Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 54 i alt)
  • Forfatter
    Ole Wichmann
    815 Indlæg

Når der ofres en hellakering skal underlaget være i orden. Godt du har en samvittighedsfuld maler. Jeg har set for mange ærgerlige overlakeringer af rust…
    Så må bilen blive færdig senere, det betyder intet i det lange perspektiv.

Moesgaard
    65 Indlæg

Ja, han er s u p e r grundig! :) Vil så gerne have bilen samlet igen snart, men ved også godt at det er det bedste, at den bliver lavet ordentligt :)

Moesgaard
    65 Indlæg

Rust NEVER Sleeps………..!

Jeg var her til aften igen på besøg på værkstedet hvor min Taunus står og afventer ny lak.
    Desværre må jeg nu sande at bilen ikke bliver klar til Wedelslund træf 5. Juni. På trods af min maler / mekaniker knokler løs.
    Når man begynder at slibe i gamle biler kan man ofte blive overrasket…. Rust never sleeps.!
    Vi har desværre fundet mere rust i bilen.. godt gemt bag gammel spartel. Dette har naturligvis gjort, at jeg har været i tænkeboks med hele projektet.
    For et år siden kørte jeg rundt og nød bilen, som startede og kørte bare hver gang. Nuvel lakken var ikke køn, men et par retro klistermærker og glæden ved, at starte og bare kunne kører opvejede jo det hele.
    Men i efteråret, blev den dårlige lak ved med at poppe frem og jeg ville gerne bruge lidt penge på, at få givet den en ny lak.
    Min maler gennemgik bilen og synes i det store hele, at den stod pæn, så “det burde ikke være noget problem”…som han vist fik sagt.
    Nu ca 6 mdr senere- midt i det bedste vejr i mands minde, står bilen stadig total adskilt.
    Der er gået rust og slibearbejde i den…og det tager bare tid, når det skal laves ordentligt.
    Budgettet er naturligvis overskredet…men det bliver bare en helt anden bil ,når den engang står færdig.
    Jeg tog en snak med min maler her til aften, efter at vi havde slebet motorrummet fri for gammel lak. Vi blev enige om ikke at haste noget igennem, bare for at jeg kan komme på træf.
    Nu får bilen den store tur og er sikker på, at jeg ikke kommer til at fortryde det,når den nu engang bliver samlet færdig.
    For øvrigt fedt at komme til at rode med bilen igen. Har brugt de sidste uger, på at pudse krom dele og rense gummilister…
    Fuld af optimisme…… selv om der lige er et stykke vej endnu.
    .

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Det er helt rigtigt at gøre det ordentligt når nu du er i gang.
    Kender du ikke nogen der kan give dig et par ture i en gammel bil, så du får slukket tørsten lidt?

Moesgaard
    65 Indlæg

Har heldigvis andre projekter jeg går og roder med, så tiden går som fint også uden en kørende klassiker….:)
    Men… nu hvor vejret er så perfekt, kribler det helt vild for at komme ud at kører.
    Tålmodighed er en dyd :)

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Hold da op, det har grebet om sig! Men det er da en trøst, at du nok har klassiker for resten af livet derefter! Og at den så bliver nøjagtigt som du vil have den.

Erik II
    29 Indlæg

Det ser godt ud, og som de andre har påpeget, så er arbejdets kvalitet vigtigere, end om den bliver klar til træf i år. Det er bedre at give sig god tid til det hele og ikke mindst til at samle den igen. Husk at der også afholdes træf i 2019.
    Bliver resultatet godt uden at løfte motoren ud?
    Hvor får du malerarbejdet udført, og hvem laver pladearbejdet?
    Du skriver, at dit første budget er overskredet. Hvad forventer du, at det hele kommer til at koste?
    Søren Navntofts Citroën DS blev nærmest en helt ny bil af at få nye tæpper. Har du overvejet ny støjdæmpning i døre og bund samt nye tæpper?

Moesgaard
    65 Indlæg

Ja når det nu skulle være, så er det selvfølgeligt godt at få den lavet hele vejen rundt… eller næsten hele vejen.
    Motor bliver i… Kabinen var ret pæn inden uden slid, så den bliver bare renset. Har købt nyt tæppe til bunden og måtter.
    Det er en lokal gut her på fyn der har lavet en del veteranbiler i gennem tiden.
    Han er super grundig og laver alt selv…nok også derfor tidsplaner er blevet skredet så meget. Men når det er sagt, så har vi aftalt en fast pris og kan kun sige, at det er godt han ikke får pr. time….:)

Så lige nu er næste mål at den gerne skulle være klar indenfor 4-5 uger. Skide ærgerligt nu hvor vejret bare er så fantastisk!
    Så må jeg håbe jeg får kørt nogle ture i min sommerferie… der er heldigvis stadig mange træf rundt i landet sommeren over.
    Nu er alt det sure slid med at lave rust og slibe snart overstået. Næste step er epoxy og grunder. Så håber at kunne lægge nye billeder op inden så længe… :)

