Register

4 × two =

A password will be e-mailed to you.

Denne ugens Matiné står på en-eller-anden måde i tegnet 6.

Som sædvanligt kan det være i form af hilsener fra Numerologisk Afdeling (og det er der også med i denne Matiné: Tak!), men det kan også være seks cylindre, seks gear, seks sæder eller bare – seks. Det er ViaRETROs forbandede pligt at komme omkring det hele!

Hvis vi starter med seks sæder: Det har jeg aldrig nogensinde haft brug for. Aldrig! Det forklarer måske også fænomenets placering på min “vil-gerne-have-“-liste. Fraværende. Jeg er svagt bevidst om at have kørt i sekssædede taxier, men der er vi langt væk fra vil-gerne-have og i stedet landet i den rigtigt kedelige afdeling for “er-desværre-nødvendigt”. Derfor er den eneste rigtigt gode erindring jeg har om seks sæder en fra de tidlige år i mit nuværende job, hvor jeg blev chaufføret af en dame i uniform i en lang Mercedes W123 med en fortid som lufthavnstaxi.

Det var tilbage i 2020, at jeg sidst (husker at jeg…) nød seks sæder. Eller rettere, det gjorde jeg netop ikke, fordi de ekstra sæder var klappet op, så jeg havde ENORM benplads og plads til selv en meget stor bog.

Seks cylindre? Uhh, dem har jeg haft en del af, og det kan måske forklares med, at det er verdens bedste kompromis: Ikke for meget og ikke for lidt. Kompakt. Fin lyd. Ikke for dyrt og heller ikke for billigt. Og visse seks cylindre rummer dybder, som man slet ikke får med ved bare at tælle til seks. Forsidebilledet er et eksempel på det, og dét kommer vi tilbage til.

Jeg mener min Triumph GT6 Mk2 var min første sekscylindrede bil – og den kan jeg ikke lige finde billeder af nu, så her er een i den bedste farve af dem alle: Saffron Yellow.

Seks gear? Det er hvad der har bragt mig til Tyskland, hvorfor jeg skriver disse ord. Jeg kunne også sagtens være nået hermed med fire eller for den sags skyld tre. Men det ville faktisk ikke have været det samme: Javist, jeg skiftede meget mere gear end jeg egentlig behøvede – men det var fordi jeg ville, for det var sjovt, det virkede og så fordi de var dér, lige foran min hånd.

Seks som i sex? Jamen, det er måske det man er nødt til at gribe til, hvis man ikke har seks af noget andet. Bare et gæt. Men jeg har altid elsket Helmut Newtons fotos af Citroën DS, som jeg har fortolket på dén måde. Bilen er mere anderledes end sexet og seks ellers er der intet af – udover i Newtons billeder: Hvilket selvfølgelig også er aldeles pragtfuldt og jeg kan næppe forestille mig et bedre argument for en DS end dem. Hvad de fortæller ellers er jeg lidt i tvivl om, men det er måske noget i stil med, at selvom den kun har fire cylindre, så kan den godt indhente damer til fods?

Når det er sagt, så kørte jeg i ugens løb en tolvcylindret Ferrari med seks manuelle gear – og en ligeså tolvcylindret med fem gear. Og må erkende, at dels er fem nok – og dels at jeg bedst kunne lide den med fem. Så lad os nu ikke blive alt for seksfikserede.

God weekend

Claus Ebberfeld

klub_viaretro_sticker1

ViaRETRO handler om Alt om Klassiske Biler og det gør Klub ViaRETRO også.

Som medlem får du:

  • Klub ViaRETRO-reversnål i ægte emalje
  • det kendte og eftertragtede Klub ViaRETRO-klistermærke til bilen
  • adgang til alt på ViaRETRO
  • rabat på udvalgte varer
  • garanteret godt selskab på nettet og i virkelighedens fem årlige arrangementer
  • samt ikke mindst dybfølt tak fra redaktionen for din støtte til ViaRETRO – for dét er et medlemskab naturligvis også.

devider2

Fransk for viderekomne: Alpine A610

Hvis jeg skulle lave sådan en rigtig moderne clickbaitoverskrift, så kunne jeg have skrevet “Sportsvognen alle har glemt”. Så slemt tror jeg faktisk ikke det er, og naturligvis slet ikke på ViaRETRO. Men jeg tror de fleste faktisk har glemt, hvor god den egentlig var.

