Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 54 i alt)
  • Forfatter
    Moesgaard
    65 Indlæg

Hey…
    Går og nyder den nye… Gamle taunus jeg købte for et par uger siden…
    Der er jo hele tiden lidt man kan gå og rode med..:)
    En af de ting der hele tiden springer i øjenene er lakken.
    Da jeg købte den var det naturligvis et godt argument i pris forhandlingerne… Men jeg kunne godt tænke mig at rette lidt op på det.
    Jeg vil ikke koste en fuld omlakering …( selv om det kunne være lækkert)…
    Har været ude i om man skulle prøve, en gang hjemme lakering… Man kan jo hurtigt tænke at det jo ser ret nemt ud når man har set lidt youtube :)
    Men men.. Det er jo lidt af et projekt…
    Nogen der har erfaring med “hjemme lakering”?
    Alternativt har jeg tænkt at våd slibe den og efterfølgende polere den op..
    Bilens nuværende lak er lidt en blanding af plet maling og to døre der er blevet skiftet, hvor farven… næsten… Matcher…
    Ved godt jeg ikke vil få et til at matche 100%.. Men måske man ville kunne få et mere ensartet udtryk….?
    Det gode ved den dårlige lak er jo at det næsten kun kan blive bedre uanset hvad…:)
    Ideer, gode råd eller forslag modtages gerne …:)

jensen
    46 Indlæg

jeg har forsøgt mig med hjemmelakering flere gange og på flere måder.

jeg har rullet en bil – altså brugt en meget fin maler rulle , fordelene er klare da det bliver lidt nubret træder små forskelle ikke så tydeligt frem og man kan spare nogle timer med sandpapiret, det kræver selvfølgelig også et godt rum med udsugning og vand på gulv m.m. så der ikke kommer alt for meget snask i lakken.

jeg har også 2-3 gange lakeret en bil selv, det er billigt, men det tager laaang tid (forarbejdet) hvis resultatet skal blive rimeligt. regn med 30-40 timer for at slibe og spartle når man er amatør som mig.
    kræver endnu bedre rum og temperatur og en god kompressor med vandudskiller og en god pistol.

HVIS du vil ofre tid og penge på lak, skal du nok have justeret dørene først, det ligner på billederne at de sidder for langt tilbage, hvis det ikke er muligt at justere ordentligt kan du spørge sælger om han har de gamle døre stadig, der er sikkert rust i, men måske nemmere at fixe dem hvis den skal lakeres alligevel.

Peter Vang
    45 Indlæg

Og når man selv skal male en bil skal man som Jensen skriver have styr på kompresser uden vand og olie varme det sted man maler, men også luftfugtigheden (den kan man dog nemt se på sin smartphone i vore dage og vand på gulvet ville jeg ikke gøre, det med luftfugtighed) og det er nok mere vigtigt en høj varme. Hvis lakken er vandbaseret så er den længere tid om at tørre hvis der ikke er varmt og/eller hvis der er høj luftfugtighed. Hvis det er en vandbaseret lak (som det meste er i dag, så skal den have en “clear-coat”altså en klarlak og den er baseret på fortynder og der kan man blande den op med en hurtig fortønder hvis der er koldt, så tørre den hurtigere…..
    Der er sikkert en autolakere eller mange der vil sige noget andet, men det er hvad jeg har hørt fra nogle autolakere og har selv malet bunden på Kadett’en i 12 grader i et støvsuget værksted og ja den vandbaserede farve var lidt tid om at tørre, men havde tid nok og som amatørlakere så var klarlakken fin da den var lidt langsom, for så løber den ikke så nemt og med en sprøjte til 300,- :-D
    Fed bil og håber du bliver glad for den……
    Er den øst eller vest for broen ?

Kim Nielsen
    17 Indlæg

Moesgaard, jeg er autolakerer. Du er velkommen til at ringe til mig på 20253676 for gode råd.

Peter Vang, sådan en almindelig hvid kan sagtens laves i almindelig gammeldags to-komponent lak. Det kan næsten alle ikke-metalfarver. Og dem med vand er ikke vandbaserede. De er vandfortyndbare hvilket er en stor forskel.

Moesgaard
    65 Indlæg

Kan godt høre at sådan et maler projekt kan blive ret omfattende…
    Når man læser på nettet, er der mange forskellige råd, tips og tricks… Nogle mener der er ret nemt at gå til , andre at det er et kæmpe projekt ,man som amatør, bør holde sig langt fra.
    Det ville jo være en drøm bare at kører den til en autolakere, og gi den hele turen, men det kan bilens værdi jo ikke holde.
    Har derfor også accepteret ,at kunne leve med en… Ikke show lak. :)

@Kim
    Nielsen tak for tilbuddet. Kunne sagtens være jeg slår på tråden en dag og fisker et par fif fra en fagmand :)

@ Peter Vang – takker. Ja det er en sjov vogn( utrolig så nemt man falder i snak med fremmede folk når man står og tanker):)
    Jeg bor i Aarhus men arbejder 2-3 dage i Faaborg på Sydfyn . Så bilen er placeret i Faaborg pt, så jeg kan gå og rode lidt med den efter arbejde…vil gerne tage den med hjem til Aarhus en gang imellem her over sommeren- selv om de 175 km godt kan blive lidt langt i sådan en 68 Taunus:)

