Forum Introducér dig selv og din bil 02Anders og Nippon eventyret!
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 112 i alt)
  • Forfatter
    Kai
    583 Indlæg

Peter Bødker, næsten samme historie her, og betragtning, synes også at der er mange parelleller til den KE3x coupe jeg havde, denne ser bare ud som om den har fået lidt steorider, og er vokset på alle leder.

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Jamen endnu en gang tak til jer alle!  :-)

Claes said
    Den er übergeil. Kan ikke stave til übergeil på Japansk – eller Kinesisk. Stort tillykke med den!

角質について

;-)

Peter og Kai,  skaegt at min Trueno kan frembringe saa mange gode gamle minder hos jer, naar nu det ellers er en JDM model som aldrig kom til Europa.  Men okay, TE61’eren er jo netop baseret paa tredje generation af Corolla’en KE30, saa selvfoelgelig deler de mange komponenter, baade mekanisk og i interioeret.  Og det er da skoent at den kan frembringe den reaktion selv helt hjemme i DK!  Det er jo netop de nostalgiske minder, som er en yderst stor faktor for vores lidenskab for alle disse charmerende gamle biler…  :-D

Jacob B
    216 Indlæg

Hej Anders,

Jeg sidder her i min frokost, og fik så lysten til lige at se, hvad sådanne Skylines af den gamle skole kunne købes til, og hvor stort udbudet var… Danmark gav ikke nogen resultater, andet end de nyere fra 89 og frem (skulle der være noget for, at sådan en gammel Skyline skulle kunne indregistreres i DK, siden de ikke findes?).

Nå min søgning gik så videre til mobile.de, og her stødte jeg på 1 (skriver: en!!)

Jeg ved godt, at det ikke er biler produceret i stort antal, men det er ikke min opfattelse, at de er SÅ sjældne, at de ikke burde kunne findes, så mit spørgsmål er derfor: Kan de findes i dit nuværende hjemland, og hvad er priserne?

Selvfølgelig skal der så smides en dyr transport oven i prisen, men der er jo ikke rigtig noget alternativ i Europa, så det er jo den eneste mulighed!

私はあなたの助けを期待

PS. Ovenstående er selvfølgelig kun en nysgerrig forespørgsel, da jeg jo aldrig kunne finde på at køre japansk…… tror jeg ;-)

Anders Bilidt
    648 Indlæg

私はいつも助けたい

Men skulle jeg virkelig gaa i dybden, saa burde jeg jo naesten starte en seperat traad.  Den kunne jo passende have ligget under et “Japanske Bilmaerker” underfora – hvis vi ellers havde haft saadan et…!?!?  ;-)

Jacob, udbuddet – og dermed selvfoelgelig priserne – afhaenger meget af hvilken tidlige Skyline du gaar og droemmer om.
    Men lad os tage udgangspunkt i Skyline C10 fra ’68 – ’72 og Skyline C110 fra ’72 – ’77 simpelthen fordi det er de to modeller som entusiaster er begyndt at kende lidt til.  Begge modeller fandtes baade med 4 og 6 cylindret motorer, men lad os fokusere paa de 6-benede da det jo er dem som giver mest koereglaede og ikke mindst dem som er blevet lidt af et ikon indenfor Nippon klassikere…
    Den ultimative model – uanset om vi snakker C10 eller C110 – er jo Nissan Skyline 2000 GT-R.  Eller som de ogsaa kendes paa den interne betegnelse KPGC-10 eller KPGC-110.  Den tidlige har i oevrigt det japanske kaelenavn “Hakosuka” mens den senere kaldes “Kenmari”.  Begge disse to er i hoej udstraekning “The Real Deal“!!  En sand homologations model og ultra sjaelden.  Desvaerre er priserne ogsaa derefter, og i Japan skal du forvente at betale i hvert fald DKK 600.000 for en – hvis du kan finde en!  Men kan du noejes med en Nissan Skyline 2000 GT eller GT-X, saa er priserne noget mere spiselige.  Motorblokken er for saa vidt den samme, men du maa noejes med en enkelt knast i stedet for to, og det er ikke laengere en homologations model.  Vel lidt som at koebe en BMW 3,0 CSi i stedet for en CSL.  Men aerlig talt synes jeg stadig det er rigtig fine biler, og her starter priserne for et velholdt og brugsklart eksemplar vel omkring de DKK 150.000, og dertil er der en del at vaelge i mellem paa det japanske marked.  Mange af dem er saa gejlet ud saa de optisk minder om en GT-R.  Det er jo saa hvad man lige er til der…??

