-
ForfatterIndlæg
-
23. januar 2014 kl. 23:16 #67193
ruldal
148 IndlægHej folks.
Efter et par forespørgsler vil jeg prøve at sætte min byggetråd af min E21 op herinde. Den er allerede lavet på et Engelsk BMW forum, men vil meget gerne have en sideløbende tråd her. Jeg vil prøve at etablere så meget som muligt af den oprindelige Engelske tråd, men det kommer til at tage noget tid. Så det her bliver i stor grad etape-arbejde.
Først lidt info. Bilen er bygget på budget først og fremmest, det betyder at der få steder er skåret lidt hjørner af (det tager vi senere) og andre steder er det lavet helt efter bogen. Min egen baggrund indenfor biler er 100% autodidakt, så det jeg kan, er noget jeg har lært mig selv over de sidste 17-18 år.
Jeg har længe haft ønsket om en E21 i maven. Jeg har haft nyere BMW´er før, men aldrig en klassisk BMW.
Jeg havde en ældre Mercedes 300D stationcar jeg gerne ville af med. Fin bil ellers, kører og kører. Jeg satte bilen på veteranposten, og annoncerede den som at jeg gerne ville have en anden bil i bytte, enten en gammel Volvo 242 eller en BMW E21.
Utroligt nok gik der ikke andet end en uges tid før jeg havde en gut i røret der havde en E21 han gerne ville bytte med. Den havde stået lidt, men havde gået ganske lidt km, og der var originale papirer med på bilen. Han var 3. ejer af den.
Jeg kørte ned på djursland og kiggede den i April måned 2013, og vi blev enige om at bytte lige over. Der var en del arbejde i den kunne jeg se, men ikke noget der skræmte mig fra vid og sans (jeg blev klogere). Der fulgte nemlig for noget der ligner 10.000kr reservedele med til bilen, nye forskærme, paneler, skærmkanter og komplet slibesæt til motor, diverse ophængsbøs, nye sideblink, støddæmpere osv osv..
Så på den gudsvelsignede weekend hvor der var Classic Race Aarhus i 2013 startede jeg weekenden med at drøne ud på djursland og hente min nye BMW på et sæt prøveplader.
Da weekenden var ovre kom jeg hjem med bilen som så sådan her ud:
Bilen var en original 320-6 hvilket betyder den er med en forholdsvist sjælden M20 motorvariant, nemlig en række 6 i første generation, med Pierburg 4-spjælds registerkarburator og 122 villige hyppere. Det der gør bilen mere sjælden er at det er en ægte Bavaria model. Det betyder masser af ekstraudstyr anno 1981 så som nakkestøtter i bag, stort anlæg med equalizer (original blaupunkt), elektrisk justerbart sidespejle, samt elektrisk skydesoltag (ikke med håndsving). Farven er Opalgrünmetallic og det originale interiør er nogen blevet træt af. Det har oprindeligt været grønt, men er blevet skiftet ud til sort.
Masser og masser af reservedele på plads i mit beskedne 12 kvadratmeter værksted
Den originale karburatorfodrede M20 motor.
Som en gammel mand engang sagde, ethvert stykke musik starter med et enkelt prut i en trompet, så jeg gik i gang i starten af Juni, med en klar plan om at have bilen synet og på gaden inden sommerferien var slut (for mit vedkommende 1.sep).
Første ting jeg gjorde var at afmontere motorhjelmen og så den mest rustne del på bilen, højre forskærm.
Under skærmen havde jeg forventet rigtig meget rust, men det var ikke specielt meget.
Dette område er dårligt på alle gamle renoveringsprojekter. Det er her paneler, inderskærm og bund samles, så 3 lag plade der skal samles. Det vil og skal rådne..
Efter det gamle var skåret ud blev der klippet en ny stump. Dette var det første stykke der blev svejst i bilen.
Et ordentlig lag hammerite rustsealer
Herefter bevægede jeg mig ned under bilen for at tage et kig på det rustne panel.. puuuuha..
Og det stod meget klart at det ikke ville være nok at skifte panelet.
Forreste donkraft løftepunkt…
Der er kun en ting at gøre.. Fjerne det dårlige fra en ende af. Så af med panelet.
Heldigvis så inderpanel ikke så slemt ud som man kunne være bange for.
Flangen hvor yderpanelet bliver punktet fast var væk, men ellers ikke noget videre rust i inderpanelet. Læg mærke til den eneste virkelige “Brainfart” jeg har fundet på bilen. Drænet til soltag går direkte ned i panelet.
