Viser 8 indlæg - 61 til 68 (af 68 i alt)
  • Forfatter
    DW
    378 Indlæg

De 3 sidste bestillinger er nu samlet til én og afsendt fra Tyskland til Holland, hvor de i de kommende måneder skal indgå i hvad der til sidst skal ende ud i en komplet renoveret motor og dertilhørende karburator.
    Indtil videre er halvdelen af budgettet brændt af, om det holder hele vejen, må tiden vise, men mon ikke dette overskrides?

DW
    378 Indlæg

Der følger som hovedregel altid andre udgifter med i kølvandet, på en motorrenovering og man “glemmer” tit de småting der også skal udskiftes, når nu man er i gang også selvom man prøver at holde igen, måske er det efter princippet “livrem og seler” man fylder indkøbskurven? For fanden stå i at man skulle stå og mangle noget når tiden kommer til at motoren og resten af drivlinen skal genmonteres.
    Da bilen blev kørt hjem fra Oslo, noterede jeg mig at temperaturen steg en smule når nogle af bakkerne skulle forceres og ved nærmere selvsyn kunne der konstateres nogle aflejringer nederst på køleren, der nok var et fingerpeg om at det skulle kigges efter? Så med et gabende tomt motorrum, er der jo et overflødighedshorn af plads til at bakse køleren ud.
    Denne formiddag gik turen så til Ringsted for at besøge Per, der er Kølersmeden på Sleipnersvej, her går han renoverer alskens kølere, lige fra Rolls-Royce til Audi 100 og nu også en Fiat Dino 2400. Per er en flink mand og viser behørigt flere løsninger frem og giver sin ærlige mening til kende, når han finder ud af hvad og hvordan bilen skal bruges og den model der fremadrettet skal sørge for optimal køling, vil efter Per´s vurdering holde de næste 15-20 år eller som han siger, “jeg tror ikke jeg er her, når den skal renoveres næste gang!” Den valgte model kølelegeme vil optimere kølingen med 15-20%.
    Den gamle køler bliver adskilt, renset, ramme bliver glasblæst, ny køler tilpasses, lodes for til sidst at blive malet i sort silkemat… Pris 4.700,00 excl. moms og den kan hentes om en uge…

holmen
    456 Indlæg

Den smukke Dino bliver bedre en nogensinde – også bedre end da den forlod fabrikken. Hatten af endnu en fang for grundighed.

DW
    378 Indlæg

Langsomt, men sikkert, går renoveringen af motoren.. blok, topstykker, bundkar osv. er i skrivende stund i gang med at blive vandpoleret, en forsinkelse hos leverandøren af de nye plejlstænger forsinker det hele et par uger, men der er stadigvæk nok at se til med at klargøre, det der på et tidspunkt skal tilbage på motoren. Således er svinghjulet taget under kærlig behandling.
    Dog keder de sig ikke hos Harry Voss, der står pt. 4 Dino motorer på arbejdsbordene, som alle skal have den store tur…

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Uden at der skal gå statistik i den er det da et skidt tegn, når firmaet har så travlt med at renovere Dino-motorer. Jeg har altid haft indtryk af, at det grundlæggende er en solid og stabil maskine?

DW
    378 Indlæg

Det skal retfærdigt tilføjes, at jeg naturligvis ikke ved om de omtalte motorer er havareret som undertegnets, eller om de blot er blevet slidt ad dage…?
    Men, det sagt, så er motorerne kendt og berygtet for at have nogle svagheder, som bla. ventiler, plejlstænger og de bolte der holder lejeoverfald på knastaksler, noget som værkstedet igennem år har kortlagt og dermed fundet mere stabile løsninger på..
    Da min motor ankom, var den nr. 9 i køen af motorer der skulle laves, så set ud fra det synspunkt, ja så er det en skidt statistik..
    I følge Harry Voss, så bliver motoren mere stabil en en ny VW Golf…. Om det er godt eller skidt, må jeg lade andre om at vurderer…?

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Både plejlstænger og ventiler er dælme også nogle trælse steder at have svagheder, Dan!

Men OK, det kan selvfølgelig også bare være almindeligt slid – og et-eller-andet sted jan travlheden også være udtryk for, at Dinoen på det seneste er blevet meget mere populær, så flere af dem simpelthen får turen.

DW
    378 Indlæg

Ja, det må man sige…
    I mit tilfælde, var det iflg. værkstedet dog et lille leje der var gået i opløsning og dermed udløste en kædereaktion af ubehageligheder, justeringen af knastkæder var blot det der havde udløst balladen, noget der før eller siden var sket alligevel…
    Set i bakspejlet, fremmede de 400 meter fra hvor havariet skete og kørslen til hjemmet, nok heller ikke ligefrem på situationen…:-)

Viser 8 indlæg - 61 til 68 (af 68 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.