Forum Introducér dig selv og din bil 02Anders og Nippon eventyret!
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 112 i alt)
  • Forfatter
    Anders Bilidt
    648 Indlæg

Det er muligt at jeg faar balade med moderatorene her paa forum, men jeg har altsaa besluttet mig for at oprette en ny traad her under “Introducer dig selv og din bil”.  Maa man det, eller skal det hele samles i en?
    Altsaa for det foerste saa omhandler min foerste traad jo specifikt all mine gamle BMW’er, hvorimod min sidst koebte klassiker jo er noget temmelig anderledes.  Dertil saa bor BMW’erne hjemme i DK, hvor mit nye legetoej skal holde mig underholdt ude i Hong Kong.  En ny traad giver da mening.  Anyway…

Jeg vil undlade at introducere mig selv en gang til.  Er der nogen som virkelig vil vide mere om mig, saa kig i traaden her :

Visuel søndag: JumBBo

Dem som kender mig, ved ogsaa at jeg i meget lang tid har vaeret temmelig haardt ramt af en fetisch for Nippon klassikere.  Besynderligt nok saa er droemmen bare aldrig rigtig blevet til mere.  For lidt over et aar siden flyttede jeg saa til Hong Kong, og det gav droemmen nyt braendstof!  Bevars, jeg kunne da sagtens have endt med at koebe endnu en klassisk BMW, jeg var ogsaa ude og kigge paa baade en Lancia Gamma Coupe og en Volvo 1800S, mens droemmen om en Fulvia eller en knaekfront aldeles heller ikke er blevet mindre.  Men nu bor jeg altsaa i Asien, og paa en eller anden besynderlig maade, saa virker det bare mere ‘rigtigt‘ at eje en Japser herude end det goer at fortsaette med europaeiske kult-klassikere.  Motivationen for min foerste Nippon klassiker steg stoedt!  ;-)  Jeg har saaledes vaeret ude og se paa tre forskellige Toyota Celica TA22 (foerste generation), en Toyota Trueno TE47, en Mazda RX-7 SA22 (foerste generation) og en super sjaelden Mitsubishi Colt Galant GTO 2000 GS.  Desvaerre skuffede de alle paa enten den ene eller den anden maade – oftest var det misligeholdt stand.

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_1836_zps440baf1d.jpg

Men for lige knap en uge siden lykkes det!  Jeg fandt min naeste klassiker.
    Sproed 1600 twincam med L-Jetronic og 110hk ved 6000 o/min. (vist nok lidt mere nu da dens slut-70’er ’emission control system’ er blevet by-passed), 5-trins manuel gearkasse, baghjulstraek med spaerredifferentiale og kun omkring 950kg egenvaegt.  :-D
    Alt sammen pakket ind i et stramt lille coupe design og kun produceret fra ’76 til ’79 i ret begraenset antal.
    Inderdoers faar man dertil hoejryggede sportsstole og et vaeld af integrerede ekstra instrumenter (som det jo hoerte den tid til).
    What’s not to like??  – altsaa med mindre selvfoelgelig at man er bilsnob og per automatik afskriver enhver Japser…  ;-)

Uanset, saa er jeg i hvert fald netop blevet ejer af min aller foerste Nippon klassiker!!

En 77’er Toyota Trueno Sprinter 1600GT (TE61).

Billederne her har maaske ikke lige den mest flatterende baggrund, men det var altsaa hvad det kunne blive til umiddelbart efter grundig gennemgang af Trueno’en, testkoersel og handslag.

