Forum Diverse: Ting der ikke hører hjemme andre steder Hjælp til at identificere bil fra før 1951
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Kai
    583 Indlæg

Hej med jer.
    Her er 4 billeder fra en fotobog som svigerfars farbror har lavet, af en tur han kørte i 1951, ned gennem europa.
    Hvad er det for en bil?
    Vi har ingen anelse, selv.
    Koloreringen på det ene billede, har vi heller ingen ide om, hvorfor den er lavet (på kun det billede).

jewer
    894 Indlæg

Singer Nine? – Må vist lige ind at gugle:>)…..hhmmm…kunne godt ligne men de, jeg kan finde billeder af, har alle fritstående reservehjul bagpå?

jewer
    894 Indlæg

Er det ikke lige som om at det er to forskellige biler? Én på det første billede – og en anden på de sidste 3? Jeg synes der er forskel på kalescherne?

Du har ret, Jewer. Det kan være en Singer Nine Le Mans 1935. Men jeg er ret sikker på, at det er samme bil på alle fotos. Perspektivet snyder lidt på billede tre.

Kim Jensen
    30 Indlæg

Der er ingen tvivl, Singer Le Mans. Alene faconen på køleren skriger Singer.

Kai
    583 Indlæg
    Jens Langdahl
    731 Indlæg

Ja til at det er en Singer, men tror ikke det er en Le Mans, der så vidt jeg ved altid havde “Slab Tank”. Wiki skriver:

A four-seat tourer model with abbreviated fenders and no running boards called the “Nine Sports” was also made from October 1932, and one of these managed to finish thirteenth at the 1933 24 Hours of Le Mans race. In 1933, celebrating this moderate success, a new underslung racy two-seat model called the Singer Le Mans appeared.[2] With twin SU carburetors, the Sports offered 31 hp (23 kW) at 4600 rpm, providing a 66 mph (106 km/h) with the wind screen down – impressive for the era and at a price considerably lower than the competition. The Nine Sports was also used in various other endurance races, finishing second in class in the Alpine 6-days trial (Coupe Internationale des Alpes) in 1933.[3]

Og fortsætter:

For 1934 the front fenders were elongated to protect the paintwork on the sides of the car, as the earlier short units were found wanting. For 1935, as the sportier Le Mans gained a four-seater option, running boards appeared on the Nine Sports along with larger doors and a curvier rear end.[3]

Jeg tror at farbroderens bil var en sådan Singer Nine Sport fra 1935 og senere. Jeg fandt et billede på nettet af sådan en fætter, og bagenden minder meget om den man ser på farbrors bil, ligesom lygter, håndtag og kalechefacon har store ligheder

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Lidt supplerende fra Kevin Atkinsons “The Singer Story”, Veloce Publishing PLC, 1996:

“The Sports Nine four-seater was fitted with a more streamlined body and, as with the Special Speed, was also fitted with running boards. For 1935 this four-seater had a much extended and swept rear end, with the spare wheel being secreted away underneath an aluminium cover. Although this model is often now refered to as the Long-tail version, it was officially known as the 9hp Le Mans four-seater, the only year in which the four-seaters were actually badged as Le Mans models, as this would be dropped by 1936, with the name reverting to Sports Nine.”

Motoren var bygget efter 1934 Le Mans spec., med to Solex karb. og Scintilla Vertex magnet-tænding. Det engelske fagblad “The Autocar” prøvekørte bilen og konkluderede: “…a car which is definetely interesting to drive, and well suited to a variety of purposes” Hvilket billederne af farbroderens bil jo dokumenterer på glimrende vis :-) .
    Hvis hans bil var bygget i 1935 var det altså en Singer Nine Le Mans four-seater, ellers hed den Singer Nine Sports four-seater.

Både den gamle 1934 model Sports Nine og den nye model med ændret bagende, kaldet Le Mans four-seater, blev markedsført i 1935. De kostede i UK henholdsvis 185 £ og 195 £.

Kai
    583 Indlæg

Jeg takker for opklaringen, og sender svarene videre.
    Jeg kan ikke helt huske historien bag billedbogen, men det var noget med at manden kørte en tur til Eiffeltårnet, og lidt omvej hjem, uden at have råd til turen, så der blev også tjent lidt mønt på div. ophold på turen, og ved at give nogen et lift etc.
    Det gik lidt hurtigt med at bladre i bogen, så dette er det bedste jeg kan klare.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.