Men vil du kigge naermere paa det, saa er Goo Net et godt sted at starte: http://www.goo-net-exchange.com/
    Her kan man bruge mange timer paa at savle – og ikke mindst uddanne sig – over klassiske Japser biler…  :-)

Anders Bilidt
    648 Indlæg

I dag var jeg saa endelig ude paa min foerste rigtige koeretur i min Trueno!!  :-D

Jeg har haft hende i knap 3 uger nu, og i den tid har baade arbejde og familie vaeret alvorlige tidsroeverer…  :-(  Desuden havde hun staaet stille en rum tid foer jeg traadte til, saa jeg foelte at et grundigt service var paakraevet.  Men nu er hun blevet forkaelet med frisk motorolie og oliefilter, gearkasse olie, spaerrediff olie og koelevaeske.  Dertil et nyt luftfilter og benzinfilter (som i oevrigt var voldsomt snavset!!), 4 nye taendroer, ny kilrem og air con’en blev ogsaa lige fyldt op.  Dertil kom der ogsaa et saet seler paa bagsaedet, saa mine to doetre paa 2 og 5 aar kan komme ud og trille en tur med farmand…  ;-)

Det gav en god trykhedsfornemmelse, og det var en sand fornoejelse at smutte ud paa en hyggetur (uden fastsat maal eller rute) af de mindre landeveje oppe i det nordvestlige fastlands Hong Kong, foer jeg vendte snuden sydpaa og koerte ned til Lantau oeen hvor jeg bor.  Der er absolut null mislyde fra bilen, og den sproede lille twincam faar nogle snoninger og traekker sundt mens gearene smidigt udveksles.  Og sikke et lydbillede naar man runder de 4000 omdrejninger, og den lille 2T-GEU motor finder sit andet liv!!  Wuhoouu….  :-)  Her leveres “Smiles per Mile” helt paa niveau med hvad enhver lille fraek europaeer fra samme tid kan praestere.

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_1868_zps640ac7c1.jpg

Tidligt i morgen skal jeg deltage i den maanedlige Sunday Morning Drive med Classic Car Club of HK.
    Jeg har vaeret med 3 gange som passager i andres klassikere, men dette bliver min foerste i egen bil, og jeg glaeder mig helt ustryligt!!  :-)  Jeg haaber de har fundet nogle skoenne bagveje til os, og jeg er ogsaa spaendt paa at se hvilken reaktion Trueno’en frembringer hos de andre medlemmer…

Jacob B
    216 Indlæg

02Anders said

私はいつも助けたい

Men skulle jeg virkelig gaa i dybden, saa burde jeg jo naesten starte en seperat traad.  Den kunne jo passende have ligget under et “Japanske Bilmaerker” underfora – hvis vi ellers havde haft saadan et…!?!?  ;-)

Jacob, udbuddet – og dermed selvfoelgelig priserne – afhaenger meget af hvilken tidlige Skyline du gaar og droemmer om.
    Men lad os tage udgangspunkt i Skyline C10 fra ’68 – ’72 og Skyline C110 fra ’72 – ’77 simpelthen fordi det er de to modeller som entusiaster er begyndt at kende lidt til.  Begge modeller fandtes baade med 4 og 6 cylindret motorer, men lad os fokusere paa de 6-benede da det jo er dem som giver mest koereglaede og ikke mindst dem som er blevet lidt af et ikon indenfor Nippon klassikere…
    Den ultimative model – uanset om vi snakker C10 eller C110 – er jo Nissan Skyline 2000 GT-R.  Eller som de ogsaa kendes paa den interne betegnelse KPGC-10 eller KPGC-110.  Den tidlige har i oevrigt det japanske kaelenavn “Hakosuka” mens den senere kaldes “Kenmari”.  Begge disse to er i hoej udstraekning “The Real Deal“!!  En sand homologations model og ultra sjaelden.  Desvaerre er priserne ogsaa derefter, og i Japan skal du forvente at betale i hvert fald DKK 600.000 for en – hvis du kan finde en!  Men kan du noejes med en Nissan Skyline 2000 GT eller GT-X, saa er priserne noget mere spiselige.  Motorblokken er for saa vidt den samme, men du maa noejes med en enkelt knast i stedet for to, og det er ikke laengere en homologations model.  Vel lidt som at koebe en BMW 3,0 CSi i stedet for en CSL.  Men aerlig talt synes jeg stadig det er rigtig fine biler, og her starter priserne for et velholdt og brugsklart eksemplar vel omkring de DKK 150.000, og dertil er der en del at vaelge i mellem paa det japanske marked.  Mange af dem er saa gejlet ud saa de optisk minder om en GT-R.  Det er jo saa hvad man lige er til der…??

