Viser 15 indlæg - 916 til 930 (af 2,180 i alt)
  • Forfatter
    Jens Langdahl
    731 Indlæg

Nej, Ryhls hælden til BMW er yderst fornuftig, og derfor bad jeg ham blive ved :-)

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Den var svær…. BMW M 10 Apfelbeck. Formel 2

Connoisseur
    243 Indlæg

BMW motor, som også sidder i min BMW 1800 TiSa, dette er “bare” en version lavet af Apfelbeck, som sad i deres egen Formel 2 konstruktion

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Jamen så gir´jeg gerne serven til Connoisseur….ingen billeder og håber på historie fra Jens.

Den var drøj…

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Først en advarsel: Nørderi kan forekomme!

Helt rigtigt, motoren på billedet er den såkaldte Apfelbeck-motor, designet for BMW i de tidlige tredsere af den østrigske ingeniør Ludwig Apfelbeck. Han var tilknyttet BMW i flere omgange, senest fra 1957, og havde her arbejdet på at perfektionere sin “kæphest”: Forbrændingsrum med radialt placerede ventiler. Dvs. fireventilede forbrændingsrum, hvor ventilstammerne er placeret med 90 graders mellemrum, pegende i hvert sit verdenshjørne så at sige. Et princip den engelske motorcykelfabrik Rudge havde benyttet på deres encylindrede motorer allerede i trediverne, således som det fremgår af tegningen her under. Bemærk at den er konstrueret med stødstænger og vippearme. Man kan i øvrigt se en af disse motorer på motorcykelmuseet i Stubbekøbing på Falster.

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Øj, jeg er benovet – tusind tak Jens.

Jens Langdahl
    731 Indlæg

@Peter
    Plys Karlsen said:

Jamen, velbekomme! Det må have været i Gerd Hacks “Tuning – motor og undervogn”, at jeg som stor knægt første gang stødte på Apfelbeck og hans fascinerende idé. Den historie ville jeg gerne fortælle, hvilket så betød at quiz’en denne gang blev sværere, end det var tilsigtet. Men det er sq godt nok svært at finde ud af, hvor man skal lægge overliggeren! Det der er barnemad for den ene er raketvidenskab for den anden.

Grundlæggende har jeg det lige som dig: lad os få nogle historier på, så man kan blive klogere på alt det spændende omkring vores gamle biler. Og som du skriver: meget gerne omkring affjedring osv. Netop der trænger JEG til at “få fyldt på tanken”. Er der ikke en behjertet sjæl, der med udgangspunkt i en quiz kan skrive om forskellige ophængstyper, krængningscentrum og hvorfor det er godt/skidt hvis det hæves/sænkes. osv. osv. Med din racer-baggrund er du måske manden Connoisseur? 

Eller kan nogle af jer henvise til noget litteratur, der ikke er alt for svært – det er ved at være nogle år side, at matematikbøgerne var i brug :-) Kommer til at tænke på, at de vist heller ikke blev slidt for meget dengang :-/

Ikke at jeg skal bruge det til noget som helst, men det skulle glæde mig at blive klogere.. på forhånd tak for hjælpen.

Connoisseur
    243 Indlæg

image-8.jpgEn hurtig en.

jewer
    894 Indlæg

Austin Healey Sprite Lenham Coupe.

Kai
    583 Indlæg

Jens, tak for sådan en historie. Fantastisk!

Ryhl
    303 Indlæg

Skøn historie om Apfelbeck motoren, Jens!  Den slags er guld værd …  Jeg synes ikke det gør noget, at spørgsmålene ind imellem er svære, – når de samtidig er så interessante ;-)

Hack’s bog havde jeg også i min ungdom, – men lånte den ud og så den aldrig igen … men en klassiker.

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

@Jens Langdahl said:

@Peter
    Plys Karlsen said:

Jamen, velbekomme! Det må have været i Gerd Hacks “Tuning – motor og undervogn”, at jeg som stor knægt første gang stødte på Apfelbeck og hans fascinerende idé. Den historie ville jeg gerne fortælle, hvilket så betød at quiz’en denne gang blev sværere, end det var tilsigtet. Men det er sq godt nok svært at finde ud af, hvor man skal lægge overliggeren! Det der er barnemad for den ene er raketvidenskab for den anden.

Grundlæggende har jeg det lige som dig: lad os få nogle historier på, så man kan blive klogere på alt det spændende omkring vores gamle biler. Og som du skriver: meget gerne omkring affjedring osv. Netop der trænger JEG til at “få fyldt på tanken”. Er der ikke en behjertet sjæl, der med udgangspunkt i en quiz kan skrive om forskellige ophængstyper, krængningscentrum og hvorfor det er godt/skidt hvis det hæves/sænkes. osv. osv. Med din racer-baggrund er du måske manden Connoisseur? 

Eller kan nogle af jer henvise til noget litteratur, der ikke er alt for svært – det er ved at være nogle år side, at matematikbøgerne var i brug :-) Kommer til at tænke på, at de vist heller ikke blev slidt for meget dengang :-/

Ikke at jeg skal bruge det til noget som helst, men det skulle glæde mig at blive klogere.. på forhånd tak for hjælpen.

Sværhedsgrad er ligegyldig, hvis resultatet er sådan en “vidensbombe”.

Fantastisk!!!

Kom endelig med mere.

Kai
    583 Indlæg

@jewer said:
    Austin Healey Sprite Lenham Coupe.

Er det så sådan en?

jewer
    894 Indlæg

Gu’ er det da så, Kai. Det har jeg jo skrevet :>) – Ej, er ikke 100 % sikker – vi må hellere lige vente….

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Det er en Austin Healey Sprite Lenham Coupe, du kan vist roligt serve…

Viser 15 indlæg - 916 til 930 (af 2,180 i alt)

Emnet 'billedequiztråden' er lukket for nye svar.