Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 68 i alt)
  • Forfatter
    DW
    378 Indlæg

Klaus….Det gik i den grad galt… allerede da du trillede ind i garagen…:-)

DW
    378 Indlæg

Søndag eftermiddag og flybilletter er booket til undertegnet og dennes (kraftigt insisterende) bedre halvdel. Lørdag morgen går turen i mod Oslo, hvor bilen skal besigtiges og efterfølgende køres de knap 600 km hjem til Danmark.
    Det bliver både spændende og meget interessant at få lov til at stifte bekendtskab med dette køretøj under de ca. 7 timer, som turen bag rattet tager.
    Ugen lægger op til de sidste forberedelser, såsom prøveskilte til brug for turen fra den Svensk/Danske grænse samt udfærdigelse af tolddokumenter til brug for betaling af de 5% i moms af bilens salgspris…
    Det sidste klares af Heini fra Mammen & Drescher, som også tog sig god tid til at forklarer hele proceduren der følger i kølvandet af købet af en bil fra et ikke EU land som Norge..
    Da bilen er indregistreret og på Norske plader, kan den uden problemer køres fra Oslo og til den Svensk/Danske grænse, der behøves således ikke et T1 dokument, idet bilen er lovligt indregistreret og dermed betragtes som et køretøj og ikke som en vare, hvis den ikke havde været på plader….:-)
    Grunden til prøveskilte, er ud fra gældende regler, hvorpå at en Dansk statsborger ikke må fører et køretøj på udenlandske nummerplader i Danmark? Så for at undgå misforståelser skal jeg have sådan med i rejsetasken…
    Heldigvis, ligger Mammen & Drescher samt TOLD lige overfor min garage, så det er en tur på 100 m for at få lov til at betale told af bilen, når bilen lander…
    Undervejs vil der naturligvis blive taget lidt billeder til brug for en lille artikel om køreturen fra Oslo til København…

holmen
    456 Indlæg

Det bliver spændende at følge turen – drømmer selv om at finde og køre en bil hjem fra udlandet.
    Men hvis alt går efter planen så bliver med modsat fortegn når min Sunbeam skal kæres ud af landet til ny ejer.

Erik S.
    7 Indlæg

En rigtig lækkerbidsken, tillykke med den.

DW
    378 Indlæg

Lørdag kl. 06:35 Linie C med omstigning på Nørreport, til Metro mod Københavns Lufthavn, hvor flyet imod Oslo afgår kl 09:45.
    Ankomst i Gardamoen kl 11:55, toget til Oslo Sentrum afgår fra spor 4 kl 12:15 med ankomst kl 12:37…
    Oslo ligger badet i sollys og Kimm (sælger) venter os (min hustru og jeg) på parkeringspladsen ved Operaen og fragter os i hans gamle Range Rover hen til den parkeringskælder hvor Dino´en holder parkeret, en køretur på 10 min.
    Der står den, lige pludselig er det hele meget virkeligt og alt den forgangne tid der er benyttet på at søge så megen information om det udsete bilmærke/model syntes med et som en forløsning af æresfrygt og glæde.
    Vi gennemgår bilen, nede i den støvet kælder, før den bliver kørt op på gaden, hvor vi går endnu en runde om bilen og de sidste spørgsmål finder deres svar.
    Vi tager behørigt afsked med sælger og begiver os ud i den Oslo-anske middagstrafik, til den nærmeste Esso station, hvor tanken fyldes med 98 oktan og bly-tilsætning.
    Derefter bliver GPS´en sat til at guide os ud på E6, hvilket er overstået på mindre end 15 minutter efter vi har forladt det første vandhul…
    Jeg siger det igen og har sagt det mange gange før, en klassisk bil køres med alle sanser i alarm beredskab. En ny klassisk bil, køres med alle sanser i DEFCON2… Den første time, derefter i DEFCON3 de næste mange kilometer…!
    Vel ude på motorvejen, 5 gearet og 110 km/t indtil sanserne har forklaret hjernen at det er ok blinke igen og denne har modtaget og forstået meldingen, begynder vi at indfinde os i kabinen.
    Urene sidder perfekt, kontakter er store med næsten lige så store ikoner, der ikke efterlader nogen tvivl om deres funktion. Kørestillingen er gorilla agtig, benene på hver side af rattet, armene godt strakt ud, en kende ubekvemt når man som jeg måler 192 og vejer 110 kg…. Høj og slank, dog uden at være ranglet…:-)
    Blikket afsøger konstant instrumenterne, 100-150 klik foran bilen, side og bakspejl.. De første overhalinger foretages astadigt og lidt forstadsfrue agtig, men efterhånden som de første par hundrede kilometer er tilbagelagt, føles manøvreringen mere og mere selvfølgelig og overhalingerne foretages nu i et mere frisk tempo, dog uden at være overstadige.
    Bilen er overraskende agil, lydbilledet er fænemonalt og resonansen fra de 2 afgangsrør er en symfoni, når det hele udløses i en af strækningens tunneler, vil begejstringen ingen ende tage og der bedes til en snarlig encore…:-)
    Det der overrasker mig allermest, er bilens 5. gear… Den trækker satme som et lokomotiv, uden tøven og jeg skal beherske mig for ikke at kører for meget over den tilladte fartgrænse…. Men igen, man er jo ikke lavet af sten…?
    Marchhastigheden er 120 km/t og anden tankning foretages da måleren siger 1/2 tank og triptælleren står på 312 km, da er vi på den anden side af Göteborg og vi bliver enige om at vi satser på færgen i Helsingborg.
    Kl 19:05 parkerer vi i bane 7 på Scanlines havneanlæg i Helsingborg og kl 20:40 parkere vi i vores gård, godt 14 timer efter vi forlod matriklen, trætte, men behørigt veltilfredse.
    Tidligt i morges, blev den kørt til garagen, den var bestemt ikke blevet mindre kedelig at kører i over natten…:-)
    Ciao