Jeg startede et sted hvor jeg kunne se “højden” på den originale flange på inderpanelet så der var noget at måle efter. Og så i med de første 20-30 cm strimmel.
Her er opgaven der skulle løses meget tydelig..
Foran blev der også skåret ud og sat nyt i
Mere frisk stål i bilen
Rustens fjende nr 1 :) Eller Opel-orm-dræberen ;)
24. januar 2014 kl. 00:02 #67196
ruldal
148 IndlægEfter at have renoveret flangen på inderpanelet og skåret stykket til efter fordøren var det tid til at få det nye panel på plads.
Jeg var begyndt at blive bange for at bilen var så rusten at den ville falde sammen hvis jeg pillede mere ud af den før jeg satte nye stumper i, så panelet skulle i.
Jeg ved ikke hvor panelet er købt, men det passede perfekt! Og så var det jo bare igang med Migatronic´en
Herefter et dygtigt lag grov spartel
Og så skulle den nye forskærm da også lige prøve-monteres. Og junior skulle lige inspicere ;)
Sommeren 2013 var jævnt varm, og i det lille værksted som lige havde fået fine nye gennemsigtige trapetzplader på taget var der nemt 40 grader, så drikke skulle der til. Sådan en iskold en her duer altså bare :)
Midt i det hele dukkede de første stumper op som jeg havde bestilt. Her er det et sæt nye forrør som faktisk var svære at støve op til en 320-6. Men da jeg først fandt dem i England på Ebay.co.uk var de faktisk billige.. Tror jeg gav 4-600.- kr for dem leveret på adressen..
Efter en gang spartel mere og en slibning fik spartlen en dækfarve for at chekke for flimmer. Det er en teknik der er ret god hvis man ikke har en automalers håndelag og kan mærke ujævnhederne. Men det her så ret godt ud.
Jeg valgte at bevæge mig videre ind i bilen fra denne side.
Opel-ormene har godt nok også været igang med at gnave her :)
Jeg er ikke helt sikker på denne reperation, men min tanke var at bygge en “base” for bundpladen, og jeg forsøgte at genskabe det originale.
Der blev fabrikeret stumper, og den første halve kvadratmeter plade fra Biltema var ved at være blevet taget godt af.
Godt med svejsesealer
Og så en gang rustsealer, og en gang bitumenbaseret snask
På dette tidspunkt gav min gamle Migatronic op i ånden, og for en kort stund troede jeg at den var blevet mæt af dage. Det viste sig at være svejsehåndtaget der ikke havde kunnet håndtere varmen i værkstedet og var kortsluttet. Så mens jeg ventede på et nyt begyndte jeg at tegne nogle af de stumper jeg skulle bruge og printe skabeloner ud.
Her er det donkraftefæsteOg det ligner da meget godt.
Og så en spejlvendt en til den anden side.
Da ventetiden på svejseværket tog om sig valgte jeg at begynde på motoren. Den var træt i pakningerne til forkammeret, skulle have frisk tandrem, vandpumpe m.m.
24. januar 2014 kl. 08:08 #67201
Kai
583 IndlægGlæder mig til fortsættelsen …
Jeg elsker sådanne historier.24. januar 2014 kl. 09:12 #67203
ruldal
148 IndlægGlæder mig til fortsættelsen …<br>
Jeg elsker sådanne historier.Det gør jeg også, elsker byggetråde :)
Så her kommer næste hug :) Har heldigvis god lang juleferie, så har tiden til det :)
Jeg startede med at grave mig vej ind til motoren. Dvs ud med køler, slanger, viskoseblæser m.m.
Og så endte jeg med en spandfuld meget nassede dele, og et par gule gummihandkser :)
En god renseblanding af af 80% benzin og 20% petroleum
Og halløjsa
Næste projekt var den store centerbolt på krumtapshjulet. Den er notorisk på BMW M20 motorerne og er spændt med 400nm. Bolten er en gevaldig størrelse og endda med fingevind så det her var bare slet ikke nok..
Knap 10 bar på den gamle kompressor hjalp heller ikke
Så kunne man jo bruge tiden på at shine generatoren op.
Her er det meget vigtigt at den opmærksomme læser forstår og fremover husker på at jeg er det man kan kalde lidt af en pynte-jørgen. Jeg har meget svært ved at skrue gamle dele på en bil uden de først er blevet vasket og også helst malet… Jeg ved ikke hvorfor jeg har det sådan, men det er faktum.
