Forum Introducér dig selv og din bil Solvej – en tysk frøken årgang '67
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • Forfatter
    Rasmus Wind
    37 Indlæg

Hej,

Som nys registreret bruger må jeg vel hellere følge decorum og introducere mig selv og min lille bil.

Jeg er en fuldt diagnosticeret biltosse i starten af 40’erne. Det første indkøb for egne penge, jeg kan huske, var en plakat med en hvid Porsche 928, som jeg købte på en ferie med mine forældre i overgangen fra 70’erne til 80’erne. I årene derefter gjorde ussel økonomi og misforstået “fornuft” at bildrømmene forblev drømme, men sidste sommer fik jeg endelig taget mig sammen til at købe en ordentlig vogn.

Jeg har egentlig en meget bred bilsmag og bliver tit lige så fascineret af det “jævne og ordinære” som af det mest sofistikerede firehjulede feinschmeckeri, men i mine drømme var det altid Porscher, der blev ved med at dukke op – og som tiden gik blev jeg overbevist om, at det var 912’eren, der for alvor fik min puls i det røde felt. Der er et eller andet ved kombinationen af den helt rene oprindelige 911’er form parret med den gamle firbenede 356 motor der går rent ind hos mig – let, enkelt, elegant og med en snert af underdog – perfekt!

Sidste vinter gik jagten for alvor ind, og efter at have set på den gode håndfuld eksemplarer, der var til salg i DK over et halvt års tid, endte jeg med at falde for den gule ’67 model, som nu går under navnet Solvej hjemme hos os.

Forelskelsen er intakt nu her godt et år senere, men som i så mange andre forhold dukker der løbende overraskelser op fra fortiden. Solvej er lige knap så jomfruelig, som hun så ud og blev beskrevet for mig, da jeg mødte hende første gang, men hun er grundlæggende bundsolid og meget pålidelig. Hun har fået meget opmærksomhed og omsorg fra tidligere partnere – dele af omsorgen kunne dog nok have været udført med lidt mere omhu, finesse og omtanke. Sådan er livet jo, meget få frøkener i slutningen af 40’erne er fejlfri ;-)

Der er da heller ikke rigtigt noget, jeg ville bytte hende for (altså, ok, der er nok NOGET, men jeg drømmer jo også ind i mellem om den helt store lottogevinst…) Mavefornemmelsen siger, at jeg beholder hende til jeg er for stivbenet til at komme ind bag rattet. Planerne for den nærmeste fremtid er i rimeligt prioriteret rækkefølge som følger:

1. Køre så meget som muligt (har små 2000 kilometer under hjulene siden hun kom på gaden i marts)
    2. Finde et sæt forsæder, der både ser “rigtige” ud og støtter markant bedre end de i-bund-siddede lænestole, der sidder foran i hende nu. De må naturligvis ikke koste noget.
    3. Køre noget mere
    4. Få monteret seler på bagsæderne, så jeg kan tage papdøtrene med ud til en is.
    5. Køre noget mere.
    6. Lære at starte hende med kold motor uden at ødelægge tændrør.
    7. Køre noget mere.

På lidt længere sigt er planerne vidtløftige, men både mine (manglende…) mekaniske evner og (manglende…) økonomiske formåen skal nok få dem til at trække ud i tid – men forventningens glæde er jo som bekendt osv…
    Solvej bliver aldrig hysterisk numbers matching original (den bus kørte længe inden jeg kom ind i billedet) så planen er med tiden at få hende til at ligne og køre som noget en entusiastisk amatør weekend-ræser kunne have lavet til sig selv i løbet af de sene 60’ere og tidlige 70’ere – samtidigt med at jeg kører noget mere.
    Jeg arbejder også på at opbygge mod til at prøve hende af på bane, hun kan helt sikkert MEGET mere, end jeg har budt hende indtil nu – og der er nok også plads til forbedring i mine evner bag rattet.

Jeg ser frem til at bidrage med lattervækkende amatørspørgsmå her og til at se jer ude på vejene – hvis I ser mig holde i vejkanten med åben klap må I endeligt stoppe, jeg har med 100% sikkerhed brug for hjælp ;-)

Attachments:
    Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Lækkert !
    Holdning lige efter mit hoved :-)
    Og jeg lover, at spejde efter en solgul Porsche i vejkanten :-)

Ang. sæder, har du så overvejet, at forsøge med hjemmepolstring?
    Det kan være en overkommelig opgave og næppe meget billigere…

Søren Navntoft
    326 Indlæg

Velkommen til Rasmus

Den solgule farve er en klar favorit hos mig til en 911.

Ser vi den en lørdag på AJ Tanken ?

Vincenzo
    38 Indlæg

Fin 912’er, i en skøn farve.
    Jeg tror du får let ved at falde til her. Rasmus

Hvilken farve foretrækker du så til en 912 Søren ? (Undskyld, jeg kunne ikke lade være)

jewer
    894 Indlæg

Fedt indlæg:>) Med åben klap? Front- eller bagklap?

