-
ForfatterIndlæg
-
21. april 2013 kl. 11:36 #54314
Niels Abild
218 Indlægdårligt svar claus,nu går der dennis og kompani i kapelmesteren ,fakta,fakta min ven
niels
21. april 2013 kl. 12:02 #54315
Jens Langdahl
731 Indlæg# Niels, mht. vurdering af stand, se nedenfor i mit svar til Uno. Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med de 40 % ? Måske henviser du til, at veteranafgift beregnes af 40 % af bilens nypris UDEN afgifter? Det er rigtigt. Dette tal, altså de 40% af nyprisen uden afgift, sættes ind i den normale, gældende takst for registreringsafgift på nye biler. Dvs. at hvis beløbet er under 79.000 kroner, skal man betale 105% i afgift.
Inspireret af dig prøvede jeg at lave en stikprøveberegning på 3 biler i 1957 og 3 biler i 1972/73. Jeg tænkte det kunne være sjovt at se, hvor meget veteranafgiften i dag udgør i % af nyvognsprisen inklusive afgift. Resultatet overraskede mig lidt, veteranafgiften ligger i alle eksemplerne på mellem 20 og 23 % af den annoncerede nyvognspris fra dengang bilerne var nye. Måske er der en tommelfingerregel her? Beløbene og procentsatserne er UDEN den ekstra benzinafgift, der jo afhænger af egenvægt og ikke af prisen.
21. april 2013 kl. 14:06 #54320
Niels Abild
218 Indlægja,så du ser at hvis en frø i 59 kostede 20.000 kr,hvor afgiften var lidt højere end bilen pris ab fabrik holder de 4000 til 4500 kr det har jeg oplevet 2 gange,og hvor cortinaen fra 63 er lidt biliger havner vi på 3900 til 4100,det er det jeg har betalt,og det svarer til 40% af afgifts beløbet fra dengang
kapelmesteren
21. april 2013 kl. 22:22 #54331Uno
27 Indlæg@Jens Langdahl said:
# Uno, det med de +/- 5 % for veterankøretøjer har jeg aldrig hørt, men lyder da ikke usandsynligt. Mine oplysninger kan sagtens være forkerte, de er ikke direkte fra SKAT. Har du et eller andet sted på tryk eller på nettet, hvor “justeringen” efter stand er omtalt? Jeg vil være taknemmelig for et tip, så alle variabler kan komme med i en eventuel database/beregner. Men det skal altså helst være dokumenteret, med henvisning til lovtekst/bekendtgørelse/betænkning/vejledning hos skat, eller med henvisning til en officiel hjemmeside.Det med de +/- 5% (kan ikke huske om det var 5 eller 10), var mig bekendt ikke noget der var specielt for veteraner, men galdt generelt set alle køretøjer der skal indregistreres. Er køretøjet bedre en gennemsnittet kan de indbringe en højere salgs pris og omvendt hvis det er dårligere. Det skulle være begrundelsen. Fik det at vide hos skat i Tåstrup da jeg skulle sætte plader på en gammel Opel (men som ikke var veteran). Han sagde jeg kunne få 5% (mener jeg satsen var) rabat, hvis han kunne se bilen og hvorfor den var vurderet til lavere end middel.
21. april 2013 kl. 22:22 #54332Uno
27 Indlæg@Uno said:
@Jens Langdahl said:
# Uno, det med de +/- 5 % for veterankøretøjer har jeg aldrig hørt, men lyder da ikke usandsynligt. Mine oplysninger kan sagtens være forkerte, de er ikke direkte fra SKAT. Har du et eller andet sted på tryk eller på nettet, hvor “justeringen” efter stand er omtalt? Jeg vil være taknemmelig for et tip, så alle variabler kan komme med i en eventuel database/beregner. Men det skal altså helst være dokumenteret, med henvisning til lovtekst/bekendtgørelse/betænkning/vejledning hos skat, eller med henvisning til en officiel hjemmeside.Det med de +/- 5% (kan ikke huske om det var 5 eller 10), var mig bekendt ikke noget der var specielt for veteraner, men galdt generelt set alle køretøjer der skal indregistreres. Er køretøjet bedre en gennemsnittet kan de indbringe en højere salgs pris og omvendt hvis det er dårligere. Det skulle være begrundelsen. Fik det at vide hos skat i Tåstrup da jeg skulle sætte plader på en gammel Opel (men som ikke var veteran). Han sagde jeg kunne få 5% (mener jeg satsen var) rabat, hvis han kunne se bilen og hvorfor den var vurderet til lavere end middel.
Det var for ca. 6 år siden forøvrigt…
21. april 2013 kl. 23:28 #54335
Jens Langdahl
731 IndlægOkay Uno, tak for svaret. Jeg prøver at få klarhed over det hos SKAT.
22. april 2013 kl. 00:44 #54339
Niels Abild
218 Indlægdet kan du godt opgive,de gør som de vil,jeg har været til møde i tåstrup mange gange,og dem der skal se på tingene er forskellige fra gang til gang,og svarene er som vinden blæser,obs kan man stadig møde op i tåstrup???
kapelmesteren
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.