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_1835_zps6da9cc1a.jpg

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_1838_zps25b486d9.jpg

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_1845_zpscda3169b.jpg

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_1844_zps641e9f6f.jpg

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_1842_zps8125e3c8.jpg

Som jeg haaber I kan se fra billederne, saa fremstaar Trueno’en i ganske fabelagtig stand.  Det er nok lige ved, at jeg tror det er den klassiker jeg har ejet, som er i bedst stand!!  Den blev solgt ny i Japan og er altsaa det man i Japser-kredse kalder en ‘JDM’ – altsaa Japanese Domestic Market.  Der er dog desvaerre ikke meget dokumentation paa bilens historie.  Den blev importeret til Hong Kong med km 46.000 paa speedometeret i 2007 af en samler som saa har haft den siden, og i dag har den koert soelle km 51.000!  Uden fyldestgoerende dokumentation kan jeg naturligvis aldrig vaere 100% sikker paa at speedometeret ikke har vaeret en gang rundt, men bilens stand – baade inde, ude og nedenunder – bakker virkelig km-tallet op.  De helt lysegraa stofsaeder ser ud som om, at der aldrig har siddet nogen i dem, og hele undervognen fremstaar naermest som ny, uden et eneste tegn paa at der nogensinde skulle have vaeret svejst i bilen!  Dog har hun faaet en frisk gang lak paa et eller andet tidspunkt i sit liv, men der ud over er det tydeligvis en urestaureret bil.

Jeg er helt pjattet med de OEM taagelygter som har ‘TOYOTA’ staaende i glaset!!  Det er da lir…  :-)

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_1837_zps5c8e2549.jpg

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_1841_zps90f488cf.jpg

Indvendigt er det naturligvis det typiske 70’er Japser-plastik-helvede.  ;-)  Men det ved man jo naar man koeber en Nippon klassiker, og paa en eller anden besynderlig vis er det maaske endda naesten gaaet hen og blevet en charme i sig selv…??
    Og jeg maa til gengaeld sige at den udpraegede brug af plastik til trods, saa er kvalitetsindtryket i kabinen faktisk ganske hoejt.  Og saa elsker jeg raekken af integrerede ekstra instrumenter til olietryk, olietemperatur og ampere.  Inklusiv uret huserer der hele otte instrumenter foran chauffoeren, hvilket sammen med de hoejryggede sportsstole giver kabinen et praeg af sportsvogn – eller maaske naermere mini-GT.

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_1847_zpsfa62f03b.jpg

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_1851_zpsc093f564.jpg

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_1853_zps8e105777.jpg

Min Trueno har endda stadig sin original “TEN” radio/cassette afspiller, saa jeg maa heller hjem og rode de gamle flyttekasser igennem hos min mor, saa jeg kan faa fundet min gamle baand frem igen med Dire Straits, David Bowie, Pink Floyd og Led Zeppelin…  :-D

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_1849_zps7d29ef14.jpg

Og saa er der Toyota’s skoenne lille ‘2T-GEU’ twincam motor!  Lydbilledet er simpelthen pragtfuldt, motoren er dejlig omdrejningsvillig og af en 36 aar gammel motor i standard fabrikstun, saa bider den ogsaa ganske godt fra sig naar man forkaeler den med nogle snogninger!!  :-D

http://i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/Toyota%20Trueno%201600GT%20TE61/IMG_1829_zpsee41b901.jpg

Jeg maa dog lige have shinet motorrummet op paa et tidspunkt med lidt frisk maling…

Bilen fremstaar jo fuldstaendigt originalt bortset fra et bananmanifold og sports udstoedning i rustfrit staal, og saa et saet lidt for store 15″ Compomotive alufaelge.  Mens udstoedningen naturligvis skal blive, saa maa jeg indroemme at jeg godt kunne taenke mig at faa Trueno’en tilbage paa et saet tidstypiske 13″ faelge, hvilket dog naeppe kommer til at ske lige med det samme.
    I stedet er den netop nu ved at blive forkaelet med et grundigt service bestaaende af samtlige vaesker, filtre, remme, taendroer og paafyldning af aircon’en.  Og foer udskiftning af faelge, mon ikke at naeste projekt bliver en diskret saenkning…??

Frem for alt saa har jeg nu – endelig!! – en klassiker at lege med herude i Hong Kong.  Min “Automotive Starvation” har faaet en ende, samtidigt med at jeg har aabnet et helt nyt kapitel i mit klassiker-liv.

Hermed starter mit Nippon-eventyr…  :-D

Kai
    583 Indlæg

Fedt, Anders!

