Viser 14 indlæg - 31 til 44 (af 44 i alt)
  • Forfatter
    Ole Wichmann
    815 Indlæg

Nu startede tråden jo med en “Hanomag”, så jeg synes da det går fremad…

Mads H
    73 Indlæg

@Runesten said:

Vi havde en i familien på et tidspunkt og det var ikke en god bil. 

Jeg kan ikke helt få øje på hvor den skudsikre empiri er her. Bevares, naturligvis var der mandagsbiler iblandt dem, men  de var få, taget i betragtning hvor mange der blev solgt over hele verden. Xantia var en kanonsucces, og det fortjent.

Nå – det er også lige meget. At sammenligne Xantia med Mondeo kan være OK derhen at de begge var biler i samme prisklasse og var på markedet ca. samtidigt. Og de havde begge tværtstillet frontmotor – og her ophører ca. al lighed. Mondeo var i ordets forstand en verdensbil, der skulle sælges både i Asien/Australien, i USA og i Europa. Den var derfor også så absolut kønsløs og nærmest provokerende kedelig at den tjenes bedst ved at forbigås i komplet stilhed. Desuden var Mondeoerne der kom sammen med Xantia, sidstnævnte underlegne i forhold til byggekvalitet og elektronik. Det var den omvendte verden, omend Xantiaerne da så visseligen havde deres fejl!

Men jeg kan slet, slet ikke se hvordan man kan skulle kunne sammenligne Xantiaen med den komplet intetsigende Mondeo. Der er aldrig nogen der kommer til at interessere sig for Mondeoen, af indlysende årsager. Sierra var jo også af mange set som den sidste rigtige mellemklasse-Ford, der så tilbage på et ikke uvæsenligt anegalleri.

En Xantia som den jeg linker til vil jeg da såsandelig ikke kalde en hverdagsbil; den er i sig allerede sjældnere (og historisk mere vigtig) end en ligegyldig Mondeo nogensinde bliver.

Alle Citroënistes mener at Xantia allerede er en klassiker, idet den var den sidste rigtige mellemklasse-Citroën, med korrekt hydraulik, et kønt og no-nonsense design der på lang afstand kunne kendes som en Citroën, komfort, køreegenskaber osv. Efter Xantia og XM foretog Citroën et stil(?)skifte der var katastofalt, og muligvis det afgørende søm i kisten. Ligesom W201 blev både den første og den sidste kompakte Mercedes der var en RIGTIG Mercedes gik Xantia i graven som den sidste rigtige Citroën. Og Activaen er jo stadigvæk enestående, der mangler både VW og MB endnu at bygge et produkt der kører bare tilnærmelsesvis lige så godt – og de har endda haft siden 1995 til at gøre det.

http://www.teknikensvarld.se/algtest-lista/

Runesten
    222 Indlæg

“Men jeg kan slet, slet ikke se hvordan man kan skulle kunne sammenligne Xantiaen med den komplet intetsigende Mondeo.”

Mads H
    73 Indlæg

Den er hverken fræk eller kæk. Men den er køn og harmonisk. Prøv at tage tyskerbrillerne af og se på designet som helhed.

Det er som med BX, bare bedre. Der er ikke mange overflødige linjer og unødvendigt tingeltangel. Også selvom kileformen allerede var gået af mode, og i stedet var blevet erstattet med ønsket om at biler skulle ligne et gigantisk stykke håndsæbe. Mondeo, Toyota Carina, Honda Accord, Audi A4, Nissan Deprimera og hvad fanden det hed alt sammen – de lignede alle hinanden, og desværre var Peugeot 406 også tenderende til at ville tage del i Håndsæbe-designet. Heldigvis forbarmede Pininfarina sig og designede os den særdeles elegante 406 Coupé. Men så helstøbt og mærkemæssigt tro som den kønne 405 var, der var 406 et fejlgreb og på vej til at markere en deroute for Peugeot. 

