-
ForfatterIndlæg
-
13. oktober 2016 kl. 10:37 #124777
Monti.
19 IndlægMGA Er godt.
Har lige et par andre projekter først, men så går jeg igang også.
Monti.13. oktober 2016 kl. 11:47 #124784
Søren L Nielsen
41 IndlægJa, Hatting er meget billige med Soda. :)
Og så slipper vi jo også for at døje med sur vom. :o)18. oktober 2016 kl. 17:44 #125003DW
378 IndlægFælge blev afhentet hos maleren, Jaguar British Racing Green.
De forreste trådnav, blev monteret med lejer, skiver m.m.Attachments:
19. oktober 2016 kl. 18:21 #125062DW
378 IndlægRestoreringen af MGA´en forløber ud over alt forventning og med et ny-lakeret bagtøj som kan afhentes imorgen i Greve, samt ny-chromatiseret dele i Herlev, står der ikke noget til hindring for, at undervognen er komplet samlet i den kommende weekend.
Trådfælgene som blev afhentet hos autolakereren igår, ligger og venter på nye dæk, som bliver leveret fra England i starten af næste uge. Så hvis alt går som antaget, vil chassiet være rullende inden længe.
Dernæst gælder det en grundig gennemgang af motor og gearkasse, begge er iflg. sælger ny renoveret og olien i begge er klar og frisk og vidner om sælgers udsagn er korrekt. Men derfor er det meget rart at selv få syn for sagen, samt der skal lige et par stumper eller 3 til inden motoren kan monteres, ligesom SU´erne skal have en overhaling og de må en tur til Gower & Lee i England for en overhauling.
Efter den foreløbige plan, skal det rullende chassis fragtes og parres på pladeværkstedet, hvor karrossen læner sig op af en snarlig lakering i samme farve som fælgene.
Den tid den sorg….20. oktober 2016 kl. 21:10 #125092DW
378 Indlæg“Banjoen” blev afhentet fra pulver-lakering og er som ny, hvilket i sagens natur betyder at bagtøjet kan sættes sammen og monteres på chassiset.
Undervejs rendte jeg ind i en af de trælse set-backs, jeg havde byttet rundt på for/bag på bladfjedre, hvilket resulteret i afmontering af blade, bøsninger osv.
Efter den lille batalje, gik det rimeligt og der mangler blot at blive sat bakker, tromler og lidt andre småting, så kan arbejdet forsætte oppe foran.21. oktober 2016 kl. 18:29 #125119DW
378 IndlægEn halv fridag blev flittigt brugt på at få bagerste del af undervognen færdig.
Eneste der mangler nu er montering af tromler (de trængte til lidt sort POR15) nav til trådfælge og lidt fiflen med håndbremse anordningen.
Dernæst rykker arbejdet op foran, hvor der ligeså skal monteres diverse, inden der kan sættes fælge på?
Kardantunnel, som skal laves i aluminium, er lige ved at gå i trykken, det glæder jeg mig rigtig meget til at se det færdige resultat.22. oktober 2016 kl. 14:11 #125153
Soren W
390 IndlægHej Dan, hvor bliver det fint. (Og hyggeligt at hilse på dig hos Leif i Ringe sidste lørdag…
22. oktober 2016 kl. 16:26 #125154DW
378 IndlægHej Soren W, Tak skal du have og ja, det var godt at få sat lidt ansigter på…
Hele projektet er sat som et forholdvis low-key, dog med mindre modifikationer og naturligvis lavet som det bør, så umiddelbart tænker jeg at resultatet bliver ok.27. oktober 2016 kl. 15:03 #125364DW
378 Indlæg“Inden for 14 dage, så er karossen færdigmalet og klar til at blive parret med chassis´et”. Nogenlunde sådan lød beskeden fra pladeværkstedet. samt en mindre liste over ting og sager undertegnet skulle sørge for lå klar til afhentning.
Egentlligt meget heldigt, da jeg et par dage forinden (igen) havde frekventeret nogle møre papkasser, hvor af nogle af de forlangende stumper befandt sig, resten skulle bestilles hjem.
Selvom jeg egentlig ville mene, at jeg i denne fase af køretøjets genopstandelse, har avanceret i rimeligt og rationelt tempo, syntes der stadigvæk at dukke nogle udfordringer op med en snert af “kan jeg nå det?” feber…
Det er i afdelingen for småting, men småting kan hurtig vise sig at være forbundet med overflødig tidsforbrug, hvilket jeg ikke forenes så godt med.
