Forum Hvad sker der i garagerne og værkstederne? Fiat 124 Sport Coupe AC – 1969
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 49 i alt)
  • Forfatter
    Juel
    46 Indlæg

Hej.
    Så går klassiker sæsonen 2014 snart på held :-(
    Så nu er jeg snart færdig med at samle Fiat’en (dårlig timing).

Jeg købte bilen som et næsen færdigt projekt for nogle måneder siden.

Bilen er malet i 1998, og den har ikke set dagslys siden.
    Motoren er nyrenoveret, blev startet første gang i lørdags, det var en stor dag.

Karossen er 100% renoveret, de fleste dele er lavet i hånden af tidligere ejer. Finishen er fantastisk.
    Alle samlinger er bare i orden.
    Kabinen er rigtig fin, totalt italiensk 60’er GT vogn.

Solgt min BMW 2002 i foråret for at jagte en Porsche 914. Men midt i det hele dukkede denne bil op af tågerne.
    Bilen var egentlig ikke til salg, men heldigvis ombestemte ejeren sig.

Det eneste jeg mangler at lave inden den skal synes er at montere bremserør.

Glæder mig til at køre land og rige rundt i 2015. Med nye sorte plader på vognen.
    Bilen er dansk og har kørt hele sit (første) liv i Himmerland syd for Aalborg.

Den har kørt 109.000 km, 1438cc twin cam, 5-trins gear kasse, skivebremser i alle hjørner.

Vender tilbage når der er nyt at berette :-)

Mvh
    Juel

Juel
    46 Indlæg

Har lidt problemer med billederne :-)

Attachments:
    Juel
    46 Indlæg

Et mere

Attachments:
    Juel
    46 Indlæg

Det sidste idag.

Attachments:
    Ryhl
    303 Indlæg

Stort tillykke med den fine – og sjældne – Fiat !
    Dejlig vogn, som vækker minder her, – min første bil var også en ’69 AC.
    Hvor ser den fin og velroneveret ud.

Jeg forstår udmærket valget, selvom der ikke er helt samme fart i 1438’eren, som en 2002. Men skøn italiensk køreoplevelse, som det er dejligt at se stadig påskønnes, og bevares :-)

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Kræs, Juel! En totalt overset coupé, synes jeg – og godt at se, at der snart kommer en mere på vejene.

Per Einarsson
    120 Indlæg

Holdkæft hvor er den lækker, Juhl.
    Og smuk.

Jeg kan godt forstå, du var vild med den, Mich :)

Soren W
    390 Indlæg

Lækker lækker vogn. Og kun dejligt at den er sjælden. Lad blot 2015 komme…
    Jeg er Fiat fan, hva’???

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Okay, jeg maa jo erkende at det goer lidt ondt at hoere at din 02 blev udskiftet med en lille italiener…
    Men nej, selv jeg kan faktisk sagtens forstaa dig, for iiihhhhhh… hvor er den dog skoen! Saerligt de foerste AC udgaver er bare saa smukke med deres lave front. Jeg forstaar dig og bifalder din ‘nye’ lille Fiat… ;-)

Juel
    46 Indlæg

Tak for de pæne ord.

Satser på at Fiat’en skal synes i næste uge (42), hvis alt går efter planen i denne uge.

Så skal der bestilles sorte plader til den, så der bliver ikke noget kørsel i år :-(

Anders,
    Ja, det er en helt anden bil end end min 02’er. Fiat’en mangler noget power og bundtræk når man sammenligner en standard 1438cc twin cam, med en 2-liters M10 med dobbelt 40mm Webere og fast road kast.

Men til gengæld så har den en masse Italiener charme og er ret unik i det danske klassiker miljø.
    Og så er stort set alt (undtaget bilens tag) nyt eller renoveret.

Jeg har haft motoren startet nogle gange, kølesystemet er luftet ud og alt ser ud til at spille :-)

Det bliver en LANG vinter………………….

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Jamen Juel, du behoever aldeles ikke retfaerdiggoere din laekre lille 124 Sport Coupe over for mig. Selvfoelgelig er det noget andet end en 2002, men det maa det jo ogsaa godt vaere.
    Selv har jeg alle dage droemt om at eje en Alfa-Romeo Montreal. Det er om noget endnu mere anderledes ift at koere 02!! Og mens markedsvaerdien paa Montreal’en desvaerre stiger hurtigere end jeg kan spare penge sammen til en, saa overvejer jeg hvad plan B mon bliver?? Hmmmm… maaske en Fulvia 1,3S eller en tidlig knaekfront med den omdrejningsvillige 1,3 liters twincam motor. Jo, jeg forstaar skam sagtens at en charmerende lille italiener kan lokke… ;-)
    Desuden er det jo netop en forholdsvis lille twincam i et fraekt coupe design, som jeg nyder saa inderligt herude i Hong Kong!

Juel
    46 Indlæg

Hej Anders,

Det var ikke for at retfærdiggøre mit valg, selvom at det godt kunne lyde sådan :-)
    Jeg er sindsygt glad for min 124’er.

Jeg går og venter på at få monteret bremserør. Det skal gøres på liften hos en af mine venner.
    Mens jeg venter på det har jeg gang i andre små projekter på vognen. Har lige haft hele varme apparatet adskildt. Så det fungerer som da bilen forlod fabrikken i Torino i 69′.

Derefter skal den have en “hjemme” sporing. Så forhjulene peger nogenlunde i den rigtige retning når jeg kører til syn med den.

Anders, det er en fin japaner racer du har. Hvad er prisniveauet på den slags i HK.

Fra det kolde nord.
    Mvh
    Juel

Juel
    46 Indlæg

Så er det lige tid til en lille opdatering af mit Fiat 124 Sport Coupé projekt.

For efterhånden nogen tid siden fik jeg vognen synet hos en af de lokale synshaller. Det gik fuldstændig perfekt og selve synet tog sikkert under 5 min. Resten af tiden var bare alm. klassiker snak.

Bremseprøven viste en skævbremsning på henholdsvis o og 2 %. Det kan vist ikke være bedre. De er jo ikke engang slidt til eller noget. Det er nyt det hele :-)

På billederne ses Fiat’en på synshallen lift.
    [/URL]

Juel
    46 Indlæg

Juel
    46 Indlæg

Lige et blik af bunden.

Bilen har ikke været på gaden siden 1980. Der blev den sat til side, var rustet væk.

Ser fornuftigt ud :-)

Den obligatoriske prøve tur overstået.

Hjemme igen efter turen til synshallen. Min kammerat Jimmy’s PV foran 124’eren.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 49 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.