DW
    378 Indlæg

Med tanke på at du har ledt og endelig fundet dig en klassisk bil, falder det mig besynderligt, at det der skær dig i øjnene, er lakken og du så tilmed overvejer at begive dig ud i den kunst at male den selv?
    Et godt råd, lad en professionel klare den del af det, inden du bruger en masse penge på gør det selv og står tilbage med et resultat der ligner dit udgangspunkt…
    Som med alt andet malerarbejde, så er det bundarbejdet der afgøre slutresultatet, et godt slutresultat kan du gå og glæde dig over i rigtig mange år fremadrettet..
    Forslaget med at male bilen med en rulle, tjaaa….? Er blot glad for at det ikke er min bil…:-)

Attachments:
    jensen
    46 Indlæg

det er klart at det med at rulle en bil – som jeg selv har gjort, ikke er optimalt optisk, men det kan jo være en løsning hvis man står med en 20.000 kr. bil. selvom man ofrer 25.000 på lak og 50 mere på alt det løse er den måske kun 30.000 værd. – hvis man har pengene..

nogle har jo bare bilerne for at køre og have det sjovt med lidt hjemmemekanikeri i perlegruset, og nogle overvejer måske endda at sælge bilen i fremtiden hvis man finder noget andet der er spændende.

for 10-15 år siden inden veteranbiler blev (for) dyre, var det jo bare legetøj, man renoverede så godt man kunne på dem selv, alt kunne jo laves hvis bare man havde viljen og tiden og manglede pengene – motor, gearkasse, rustarbejde og lakering kunne sagtens laves derhjemme, det vigtigste var at den kom ud og køre, så kørte man på træf og lign. og sammenlignede de andres hjemmelavede løsninger med ens egne.

Peter Vang
    45 Indlæg

@moesgaard Ja min Kadett er langt fra et suttet bolche men man får mange positive tilkendegivelser med på vejen og ja det kan godt tage lang tid at tanke :-)

Moesgaard
    65 Indlæg

Som tidligere nævnt ville det naturligvis være det mest rigtige.. og mest fornuftige og mest korrekt at smide 25.000 kr til en professionel… Men vil jo slet ikke kunne bære bilens reelle værdi…. og mon ikke der findes et eller andet imellem hjemmerul og professionel lakering..?
    Som @jensen siger, så er det vigtigste jo bare, at komme ud at kører og så må man tage det kosmetiske lidt som det kommer.
    Faktisk gør det mig ikke det helt vilde, at den ikke kommer til at stå med “show lakering”… Synes kun at en bil med lidt slid, en lille bule eller en rust plet, viser at den har haft et liv.
    Den behøver ikke stå perfekt.. på ingen måde.
    Ser frem til påske dagene, hvor jeg håber på at få brugt nogle timer… og måske skyde lidt MotorTv :)

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Helt klart en lækker vogn og en ægte klassiker, Moesgaard, og mange gange tillykke og flot at du tog springet.

JEG forstår godt, at du kigger på lakken så tidligt i ejerskabet. Og jeg ved (fra min Renault 5) at man kan komme meget langt med vandslibning og polering – hvis der er lak nok at tage af. Men farveforskelle kan man dog ikke polere væk.

En af de oplagte mellemting imellem hjemmemaling og professionel hellakering er jo – selvfølgelig – en professionel dellakering. Eksempelvis af dørene, hvis det i den grad springer i øjnene, at de ikke matcher. Hvis ellers alt andet matcher, så virker det i mine øjne oplagt. Jeg har dog før set biler, der er dellakeret af flere omgange og til sidst lignede et Mondrian-maleri, så man skal lige være sikker i sin sag. Ligesom maleren selvfølgelig skal være i stand til at ramme nær 100%, da man jo ellers er lige (h)vidt.

Hvis det er nogen trøst, så synes jeg faktisk at sådan en Taunus godt kan bære noget patina og nogle fejl hist og her: Det VAR jo en brugsbil i mange, mange år – og i mine øjne gør det ikke noget, at man kan se lidt af dens forhistorie. Min første Spitfire var heller ikke noget glansbillede, men jeg var mere glad for at bruge den og få oplevelserne med den end jeg var ked af dens fejl.

holmen
    456 Indlæg

Enig med @claus – dellakering men egentlig bare ud og få kørt nogle kilometer. Så finder du sikkert også ud af at elske eller trætne på din klassiker og hvis du elsker den, så er det bare med at slibe, polere eller dellakere. En hellakering vil efter min mening være en for stor investering i lige netop den brugtbil.

Leo Jensen
    154 Indlæg

Tillykke med den. Jeg er på samme hold som de øvrige og siger brug den som den er, måske med lidt dellakering, men jeg ville ubetinget arbejde på at få dørene justeret på plads. Den store spalte foran døren og tilsvarende ingen spalte bag fanger mit øje meget mere end lidt træt lak.

Moesgaard
    65 Indlæg

@ebberfeld godt indspark mht. at “nøjes” med at dellakere. Det havde jeg faktisk ikke haft i tankerne.
    Det er især de to døre der afviger lidt. Det er som om, de er en anelse mere creme hvide end resten…så det kunne måske være en løsning.
    Tror bare jeg gerne vil have den lidt mere ensartet i lakken…
    Er pt lige i gang med at slibe og male fælgene sorte.

Moesgaard
    65 Indlæg

Så er der gang i garagen igen… Er ved at gøre min Ford Taunus klar til maler…….

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Hej Moesgaard.

Godt du tager skridtet videre.
    Går du efter et bestemt look til bilen? Tema?
    Hvordan gik det med at fikse fælgene op og tilpasning af dørene, det er svært at se dem på foto?

God arbejdslyst med den fede Ford Taunus stil. :)

Mvh.
    Njal

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 54 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.