fantastisk bil på alle måder. ALLE. Uanset hvordan man vender og drejer det: Den er smuk, lynhurtig, har su […] Vis

    @AlfaHahn, jeg har en bog om AC Cobra, i den står der at 427 havde 48% af vægten på forakslen. At den udgave at 427″ motoren der blev sat i bilerne “kun” var 68 kg tungere end de 289″ som også blev brugt af Shelby. At 427 chassiset som var et helt nyt og kraftigere design i forhold til det AC design der sad i 289″ bilerne var 22,5 kg tungere end…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Ugens numerologiske indslag kan ikke undgå at handle om AC Cobra. Som er en fantastisk bil på alle måder. ALLE. Uanset hvordan man vender og drejer det: Den er smuk, lynhurtig, har su […] Vis

    Hvis nogen skulle føle sig meget friske i hovedet, er der lige 15 minutter omkring boring/slaglængde som giver en ide om motorkonstruktørenes komplicerede verden: https://www.youtube.com/watch?v=UV3RwBPqznU

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Ugens numerologiske indslag kan ikke undgå at handle om AC Cobra. Som er en fantastisk bil på alle måder. ALLE. Uanset hvordan man vender og drejer det: Den er smuk, lynhurtig, har su […] Vis

    Mon ikke motorstørrelser for det meste er baseret på et mix af forskellige markeders bekatningsregler og markedsførings tænkning i forhold til hvad konkurrenterne tilbyder? Selve konstruktionen er så baseret på nogle overordnede ønsker til motoreffekt og den fysiske plads der er i de biler hvor motoren skal bruges. Ingeniørene arbejder med nog…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Den her så jeg på klassikerparkeringen til Spa Six Hours, og der gik lidt før tiøren faldt. Faktisk holdt den stort set modsat det sorte mysterium, som jeg skrev om for et par uge […] Vis

    Når nu emnet er ombyggede MX5’er, er her en “test” af en omvendt restomod. Omvendt da ejeren her nærmest har forsøgt at gve bilen en klassiker udstråling.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Når man gerne vil tune og modificere – men stadig beholde begge ben på jorden. Og så lige tager udgangspunkt i en Ghia 1500 GT. Nogle gange er det svært at vide hvorfor en tid […] Vis

    Hvis der er noget som har et dårligt ry i staterne er det italiensk mekanik og amerikanerne gider generelt ikke bøvle med eksotiske motorer. Fiat har vist aldrig rigtigt været mainstream USA. I landet der opfandt hotrods og hvor enhver ophugger har bjerge af fine motorer til næsten ingen penge, hiver man simpelthen det gamle lort ud og montere nog…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Jeg laver i sagens natur stort set ikke andet end at snakke biler med folk. Og engang imellem kommer der nogle horrible påstande frem, som jeg ikke kan sidde overhørig. Som i g […] Vis

    For dem der ikke selv kommer følger med hvad der sker på Youtube, giver Gordon Murrey her en hurtig rundvising i den største garage med hans egne biler. Det kan næppe bliver mere Viaretro: https://www.youtube.com/watch?v=iBAMWeKhBr4

    For folk med hang til forbedringer er der også en hel video bare om hans restomod Escort Mk1: http…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post På en måde, i hvert fald. Romantikken i det elsker jeg jo. Det er bare alt det praktiske i det. Tiden, for lige at nævne en ting. Evnerne, for at nævne en anden – inden nogle kom […] Vis

    Soren W er tydeligvis i gang med at ødelægge en Jaguar, i går var det racer bremseklodser, i dag elektronisktænding. Ebberfeld skal vist til at missionere lidt kraftigere for det guddommelige i fabriks-originalitet.😄

    Nå, nu vil jeg gå i værkstedet og se om jeg ikke kan opfinde en opgradering af en bøsning til undervognen på klassike…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post En af mine bekendte berettede om hvordan ejere opgraderede bremser på diverse nyere klassikere, youngtimers og superbiler. Og jeg spurgte hvorfor? Fænomenet “opgradering” er jo v […] Vis

    Ebberfeld, men facts er åbenbart at en større del af F40 ejerne ikke er specielt tilfredse med original bremserne. Ellers fandt man næppe ligefrem debatter blandt ejere omkring hvordan man få dem til at bremse “ordentlig”. Man kan sænke det nødvendige pedaltryk ved at tilføje en bremseforstærker, men det kan man jo også ved at ændre på selve brem…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post En af mine bekendte berettede om hvordan ejere opgraderede bremser på diverse nyere klassikere, youngtimers og superbiler. Og jeg spurgte hvorfor? Fænomenet “opgradering” er jo v […] Vis

    To lige en lynhurtig google for at tjekke min hukommelse. Nedenstående citat er hentet fra en F40 bremse diskussion på Ferrarichat.

    “For those not familiar with the stock brakes on a Ferrari F40, it takes nearly 100 lbs of effort applied directly on the brake pedal to slow or stop an F40 under 1G of deceleration. A normal Ferrari is about 30 l…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post En af mine bekendte berettede om hvordan ejere opgraderede bremser på diverse nyere klassikere, youngtimers og superbiler. Og jeg spurgte hvorfor? Fænomenet “opgradering” er jo v […] Vis

    Jeg har vist tidligere læst on F40 ejere der eftermontere bremseforstærker for at få mere søndagsturs venlige bremser. Sådan en vogn har åbenbart renlivede racerbremser fra fabrikken. Den kan bremse, også meget kraftigt, men det er ikke noget føreren kommer sovende til.
    Det er sikkert lidt ligesom de gamle Shelby GT350. Hertz endte med at sætt…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Det skete for mig på vejen væk fra Spa Six Hours. Få timer før havde jeg beundret den helt originale Colt Turbo på klassikerparkeringspladsen oppe ved banen – de bedste plad […] Vis

    Det kan vel ikke overraske hvis japanere er mere in blandt yngre generationer som er vokset op med V-tec, Twin Cams, Supra’er og Skylines, end hos folk som er vokset op i tider hvor englændere og italienere var det nye smarte. Det sidste kræver vel i dag gråt hår for at kunne huskes.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Kan man faktisk få et liv som i reklamerne? Jeg tror man kan med en Dolomite. Hvis man vel at mærke gerne vil have et retroliv, sådan som man levede det i halvfjerdserne: På med […] Vis

    Havde en kammerat i folkeskolen hvis forældre kørte Dolomite. Han kørte i øvrigt som den eneste dreng på skolen Puch Maxi, mens alle de rigtige drenge selvfølgelig havde en Yamaha. Der holdt altid en hel række af dem cykelskuret. Der var også en enkelt Suzuki og en Monza. Ham med Monza’en fortsatte som voksen med at køre motorcykel. Ved ikke on…[Læs mere]

  • Hent mere