Krumtapsbolten vender vi tilbage til, jeg fik nemlig min nye svejseslange og jeg fik forstærkninger i form af min “bettebror” Johannes der kom og hjalp til en weekend. Det var bare fedt :)
Panelet skulle lukkes ordentligt foran ved A stolpen
Og der blev slebet lidt også :)
Hvorfor BMW har brugt dem her undrer mig meget. De sidder flere steder i bunden af bilen og er ikke svejst fast. De er limet i og det betyder RUUUUUUUUUUUUUUUST
Så vi valgte at strippe bilen fuldstændigt. På det tidspunkt havde jeg håbet på at tæpper osv kunne være blevet i bilen men ak nej.. Så ud af garagen og igang med at fjerne hvad der fjernes kunne.
Og så var der plads.
I kan tro at et bertleværktøj står på listen over fedt værktøj, men desværre er de jævnt dyre. Så jeg læste en artikel om en Inder, altså fra Indien, der renoverede VW busser. De gamle T1´ere. Han lavede alle pladedele i bare tær og med kun en nedslidt mejsel og en lige så slidt hammer. Det mente jeg da også at man burde kunne, og det er faktisk ikke blevet så ringe endda..
Og efter en gang rustbeskyttelse ser det da helt hæderligt ud.
Så vi bevægede os videre fra bunden i højre side til skærm og bagagerum i højre side.
Det var lige her omkring vi valgte at knappe en øller op, og så stå og sparke lidt dæk. Snakken gik primært på om det overhovedet kunne gå at lave bilen, eller om den var “too far gone” ?
Spørgsmålet er jo reelt nok, og vi voterede frem og tilbage. Hvis bilen skulle tilbage i original stand så var vi meget enige om at det kom aldrig til at ske. Ikke så rusten som den var. Men hvis bilen skulle bruges til sjov og spas, eventuelt lidt race, eller noget ombygning ville den være ideel. Man kan jo ikke ødelægge noget der allerede er ødelagt :)
Så vi gav gas.
Desværre skulle brormand hjem igen, så jeg var hurtig overladt til mig selv igen.
Et lidt træls område her
Og pap-tricket
Ligesom at lave julehjerter :)
Og lidt mengeleren med at få det ordentligt på plads
Hæfte op
Fuldsvejst og forseglet
Også et træls område her:
Pap gik der alligevel lidt til af
Men men men det bliver faktisk rimelig ok
Lappen fra før i inderskærmen fik også en gang bitumen
Det er så tankpåfyldningen der sidder her.
Længere oppe i inderskærmen omkring tårnet var den også gal
Mere plade i omkring tankpåfyldningen
Og oppe i tårnet blev der også skåret ud
En af de mere interessante lapper at lave..
Ikke just en lap jeg er super stolt af, men den er der, og den skal nok holde tæt.
Bitumen, og så går vi hurtigt videre..
Det sidste omkring tankpåfyldningen blev lappet sammen, og fik også godt med smørelse.
Vibrationsdæmperen på igen
Og et par af de små selvskærende
Og så var der et hul tilbage i den inderskærm. Men satme også et træls sted… Her er vi næsten helt inde i bunden af bagagerummet..
Samtidig stod det klart at jeg godt kunne begynde at glæde mig til at lave den anden side…
Bankebanke
På dette tidspunkt havde jeg fået jævnt styr på den der mejselteknik fra før.. Det her er i min bedste overbevisning noget nær så godt det kan gøres med en hammer og en mejsel.
Jeg var startet med højre forskærm og havde nu bevæget mig ned til midt i bagagerummet. Det betyder jo at jeg faktisk var halvvejs. Og jeg var i god tid, tror det tog omkring 14 dage at nå hertil.
Men bedst som man tror at det værste er overstået er det bare helt omvendt. Problemet var at min E21 ikke var som Danske biler normalt er. Normalt ruster bilerne i Danmark mere i højre side end i venstre. Det skyldes saltning osv, men primært at højre side er den side der kører i rabatten. Men på min E21 var det præcist omvendt. Og jeg lyver ikke hvis jeg siger at venstre side var dobbelt så slem som den højre ! ! ! !
Et af de mere avancerede stykker jeg lavede
Bunden af reservehjulsbrønden var også beplantet med endnu et af disse åndsvage dæksler..
Der bliver hæftet op
Og så var vi nødt til at udvidde lappe-området lidt
Godt med snask på
Jeg ved at disse lapper kan købes hos Wallothnesch, men jeg syntes også jeg er meget tæt på at være der kvalitetsmæssigt.. Og når lapperne ikke er sværere at lave..