Men vil du kigge naermere paa det, saa er Goo Net et godt sted at starte: http://www.goo-net-exchange.com/
    Her kan man bruge mange timer paa at savle – og ikke mindst uddanne sig – over klassiske Japser biler…  :-)

私は感謝していること      ;-)

Netop en Ken&Mary … ;-) … er modellen som jeg bedst kender bl.a. pga. den fantastiske video på petrolicious, men en 2000 GT eller GT-X er bestemt interessante! (Ikke mindst pga. prisforskellen!)

Jeg har allerede brugt en aften på goo-net-exchange (tak for det link), men lad mig lige spørge igen: Med dit kendskab til disse biler, burde der så være nogen problemer i at indregistrere dem i DK? (Det undrer mig stadigvæk, at der ikke findes nogen… Jeg er aldrig stødt på en hverken IRL eller på diverse danske hjemmesider!?)

Og så lige for at runde din fine Trueno af: Kom venligst med update samt billeder af din jomfrutur i egen bil til Sunday Morning Drive… Venter spændt på at høre, hvordan det gik! :-)

Anders Bilidt
    648 Indlæg

我々は確かに、志を同じくする助けなければならない

Selv er jeg mere til Hakosuka, men Kenmari er bestemt heller ikke helt ueffen…

Er det den du er tiltrukket af, men oekonomien ogsaa spiller en rolle, saa proev at kig efter en Datsun 240K GT.  Det er samme karosseri, men bare uden den skoenne S20 twincam motor.  Og som en lille bonus, saa findes 240K GT ogsaa som venstrestyret – saa proev evt. at kigge i USA.

Om man kan indregistrere saadan en i DK ved jeg aerlig talt ikke.  Her kommer mit kendskab til de danske regler desvaerre til kort.
    Men i og med at 240K GT findes i baade England og Tyskland, saa har jeg svaert ved at se hvori problemet kunne vaere…

Det ville daelme vaere cool at se saadan en paa danske skilte!!!  8-)

En lille update om min SMD i Trueno foelger snarest…  ;-)

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Saa var jeg koerende for foerste gang til den maanedlige SMD med CCC of HK, og jeg maa konstatere at nydelsen var tifold fra foerersaedet i forhold til mine tidligere oplevelser fra passagersaedet…  :-)

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/CCC%20of%20HK%20-%20SMD%20October%202013/IMG_1901_zpse64e7b32.jpg

Hvis I vil se alle billederne fra turen, saa ligger de her : https://www.viaretro.dk/forum/diverse-ting-der-ikke-horer-hjemme-andre-steder/sunday-morning-drive-med-classic-car-club-of-hong-kong/page-2/#p5140

Min lille Trueno fik ogsaa en yderst fin velkomst af de oevrige medlemmere.  Selv herude i Asien var der mange som slet ingen anelse havde hvad det var, saa den fik meget opmaerksomhed!  Selv ejere af meget mere eksotiske klassikere kom over for at spoerge og beundre, og op til flere kommenterede ogsaa paa at det var et usaedvanligt valg af klassiker for en europaeisk entusiast.  ;-)  Men jeg fik ros for at jeg turde vaere anderledes…

