I 2003 blev Meilenwerk det hidtil mest ambitiøse koncept for klassikerfællesskaber og er siden blevet skabelonen for hvordan man gør.
Gør hvad? Ja, samler ALT, som klassikerejere og -entusiaster har brug for under eet tag, såmænd. For det var præcis dét, der var Meilenwerks mål dengang i de tidlige nullere. Det lykkedes meget godt, og da det åbnede i 2003 med undertitlen “Forum für Fahrkultur” gav det genlyd i klassikermiljøet verden over – jeg husker, at jeg første gang læste om det i et britisk bilmagasin.
Og det er selvfølgelig et godt spørgsmål, hvad en klassikerentusiast “har brug for”. En bil, et sted at have den og mulighed for at holde den kørende virker som et absolut minimum. Men vi er jo også sociale væsener, så at være sammen om det med andre er en rar ting, og sådan gjorde jeg selv i mange år, hvor jeg havde mine biler i en fællesgarage med værksted. Og senere, da jeg selv blev mere etableret i hobbyen, var jeg med i mere ambitiøse projekter – som vi let spøgende omtalte som Aarhus’ Meilenwerk.
Velvidende, at overliggeren dernede i Berlin var sat højt. Udover de nævnte helt basale ting er der nemlig også bilforhandlere i Meilenwerk, så de stakler der ikke har en klassiker simpelthen kan købe een under samme tag. Eller dem, der er blevet træt af deres klassiker kan sælge den – eller bytte. Ja, der var og er faktisk flere forhandlere, herunder nogle af de tunge. Men frit efter hukommelsen har Meilenwerks Citroënspecialist faktisk også være med fra begyndelsen, og da jeg var der hang der skam flere DS’ere på liftenen, så det er bestemt ikke Ferrari 250 GT det hele. Selvom sådan een var der også.
Værksteder er der også flere af, og udover Citroën kan Jaguar, Mercedes, Porsche og italienske biler alle blive taget sig kærligt af i Meilenwerk. Og det bliver de: Der virkede godt nok travlt og pænt fyldt op hos de gode specialister, da jeg var forbi i går. Min plan var bare at spise frokost – for ja, det kan man selvfølgelig også. Og selv om jeg har været der mange gange før, så blev jeg alligevel positivt overrasket over, hvor stort indtryk stedet stadig gør på mig.
Og det er på grund af de ting, man ikke lige kan sige er helt livsnødvendige for en klassikerentusiast, men som måske er det mest gennemarbejdede aspekt af Meilenwerk, og en ting som jeg selv sætter virkelig stor pris på: Atmosfæren. Der kommer af, at alle de 16.000 kvadratmeter er historiske gamle fabriksbygninger, der for uhyre omkostninger er renoveret til perfektion. Altså vel at mærke den form for perfektion, som jeg foretrækker: Man kan stadig tydeligt se det originale i bygningerne, men funktionsmæssigt er de opdateret til et nyt liv. Og åbenbart er dét også gjort med stor dygtighed, for jeg vil mene at der ikke er ændret et komma siden 2003.
Nåja, bortset lige fra navnet. Meilenwerk blev nemlig ophøjet til et koncept, der efter nogle år blev videreført i først Düsseldorf og dernæst Köln – samt med store ambitioner om blandt andet Hamburg og Zürich. Men så vidt kom det ikke, da de forskellige parter undervejs ragede uklar, og de to pionérsteder efter knap ti år ændrede navn til Classic Remise – hvilket de hedder den dag i dag. Navnene giver mening, da de to steder begge ligger i bygninger, der tidligere husede remiser og værksteder for lokomotiver.
Köln er en lidt anden historie, da dét blev til Motorworld, som i dag er det koncept, der har mest fart på og i dag yderligere findes i München, Stuttgart og Zeche Ewald i Ruhr med mere. Idéen er helt den samme, helt ned til den tilsyneladende lille detalje med at placere det hele i historiske bygninger – men med kompromisser i form af mange flere helt nye biler til at betale huslejen. Og ikke mindst: Uden den helt uhyre sans for detaljen og kvaliteten, der bare gennemsyrer både Berlin og Düsseldorf.
Der er andre steder i verden opstået lignende former for samlesteder for klassikerentusiaster, ofte med den engelske fællesnævner “hub” i konceptet, og engelske Bicester Heritage fordelt over utallige mindre historiske bygninger er måske dét, der kommer tættest på i stemning. Men der er i min verden ingen tvivl om, at det oprindelige Meilenwerk i Berlin dengang i 2003 var banebryder for hvordan man gør. Og heller ikke, at det stadig tyve år efter er blandt det bedste i verden.
Lækre billeder fra et dejligt sted. :-)
Jeg var der første gang i 2010 sammen med 3 andre bilentusiaster. Vi lejede en BMW X5 i Flensborg, og kom på den måde rigtig hurtigt til Berlin, hvor vi brugte en dags tid på at gå rundt og nyde Meilenwerk og bilerne, og havde en fantastisk oplevelse.
Senere, på en ferietur til Berlin, fik jeg lokket familien med derind. Alle var tilfredse med besøget, selv de som er knap så bilentusiatiske som jeg selv.
Vores lokale ‘Autogalleriet’ kan lidt af det samme.
Meilenwerk kan anbefales! Må snart til Berlin igen ;-)
Jeg var i Berlin Remise for en del år siden og selv familien syntes om det. Og det var inden min hustru for alvor fik smag for klassiske biler. Tak for at vække den gamle appetit. Og for de mange flotte billeder. Martini farver er virkelig flotte til en bil – og tilsyneladende også til en 928. Og tænk sig, at der også stod en dansk indregistreret Alpina fra firserne – der er god og bred smag dernede !
Tak, @cg: Ja, det er pudsigt med den danske Alpina, ikke?
Men det med at Martinifarverne klæder en 928 bliver vi nok ikke enige om!
Spot on – og tak for en medrivende beskrivelse samt rammende billeder fra hvet et hjørne af de “Hellige Haller” i Berlin. Er forventningsfuld kommet der gentagne gange i snart 2 årtier – og er hver gang blevet belønnet med en berigende oplevelse. Et absolut must for enhver Klassikker- og Berlinfarer.
Jeg har besøgt de forskellige Meilenwerke og oplevelsen ligger i kombinationen af gamle bygninger og oldtimere. Det kræver desværre en stor kapital at finde og istandsætte som ofte kræver en med dybe lommer med i opstrarten lige som i Vejle. Mindre kan gøre det men det var de samme drømme der drev mig selv og en lille gruppe til at forsøge det samme i Aarhus. Vi ledte rundt omkring på havnen i faldefærdige tomme bygninger efter noget brugbart men der var mange forhindringer og få midler. Vi fik etableret Autogalleriet i Risskov i lokaler en developer havde købt til dagligvarebutik men fået afslag og senere rykkede Galleriet over i en stor tom parkeringskælder og er der stadig med stort værksted, bibliotek og opholdsrum og huser 85 biler og en snes motorcykler og drives som forening. I burde skrive om stedet og ja min Elan holder der sammen med mange andre fine biler. Kun omgivelserne, parkeringskælderen, mangler noget arkitektur og charme, men er til gengæld meget sikker opbevaring.