Men nu er smag og behag jo heldigvis forskellig, og vi har – heldigvis – ikke alle de samme smagspræferencer, ej heller skal vi have det. Så lad os være enige om at være uenige om at synes, at Xantiaen er en fed bil. Heldigvis er den køreegenskabs- og komfortmæssigt de samtidige konkurrenter (?) langt, langt overlegne. Den eneste reelle konkurrent Xantia i virkeligheden havde var Alfa 155. Den var dog noget mere spændende i sit design og kørte (kører!) så man får tårer i øjnene af glæde. Uanset om det er med den slidstærke, kultiveret trækkende 2,0TS, den liderligt vellystne og snerrende 2½-liters Busso-Vsex eller den geniale Delta Integrale i jakkesæt ved navn Q4. Og den endog meget kraftfulde 2,4-liters 4-cylindrede Turbodiesel fra VM (ja, jeg ved det, i kan ikke lide at høre det) gør det faktisk også fremragende. Den var en genganger fra Thema Turbo D og fandtes også i storebror 164. Dog var (er) 155 håbløs hvad angår lasteevne og andre praktiske sager. Men sådan er det jo, den slags har man jo heller ikke en 155 for. 

Men uanset hvad, du har jo også en holdning til Xantiaen. den er så temmelig negativ, men du er jo mere polariseret af den end du selv vil være ved. Derfor kan man da vist rolig kalde Xantiaen for en ægte Citroën – enten elsker man den eller også hader man den af et godt hjerte fordi den provokerer ved ikke at opfylde normerne for total konformitet og ligegyldighed.

Runesten
    222 Indlæg

Tyskerbriller? Jeg har ingen særlig præference for tyskere. Jeg synes det smukkeste design kommer fra Italien.  

Mads H
    73 Indlæg

Ja, at CX provokerede kan man hurtigt nå til enighed om, uanset om man taler med Citroën-tosser eller folk der hader dem af et godt hjerte.

Break-udgaven var dog som sådan ikke skabt for at være et design-statement, som Berline-udgaven var. CX Break blev designet indefra og ud med henblik på at lave verdens mest effektive store stationcar, og én gang fra alle fjerne Volvo 145 Hr.gårdsvogn fra posten som mesteren udi plads, volumen, praktikalitet og lasteevne. Og det må man sige, de fik held med.

Når CX Break den dag idag har en trofast menighed, er det netop fordi dens lasteevne, rummelighed og evner som rejsevogn står uantastede tilbage. Det skulle da lige være XM Break der kunne antaste den. Måske MB 124 Touring (som jeg har et lille chrush på) eller Volvo 850/V70 – men de er jo ikke videre rummelige og må ikke rigtig ha’ ngt. på krogen…

Runesten
    222 Indlæg

Snup du hellere en w123 touring, hvis du kan finde en uden rust. (og har masser af penge til benzin). 

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Nu er trådens overskrift jo “til salg”, så der er en her:

Mads H
    73 Indlæg

Helt enig, W123 Touring ER en pragtfuld bil. Den er skøn at skue, selvom den grundlæggende ligner en mellemting mellem en kummefryser og en jukebox. Men den er fortsat skøn at skue, designet er tysk på den fede måde; stringent, ikke uden en vis selvstændig elegance og lavet for alvor og med megen seriøs overvejelse. Bare ærgeligt at de kreative radikale kernevælgere i de korrekte brokvarterer i Indkantsdanmarks højborg har kastet sig over den som liderlige gejstlige over en særligt uskyldigt udseende kordreng. Det har den ærlig talt ikke fortjent, W123 Touring var i virkeligheden skabt til mere seriøse, uundværlige og alvorlige mennesker, med seriøse og samfundsmæssigt vigtige gøremål frem for sig. Det samme var W124 Touring; den har en kølig, seriøs elegance over sig som 123eren mangler lidt.

Stik mig en 300TD med Vollausstattung, og jeg ville køre i den.

Runesten
    222 Indlæg

I forbindelse med Claus’ jagt på ny bil faldt jeg over denne

Claes
    129 Indlæg

Er det ikke en DKW?

Runesten
    222 Indlæg

Der kan han da få en sjælden bil.

Claes
    129 Indlæg
    Runesten
    222 Indlæg

Den er sjov. Faldt også lige over den her:

Viser 14 indlæg - 31 til 44 (af 44 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.