Søren Navntoft
    326 Indlæg

Vincenzo er munter. Det lover godt for weekenden…

Jacob B
    216 Indlæg

Jamen velkommen til Rasmus og Solvej :-)

Meget velskrevet indlæg som allerede nu sætter forventningerne højt for, at du vil bidrage positivt til den fremtidige aktivitet herinde.

Og jeg skal også nok holde øje med en solgul 912’er i vejkanten… selvom jeg var af den overbevisning, at sådan nogen aldrig svigtede?

Rasmus Wind
    37 Indlæg

Takker for de positive ord!

Jeg har overvejet en ompolstring, to ting har fået mig til at parkere ideen: Jeg stoler ikke rigtigt på egne evner og selv i tip top stand er stolene mest nogen man sidder på og ikke så meget i, det er der ikke så meget weekend-ræser over og jeg vil gerne lidt tættere på min frøken, særligt når det svinger lidt ;-)
    Jeg har en kammerat med et par gamle Porscher i stærkt varierende stand stående i en lade et sted. En af dem har angiveligt et sæt gamle tilbehørs-sportssæder, der måske efter en grundig rensning kan tage en tur mere… jeg krydser fingre!

Og iøvrigt så svigter et finmekanisk tysk præcisionsværktøj som Solvej naturligvis aldrig, det med klappen er en rent hypotetisk situation… (men hvis det er den forreste klap, der står åben, så SKAL i sgu stoppe, for så er jeg sandsynligvis faret vild i min egen bil…)

Jeg ser frem til en kop kaffe ude på AJ-tanken, er først nu blevet opmærksom på, at man mødes der – det lyder skide hyggeligt.

Rasmus Wind
    37 Indlæg

Har i dag med uventet succes udført min første uassisterede hjemmemekanikeropgave – jeg har skiftet et tændrør!

Jeg er klar over, at det er ret langt fra at være respektindgydende, men jeg har aldrig haft værktøj i hånden i nærheden af min bil uden wingman, og er derfor lidt stolt ;-)
    (at det så oven i købet var “det svære” tændrør på cylinder 1 forrest i højre side omme bag manifolden gør mig kun endnu mere tilfreds med mig selv, jeg er vel nærmest et mekanisk geni….)

At jeg så ikke er så stolt af, at det er det 3. tændrør på den samme cylinder, der har opgivet ævred siden marts er jeg så måske ikke så helvedes stolt af, men det må der findes en løsning på efterhånden…

holmen
    456 Indlæg

Meld dig ind i Club ViaRetro så har du chancen for at vinde lidt mere mærktøj ;-)

Daniel Read
    31 Indlæg

Det er rigtig god stil at skifte et tændrør… bare det at man når rode med bilen er et succeskriterie i sig selv!!!
    Når jeg bliver stor vil jeg også køre porsche 912 :-)

jewer
    894 Indlæg

Angående skift af tændrør: Husk endelig at det nye tændrør ikke må være for langt i gevindet!
    Vi ses derude:>)

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Sikke dog en dejlig lille 12’er! :-)
    Pragtfuld farve, som planter den solidt i de sene 60’ere.
    Glaeder mig til at foelge dine videre oplevelser…

Rasmus Wind
    37 Indlæg

Nå, en lille update… efter den indledende succes med tændrøret fik jeg blod på tanden, og besluttede mig for at foretage de indledende diagnosticeringer ud i, hvorfor min frøken æder tændrør som en bumset 16-årig guffer flæskesvær. Ud med det andet tændrør i højre side, der var lige så sort (men altså mod fornuft stadig virker) som dem, der er gået til siden marts. Som jeg har forstået teorien antyder det, at der er lidt rigeligt benzin i blandingen fra karburatoren i den side af motoren…. Følte mig meget klog og mekanikeragtig, men min svulmende selvtillid blev dog hurtigt punkteret, da jeg helt enkelt ikke kunne få hverken det gamle eller et ny tændrør tilbage i topstykket. Panikopkald til mekanikerkammerat/støttepædagog og enden på den snak blev, at lille Solvej i fredags fik sin første tur med Falck ud til mekanikerkammerat/støttepædagogs værksted, hvor tændrørsgevindet blev rettet op. Ind med ny prop, start – huzza, hun fyrer på alle fire – og så straks afsted til slægtens hytte i det sydlige Småland.
    Der har jeg så tilbragt weekenden med at bombe så meget rundt på de små biveje, som jeg kunne slippe afsted med. Det er der fanme noget ved, sving på sving på sving på sving på sving på, ok, det var ret sjovt, og der er ikke just tæt trafik :-)
    Tør ikke gætte på, hvor mange år siden det er, at hun er blevet brugt så meget, som jeg gør det lige pt, og jeg forsøger at forberede mig selv på, at der nok dukker flere børnesygdomme op undervejs (synes jeg over weekenden begyndte at bemærke nogle “klonk”-lyde fra forvognen – nogen burde nok tage et kritisk blik diverse bøsninger og på støddæmperne på et tidspunkt…), men hold nu op hvor er det en nydelse!

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Dejligt at Solvej faar nogle km under sine aksler igen! :-)
    Det er jo netop det som ejerskab af en droemme klassiker handler om…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.