En af de mere populære kortbeskrivelser af Alpine A610.

Igen vil mange måske gribe til at “selv Jeremy Clarkson kunne lide den”, men ham tillader jeg mig at betragte som et ringe barometer for objektive fakta. Og vi behøver heller ikke nøjes med ham, for der var masser af andre journalister med en mere nøjeregnende tilgang til vurdering af biler, der også var imponerede af A610’eren – se selv:

Evo Magazine var vel nok dem, der i sin tid gik mest op i hvordan en sportslig bil faktisk kørte – og ikke mindst hvor sjov den var at køre. De kunne lide den. Henry Catchpole lavede en sammenligningstest af et bredt udsnit af Alpineprogrammet, og han kunne også lide den. Og da John Barker mange år senere genbesøgte en A610 skrev han således:

I wrote at the time that the A610 was better handling than the Carrera and that still stands

Og den slags og lignende kunne man læse i mange tests af A610’eren (og dens forgænger V6 GT Turbo), og der er i mit hoved ingen tvivl om at de begge er – som skrevet af andre – formidable konkurrenter til Lotus og Porsche og for den sags skyld Ferrari. Der var bare eet problem:

Mange sportsvognskøbere pegede desværre pengepungen i en anden retning.

Det var der ikke ret mange købere, der fulgte op på. A610’eren afløste V6 GT Turbo i 1991 og blev kun bygget frem til 1994 (så jo, de første er rigtige danske veteranbiler!) men der blev i den periode kun bygget godt 800 biler. I betragtning af, at netop denne Alpine nok er den bedste af dem allesammen (indtil den nye A110 kom…) så er det nærmest at betegne som en fiasko.

Jeg har læst designet beskrevet som “usædvanligt”, men jeg har altid godt kunne lide det.

Det er klart at A610 bygger heftigt på V6 GT-forgængeren, men den var stærkt forbedret i både chassis, karosseri, interiør, den større 3-liters turbomotor og alting, så udviklingsomkostningerne må have været dræbende for lille Alpine. Det der overrasker mest er måske, at det ikke kun handler om køredynamik, og een journalist skrev “you’re struck by how terrifically well-built it feels, how solidly constructed;”. Det var nyt for Alpine og vel for den sags skyld også for Renault af de årgange.

Den bedste Alpine nogensinde?

Som det fremgår, så elsker jeg A610, og en sådan måtte hjertens gerne lande i min garage. Det er klart, at den med danske briller er en lidt dårlig sag i forhold til afgiften, da den var dyr fra ny – men jeg ville lease den og så hurtigt videre. Jeg er helt overbevist om alle dens dynamiske kvaliteter, og jeg ville sagtens kunne leve med al ævlet om “motoren i den forkerte ende” og “fransk plastikraket” (det sidste ville jeg tage som en kompliment), men jeg ved, at det i længden ikke helt er en bil for mig for evigt – og det skyldes dens største svaghed:

Interiøret er lige fransk nok. Og så alligevel ikke HELT fransk nok.

Den franske plastik dominerer instrumentbordet på en lidt ærgerlig måde. På mine mest positive dage kan jeg sagtens se det bedste fra firserne og halvfemserne i kabinen – på andre dage kan jeg slet ikke se mig selv i det. Og dét er nu engang den udsigt man har, mens man nyder turbotrykket, hækmotortraktionen og den efter sigende helt formidable styring.

Det er noget af et paradoks, synes jeg – men er det egentlig ikke meget typisk for franske biler?

devider2

Volvo Amazon i Tyskland

Den her rendte jeg på i går aftes, og bringer lige billederne her – egentlig af ingen anden årsag end at den solide svenskers kvaliteter er så anderledes end den netop nævnte franskmands.

“Flot gammel Opel”, som den cyklende tyske massør, der engang havde givet Schalkespillere nogle på rygstykkerne, sagde til mig. Godt nok aner jeg intet om fodbold, men jeg kunne da lige korrigere ham på bilen. Og ved nærmere eftertanke er det måske årsag nok til at bringe billeder af en Volvo Amazon – og skrive hvad det er.

devider2

Ugens Fund: 1973 Triumph Stag til 98.000 kroner

“Der er kun registreret tre i Danmark”, står der i salgsannoncen – men kan det virkelig passe? Jeg havde som bekendt selv een, og igen er der tale om en bil, hvis kvaliteter (ligesom med A610’eren) er totalt underkendte, og jeg vil mene, at hvis der kun er tre på plader herhjemme, så er der mange fornuftige bilentusiaster derude, der snyder sig selv for en fin klassisk-bil-oplevelse. V8’motor, cabriolet, firepersoners – og så den her, der ikke bare er venstrestyret, men også med manuelt gear?

