-
ForfatterIndlæg
-
6. juni 2014 kl. 14:46 #76332
Svip
42 IndlægAk ja. En tur med en veteranbil bør ikke være helt uden særheder. Ellers kunne man jo bare have kørt i en moderne bil!
Heldigvis så var problemerne indsnævret til at hydraulikken sprang læk. Selvfølgelig lidt irriterende at skulle bruge penge på ekstra LHM+-væske (de tager nemlig 11€! for det på tankstationerne). Heldigvis fandt jeg Philippe Losson i Tournus i Burgundt, som kunne rette fejlen. Det var blot en lille revne i en slange, hvor væsken løber væk og tilbage i beholderen. Så slangen blev skiftet. Det tog kun en lille dag.
Men heldigvis var Tournus en pæn by og så fik jeg også lov til at se Lossons lidt spøjse samling. Han havde en meget sjælden ombygning af en DS23 til en ladvogn. Han sagde at kun 10 af dem var bygget.

Den var noget sjov at se på og ikke mindst se køre, for hele systemet er stadig hydraulik affjedring. Han var også ved at total-renovere en DS Cabriolet og så havde han en Lamborghini Miura, for… hvorfor ikke?

Jeg vil dog sige, at jeg ved ikke om jeg kan lide formen på Cabrioleten, den virker lidt mærkelig i forhold til DS’eren. Proportionerne er mærkelige. Det er ligesom de Porsche’er der ikke er en 911. Enten er de for store, for fede, for lange eller bare grimme.
Ak ja, men hvor om alting er, så kom vi helt frem til Provence. En af dagene vil jeg bl.a. køre den til St. Tropez og Monte Carlo i Monaco.

Men for nu holder den lidt stille. I mellemtiden kan jeg fise lidt rundt i mine forældres 1996 Renault Megané, som står hernede. Ikke den samme køreglæde, men den er nu meget sjov alligevel.
Man køre adstadigt i en DS’er, men den kan faktisk godt når man trykker på pedalen. Jeg fandt dog ud af at når speedometeret siger 120, så kører den faktisk ca. 130.
6. juni 2014 kl. 15:39 #76338
Martin Lindø Westergaard
53 IndlægÅrh hvad: Provence i en DS 23 med læderindtræk og sorte nummerplader. Fantastisk. Jeg kan næsten dufte lavendlerne og høre cikaderne. Godt at du kom sikkert derned – kom nu også sikkert hjem… :-)
6. juni 2014 kl. 17:21 #76339
Svip
42 IndlægPersonligt mener jeg at man ikke er dus med en bil før man har sovet i den. Jeg er således allerede dus med mine forældres C3’er og deres Megané (selvsamme som nævnt i tidligere indlæg), da jeg for nogle år siden tog på en biltur med en kammerat. (Det var to forskellige bilture hvis I skulle undre jer om at bilen pludselig blev skiftet ud.)
Det er jeg nu også blevet med min DS’er. Det blev jeg i hvert fald i forgårs.
Ændring: Et praktisk spørgsmål; hvad hedder kølervæske på fransk? Især i forhold til den gammeldags kølervæske. Jeg har ladet mig fortælle at der er to forskellige former for kølervæsker, og man skal bruge den gammeldags.
8. juni 2014 kl. 20:14 #76521
Anders Bilidt
648 IndlægLyder som en fabelagtig tur trods de smaa udfordringer som jo naermest hoere sig til paa saadan en roadtrip.
Nu ved jeg jo ikke helt hvor i Provence du har base, men jeg boede selv i Cannes i 7 maaneder. Jeg kan i hvert fald varmt anbefale den pragtfulde D6098 kystvej som snoer sig langs kysten ud af Cannes og snart bliver til D559 ned mod St. Raphael, St. Maxime og St. Tropez. Helt klart blandt de smukkeste og mest betagende veje jeg nogensinde har koert paa…8. juni 2014 kl. 22:33 #76524
Svip
42 IndlægUha ja.
I går hoppede gummislangen fra benzinpumpen af, så det væltede ud med benzin. Det tog en dag, men jeg formåede at rette fejlen selv ved at finde en bedre spændebøjle. Det føles godt når man selv kan reparere sin bil.
Peter Nielsen spørg mig også om hvornår han kan begynde at henvise til mig. Hah.
22. juni 2014 kl. 20:57 #77256
Svip
42 IndlægAk ja. Så kom gudinden hjem igen.
Jeg kom ikke så meget rundt i Provence som jeg havde håbet, pga. gummislangen på benzinpumpen hoppede af igen. Så jeg fik skaffet en bedre del til at holde fast på gummislangen, og det er ikke nemt i Sydfrankrig når ens fransk er meget begrænset. Men franskmænd er meget glade for at hjælpe, især når det er en DS.
Jeg overvejer dog kraftigt at få hele pumpen skiftet, da den ikke kan sluge benzin fra tanken når der er 15-20 liter tilbage i den. Det virker fjollet at man ikke kan undnytte DS’ 65-70 liters tank til fulde.
Men udover en tabt hjulkapsel, så skete der intet på vejen hjem. Det var dog en torn i øjet med den manglende hjulkapsel.
22. juni 2014 kl. 22:56 #77260Ib Erik Söderblom
423 IndlægVidunderligt at læse, Svip !
Begivendhedsrig tur.
Fandt du ud af det med kølervæske?23. juni 2014 kl. 18:52 #77278
Svip
42 IndlægDog ikke, men det blev heller ikke nødvendigt. Bilen overopheder heldigvis ikke. Sandelig en dejlig tur. Det skal gøres igen. Om nogle år, altså.
23. juni 2014 kl. 22:02 #77279Oktan
644 Indlæg“..Jeg besluttede mig i efteråret for at købe en Citroën DS. Usædvanligt nok havde jeg aldrig ejet en bil før da,,,”
og så købte du lige en DS og kørte til Frankrig.
Respekt ! .. dyb respekt !
Oktan, ex-D-model ejer
2. juli 2014 kl. 20:23 #78201Oktan
644 Indlæg“… en meget sjælden ombygning af en DS23 til en ladvogn. Han sagde at kun 10 af dem var bygget…..
…. en DS Cabriolet… ”De to kan jo kombineret på allerallersmukkeste vis:

Ahhh, poesi formet i blik
3. juli 2014 kl. 15:49 #78261Ib Erik Söderblom
423 IndlægHov, bemærker pludseligt nogle riste/plader på “ladvognens” forskærme.
Er det trædeplader ?
Eller ventilation i bedste racerbil’s stil ?6. juli 2014 kl. 08:20 #78398
Claus Ebberfeld
604 IndlægOh, jeg var slet ikke klar over, at det var denne tråds “Svip”, der var tilstede på Arne Jacobsen-tanken i går: Pragtfuldt eventyr og en pragtfuld bil.
6. juli 2014 kl. 16:15 #78406
Svip
42 IndlægJeg foretrækker et lille mysterium.
6. juli 2014 kl. 16:18 #78407
jewer
894 IndlægHehe – ja, det var skønt at se den fine DS på tanken i går formiddags.
11. oktober 2014 kl. 19:31 #84617
Svip
42 IndlægVar ude og tage nogle billeder af min bil i dag:

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.