Inderskærmen i venstre side var rigtig træt.
Det var skærmkanten også, så den røg af..
Flere huller i inderskærmen
Området omkring tanken
MMMM lækre brændstofrør i stål med rust på… Da jeg så det her var jeg bare glad for at køreturen hjem fra Århus ikke var endt med at jeg dannede en ildkugle sammen med E21´eren..
Kan især godt lide at de gamle originale rør ikke er blevet udskiftet, men bare er blevet siddende…
Donkraftophænget er mere intakt i denne side umiddelbart..
Og så fik junior lige lov at hjælpe farmand :)
Der blev gået til den. Vi skulle have lygter af, og bagkofanger
En dejlig kold “Heinie” er heller ikke den værste måde at slutte dagen på :)
Baglygtehullet var også jævnt træls. Og det var blevet reppet på før. Delen kan købes men den er dyr, så rep var at foretrække..
Jeg gav de forskellige områder numre da jeg ikke ville kunne lave et nyt lygtehus i et stykke..
Jeg lod det projekt ligge lidt, junior havde nemlig fået bagkofangeren af, så nu kunne jeg komme til at tage et kig på bagpanelet..
Og puuuuuha..
Det kunne skilles ad med en finger :(
Hvad f**k
Heldigvis er et komplet bagpanel med sider ikke specielt dyrt hos Wallothnesch og da dette helt sikkert stod udenfor at redde blev det de første karosseristumper jeg købte. Nyt bagpanel, + begge sidepaneler bestilt, samt nyt ophæng til bagerste lydpotte.
Og så kunne jeg begynde at rykke det gamle panel af.
Solen var så voldsom at jeg var nødt til at få noget skygge mens jeg arbejdede..
24. januar 2014 kl. 09:30 #67204
Kai
583 IndlægTommel op, LIKE, osv :-)
24. januar 2014 kl. 10:39 #67210
ruldal
148 IndlægAf med bagpanelet
Der var også lidt rep at lave på bagagerumspladen.
Pludselig væltede det ind med stumper. Jeg fik min bagpaneler, og jeg fik også noget benzinslange jeg havde købt via ebay til meget små penge (20% af meterprisen i DK) samt nogle fælge som jeg købte i affekt i USA.
Se lige dem her :) De kommer fra en Trans Am Turbo og måler 8×15 ET0. Men de ligner noget fra en BMW M1 og det var derfor jeg købte dem. Vaskeægte turbofælge :)
Der var noget rep omkring det nye sidepanel.
Så var der ved at være lukket godt op igen
Og så var jeg jo nødt til lige at prøve sådan en fælg… Hold nu kæft hvor er de fede :)
Nå dagdrømme til side. Der skulle åbnes op til bagerste vange hvor det nye udstødningsophæng skulle sidde.
Så kunne migatronic´en få lov at strække ben, det er jo tykt jern så power on :)
Så skulle hullet lukkes igen
Godt med snask
Det er så også fordelen ved at købe stumperne hos Wallothnesch. Det er udelukkende originale dele de sælger, opkøbt i hele verden fra BMW forhandlere. Så pasformen er spot-on !
Hæftet dygtigt op
Godt med snisk-snask i samlingerne
Bagpanelets pasform var heller ikke helt ueffent.
Bagagerumsbunden blev lappet voldsomt i kanten hele vejen hen.
Bagpanelet hæftet op
Og så kom jeg til det andet bagerste sidepanel
Som før nævnt, højre side er slet ikke så slem som venstre. Her skulle repareres ganske lidt.
Til gengæld er det lygtehus bare råddent … :(
Panel hæftet op
Svejsninger i de originale punkter
Ikke det fedeste job her.. Og kvaliteten er ikke god på det her arbejde, men det er jo derfor man har vinkelslibere og flapskiver :)
Lidt tilpasning på panelet
Det begynder at hjælpe på det
Godt med spartel på
Og så fik jeg bare nok af det lygtehus.
Det her var jeg til gengæld meget tilfreds med.
En god lap skiftet her også. Svejst over lidt tid og slebet ned, kant til kant svejset.
Et forsøg på en alternativ måde at lappe huller på.
Også passet til med hammer og mejsel
Og i med lappen
Så igang med spartelmassen igen
Når man har så lille et værksted som jeg har (10-12kvm) er det nødvendigt at rydde op ofte. Så ud med bilen, og så kan man jo også lige få et billede eller to.
