-
ForfatterIndlæg
-
4. september 2013 kl. 23:03 #56111
Jens Langdahl
731 IndlægG’aften Plys. Fint indlæg, måske specielt for os der interesserer sig for historie i al almindelighed. Men det kan faktisk stærkt anbefales alle at sætte sig lidt ind i, hvad der skete i verden, rundt omkring de gamle biler vi går og passer på i hverdagen. Det giver somme tider en aha-oplevelse eller en større forståelse for, hvorfor den firehjulede fik den betydning i samfundet, som den gjorde.
En af mine 5 favoritbøger i håndbiblioteket er LJK Setright’s “Drive on – a social history of the motor car”. Classic Car Weekly sagde: “each chapter is awash with opinion, facts and, above all, a fresh perspective…remarkable”. Jeg er helt enig. Bogen er både vittig, oplysende og klog, tydeligvis ikke er skrevet af Jeremy Clarkson! Der er mange gode timers oplysende underholdning at hente i den, specielt hvis man er historisk interesseret. Jeg kan kun anbefale på det kraftigste, også selv om den ikke er helt billig længere – den fås kun på engelsk og kun antikvarisk.
Bilen? Jamen det får I andre så lige chancen til at svare på ;-)
4. september 2013 kl. 23:05 #56112
Jens Langdahl
731 IndlægJewer, det er et særdeles kvalificeret svar – desværre er det forkert ;-) Men tampen brænder – i lys lue!
5. september 2013 kl. 06:14 #56113
Kai
583 IndlægJeg er også blank mht. bilen, men tænkte med det samme også på udløseren til første verdenskrig, af din beskrivelse og af billedet.
5. september 2013 kl. 06:42 #56114
Kai
583 IndlægSikke dog, hvor kan man komme omkring, når bare en anden giver et clou.
Bilen har åbenbart en hel del historier hæftet på sig, og i følge denne side LINK så er det meste af det vrøvl og ammestuehistorie.
Bilen er en Graf und Stift, som der kan læses mere om her: LINK
Det var Plys der kom med det meste af svaret, men jeg prøver alligevel, da jeg lige kan hoste op med en.
Bilen og ejeren er der sikkert mange der kender, derfor vises kun denne smule.
Billedet skulle have være postet i “set på gaden”, men det kom jeg fra.
Det er taget fra Shelltanken på Herlev Hovedgade, for en uge siden.
Jeg kender ikke det rigtige svar, så når der er kommet noget der ligner et kvalificeret gæt, kan jeg poste det fulde (og uskarpe) billede.
5. september 2013 kl. 08:07 #56115
Jens Langdahl
731 IndlægNemlig, Gräf und Stift fra Østrig. Fabrikken byggede flere typer af køretøjer, bl.a. luksusbiler af høj kvalitet helt frem til 2. Verdenskrig. I modsætning til Austro Daimler som Jewer nævnte, er mærket næsten ukendt i dag.
5. september 2013 kl. 09:47 #56117
jewer
894 IndlægDit billede, Kai, det kunne s’gu godt ligne Frank Dollerups Bertone Alfa.
5. september 2013 kl. 10:09 #56118
Kai
583 Indlæg@jewer said:
Dit billede, Kai, det kunne s’gu godt ligne Frank Dollerups Bertone Alfa.Tøhø, det var også selv overbevist om, men jeg ved det faktisk ikke.
Jeg lagde bare mærke til lyden af rigtig bil med karburatorlyd, nåede at lade og skyde, og så først bagefter hvad det var. Jeg kender ikke den ene fra den anden, men gættede også på at noget kørende Alfa ca. den model, i Herlev, måtte tilhøre Dollerup.
5. september 2013 kl. 10:13 #56119
jewer
894 IndlægHeh – det er ham :>D. Han bor i Herlev, så det var nærliggende.
Serve over – har ikke lige tid til at lægge billede op lige nu.
5. september 2013 kl. 18:40 #56122
Kai
583 IndlægNår du kommer hjem fra Roskilde, så har du sikkert et frisk billede….
5. september 2013 kl. 22:28 #56125
jewer
894 IndlægSå er jeg hjemme fra Roskilde:>). Vi prøver med denne hér:
6. september 2013 kl. 06:15 #56126
Kai
583 IndlægDet ved jeg :-)
Det er en BLANK
6. september 2013 kl. 07:09 #56127
Jens Langdahl
731 IndlægFørst troede jeg, at det var en af de amerikanske Ruxton med forhjulstræk, de var standardudstyret med de viste Woodlite forlygter. Men jeg kan ikke se nogen diff. klump under forenden af bilen, og fælge samt køler passer heller ikke for godt. Apropos køler, den ligner rigtig meget Hispano-Suiza eller Delage. HS’en ville jo nok have haft en flyvende stork som kølerfigur, Delage kørte tit uden, eller var eftermonteret med noget halløj fra Lalique. Selve karrosseridesignet og farverne kunne da godt ligne noget fransk Art Deco fra omkring 1930. Jeg hælder til at sige Delage D8, men er langtfra sikker.
6. september 2013 kl. 11:52 #56130
jewer
894 IndlægIkke nogen af de nævnte. Den er amerikansk. Bygget i 14 eksemplarer iflg. kilder på nettet.
6. september 2013 kl. 19:18 #56132
Jens Langdahl
731 Indlæg“SOMEWHERE west of Laramie there’s a bronco-busting, steer roping girl who knows what I’m talking about. She can tell what a sassy pony, that’s a cross between greased lighting and the place where it hits, can do with eleven hundred pounds of steel and action when he’s going high, wide and handsome. The truth is – the XXXXXXX was built for her. Built for the lass whose, face is brown with the sun when the day is done of revel and romp and race. She loves the cross of the wild and the tame. There’s a savor of links about that car – of laughter and lilt and light – a hint of old loves – and saddle and quirt. It’s a brawny thing – yet a graceful thing for the sweep o’ the Avenue. Step into the XXXXXXX when the hour grows dull with things gone dead and stale. Then start for the land of real living with the spirit of the lass who rides, lean and rangy, into the red horizon of a Wyoming twilight.”
Således forsøgte fabrikken at sælge søstermodellen!
6. september 2013 kl. 20:07 #56133
Kurt
61 IndlægGod aften.
Emnet 'billedequiztråden' er lukket for nye svar.