-
ForfatterIndlæg
-
3. juni 2014 kl. 12:57 #76144
Ib Erik Söderblom
423 IndlægJeg bli’r helt glad af beskrivelsen af Solvej og de smålandske vejsving :-)
Det er livskvalitet !14. juli 2014 kl. 08:05 #78879
Rasmus Wind
37 IndlægOver weekenden fik Solvej igen lidt kilometer under hjulene. En venlig sjæl gjorde mig for et par uger siden opmærksom på, at hendes forhjulslejer havde kendt bedre dage (som man siger – de var vel nærmest slidt i trevler…). Samme venlige sjæl dukkede op i min indkørsel mandag og gav mere end en hjælpende hånd med at få dem skiftet – tak for det hr. Ditlev!
Anyways, lejer skal jo rulle, så fredag satte Solvej og jeg retning mod vest og nord med destination Skagen. (efter at have brugt en lille halv times tid på at pille tæpper ud og tørre op i baggagerummet efter den, naturligvis pænt opfyldte, sprinklerbeholder, der var sprunget læk i nattens løb….. ohh joy)
Men solen stod højt, Solvej spandt og turen gennem landet forløb uden problemer. Der var oven i købet andre klassikere på vejen – jeg nød bl. a. den meget fine 70’er Toyota, som også holdt pause ved Storebælt.
Den endelige destination var Klitgården Refugium, hvor min frue havde siddet og knoklet hele ugen, og hold nu op, hvor er der dog fint på de kanter – vi tog aftenen i Skagen og lørdagen med at trille rundt til diverse seværdigheder i det høje nord (ud over de indlysende kan jeg varmt anbefale Odden herregård ved Mygdal mellem Hirtshals og Hjørring, vi kom tilfældigt forbi – ingen af os havde hørt om den før – og ud over de smukt beliggende, velholdte bygninger fra 1500-tallet har de en ret fin J. F. Willumsen samling, hvis man er til den slags…).
Vi havde booket et hotel i Frederikshavn (hvor Solvej havde selskab på parkeringspladsen af en hysterisk fin, svensk registreret Morgan +8), og søndagen bød på så meget regn, at vi satte stor pris på at have fast tag over hovedet. Vi fulgte Margueritruten sydpå over Hals og videre gennem Rold Skov til Hobro, hvor klokkeslettet sagde motorvej til resten af turen hjem.
Alt i alt en super weekend med gode 1200+ km, mindst lige så mange smil, et olieforbrug i den øvre ende af normalspektret og et behov for at få kyndig hjælp til at få justeret på noget tænding og karburator, der kom ind i mellem nogle ret solide eksplosioner fra udstødningen, når Solvej startede med varm motor i varmen – de gør det lidt vanskeligt at lægge elegant og diskret fra land….14. juli 2014 kl. 08:09 #78884
Rasmus Wind
37 IndlægHov, billederne kom på i omvendt rækkefølge, kronologisk altså nede fra og op…
15. juli 2014 kl. 09:11 #78980
Claus Ebberfeld
604 IndlægMen de kom på, og tak for det! Lækker weekendtur af en god længde, Rasmus – faktisk imponerende, at du kan få så mange kilometer under hjulene bare ved at ture rundt herhjemme!
13. marts 2015 kl. 10:47 #97985
Rasmus Wind
37 IndlægForåret er her, forsikringens skæringsdato nærmer sig med hastige skridt, NU skal Solvej og jeg snart ud og trille… eller, det skal vi så ikke lige nu alligevel…
Solvej sover nemlig ikke sin velfortjente vintersøvn i garagen – hun er midlertidigt indlogeret på et behandlingsretreat på Køgeegnen.Forklaringen er, hun som sidste sæson gik på hæld blev tiltagende tørstig efter olie, og jeg besluttede mig for at få kyndige folk til at diagnosticere hendes misbrug… Det viste sig desværre, at der var behov for lidt mere terapi, end jeg havde håbet.