Der er ikke meget, der kan sammenlignes med en Stag, og efter min erfaring er bilen væsentligt bedre end sit ry. Især den motor, der jo ellers står for en stor del af de dårlige historier. Men den her er fra 1973 (ligesom min i øvrigt var) og hvis den kører kører godt (og det står der meget præcist i annoncen: “Kører godt” …) nu, så er den nok ovre de gamle børnesygdomme fra halvfjerdserne, ikke?

Her vil det være skønt med en manuel Stag!

Og mens noget af Stag’ens charme og position ligger i, at den netop er en cabriolet, så er den een af de åbne biler, der faktisk ser bedre ud med hardtop. Og sådan een følger der også med til den her. Jeg overtog i sin tid min egen Stag lige før jul, og kørte den første tid derfor med hardtop – og var meget begejstret for hvordan det skarpe Michelottidesign så virkelig kommer til sin ret. Den integrerede styrtbøjle var jeg i princippet aldrig vild med, men jeg hører folk idag går meget op i NCAP og den slags, og sikkerhed byder en Stag altså også på. Eller noget.

Og sådan ser den ud med hardtoppen monteret: Knaldgodt!

Ligemeget, for det var motoren, der imponerede mig mest i sin tid, og jeg konkluderede dengang at den har en finere og dyrere og mere lækker lyd end en Rover V8. Og den er i hvert fald mere sjælden. Hvilket har både fordele og ulemper, men tag nu bare en kender med ud at kigge på denne Stag – og bliv efter købet af den et lykkeligere menneske denne sommer.

Jeg kender flere mennesker der har fortrudt ikke end købe en bil end det modsatte, som jeg plejer at sige. Den sælges for et dødsbo og bud modtages, står der i annoncen, så tænk nu over det: Hvem vil være dén, der ligger på sit eget dødsleje og fortryder ikke at have købt en Stag?

Tak for tip til Ronald Dijkstra. Find annoncen hér: Triumph Stag

Med lørdagsserien “Ugens Fund” vil vi hjælpe potentielle klassikerejere godt på vej: Vi udvælger ganske enkelt vores favoritbil til salg fra ugen der gik. Og inviterer læserne til at dele deres synspunkter, erfaringer, gode råd eller slet og ret og røverhistorier om den konkrete bil og model. Indsend forslag til kommende “Ugens Fund” på ugensfund@viaretro.com med link til annoncen, så indgår den i næste uges pulje.

devider2

Mere fra Numerologisk Afdeling

Bemærk ikke mindst den sidste side af brochure – farvene. Her var simpelthen en bil, der kun kunne fås i farver! Hvor ER det dog lækkert.

devider2

Apropos Japan: Dobbelt op på Corolla!

For et par uger siden var den blåmetal 1986 Corolla med 49.000 kilometer på klokken til salg for 57.000 kroner og blev Ugens Fund i Matiné 608. Det lignede virkelig en fin bil, og en af de sjældne muligheder for at finde en god og sund og usvejset original Corolla fra de årgange. Troede jeg. For sandelig om ikke der i denne uge dukkede een mere om, bare denne gang en 1985’er og i rød. Stadig med et vanvittigt lavt (for en Corolla…) kilometertal på 58.000 – og denne gang et prisskilt på 38.500 kroner. Stadig en fin originalbil, dog med “Har dog plet under højre bagsiderude og ved tankdæksel”, men ikke noget der lyder alvorligt.

Sjovt nok er den første ikke solgt endnu, så 57.000 kroner er måske for meget. Er det så 38.500, der er den rigtige pris? Hvilken ville I vælge?

devider2

Classic Race Viborg: Om bare to uger – kommer I?

devider2

Hvad laver Klub ViaRETRO denne weekend?

Dugfrisk billede fra her til formiddag, hvor Klub ViaRETRO er til Classic Days i Berlin. Mere følger!

devider2

ViaRETROs Weekend Matiné redaktion: Claus Ebberfeld og Michael Sehested Lund.

