Jeg har skrevet rosende om begge biler før, for både den lille Ford og den vilde Porsche er fine biler.
En dag fra en fortovscafé i Tyskland så jeg dem begge passere forbi i ægte normaltrafik, og det var interessant. I hvert fald for mig. Det var helt konkret de to herunder:


Jeg har aldrig haft hverken en Ford eller en Porsche, og man kan jo sagtens sige, at begge dele er en fejl for en bilentusiast. I en eller anden udstrækning burde begge derfor være på radaren, og det er da da sådan set også. Men da jeg nu så de to dér hvor jeg så dem, så var det jo ret tydeligt, hvilken af dem, der levede bedst op til sit navn:
StreetKa? Jamen, vi befandt os jo på en gade, og her så bilen ud til at befinde sig godt. GT3 RS? Altså, forkortelsen stod engang for “RennSport” – men vi befandt os nu engang stadig på den samme gade, ikke på en racerbane. Og nåja, begge biler kørte vel omkring 30 km/t, hvor det store stillads bagpå Porschen ikke kan have gjort andet gavn end måske at snitte uartige børn der ikke overholder basis trafikregler som et juliennejern – eller noget. StreetKa’s forrude kan så heller ikke have sendt eventuelt regn henover kabinen ved vindens kraft – men det var også dobbelt ligemeget, da det dels var tørt og dels var taget oppe. Ligesom vingen på GT3 RS’en.

Meget lækkert, at der ikke er vinge på en StreetKa.
I mit hoved, henover en i øvrigt udmærket ligeså-tysk-som-de-to-biler espresso, så gav det ene mening og det andet ikke: Mit bilentusiasthjerte sagde mig helt spontant, at jeg engang skal have sådan en Ford StreetKa. Mens jeg aldrig skal have en GT3 RS. Nu koster de to ikke helt det samme, hvilket ikke kun hænger sammen med at de langt fra er lige gamle, men nok mere med at de ej-heller løser den samme opgave. Men jeg kunne alligevel ikke lade være med at tænke på, at StreetKa faktisk løser sin ganske fornuftigt og især til en idag som godt brugt virkelig fornuftig pris. Mens man for prisen på en ny GT3 RS faktisk kunne få utallige andre lækre Porsche 911’ere til kompetent gadebrug – OG een ekstra, som så kunne bruges til rigtig RennSport. Begge endda luftkølede!

Min favorit GT3 har altid været den første – ikke mindst fordi den simpelthen er mest diskret. Den koster så meget mindre end en ny, at man også kunne købe en rigtig racer-911 ved siden af. Altså “RennSport”, I ved. Engang var det jo ikke bare et ord.
Det eneste luftkølede i en StreetKa er derimod personerne i bilen – men det bliver det jo ikke mindre cool af, og det er vel forståeligt for alle? Det med at have en bil, der kan køre en rekordrunde på Nürburgring med en professionel racerkører bag rattet som de færreste ejere ville kunne nå indenfor et minut af endsige overhovedet prøve på det – det forstod jeg derimod mindre af, der bag min espresso.

Min yndlings-RS er og bliver derimod den første. Men den kan man faktisk IKKE få for prisen på en ny. Endnu, i hvert fald – men det virker som om priserne nærmer sig hinanden.
Det ER ifølge det almene mediebillede ikke desto mig, der er forkert på den, hvorfor en StreetKa forbliver en hel del billigere end den nyeste GT3 RS. Praktikeren i mig vender det til “jeg må hellere få mig en StreetKa mens de er billige”.
Hvad ville I tænke, hvis I sad der på en fortovscafé og så de to lettere forskellige men begge fine biler passere forbi?
If I saw a Ford StreetKa I’m not sure I’d think anything other than perhaps it looks quite sweet – but then my thoughts would turn to something like the lovely Renault Caravelle I saw a couple of weeks back, which would do the same job but much more stylishly.
As for the 911 GT3RS, I was overtaken by one, complete with scaffolding, this morning while taking my own 911T in to fix a backfire and get it serviced – both successfully accomplished – and while impressive, it’s so clearly designed for the track, the only place it’s huge performance could be exploited, and it’s unsubtle and ugly as well as very expensive. Completely agree, Claus, regarding both the first RS and the original GT3. And what a colour on the GT3 in the photo – gorgeous!
Forleden onsdag i Løgumkloster, hvor årets første rigtige aften med dæk-spark løb af stablen, stod der en dybsort, støvfri Streetka og puttede sig blandt de andre fremmødte biler af forskellige årgange og mærker. Forespurgt, hvem der ejede vidunderet, viste sig at være en sød dame. Næste spørgsmål, om jeg måtte prøve at sitte i den, blev besvaret med med et smilende ‘ja’!
Det var ik’ så ringe endda! Måske, man sku prøve at køre en, en dag? Da jeg blandt de omkringstående nævnte, at jeg havde kig på en – eller en Peugeot 207 cc, faldt stemningen. Hvorfor, spørger jeg?
Jeg ville foretrække en Fiat Barchetta frem for en Ford Streetka. Jeg har ikke prøvet nogen af dem, så mit ønske er ikke baseret på egen erfaring.
Ja, StreetKa er en lille frækkert, som bare er mere hot med årene :-)
@Carsten, Peugeot 207CC er en god sommerbil, vi har en i sommerhuset som sommerbil.
I min optik er det den af “klap-tags-modellerne” som har det mest vellykkede design, primært grundet at bagenden er mindre markant, så “go for it”:-)
@erik, Barchetta kan jeg også rigtigt godt lide, især fordi den findes i nogle lækre farvekombinationer. Og nåja, så er det en Fiat – som jeg bare bedre kan lide end Ford.
Når det er sagt er StreetKa i mine øjne faktisk en lidt mere vovet øvelse og modigere design – og jeg har ALDRIG haft en Ford. Så jeg hælder faktisk mest til den lille StreetKa. Også i forhold til Peugeot CC – uanset variant, faktisk. Der er noget dejligt uhøjtideligt over en StreetKa.