En af de småting er dæk og fælge. Fælge var afhentet og havde ligget i godt og vel en uge lunt og lækkert, så de kunne hærde ordentligt, dækkene var valgt og bestilt, nu var det blot at vente på DHL, og det blev ved det, da de valgte dæk var i restordre og derfor skulle der vælges nogle andre, hvilket blev gjort rimelig hurtigt. Nu udspillede der sig så et komisk scenarie, hvor leverandøren underkendte valget, jeg tog nederlaget til mig, valgte nogle andre, hvorefter hele gentog én gang mere? Endnu engang måtte jeg træffe et nyt valg og så var der bid. DHL leverede 4 stk dæk incl. slanger mindre en 48 timer efter.
Næste issue, hvem kan montere og ikke mindst afbalancere dem? der blev spurgt til råds, muligheder blev nævnt, til sidst fandt jeg Lars i Hørsholm, som kendte til forstanden på den type afbalancering, det blev hurtig klaret, så der var både tid til en kop kaffe og en hyggelig snak om gamle biler.
Næste træk er en fjederpresse som er så tilpas lille at den kan fumles ind imellem øvre og nedre bærearme foran, lykkedes dette, så er der skam også forhjul på!27. oktober 2016 kl. 21:42 #125372
Ole Wichmann
815 IndlægRigtigt flot arbejde og højt tempo!
Hvis forhjulsophænget er som på MGB, behøver du ikke fjederklemmer. Nederste fjederskål presses op med en donkraft og de 4 bolte monteres.28. oktober 2016 kl. 09:07 #125408
Soren W
390 IndlægSer godt ud Dan. Jeg elsker malede trådhjul. (Men jeg elsker ikke afballanceringsklodser, så vil du ikke nok male dem grønne også?)
28. oktober 2016 kl. 17:59 #125414DW
378 IndlægSoren W, Ja de er knap så kønne, men bliver malet
28. oktober 2016 kl. 18:00 #125415DW
378 IndlægOle JAGmann, Det vil jeg forsøge, dog sidder der ikke en motor i, men jeg må lægge noget vægt ved…?
30. oktober 2016 kl. 12:20 #125456
Skaanning
25 IndlægHej Dan.
Jeg har fulgt dit projekt med stor interesse. Du skal have ros for de fyldige beskrivelser af både de tekniske udfordringer og dine tanker om, hvordan (og hvorfor) bilen skal være, som den skal være.
Personligt ville jeg aldrig “omgøre” en MGA, som du gør det, men at dit projekt er så anderledes end mit eget ville være, gør det faktisk bare endnu mere spændende at følge med i. Vi skal jo ikke alle være ens, og desuden har du tydeligvis en helt klar vision om, hvordan din bil skal være – og ikke være. Og det kan jeg godt lide.
Når jeg siger, at jeg aldrig ville omgøre en MGA, er det ikke fordi jeg er indskrevet i originalitets-politiets rækker, men blot fordi jeg ikke er interesseret i motorsport…
Fortsat held og lykke med arbejdet! Jeg håber, at se den pynte på vejene til foråret!31. oktober 2016 kl. 17:21 #125495DW
378 IndlægHr. Skaaning, tak for roserne….
Søndagen blev benyttet til at få fanget nogle af de løse ender som uundgåligt tilfalder når dele sætte på.
Jeg har ikke nogen manual, så det er efter billeder, reservedelskatalog, div. sites og almen søgen, langsomligt? Nej egentligt ikke, da bilen er ganske lige ud af landevejen lidt ala at samle LEGO, samt det faktum at man kan angribe fra alle sider og ikke blot nøjes med en flanke…
Dagens højdespringer skulle have været montering af de forreste fjedre og dertilhørende bærearme, men jeg kunne ikke stander vægt nok, til at udligne trykket fra donkraften? Dertil må jeg rekvirere 1 eller 2 grødtunge mandspersoner til brug for vægtstang..
Jeg har fra tid til anden kigget lidt på den medfølgende motor samt gearkasse og først ved en lidt nærmere granskning, opdagede jeg at kobling er med 10 stråler og gearkassen som er af typen 1600 mkII har 23 stråler?
Som jeg umiddelbart læser det, burde det kunne klares med en ny kobling m.v. Medmindre jeg slår over i én af MGB typen?
Her tilspørger jeg hjælp udefra, hvad er bedst? Jeg ville gerne have muligheden for at montere begge, inden den karrossen bliver monteret,Attachments:
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.