God weekend

 

21 kommentarer

  1. Skaanning

    At man kan få en Stag til under 100k, siger noget om prisudviklingen. Den går ned. For 7-8 år siden startede Stag ved måske 150k for et lunkent eksemplar. Man ser det også på Triumph TR-bilerne, som også er faldet en del. I 2019 solgte jeg min TR6 PI for tæt på 200k. Det ville aldrig kunne ske nu til dags, hvor en karb-model i (angiveligt) ok stand kan findes udbudt til tæt på kun 100k. Og de står til salg læææænge.
    Måske er det mest de engelske biler fra den periode, der dykker nu?

    Corolla: Tja, jeg er bare glad for, at jeg ikke skal vælge imellem de 2. Givetvis en velbygget bil, der stilfærdigt kunne hente damefrisørens 2 børn i børnhaven. Jeg medgiver, at visse gamle hverdagsslidere kan have noget charme, men netop en Corolla ser jeg intet i. Subjektivt, ja, naturligvis. Sådan er det jo altid. I min egen lille optik er den et godt eksempel på, at en bil ikke pr. automatik bliver fed, bare fordi den er gammel.

    Besvar
  2. Claus Ebberfeld

    Joeh, det dyk rammer nu også italienske og amerikanske og franske biler fra samme periode, @skaanning – men nu du siger det kan det faktisk godt være, at englænderne ER dem, der er allerhårdest ramt. Det er i hvert fald et bedre tidspunkt at købe en TR6 end at sælge een.

    Med hensyn til Toyota Corolla så har den jo i dansk kultur er helt særlig rolle som medvirkende til at gøre TV-2 til et (bogstaveligt talt…) toneangivende band i dansk musikhistorie. De kvitterede jo så omvendt med at gøre Toyota noget tilsvarende på det danske bilmarked, hvilket Steffen Brandt dog ikke indrømmede dengang jeg spurgte ham: https://viaretro.dk/2014/03/steffen-brandt-chokerer-teksten-har-ikke-sa-meget-med-toyota-at-gore/

    En lille smule god vilje, så kan du nok godt se, at det kunne have været den dyre af de to her, som Steffen Brandt sang om. Omvendt så sad manden måske netop der i sin Corolla og drak, fordi han syntes bilen og dermed hans liv var dødssygt? Det finder vi nok aldrig ud af.

    Besvar
  3. Skaanning

    Claus, der er heldigvis altid en god grund til at drikke. Og var man i sen-80’erne en mand med en Corolla i carporten, havde man en helt legitim grund til at hælde lidt vin op i ren og skær tristhed over ens skæbne.
    Standardudstyr til Corolla’en var grå hyttesko og beige bukser og beige vindjakke fra Bilka. Helt som det er til en Hyundai i20 i dag. Og om 25 år er en Hyundai i20 lige så dødsyg en bil, som den er i dag. Corolla’ens historie om igen.
    Som jeg ser det….

    Besvar
  4. Juhle

    Seks sæder
    Jeg ville så gerne kunne have En Multipla igen :-)
    Købte en af ny i år 2000, den perfekte børnebil
    Den ville jeg gerne have igen som klassiker/veteranbil
    Havde den fra 2000-2007 hvor vi købte den faceliftede uden dellen

    Besvar
  5. Lars D

    Nu ikke alt det forherligelse af 6 Claus. Jeg kom i tanke om et teaterstykke fra halvfjerserne “No sex, please we are british. Har man den rigtige britiske sportsvogn behøver man kun fire cylinder, fire gear og fire hjul, men jeg er ikke sikker på det med om den mangler to for at give 6.

    Besvar
  6. Claus Ebberfeld

    Jeg tror det er kommet for at blive, @lars-d :-). Nej, lige dén mangler ikke to – det er hele pointen med den, faktisk.

    @skaanning, kan du sige noget om HVILKEN vin? Jeg tænker ikke den var for god. Sjovt nok har jeg aldrig tænkt på TV2-sangen som om staklen drik vin, men igen – det ved kun Steffen Brandt. Jeg mener dog alvorligt talt, at Corolla har væsentlig mere vægt i bilhistorien end en Hyunanandia i20, for den var (vel?) en af de første japanere, der virkelig kunne bide skeer med europæerne på hjemmemarkedet. Bevares, det gør den ikke til nogen Toyota 2000 GT, men uden betydning i det store billede var den bestemt ikke.