Paa vores SMD koeretur legede jeg foerst lidt med et par klassiske Alfa’er og derefter med en fin 1. generations Celica som deler motortype med Trueno’en.  Men jeg havde aldeles ikke faaet nok da arrangementet sluttede omkring frokosttid.  Min engelske kammerat Moray var med som passager i Trueno’en, mens han venter paa at hans BMW 3,0 CSi bliver skibet fra England til Hong Kong, og vi besluttede os hurtigt for at udforske flere at nord Hong Kong’s smaa snoede landeveje.  Vi koerte videre nordpaa da jeg ville opleve den beroemte Brides Pool Road som starter i Tai Mei Tuk, som er fyldt med spaendende smaa lokale restauranter, og som derefter snoer sig langs kysten og gennem det smukke og uspolerede landskab af Plover Cove Country Park helt optil graensen til Kina.  Ud over den taette urskov omkring os virkede vejen mere som noget man ville finde i det nordlige Skotland.  En pragtfuld oplevelse for en klassisk-bil-tosse som mig…  :-)

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_2005_zps70718ac2.jpg

Det er Kina der ses her i baggrunden.

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_2004_zpsc882e840.jpg

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_2006_zpsc066f9da.jpg

Mine foerste oplevelser og indtryk af Trueno’en er aldeles positive!  Motoren er en sand lille perle.  :-D  Omdrejningsvillig, fleksibel og alligevel ikke uden lidt oldschool kant over sig.  Dens Bosch EFi system soerger sevfoelgelig for at den gaar jaevnt og smukt i tomgang og traekker fornuftigt fra selv ganske faa omdrejninger, men det er foerst over 4000 o/min at den for alvor vaagner, og baade det solide tryk i ryggen samt det klassike DOHC lydbillede som foelger forkaeler sanserne helt op til redline ved 6500 o/min.  Motoren snerrer hidsigt og bananmanifold og sportsudstoedning giver et skoent “RASP” fra sig.  Den praecise 5-trins gearkasse er gearet helt rigtigt og det er baade nemt og en fornoejelse at holde 2T-GEU motoren “on cam”…

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_1974_zpsf9e26922.jpg

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_1991_zpsba265f66.jpg

Mens hovedvejene her i Hong Kong for det meste er af fin kvalitet, saa er vedligholdelsen af de mindre bagveje noget mere variabel. Til tider maerker man da ogsaa at Trueno’en er baseret paa den simple 3. generations Corolla KE30 med dertil hoerende traditionel bladfjedre paa bagakselen.  For det meste klarer den sig egentlig ganske flot, men rammer man flere voldsomme bump midt i et sving og slipper gassen samtidigt, saa gaar bagakselen i selvsving og bilen bliver lidt ustabil.  Men husker man blot at holde holde foden paa speederen, saa er det egentlig ikke et problem.  Forhjulsophaenget fungerer til gengaeld rigtig fint, og styretoejet virker om noget mere indspirerende end det gjorde i de 1. generations Celica’er jeg har proevet.  Det ligger dog helt fast at jeg skal have opgraderet fjedre og stoeddaempere lidt paa et tidspunkt.  Baade optisk set vil jeg gerne have den saenket lidt, men jeg tror ogsaa man kunne vinde meget ved en lidt strammere opsaetning end den originale.  Et saet gas stoedaempere vil uden tvivl goere meget i forhold til de originale olie daempere som sidder paa bilen nu.  Saa nu starter soegningen efter passende dele!  Hvem mon producerer den slags til en gammel Trueno??

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_2008_zps38f88ebd.jpg

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Måske er jeg lidt labil i dag…???

Men jeg bliver helt “lille klump i halsen” over de smukke billeder og fortællingen.

Det er bare så meget livskvalitet !

Trunne vinder mere og mere, for hvert billede jeg ser af hende.

Stor ros for valget, Anders !!!

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Mange tak Ib Erik!  :-)

Nu har jeg siddet og smaakedet mig paa et hotelvaerelse i Riyadh i et par dage, saa du kan tro jeg ogsaa glaeder mig til at komme hjem igen.  Loerdag kommer til at gaa med at pudse og polerer, saa Trueno’en staar saa fin, som den nu kan blive til om soendagen, hvor jeg skal deltage i CCC of HK’s stoerste aarlige traef, Chater Road Show.
    De lukker simpelthen en af hovedgaderne af paa Hong Kong oeen, og saa tropper vi op med lige knap 100 klassiske biler.  Jeg har aldrig vaeret med til det foer, men har hoert at det er en rigtig hyggelig dag, saa jeg glaeder mig meget…  ;-)

Leth
    9 Indlæg

Jeg er misundelig på den gode måde! Den er jo fuldstændig vanvittig lækker. Dejligt at andre vil anerkende japanerbiler som kommende klassikere. 