Jeg er ret stolt af projektet iøvrigt, for jeg tror ikke mange ville tro mig hvis de så hvor jeg har bygget bilen. Vi snakker et meget lille værksted, akkurat bred nok til at man kan arbejde på en side af gangen hvis den anden side er plantet op af væggen. Men jeg syntes også at det viser at man ikke behøver at have 200kvadratmeter autoværksted med lift og hele svineriet for at give sig i kast med sådan noget her. Det ville være rart at have, men man kan faktisk også nøjedes.
Bagpanelet fik en ordentlig fuge
Og så kom turen til det andet lygtehus. Det har været reppet før, og der var et jævnt tyk lag spartel på..
Væk med det og så se hvordan det hele ser ud.
Nye reps af undertegnede
Og et ordentlig lag frisk spartel
Og så skete der noget som man kan kalde held i uheld.
Jeg ville have den bagerste lydpotte på igen. Men af uforklarlige årsager kunne jeg simpelthen ikke få den til at passe med den udskæring der var i det nye bagpanel. Og da jeg havde smidt det gamle ud kunne jeg ikke sammenligne.
Så jeg valgte at skære et nyt hul der hvor udstødningen kom til at sidde.
Og lukkede det andet hul
Bagpotten passede perfekt i det nye hul som iøvrigt sidder ekstremt ude i siden ligesom på en BMW E9
Og så opdagede jeg hvor det var gået galt. Jeg var kommet til at vende bagpotten på hovedet ! ! ! ! Så da jeg vendte den en halv omgang sad den præcist ud for det stykke jeg lige havde lukket.
Men skal jeg være ærlig, så ser det her jo 1000 gange federe ud :) Så det fik lov at blive
Nå men jeg begav mig videre i den bagerste inderskærm og lavede en lap
Og fik den plantet (længst til højre) sammen med et par andre lapper
Endnu engang måtte bilen ud og der skulle ryddes op
Og så er det fedt når man har verdens bedste kæreste ;)
Med maven fuld af pandekager og kaffe bestemt jeg mig for at det måtte være tid til at hæfte den nye skærmkant på.
Jeg lyver ikke når jeg siger at det er den første skærmkant jeg nogensinde har skiftet hvor der ikke har været tale om ombygning (golf 1 skærmkanter). Jeg er MEGET tilfreds.
Og så måtte vi lige tage et nyt kig på de fælge
Det stod nu meget klart at jeg var ved at nå til vejs ende. Der manglede venstre side fra bagskærm og ud til næsen. Så jeg begyndte at skille den side ad, startende med forskærmen..
Samme historie som i den anden side
Jeg startede med at reppe det inderste omkring forskærmen
Efter lidt tilpasning og slib
Dette er regnvands”grøften” fra luftindtaget til varmeapparatet.
Godt med sniddersnadder
Ikke et opløftende syn
På det her tidspunkt skulle jeg også til at begynde at tænke på de nye benzinrør bilen havde brug for. Så jeg traf det valg at afmontere tankene.
Og begyndte at klippe de gamle benzinrør ud af bilen. Kæft de var bare groet fast..
Og så kunne jeg komme igang med at fjerne paneler og det uden risiko for at der gik ild i benzinen..
Det var pilråddent..
Overalt skulle der skæres ud. Det var på dette tidspunkt at jeg tog hul på den 3.dje 0,5 kvadrameter karosseriplade !
Dette stykke er oppe foran ved pedalerne
For at skifte dette ordentligt var jeg nødsaget til at mejsle sædebeslaget ud af bilen.
For så senere at kunne svejse det i igen.
Første friske stykke i bilen.
Det hele blev besværliggjort af at ledningsnettet huserer i denne side af bilen også.. Og nedenunder i denne side løb brændstofrør som jeg så havde fjernet, men bremserørene var der stadig og ville være træls at skære i…
Nogle gode store lapper skiftet, og sædebeslaget tilbage på plads
Ikke det værste jeg har lavet.
Oppe foran var den som sagt også gal..
Nye spændende former bliver lavet
Ja.. Det forreste stykke blev lidt af en “frankenstein”. Stykket kan købes, og min plan var på dette tidspunkt at købe stumpen senere engang og sætte i. Det her er holdbart her og nu, men med alle de svejsninger vil det ruste igen meget snart..
Så kunne jeg langt om længe begynde at koncentrere mig omkring panelet. Inderpanelet her skulle også reppes.