Moesgaard
    65 Indlæg

Lige en lille update på mit maler projekt, som ingen ende vil tage :)
    Der har været et mindre stop her de sidste uger, da min maler var forhindret i, at arbejde på bilen.
    Alt slibe og rust arbejde er afsluttet og bilen får i disse dage Epoxy og fylder og bliver vandslebet i hånden, inden den skal have den første den rigtige lak på toppen.
    Min maler har gjort mig opmærksom på, at han endnu ikke har købt den endelige farve…som jo efter planen skulle være den originale Cremeweiß….
    Men NU skal jeg altså snart tage den endelige beslutning: Cremeweiß eller en anden farve..?
    Jeg er i syv sind! :/ Jeg synes virkelig det er svært at vælge.
    Jeg kunne som sådan, sagtens leve med, at de fik den originale hvide farve igen… (men den er også liiidt kedelig og traditionel) Men her ved jeg, hvordan bilen kommer til at se ud færdig (Se evt billeder fra tidligere)
    De sidste uger har tankerne dog gået meget på, at male den sølv metallic eller en lidt mørkere sølv. (ala E-Typen herunder) Tror det ville passe ret godt til den røde kabine, samt de hvide dæksider.
    De jeg har talt med af venner og bekendte og mødt ved diverse træf.. er delt 50/50.
    Nogle mener det er synd og skam ikke at bibeholde bilen i original farven, imens andre mener, at ville være dumt at male den hvid igen, nu hvor man har chancen til at give den et helt andet look.
    Jeg har ikke direkte planer om at sælge bilen pt, men er det bedre, at beholde den originale farve eller skifte til en mere “Lækker / salgbar” farve, hvis den skal sælges på et tidspunkt?
    Jeg skal som sagt tage en beslutning inden så længe, så igen anmoder jeg det kære ViaRetro folk om råd og meninger.
    ….Og håber på, at få den helt rette overbevisning om det rette farve valg :)

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Der er jo kun eet HELT rigtigt svar på det, @moesgaard. Original er altid rigtigt.

Og så er der selvfølgelig alle de andre svar, som hver sikkert rummer en smule rigtighed også – herunder det sædvanlige, at det er din bil og dit valg. Det ændrer bare ikke på, at der kun er ET helt rigtigt svar :-)

westmus
    122 Indlæg

Personligt ville jeg ved farveskifte gå efter en original kombination (hvis muligt), dvs original farve der kunne fåes til indtrækket. Designerne har jo oprindeligt brugt krudt på at ramme nogle præcise nuance kombinationer som gør sig godt sammen i alle typer lys og som harmonere med bilens linjer og design. Derfor kan man også jævnligt ret tydeligt se når ejere selv har valgt en ny smart farve til bilen. Det er ligesom lakken og bilen er i hver sin tidszone. Eller det er ligesom med navn til nyfødte, at man ubevidst af tidens påvirkninger ender med at vælge det samme navn som de fleste andre. Der har gennem tiden vist været masser at omlakerings-modefarver.

Man kan også putte lidt praktisk tænking ind i farvevalget. Nogle farver er mere afslørende for om bilen ikke er helt nyvasket og pudset end andre. Nogle er også mere besværlige en lave en en pæn rep på ved skrammer end andre.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Jeg syntes absolut du skal vælge efter din egen fornuft og jeg er glad for at projektet ikke er strandet som jeg var ved at blive lidt nervøs for, nu det efterhånden var længe siden du sidst lagde et indlæg op om bilen. Fedt at I er nået så langt i processen din maler og dig og det ser godt ud. Jeg glæder mig til at se dit endelige valg og det færdige resultat. Men gutterne der har svaret dig har en god pointe i deres argumentation.. :-)

Moesgaard
    65 Indlæg

2 skridt frem og 1 tilbage….
    Ja ja projektet kører da endnu og det går stille og roligt fremad :)
    Bilen har nu fået fylder og bliver vandslebet i hånden.
    Næste step er, at få malet bunden med en lidt stærkere maling i sort og derefter går vi i gang med den rigtige lakering..! (JAAAY!) :)
    Farven er købt og så må tiden jo vise, om jeg har holdt mig til den originale Creme Weiss eller om jeg har fundet en anden fræk farve til den ;P
    Derudover skal jeg have købt et sæt nye dæk, da de gamle vist er dateret til 2007… og så vil jeg også købe et sæt hvide dæksider. (( Så hvis der er nogen der erfaringer, good or bad med: http://www.ctv-trading.dk/hvide-daeksider/ må i gerne skrive.))

Nu har jeg jo haft ret kraftige abstinenser for at komme ud at kører, så fik skiftet privat bilen… Det smager jo lidt af veteranbil, nu hvor jeg skiftede til en Citroen DS……. (og så ikke så meget alligevel . Det er nemlig en DS3) :)

jakob356
    170 Indlæg

Spændende projekt.

Har haft masser af løse hvide dæksider gennem årene: Gør dig virkelig umage med at de sidder helt tæt til dækket og følger dets bevægelser. Ellers skal man høre på sådan en kedelig flaprelyd, når man kører med åbent vindue og kanten af det hvide kan godt finde på at gnave/slide hul i siden af dækket.

Efter min personlige mening passer tynde hvide dæksider dog bedre til Fordens fine kantede 60’er-stil.

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Sikken en cliffhanger!
    Men din nye bil viser jo hvilken farve du holder af… :-)

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 54 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.