Moesgaard
    65 Indlæg

Den er SÅ Fed! :) Tillykke!
    #MUMS

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Kræs, Dan! Lækker farve, fede fælge og fræk nummerplade. Tillykke også herfra.

Klaus R
    143 Indlæg

Så er sidste Fiat Dino Coupe skud på stammen i Danmark besigtiget på hjemmebanen.
    Den er nøjagtig lige for fantastisk som jeg husker den fra Norge, og bliver rigtigt flot med klassiske sorte nummerplader.
    Der skal meget snart arrangeres et større fotoshoot Dan – vores to biler vil da gøre sig perfekt sammen!!!

holmen
    456 Indlæg

Bilen er gudesmuk – har haft fornøjelsen af at se den i levende live. Glæder mig endnu mere til at være til koncert og høre symfonien spille. Farvekombinationen er lækkert og balanceret – står som en ny bil.

DW
    378 Indlæg

Med stor hjælp fra Jens Langdahl, der meget tålmodigt har udspecificeret beregningen til brug for afgiftsberigtigelse af Dino´en er der her til morgen endelig kommet svar retur fra SKAT.
    Afgiften beløber sig til et ganske hæderligt beløb, der kun kun få hundrede kroner fra den beregning som Jens fremsendte til mig.
    Nu er der blot tilbage at betale og se glad ud, få hentet nogle plader og dermed kan bilen endelig komme ud og rulle i det formidable sommervejr….

Nikolaj Petersen
    4 Indlæg

Hej Dan
    Super flot bil :) Sådan en har jeg altid drømt om.
    Må man spørge hvor længe Skat var om at beregne afgiften?
    Jeg har netop i går indsendt afgiftsanmodning på en gammel 911’er, jeg gerne vil have plader på imens vejret er godt :)
    MVH Nikolaj

DW
    378 Indlæg

Hej Nikolaj…
    Tak skal du have, ja den er anderledes…:-)
    Jeg indsendte anmodning om værdifastsættelse d. 18.05 og fik svar her til morgen d. 06.06.. Så små 3 uger…