De gode nyheder (dem skal man altid starte med…) er, at alle de rigtigt dyre motordele er i fin stand – det er rart. De dårlige nyheder er, at ham, som renoverede motoren for nogle år siden ikke helt vidste, hvad han havde mellem hænderne. Der er tydeligvis blevet kælet for nogle dele (der er filet godt på et par plejlstænger for at afbalancere blandt andet), men den er desværre blevet samlet med forkerte eller slet ingen pakninger rundt omkring… Det er med andre ord ikke meget sært, at olien er gået igennem den i en lind strøm…Nu bliver der rettet op på fortidens synder – der skal slibes lidt på en krumtap, der skal måske/måske ikke monteres en ny plejlstang og der skal nye lejer og pakninger til plus en ret omfattende rengøring og en nænsom samling… Jeg får også ordnet lidt overfladerust og malet i motorrummet, nu maskinen alligevel er ude
Meldingen er, at jeg kan regne med at være kørende slut marts/primo april, og det glæder jeg mig pænt meget til – tror måske også jeg forkæler hende med en ny lydpotte med lidt mere lyd nu vi er igang, og så må vi kigge lidt på den der undervogn i løbet af foråret.
Vi ses derude på vejene!13. marts 2015 kl. 12:35 #97986
Runesten
222 IndlægLækkert at du trods alt kan komme ud tidligt i sæsonen. Det lyder ikke som et billigt resort Solvej er taget på. Må man spørge hvad den slags løber op i? Går selv med tanker om at benytte samme destination.
13. marts 2015 kl. 13:21 #97991
Rasmus Wind
37 IndlægBilligt? – det parallelle univers befinder Solvej og jeg os desværre ikke i…. Jeg er ikke meget for at være alt for konkret her ude i offentligheden (Nemesis og alt det der), så du har lige fået en privat besked..
13. marts 2015 kl. 18:19 #98032
Soren W
390 IndlægHyggeligt læsestof Rasmus. Du er allerede i fuld gang med at lære din bil at kende og blive mekanisk kyndig. Og mekanisk har de gamle biler allerbedst af at blive brugt. Så du har fat i den lange ende, når du lige kommer igennem rækken af børnesygdomme fra tidligere ejeres manglende brug. God fornøjelse.
Og jeg skal nok se dig, hvis du holder et sted. Hver gang min datter ser en gul bil, smadrer hun sin knyttede næve ind i min overarm, imens hun skriger: “Guuul bil” :-)
14. marts 2015 kl. 22:36 #98166
holmen
456 IndlægBeg har forbudt mine børn at lege Gul Bil – de må heller ikke leje Av Di ;-)
15. marts 2015 kl. 08:00 #98168
Rasmus Wind
37 IndlægHe he, Av-di legen bruger vi ikke, måske man skulle indføre den?
1. april 2015 kl. 21:13 #99946
Rasmus Wind
37 IndlægEn lille, lettere desillusioneret update:Det som udgangspunkt ret kostbare overslag på behandling, som jeg fik, da jeg indlagde Solvej, er med tiden blevet fordoblet, og jeg har endnu ikke en køreklar bil i garagen… Jeg vil helst ikke pege fingre af nogen, jeg kan godt se hvad pengene indtil nu er gået til, det er bare mega nederen…Og jeg har trods alt lidt problemer med at fatte, at det kan være så svært at give et realistisk bud på, hvad ting kommer til at koste….. Hun har fanme bare at spinde som en velsmurt mis, når hun kommer tilbage…
2. april 2015 kl. 00:20 #99961DW
378 IndlægRasmus, du er ikke alene om at afkode den Enigma…
“Og jeg har trods alt lidt problemer med at fatte, at det kan være så svært at give et realistisk bud på, hvad ting kommer til at koste….. ”
Står selv i nøjagtig samme situation, dog med 8000 km afstand imellem mig og den udførende part…
Har lige modtaget den storslået besked om at krumtap er blevet skamslebet i fordums tid, så en ny må til….
Man hverken griner elle græder, blot holder man fast i håbet om at bilen kommer til at rulle igen?2. april 2015 kl. 06:31 #99962
Rasmus Wind
37 IndlægKrumtap – av, det lyder ikke for godt. Hvordan var det, du sendte din motor til Benton i Californien, right? Får du den tunet i samme omgang så?
2. april 2015 kl. 17:52 #99967DW
378 IndlægNej ,det er lidt øv, men havde informeret om, at hvis der var den mindste tvivl om kvaliteten, skulle den skiftes.
Oven i hatten, skal begge topstykker også erstattes…. Jo det er sgu en fest!
Ja, den blev sendt til Californien, til Benton Performance, den kommer tilbage komplet, lige til at montere, starte og kører.16. april 2015 kl. 14:03 #100593
Anders Bilidt
648 IndlægFat mod Rasmus!
Jeg ved det goer ondt lige nu, men beloenningen venter dig derude paa de smaa snoede landeveje… :-)
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.