Havde fornøjelsen af Claes’ Celica for nyligt og jeg har jo selv en Corolla AE82 stående som jeg håber nogen vil finde interessant en dag.

Måske er vi inde på noget af det rigtige, for da Toyota Danmark afholdt sit 50 års jubilæum på Fyn med kortage på 429 biler var min den eneste af sin slags, selv om den var meget almindelig engang.

Tillykke med den lille ny!

Dennis
    217 Indlæg

Hej Anders

Det er altså bare en super lækker lille perle du har fundet dig der. Det lyser bare ud af den at det er en total JDM model. Desuden ser den ud til og være i super fin stand.
    Det må være dejligt endelig og kunne tage til sunday drives i egen bil. Hvordan er det og skaffe reservedele og lignende i HK? Giver sprogbarrieren ikke lidt problemer. Jeg har et par gange været lidt omkring en udstationering i Japan, og har tænkt lidt på hvordan man mon “kommer igang” med ens hobby sådan et sted… Men uanset så er det altså en super dejlig lille bil du har fået der.

Ang. støddæmpere så kan det måske være at TEIN i Japan laver noget? Bare et gæt.

Dennis
    217 Indlæg
    Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Ja –  her dog kun et sammendrag af den oprindelige artikel…

Trods retro-indhold var den at finde i min lokale sædvanligvis lettere dejlig  bu(o)ndske “nyhedsavis” Nordvestnyt i sin fulde længde…. i mandags, den 7.10.13. Havde jeg kunne scanne var artiklen her.

Egentlig mærkeligt at en nyhed nu offentliggøres senere…

“AF Gorm Albrechtsen

Offentliggjort 11.10.13 kl. 12:43″??

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Mange tak Leth!  :-)
    Ganske vist er baade Claes’s Celica og din Corolla naesten 10 aar nyere end min Trueno, men – i hvert fald i mine oejne – saa er de begge ogsaa skaegge og interessante Japser biler.  Maaske ikke helt klassikere endnu, men uden den fjerneste tvivl fine youngtimere!  Og som du selv er inde paa, saa er det jo forbloeffende hvor sjaeldne de er blevet i dag, naar man taenker paa hvor mange man saa paa de danske veje i midt/slut 80’erne…
    Hmmmm… gad vide om jeg kommer til at deltage i Toyota Danmarks 60 aars jubilaeum med min Trueno??  Det kunne ellers vaere spaast!!  ;-)

Ogsaa et stort tak til dig Dennis!  :-)  Ja, jeg ved jo at vi deler en passion for diverse sjaeldne JDM modeller, saa din godkendelse af Trueno’en er nok lidt en “blaastempling” for mig…  ;-)
    Mht reservedele, saa taler langt de fleste her i Hong Kong jo engelsk, saa indtil videre har det ikke vaeret et problem ift. at skaffe almindelige service-dele til Trueno’en.  Men skal jeg have noget som er mere specikt til netop min sjaeldne Trueno, saa frygter jeg ogsaa at jeg bliver noedt at soege og koebe i hjemlandet, og der kunne sprogbarrieren til det japanske muligvis godt vise sig som et problem.  Naa, det maa jeg tage til den tid…

Meget skaegt med det link til artiklen om min Derbygrau 66’er.
    Der var i mandags ogsaa en af medlemmerne fra AutoGalleriet som sendte mig en email om artiklen i Nordvest Nyt som Plys omtaler.  Han lovede at fremtrylle et par eksemplare og ligge dem til mig i den Derbygrau 66’er.
    Hmmm… jeg burde vel nok ligge linket over i traaden om mine gamle BMW’er.

Naa, jeg maa vist tilbage til Trueno’en, Meguiars og Claybar, saa den fremstaar ordentligt til Chater Road Show i morgen…  :-)

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 112 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.