Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 34 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #75528
    Svip
    42 Indlæg

    Jeg besluttede mig i efteråret for at købe en Citroën DS. Usædvanligt nok havde jeg aldrig ejet en bil før da. Og jeg havde sådan set heller ikke brug for en bil. Men jeg ville gerne have en, så for mig var det naturlige valg en DS.

    Jeg så faktisk i min søgen på den Søren Navntoft købte, men karburator og halv-automatisk gear er ikke lige mig. Selvfølgelig, en karburator er nemmere at vedligeholde, men det er noget mere behageligt ved injektion. Og så foretrækker jeg blot et manuelt gear, selvom det halv-automatiske faktisk er ret usædvanligt.

    Jeg fandt dog en DS23 Pallas med injektion og 5-trins manuelt i Jylland. Den tidligere ejer havde virkeligt gjort et nummer ud af at restaurere den, og det kunne man tag og føle på når man sad bag rettet. Det er egentligt sjovt at køre en så dejlig en bil der ikke starter som et projekt.

    Men jeg ville lyve hvis jeg sagde den ikke har haft sine problemer. Heldigvis kunne Peter Nielsen i Gørløse tage sig af de fleste småting, men da højden på forhjulene nægtede at sænke sig, endte det med at jeg selv var nødt til at gå under bilen. Igen en første gangs oplevelse for mig, som jeg sætter stor pris på.

    Det viste sig nemlig at være en defekt fra fabrikken. Mellem højderegulatoren og hydraulik-beholderen går et rør til samler som samles med baghjulene (som i øvrigt sænkede sig helt som de skulle), i dette rør var et stykke ståltråd, tydeligvis med det henblik at nedsætte hastigheden hydraulik-væsken flød tilbage i beholderen (muligvis for lidt fransk elegance?), men en gummi-pakning havde sneget sig op i røret og blokeret for væsken.

    Den kørte noget bedre efter det blev rettet. De fleste rettelser har indtil videre været i småtingsafdelingen. Og derudover er den rent faktisk 100% rustfri. Det er ret imponerende. Den håber jeg at kunne have i mange år.

    Det er den første bil (og veteranbil) jeg ejer, og jeg har ikke fortrudt det endnu.

    #75529
    jewer
    894 Indlæg

    Sejt stykke vogntøj – og sejt at købe sådan én som sin første bil:>)

    #75531
    Rasmus Wind
    37 Indlæg

    Den mest blærede rumraket på fire hjul – respekt!

    #75555
    holmen
    456 Indlæg

    Lækker bil – lækker farve.
    Læder?

    #75557
    Lars R. Nissen
    41 Indlæg

    … og den “bor” i en hyggelig garage … :-D

    Attachments:
    #75559
    Svip
    42 Indlæg

    Lækker bil – lækker farve.<br>
    Læder?

    Ja. Læderindtrækket er i særdeles god stand, jeg overvejer sågar om det faktisk er originalt. Hvem end der har haft den i Frankrig har passet meget godt på den.

    … og den “bor” i en hyggelig garage … :-D

    Jovist! Det var det bedste kunne finde i København, og jeg ser jeg ikke er den eneste der synes godt om garagen. Der plejer vist at holde en Mercedes ved siden af min som er væk på dit billede.

    #75563
    Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

    Den er helt fantastisk lækker og flot. Et kunstværk !!!

    #75589
    Morten Alstrup
    55 Indlæg

    Fantastisk. Og sikke en stue!

    Jeg er misundelig. Og det må man godt være på denne her side.

    #75988
    Anders Bilidt
    648 Indlæg

    Fabelagtigt smuk vogn!
    Tillykke med den og velkommen til vores legeplads af klassiske biler… ;-)

    #76117
    Svip
    42 Indlæg

    Nogen har også parkeret en flot CX’er ved siden af min.

    Jeg formoder at da han så min DS’er, så skulle hans holde ved siden af.

    I dag er min plan at køre min DS’er til Sydfrankrig (over et par dage, selvfølgelig). Det er måske ambitiøst, men jeg lider endnu ikke af stopklodser som kone og børn. Jeg er stadig ung og muligvis også lidt naiv, men det er nogle gange sjovere at prøve end blot at blive frarådet. Ikke at jeg er.

    #76124
    Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

    Afsted, afsted !

    Køres den i det tilpas rolige, overskudsagtige Citroën-tempo, så skal den såmænd nok klare turen.
    Husk dog, at det ikke er sikkert den er langtursvant og formentlig ikke helt begejstret for kø-kørsel.

    Fraråde det ?
    Absolut ikke !!!

    Midsundelig ?
    Ja ! :-)

    #76125
    mich-dyk
    39 Indlæg

    Vær ikke bekymret. Har lige været på tur i Norge med min DS. Til et køre arrangement for GT biler, som Porche 928, alfaer, maseratier. BMW cs ere og Jaguarer. Stor var deres forbløffelse over DS en var blandt de første 7 biler, fremme efter hver etape. Det var lidt krævende bjergkørsel, men den kørte bedre og bedre jo flere tæv den fik. Da vi kørte den 900km lange tur hjem, var det som en anden bil end den vi kørte op i.

    #76127
    Oktan
    644 Indlæg

    Svip:
    “..Nogen har også parkeret en flot CX’er ved siden af min..”

    Mon ikke det er denne her:
    KLIK: ( og scroll ned til foto’et fra Italien )

    http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/15/44860.page

    #76128
    Oktan
    644 Indlæg

    .-.

    Attachments:
    #76141
    Anders Bilidt
    648 Indlæg

    God tur til Sydfrankrig!! :-)
    God det var mig som skulle afsted i en af mine klassikere paa tvaers af Europa…
    Husk at hold os loebende opdateret!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 34 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.