Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 122 i alt)
  • Forfatter
    holmen
    456 Indlæg

Ser sku lækkert ud Dan – super geil

DW
    378 Indlæg

Den ene spindel er færdig samlet og monteret med nye bronze-bøsninger, pakninger osv.
    Begge A-arme er fastgjort til chassis og afventer fjedre.

DW
    378 Indlæg

Fordelen ved at erhverve sig et strandet projekt, er i dette tilfælde, alle små stumper er lagt i respektive poser og sirlige notater er vedlagt hver enkelt…
    Netop den tidligere ejers ordentlighed, har gjort det lidt nemmere at sorterer og ikke mindst finde de stumper som ikke produceres mere og dermed måtte erhverves via e-bay elller lign.
    Således ansporet af min søgen efter en helt speciel del, faktisk hele 2 specielle dele, fandt jeg vej op på min hems i garagen, hvor jeg sidste år stuvede de fleste kasser med dele af vejen. Hen over sommeren, var der ydeligere, føjet kasser med stumper til.
    Normalt ville det være sat op uden den store skelen til hvad der var hvad, men denne gang var de blevet opdelt i de 3 fabrikater jeg pt. arbejder med, hvilket jeg roste mig selv for denne eftermiddag.
    På trods af min (på det tidspunkt) snarrådighed, blev jeg under min søgen flere gange positivt overrasket over hvad indholdet af gamle halvbløde papkasser kunne byde på og på under en halv time, havde jeg fundet og samlet så mange dele og dimser sammen, at den lokale blæse-pusher måtte aflægges et besøg.
    Langt det fleste af delene til denne MGA Roadster, er i en forbløffende god stand, specielt med tanke på at de har ligget på nogle reoler i en menneskealder, dog kræver de stadigvæk lidt omhu. inden de får lov at finde vej tilbage på bilen.
    Selvom reservedele til sådan en bil er betydeligt mere omgængelig end mit seneste projekt, har jeg med denne besluttet mig for at lave en mere low-key restaurering samt afprøve nogle forskellige muligheder.
    Naturligvis byder min sygelige trang til at bygge det perfekte ikke at gå på kompromis, men set med mine briller og målt med mit bånd, vil der være knap så meget bling at se når det står færdigt, men naturligvis vil hver en del være taget under behandling inden da.
    En del vil som tidligere nævnt blive sendt ud i byen, andre vil forvandles på mit værksted, som eks. disse orig. afstandsstykker i aluminium.

DW
    378 Indlæg

Ny tandstang monteret samt de forreste bremserør..
    Aprospos, bremserør, så kommer disse i en lille kasse rullet som kanel-snegle…? Til at rette dem ud, har jeg for nogen tid siden erhvervet mig en rør-udretter, et fantastisk agregat….

DW
    378 Indlæg

Good news fra pladeværkstedet, karossen er sat op og i store træk klar til maling.
    Med lidt god vilje, burde den være farvelagt inden længe…?

Søren Navntoft
    326 Indlæg

Dan, som sædvanligt er det en fornøjelse at følge dine projekter. Du er en grundig mand og jeg opfordrer dig til at lægge både mere tekst og gerne flere billeder op her på forum.

DW
    378 Indlæg

Det er taget til efterretning…

DW
    378 Indlæg

Som opfordret, således ansporet til tanker bag mit seneste projekt, som egentlig kom ind fra højre og siden er vokset på tegnebrættet.
    MGA´en stå i sig selv som en meget smuk bil, dens lange front, svungne forskærme og flotte kurver bag til, bilen kører nærmest stærkt, selv når den står stille og man fornemmer både, Bristol, AC, Austin og Jaguar i linierne.
    Som tidligere nævnt, var jeg blevet gjort opmærksom på mærkets deltagelse og succes i Lemans i 55 og med det in-mente har jeg valgt at tolke den med forskellige detaljer, som jeg mener klæder automobilen ganske fint.
    Som dem der kender til bilen, er den håndlavet, klapper og døre er i aluminium og den streg vil komme til at gå igen i bundplader samt kardantunnel.
    Udstødning vil blive ført hen langs siden og afsluttes lige foran baghjul, hele moletjavsen vil blive coated i et keramisk materiale.
    Instrumenteringen er ligeledes blevet gennemgået og et enkelt instrument er blevet tilføjet og andet er blevet sløjfet, det hele er blevet omrokeret, hvorfor jeg måtte skaffe et ekstra instrument panel, til brug som donor.
    Trådfælgene bliver malet i samme kulør som bilen, Dark Racing Green og skudt med Vredestein Classic Sprint i 15/185
    Selve kabinen bliver meget spartansk, med kun beklædning af vinrødt læder på sæder samt på rælingen hele vejen rundt, alt andet for være i det minimalistiske udtryk som bilen er tænkt. Varme-agregat, vinduesviskere osv. er ligeledes blevet sløjfet.
    Selve vindspejlet er afkortet og vil være ca. 12 cm. højt, Ray-Doyts sidespejle i spundne aluminiumshuse monteres i begges sider.
    Selve karrossen bliver malet som fælgene og afsluttes med nummer-cirkler malet på i Old English White, klapper fastholdes af bred læderstropper.
    Det hele afsluttes med et Cobra pop-up benzindæksel, og det er ikke det lille fedtede af slagsen, men i en størrelse som en mindre kasserolle…
    Motoren er den klassiske 1622, med mindre modifikationer.
    Billederne er vejledende, projektet bliver endnu lækre i virkeligheden….