    @juhle, og så spenderede du lige et sæt aluruller til den også :-)

    @hc, den annonce du linker til viser en Spitfire uden kaleche, med synlig rust i hardtoppen, to forskellige sæder, boret hul til antenne, forkerte fælge, forkert dækstørrelse, plastik sidespejle, kæmpehuller i bagbeklædningen til ødelagte højttalere og et motorrum, der bare serVIRKELIG træt ud. Dén slags er noget af det sværeste, for ingen gider projekter i dag – selvom bilen må være en af de ældste Triumph Spitfire i landet. Og er nysynet! Men til 38.000 ville den heller ikke blive Ugens Fund. Og heller ikke solgt.

    Jeg er dog overbevist om, at en rigtig fin TR3 eller MGA stadig kan sælges – bare ikke til en kvart million. Hvordan ved jeg det? Fordi jeg gerne selv vil have en, da de nu giver så god værdi for pengene!

    Besvar
  7. Juhle

    Claus…..
    Den faceliftede fra 2007 var skam med 17″ samt sænket….
    Nur titanic liegt tiffer

    Besvar
  8. Claus Ebberfeld

    Ja, det lyder meget mere rigtigt, @jens: Jeg synes jo ganske ofte man ser en Stag eller sågar to til træf og den slags, og hvis der virkelig kun var fem, så passer det nok ikke ikke helt med sandsynlighederne. Og den hvide manuelle venstrestyrede her ved jeg i hvert fald, at jeg aldrig har set :-)

    Besvar
  9. Tony Wawryk

    Interesting that classic car prices have fallen so much in Denmark – it’s the same here in the UK, and not just British cars. It took me almost a year to sell my 280CE, for quite a bit less than I originally requested, which I thought was a reasonable mid-point between the very best and very average. BMW E9 CSi’s used to fetch £125-150k, now it’s less than £100k. 1950’s icons like Jaguar XK120/140/150 used to be six-figure cars, now £75k for even a very good one etc etc. Unless cars are sold at auction without reserve, many of them either don’t sell or fetch lower than estimate. And I see the same cars for sale for month after month. The market for the 1950-1980 classic car is flat as a pancake, as younger i.e 40-plus years old buy their first classic which is more likely to be a 1980-2000 car of the type they grew up with. This is the only relatively strong market, here at least.

    Besvar
  10. Nørlund

    Hmmmm, hvordan kan man være bil interesseret og samtidig køre i Multipla ? ;-)

    Besvar
  11. Claus Ebberfeld

    @tony-wawryk, der er (heldigvis) stadigvæk undtagelser i perioden 1950-1980, men så er det som regel de bedste af de bedste i model, farver, stand og historie. Og med manuelt gear! Når det er sagt, så undrer det også mig, at så store ikoner som CSL og RS (meget interessant sammenligning, i øvrigt :-)) begge er faldet. Ikke mindst fordi begge er knaldgode biler, der stadig er meget anvendelige og relevante ud fra deres præstationer.

    @nørlund, det tror jeg kan forklares med, at vælger man en Multipla, så er man netop IKKE ligeglad. Og apropos priser, så tænker jeg faktisk at Multipla er stigende?

    Besvar
  12. Niels V

    @tony well as a 40 year old, looking to add a 4 seater family friendly car to the collection, I find that the current market is interesting and slightly difficult.
    A lot of interesting things are for sale with the knowledge that they will most likely depreciate further but I could live with that, as I am going to put miles on it anyway , but then again I can’t find the things I really want

    Besvar
  13. Tony Wawryk

    @Niels – that’s quite a wide and interesting variety of cars you’ve listed there! It is unquestionably a buyers’ market and if your intention is to keep whatever you buy for some years and use it – as it should be :-) – then your difficulty is, as you say, not whether to buy, but what to buy. And what fun to have so many to choose from! Happy hunting!

    Besvar
  14. Niels V

    Thanks Tony, I know its really a 1th world problem, but there are so many interesting cars within the price bracket, and I of cause have additional candidates from other sites.
    Basically my requirements are:
    Must not be another project
    Must be a 4 seater, so I can bring the family along
    Must be able to cruise at 80kph, so it can keep up with traffic on country lanes.
    Made some where between ~1935-1969ish
    Have some sort of interesting feature that sets it apart from what you normally see on the road.

    and it is with use and long term ownership in mind, not investment.

    Besvar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.