DW
    378 Indlæg

Første weekend på plader, bød på nogle kilometer bag rattet, både for at nyde køretøjet, men lige så meget for at kortlægge evt. utilsigtet lyde.
    En af dem, var en klikken fra motoren? første indskydelse var manglende ventil justering, med dette blev underkendt af den tidligere ejer, heldigvis…
    Det viste sig ved nærmere granskning at knastkæder ikke var justeret korrekt, umiddelbart en affære der omfattende, hvis der var tale om 2000 udgaven, hvor det kræver afmontering af ventildæksler (samt alt mulig andet) for at kunne komme til at måle det slip på 7 mm. der er forskrevet i værkstedshåndbogen?
    Heldigvis, blev det ændret på 2400 motoren, hvor der blot skal løsnes en justeringsbolt på hver af de 2 cylinderrækker, motoren tørnes 2 omgange ved håndkraft og kædestrammer justere sig selv, derefter spændes bolt og dette gentager sig på nr. 2 cylinderrække.
    Alt sidder meget tight i motorrummet og tillader nærmest ingen plads at sætte en nøgle på svinghjulet, som iøvrigt er dybt som en Eva-trio skål, hvilket blot bidrager med endnu mere besværlighed til at udfører opgaven.
    Så, med gearvælger i 5. gear, en markering på remhjulet, kunne bilen rulles frem, indtil den havde tørnet 2 omgange, derefter i frigear og rulles tilbage for gentagelse…
    Man kunne være fristet til at tørne motor via nøgle, men dette SKAL MAN IKKE GØRE, da man risikere at kæden hopper over!
    En kort opstart efter justering, gav andledning til en indre jubel over at klikkeriet var passé! nu venter blot en køretur for at kunne konstaterer om det er korrekt?
    Under kørerturene har jeg også opdaget en lyd der kan være fra udrykkerlejet? Igen måtte jeg forhører mig hos den tidligere ejer, der mente det muligvis kunne være, da den kører med den oprindelige kobling fra 1970, lyden forsvinder som dug for solen, når omdrejningerne når 3100 og kommer igen når den ligger under? Om det i virkeligheden er den slappe kæde der har forsaget lyden, håber jeg på, da den så er kommet til livs, ved justeringen?
    Dette finder jeg ud af ved først kommende lejlighed til at lufte bilen….?

Klaus R
    143 Indlæg

Lyder rigtigt godt Dan, og tidligere ejer er jo ret vidende om både den specifikke bil, samt teknikken i den.
    Og tillykke med pladerne. Det lyder også som om vi snart skal ud og lege i vores biler?
    I øvrigt var koblingen på min også den originale, og efter så mange år ret træt – selv om den også kun havde kørt godt 50K km. En ny kobling løste alle problemer og lyde derfra.
    Glæder mig til at høre din motor efter kæden er strammet.

DW
    378 Indlæg

Jeg er vokset op i den generation, hvor, når man blev hakket ned af en modstander til fodbold, skulle et flækket skinneben “løbes væk”.. intet andet virkede i sådan en situation, ingen læge, skadestue el.l lign, blot en rask løbetur, langs sidelinien, så var man så god som ny?!?
    Derfor, denne lørdag middag, valgte jeg også at “løbe det væk” nærmere at kører det væk..
    Den lyd som, jeg tilstræbte et defekt udrykker leje, viste sit lidt mere ucharmerende ansigt, på vej hjem fra en ellers hæderlig dag ved AJ Tanken i reservatet nord for Kbh.
    Den lyd der før forsvandt som dug for solen ved 3.000 o/min. gav ca. 5 min efter afgang, fuldt udslag på både lyd og dertil hørende haveri?
    I stedet for at gøre fuldt hold, besluttede jeg i min egen lille verden, at de 500 m til hjemmet´s trygge p-plads var inden for rækkevide, inden bilen slog sin sidste godnat skid!
    Og, min lille verden viste sig fra sin bedste side, da bilen i bogstaveligste stand rullede ind på pladsen, og der sammenbragte eder og forbandelser, nu kunne bruges på at skubbe denne 1.300 kg tunge bil på plads, mens den blot kvitterede med kølevæsken pissende ud af venstre lydpotte…?
    SOS bragte denne herlige søndag, min nyelige champagne gule brevpresse til min garage, hvor en afmontering af bla. indsugningsmanifold, afslørede hvad mine lommepenge skal øremærkes til et sted ude i fremtiden..
    Cylinder 5 og 6 har smidt indsugningsventilerne, som har kvitteret med et festfyrværkeri af metalspåner, så langt som oppe i luftfilterkassen samt i karburatorene..
    Nu venter der (udover en økonomisk but-plug) en afmontering og komplet adskillelse af motor, der til en komplet renovering af motoren, såfremt den ikke er så medtaget at det vil være komplet ligegyldig og den må lade livet som dele på e-bay….?
    Dog er der lys, jeg plejer at hade mandage, nu syntes imorgen at være helt ok..:-))

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 68 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.