Register

17 − three =

A password will be e-mailed to you.

Det er en forholdsvis ny niche, men måske har den fremtiden for sig.

Jeg kom til at tænke på denne genre af vores bilhobby efter en skøn køreweekend og en masse japanske motorcykler (på Ring Djursland hvor der var Classic TT), men jeg ved slet ikke om det findes i Danmark endnu? Men i hvert fald i udlandet er nogle – stærkt inspireret af Cars & Coffee-konceptet, hvor man uformelt mødes i fede biler og drikker kaffe – begyndt at afholde træf under navnet “Cars & Noodles”, og forskellen er ganske enkel: Disse træf er kun for asiatiske biler. 

Nu spiser jeg ikke ret gerne nudler, men dét problem løser sig også ved, at jeg p.t. slet ikke har en asiatisk bil og derfor ikke kan komme til træf. Men jeg har haft både RX-7, Mitsubishi Colt og Honda Civic, og kom bare lige til at tænke på, at jeg på dén måde gerne vil til Asien igen: Jeg mangler flere af de store klassiske på min ønskeliste endnu, og tænker ikke man kan komme udenom Datsun Z, Toyota Celica eller MR2. 

Eller sågar MX5, som jeg nævnte i weekendens matiné – nu hvor jeg har genfundet køreglæden og omvejene. Men OK, dén er mig nok endnu for moderne, og jeg kigger i virkeligheden længere efter den kitschede chrom, japansk åndenød på instrumentpanelerne eller en fin twincam-maskine på Hitachi-karburatorer. 

Det behøver dog slet ikke være eksotisk som sådan, og ærligt talt blev jeg jo nærmest forelsket i den sølvgrå Honda Accord med rødt velour på Campens auktion for nylig: Genren japansk familieslæde kan for mig virkelig noget, og hvis jeg kunne finde en med træk, så har vi pludselig en kandidat til genren budget-, hvordags- og familieklassiker. Eller den næste konebil? Min kone elskede faktisk indtrækket i min gamle Colt fra 1979. 

Men når (ikke hvis…) sådan noget dukker op i garagen igen, så er jeg dog langt fra sikker på, at jeg vil køre til Cars & Noodles i den. Nudlerne kunne jeg selvfølgelig bare springe over, men det er faktisk mere fordi jeg simpelthen foretrækker diversitet til træf. Om det er et rent Porschetræf, rent Italiensk eller sågar en hel verdensdel i form af rent asiatisk – jamen, så vil jeg meget hellere have det hele blandet – og så holde fast i det med kaffen samt et moderne fusionskøkken eller en madpakke, hvis der skal spises til. 

Jeg når ikke at anskaffe mig en ny bil inden Gavnø den 11. juni, så regner med igen at komme i Alpinaen dér – men vil da godt lige opfordre Klub ViaRETRO-medlemmer derude til at berige vores stand med noget asiatisk, hvis I har? Så kan det jo være jeg og andre kan blive inspireret. 

I givet fald er der tilmelding til Gavnø her (du skal være medlem og huske at skrive “Klub ViaRETRO” på tilmeldingen): Gavnø Classic 11. juni

6 kommentarer

  1. Peter

    Jeg så godt den sølvgrå Honda Accord med rødt velour. Både i Fredericia og på Campens auktion. Jeg var forelsket og fristet, men automatgearet afgjorde sagen. Nu venter vi og ser om der dukker et fint eksemplar med manuelt gear op.

    Svar
  2. Sport

    Hmmmm
    Jeg gad vide, om “auto e pasta” har bedre medvind. Ja, herefter kunne man forestille sig “Autos un’ Kraut” som et germansk modstykke.

    Svar
  3. Claus Ebberfeld

    @sport, du er meget tæt på: Siden jeg vidste at jeg skulle køre Alpina i år har jeg haft et ganske bestemt lille nichearrangement i kikkerten. Men da jeg var optaget på Ring Djurlsland her i weekenden kunne jeg ikke være i Como, og derved gik jeg glip at det glimrende arrangement “Wheels & Weisswürscht”. Navnet alene giver ellers en kæmpebonus i min lille sorte bog.

    @peter, helt enig: Jeg har faktisk haft en Honda Civic med firetrins automatgear (konebilen: Hun elsker automatgear…), og må indrømme at det fungerede overraskende godt – men som jeg også ved fra min gamle Legend og Civic S, så laver Honda så gode manuelle gearkasser, at de alligevel er at foretrække.

    Svar
  4. Kai

    Sticks’n’sushi bliver bedre når den opgraderes til Forks’n’steaks.
    Den må også kunne noget på træfsiden, den opgradering.

    Jeg kommer kun og kigger på de biler i andre sørger for at holde kørende, vores meget lille land er ikke stort nok til at vi kan have de opdelinger, som kan lade sige gøre når der er flere borgere som udgangspunkt.

    Jeg mener at de ting ViaRetro foreløbig har gjort, samlet på kryds og tværs, er noget af det bedste der er sket, overhovedet.

    Svar
  5. Claus Ebberfeld

    Tak, @kai: Det var sådan set også min pointe at blandingen er bedre, men jeg synes det er interessant, at der i de store egne af verden er kommet den slags underopdelinger af asiatiske biler til.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.