En af de lidt spøjse ting var dette varmeskjold der beskytter den store slange der sidder og forbinder de to benzintanke. Den var også jævnt træls at se på. Og den dag havde jeg brug for at lave noget stående arbejde..
Den blev målt ud og en ny påbegyndt.
En gang sort maling pynter altid :)
24. januar 2014 kl. 11:11 #67220
Jacob B
216 IndlægFantastisk arbejde Ruben… Fantastisk byggetråd!!!
Jeg glæder mig til fortsat at følge fremskridtet, og hvor er det også fantastisk, at det hele bliver lavet på lille plads og uden dyre hjælpemidler!!!
… Jeg glæder mig til at se den færdig, med brede skærme og amerikanerfælgene ;-)
24. januar 2014 kl. 11:48 #67244Ib Erik Söderblom
423 IndlægJeg siger som Jacob !
Når arbejdet på mine egne bliver for trælst, vil jeg bare kigge med her og komme tilbage i den gode stemning :-)
Hammer og mejsel til pladeformning er helt ok for os, som ikke har det store ( og dyre) udstyr.
Men mine naboer var ikke så vildt begejstrede…
Jeg undlader dog, at gøre det i bare tæ’er :-)24. januar 2014 kl. 12:40 #67245
ruldal
148 IndlægPanelet blev hæftet op
Igen en kanon pasform
Det rigtig stygge hjørne i denne side var ligesom i den anden side lidt af en udfordring.
Jeg valgte ikke at skifte panelet så langt op bagtil i denne side.
Dem her er nu heller ikke helt tosset når de er iskolde og man har en tør hals ;)
Godt forseglet og godt med bitumen igen. Der røg omkring 12 dåser af det her på bilen totalt ..
Karosseriet var på dette tidspunkt færdigt i store træk. Det havde taget omkring 5 uger at nå hertil med 5-8 timers arbejde dagligt. Nogle dage var det så varmt at jeg først kunne lavet noget om aftenen..
Så næste trin var at begynde at kigge på den krumtapsbolt der drillede sådan til at starte med. Efter lidt søgning på nettet fandt jeg ud af at man kunne købe et kontraværktøj til en ublu pris. Det er et meget simpelt værktøj så jeg besluttede mig for at lave et selv.
Perfect fit. Så skal der bare huller i.
Sådan..
Tanken er at jernrøret støtter mod vange eller andet, og man så kan tage bolten af med en almindelig nøgle.
Det kunne man ikke..
Resultatet var at denne forlænger var hjælpeløst bøjet, og den anden forlænger jeg havde på i rumpen på denne havde fået en revne.
Og lad dette være en lektie. Smid ALDRIG defekt værktøj ud, man står lige pludselig og kan bruge det. Jeg havde en gammel skraldenøgle hvor skralden var gået i stykker. Den havde jeg ikke fået smidt ud, så den blev fuldsvejst med fuld skrald og brugt som fastnøgle.
Og vupti så kom den af… Og det er en ordentlig moppedreng. Jeg bruger handsker str 12.
Så kunne man komme til. Og problemet med oliespildet var meget tydeligt. O-ringen omkring krumtappen var gået i stykker.
Og tandremshuset i bunden var pænt snadret til i gammel snask.
Den blev vasket grundigt i mit hjemmebryggede rensevæske og monteret med nye O ringe.
I mellem alle de stumper jeg fik med var der også en ny remstrammer. Lækkert.
Jeg bestemte mig for at der skulle en ny vandpumpe til også. Så den blev bestilt og så begyndte jeg at kigge lidt på de andre ting.
I første ombæring gik jeg igang med at skifte benzinslangerne på motoren. De var meget trætte..
Jeg fik også hevet de to gamle forrør af.
Og monteret de to friske jeg fik tidligere.
Især det ene af de gamle forrør var noget videre sølle…
Så gik jeg i gang med spartel og slibe
Sort spraymaling af den aller billigste slags fra Jem og Fix er fint til at afsløre hvor der skal spartles eller slibes mere.
Og så gik pynte-jørgen igang igen, med at male termostathuset
Selvom det kun var lys via batteri var det helt fantastisk at se lidt liv i den gamle tøs igen. Pludselig blev batterierne bare ladet helt op igen :)
Bagklappen fik også en lille tur.
Næste projekt var frontpanelet. Igen en stump der kan købes fra ny hos Wallothnesch men koster også 2600.- kr og på dette tidspunkt ville jeg spare kronerne og bare sørge for at bilen blev synsklar. Frontpanelet havde huller, og noget af det var faldet af, så jeg ville lappe det så godt som muligt, alene med henblik på syn.