Ole Wichmann
    815 Indlæg

En rørudretter, smart…
    Det er et spændende projekt, den bliver mega cool omend du nok skal sætte plads af i budgettet til bøderne fra Originalpolitiet… ;-)

Bo
    44 Indlæg

Hej Dan,

Dit arbejde og metode er ikke mindre end imponerende. über cool Le Mans MGA

DW
    378 Indlæg

Tak for roserne…
    En del ting er sendt i byen for at blive tilvirket, så som kardan-tunnel i Alu, ligesom bundpladerne.
    Adapterne til foreste bremsekalibre, blev anodiseret og monteret, der mangler dog lige nogle småting inden det hele kan færdigmonteres.
    En stor kasse med dit og dat blev leveret til glasblæsning og forventes klar til blå-chromat i indeværende uge.
    Trådfælgene blev afleveret til den lokale farvepusher og returneres i Dark British Racing Green!
    I gemmerne fandt jeg nogle billeder fra dengang (20 år siden) forrige ejer begyndte projektet, dette giver blot lidt mere energi til at få denne lille fætter ud på asfalten igen.

DW
    378 Indlæg

Som tidligere beskrevet, var der adskillige kasser med stumper og på trods af et rimeligt overblik må de fra tid til anden konsulteres for at vitterliggøre om en (eller flere) er fysisk til stede eller reservedelskataloget skal granskes?
    På trods af stort set alt kan erhverves, er der begrænsninger som eks. baghjulsnav. Men heldigvis var de begge til stede, pænt viklet ind i hver sin klud.
    Nu forestod opgaven blot at få dem begge renset, de gamle lejer, pakdåser osv. slået ud og nye indpresset.
    Heldigvis lå der 2 komplette sæt lejer mv. på fjernlageret, så der kunne krydses af på den lange liste over ting der skal gøres.

holmen
    456 Indlæg

Kender godt fornemmelsen af at stå med et sæt lejer i hånden – efter afmontering af skiver fik jeg også lige renset og pakket med nyt fedt – og monteret :-)

Attachments:
    DW
    378 Indlæg

Søndag = garagedag og en god kop kaffe inden opstart.
    Bagtøjet blev adskilt og godt det samme, det ene leje var defekt, igen reddede en af kasserne med stumper mig, et helt nyt sæt BMC lejer i fedtpapir lå klar, dog skal der lige fremskaffes nogle “shims” til centrering.
    Selve “banjoen” får en grundig rengøring, slibning og 2 gange POR15 i sort halvblank.
    Med lidt god vilje, kan hele bagtøjet samles og monteres på rammen inden for nogle dage.

DW
    378 Indlæg

De defekte lejer, blev afmonteret (Dremel og lille mejsel) derefter, blev “klumpen afrenset” den tålmodige del med at lægge shims under hvert af dem, indtil den rette tolerance var opnået, i dette tilfælde 0.012 på begge sider, efter adskillige kontrolmål, blev de nye lejer monteret, det hele prøvemonteret i lejeskåle og lidt grå fedt på kronhjul for at se om mødet med spidshjul lå centreret, hvilket det umiddelbart ser ud som…
    Nu mangler der blot at få sodablæst diff.-huset, maling af banjo, inden det hele kan samles og monteres på bladfjedrene.
    Aprospros soda, så fandt jeg, efter lidt søgen på nettet hating.dk som sælger 25 kg af deres fineste bagepulver til den nette sum kr. 93,30 excl. moms og fragt, 50 kg incl. fragt og moms ca. 400,00!!! De gængse pushere af dette hvide pulver forlanger ca. 5-600,00 for blot 25 kg!?!?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 122 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.