En vaskeægte gang frankenstein her :)
Og tilbage på bilen.
Ok pasform. Det kunstneriske islet var super højt, finish på bilrestaureringsniveau var noget lavere :)
Men igen, formålet helliger midlet.
24. januar 2014 kl. 12:43 #67246
ruldal
148 IndlægFantastisk arbejde Ruben… Fantastisk byggetråd!!!
Jeg glæder mig til fortsat at følge fremskridtet, og hvor er det også fantastisk, at det hele bliver lavet på lille plads og uden dyre hjælpemidler!!!
… Jeg glæder mig til at se den færdig, med brede skærme og amerikanerfælgene ;-)
Tak for rosen ;) Bilen er jo for længst blevet synet og malet osv så alt det her er egentlig bare en “flytning” af den eksisterende byggetråd :) Men det er sjovt at sidde og kigge alle billederne igennem igen, det er lige før jeg kan lugte svejserøgen herinde i stuen lige nu :)
24. januar 2014 kl. 12:45 #67247
ruldal
148 IndlægJeg siger som Jacob !
Når arbejdet på mine egne bliver for trælst, vil jeg bare kigge med her og komme tilbage i den gode stemning :-)
Hammer og mejsel til pladeformning er helt ok for os, som ikke har det store ( og dyre) udstyr.<br>
Men mine naboer var ikke så vildt begejstrede…<br>
Jeg undlader dog, at gøre det i bare tæ’er :-)Og også tak til dig Ib :)
Jeg kan godt se fidusen i en bertle / sikkemaskine, men det med hammer og mejsel virker altså bare :) Og nej jeg gør det heller ikke i bare tæer ;)
Mine naboer var nu nok også træt af mig til tiden, men de er gamle så de kan slukke for høreapparaterne :D
24. januar 2014 kl. 13:12 #67250Ib Erik Söderblom
423 IndlægAppropos centerbolt på krumtapshjulet, så gav det mig også Helvedes kvaler på Alfa V6’eren, men dér er det en bolt i 50+ mm størrelse.
Jeg endte med, at bore/flække den og undgik forhåbentlig uheldige belastninger på lejer og pakninger.
Den skal alligevel skiftes til en ny.
Og priser mig lykkelig, at Italienerne ikke har benyttet en bolt !!!Formålet helliger midlet, Yes :-)
24. januar 2014 kl. 14:40 #67255
ruldal
148 IndlægAppropos centerbolt på krumtapshjulet, så gav det mig også Helvedes kvaler på Alfa V6′eren, men dér er det en bolt i 50+ mm størrelse.<br>
Jeg endte med, at bore/flække den og undgik forhåbentlig uheldige belastninger på lejer og pakninger.<br>
Den skal alligevel skiftes til en ny.<br>
Og priser mig lykkelig, at Italienerne ikke har benyttet en bolt !!!Formålet helliger midlet, Yes :-)
De kan bare være trælse. Man kan heller ikke give dem varme så ryger O-ringe jo, og man kan risikere at brænde olie fast omkring første plejlleje..
24. januar 2014 kl. 15:31 #67264
ruldal
148 IndlægJeg kan umiddelbart ikke huske hvorfor men den vandpumpe lod vente på sig. Så jeg gik i krig med en meget meget træls hattehylde som var beklædt med noget nikotingult gulvtæppe der var meget hårdt ramt af solblegning.
Så af med det gamle gulvtæppe og så en god spraydåse lim ud over.
En af de få ting som Thansen sælger der er rimelig fornuftigt er sådan noget højtalertæppe her :)
Så blev konens tøjstativ lige totalt rippet for klemmer :)
Og efter yderligere lidt klippe og klistre så den sådan her ud :)
Jeg har aldrig lavet indtræk på biler før (har altid købt noget andet og skiftet det slidte ud). Så jeg var supertilfreds med resultatet her.
Og Ja jeg har vendt den ene højtaler forkert :) Det blev fikset senere he heSå var det tid til at få nogle nye benzinrør i bilen. Kun de originale rør bag tanken var værd at gemme på. De var også fine. Så jeg koblede nye plasticrør på.
P-clips er billige i England hvis nogen skulle være interesseret. Gav 30 kroner for en pose med 50 stk.
Husets teenager spurgte om han kunne hjælpe med noget (det skal man ikke spørge mig om, så bliver man sgu sat i sving).
Tankene blev installeret igen (det er nemt på sådan en) og så blev det hele koblet til.
Påfyldningsrøret blev sandblæst i mit hjemmebyggede kabinet og malet med sort hammerite.
Her er tankene og det nye varmeskjold på plads.
Nye støddæmpere kom også i bilen bagi.
Næste projekt var bremserør og det var noget rigtig snøvs.
De vred med rundt på bremsekaliperen, så ud med kaliperne så det kunne blive splittet ordentlig ad.
Kaliperne var meget fine, noget beskidte men ok.
Så pynte-jørgen ordnede dem lige med en gang rens og noget sort hammerite.
Også en ting der er billig at købe på ebay.co.uk. Betalte 30% af hvad en tilsvarende rulle bremserør koster i Biltema !
Dette værktøj købte jeg for en 3-4 år siden. Nok noget nært det bedste stykke værktøj at have.
Det er en nem sag at lave de fineste bremserør selv :)
Vuptidupti. Der er også en teknik til at lave dobbeltkrave, men enkelt er fint.
Nye bremseslanger var kommet fra Wallothnesch så det hele kunne samlet fint.
Sådan nogle friske kobberrør ser dælme fine ud :)
Og så kom konen skisme også igang :) Det var på tide at få samlet kabinen igen.
Ud over hattehylden er resten af kabinen i ufattelig fin stand.
Og så først det ene sæde
Og så det andet + fører :) Ja man skal da lege lidt ;)
Og så kom der en ny vandpumpe ind af døren :D
24. januar 2014 kl. 16:07 #67268
ruldal
148 IndlægOg når alt er gjort rent og er lækkert er det ingen sag at få det tilbage i bilen igen :)
Og så skulle den da startes. Men ak og ve, den tikker voldsomt i ventilerne…
Og en nærmere inspektion af ventilstyret afslørede også hvorfor..
Det er altid en stor beslutning at hive et topstykke af. Men da ventilen ikke kunne justeres var der ikke andet at gøre. Jeg havde på det tidspunkt ingen idé om hvad problemet kunne være.
Men jeg ville heller ikke kunne lavet det hvis ikke toppen kom af. Så af med topstykket.
Og det stod pludselig klart at en indsugningsventil stod ca. 2 mm åben
Den åbne ventil

En af de andre der var lukket

Den åbne ventil i profil
Og så gik det op for mig. Ventilen var bøjet…
Det eneste jeg kan komme på (for bilen summede som en symaskine da jeg hentede den) var at da jeg tog den store krumtapsbolt af må et eller andet være smuttet så ventilen er gået på et stempel. Når jeg så står der og trykker med en kampvægt på 115kg for enden af et 1 meter langt rør, så skal skidtet jo bøje..
Resten af motoren så fin ud iøvrigt.
Efter jeg havde pudset stemplet lidt til pågældende ventil var det også tydeligt at ventilen har rørt stemplet. Det ser på billedet værre ud end det er, det var nærmest et meget lille aftryk i stemplet. Det store halvmåneformede indhak skal være der :)
Nå men jeg bestilte en ny indsugningsventil (igen i England hvor de koster 60 kr stk fremfor de 140kr stk Schmiedmann vil have).
Og det gav pynte-jørgen blod på tanden.Først indsugningsmanifolden
Så blev topstykket renset godt ned.
Slibesæt var der jo med til motoren.
Den gamle bøjede ventil blev afmonteret.
Her er det tydeligt at se hvor meget den faktisk bøjer..!
Den nye ventil kom allerede to dage efter den var bestilt om aftenen, så det var superhurtigt.
På med manifold igen (hvilket er meget nemmere på sådan en M20 mens toppen er ude pga olieretur røret.
Top og karburator på igen, heldigvis blev der ikke brugt strækbolte i de allerførste M20 maskiner, så de gamle bolte skulle bare i igen, og spændes til først med 15kg så med 30.
Pynte-jørgen var også lige omkring luftfilterkassen med en gang autosol og et passende klistermærke til ventildækslet.
Og hør så lige her :D
På dette tidspunkt havde jeg lidt bøvl med at få alle stik til diverse aktuatorer på karburatoren igen. Men efter en meget lang søgning på internettet opdagede jeg at jeg havde sat nogle ledninger forkert. Det er noget bypass halløj der er magnetkontaktstyret osv for at få automatchoker og tomgangsregulator til at køre ordentligt. Men det kom der styr på.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.