Super fed bil, og godt musikvalg.

Klaus R
    143 Indlæg

Den ser da også fin ud Anders – selv om det overrasker mig. Ud over BMW, troede jeg egentlig at det var gamle Imp du havde et nærmest fetisch-agtigt forhold til.

Til gengæld lever du så op til, at man ska lhyle med de ulve man bor i blandt ;o)

Glæder mit g til at se dig når du igen er i DK.

Mange hilsner Klaus R.

PS

Jeg har i øvrigt købt en fin gammel Fulvia Serie 2, som du altid er velkommen til at komme forbi og se!

Lundgren
    6 Indlæg

Tillykke den ser bare super flot ud det bliver spændende at høre mere om den den har mange ligheds punkter med de tidlige  Nissan Skyliner i designsproget den Rx 7 der hænger på liften bag var det den du også så på.

holmen
    456 Indlæg

Først og fremmest tillykke – og tak for turen i din 02 selvsamme lørdag hvor Søren var ude og trille. Lidt bilswingeri er altid godt – håber at du nød turen i Europaen. Nippon eventyr kan jeg sagtens  forstå – jeg har selv en skummel planl om en lille pocket rocket ;-

holmen

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Tillykke Anders.

Et godt valg !

Forlygte afskærmningen skal jeg vænne mig til. Lidt for Japansk Zagato agtigt :-)

Men resten er lækkert, og flot.

Fortæl endelig om samlivet med den.

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Neej Ib Erik, forlygteglasset er da det allermest cool.

Rigtig cool bil, Anders.

Tillykke med den.

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Den er virkelig, virkelig lækker, Anders – mange gange tillykke herfra! Uskyldshvid men med sorte fælge og rødt DOHC-navnetræk nederst – og så den der fine balancegang med kitsch og klasse, som japanerne er mestre i. Interiøret virker overraskende moderne på mig, men standen er der ikke noget at sige til. Og helt enig: Lygteinddækningen er mesterligt pjattet!

Kai
    583 Indlæg

@Claus Ebberfeld said:
    Uskyldshvid men med sorte fælge og rødt DOHC-navnetræk nederst – og så den der fine balancegang med kitsch og klasse, som japanerne er mestre i.

Claus, denne sætning er fantastisk skrevet, og dækker rigtig godt “det der” der er så svært at beskrive ved de japanske biler.

Den må du gemme og benytte i næste blogindlæg om en historisk japaner.

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Jamen mange tak til jer alle for de yderst flatterende ord…!!  :-)  Nu ved jeg jo godt at det naturligvis er en flok Gentlemen vi er samlet her paa ViaRETRO, men jeg er alligevel positivt overrasket over helt hvor varm en modtagelse mit nye legetoej har faaet.  Jeg havde aerlig talt forventet nogle lidt mere skeptiske holdninger til saadan en Nippon klassiker.  HeHe… men det kan selvfoelgelig ogsaa bare vaere, at dem med de kritiske holdninger blot er gentleman nok til saa at holde det for dem selv??  ;-)

<blockquote>
    <strong>Klaus R said </strong>
    Den ser da også fin ud Anders – selv om det overrasker mig. Ud over BMW, troede jeg egentlig at det var gamle Imp du havde et nærmest fetisch-agtigt forhold til.

Til gengæld lever du så op til, at man ska lhyle med de ulve man bor i blandt ;o)

</blockquote>
    HaHaHa…!!  :-D  Du husker stadig min lidenskab for de skoenne smaa Imp.  Det er ellers ved at vaere mange aar siden vi sidst talte om det Klaus.  Men jo, den droem braender skam ogsaa endnu.  Problemet er jo blot at jeg aller helst vil kunne koebe min gamle Sunbeam Imp Sport tilbage, og ham som koebte den af mig for ca. 9 aar siden oensker desvaerre ikke at saelge.
    Men jeg er da glad for at jeg stadig kan overraske…  ;-)

&nbsp;

<blockquote>
    <strong>Lundgren said </strong>
    Tillykke den ser bare super flot ud det bliver spændende at høre mere om den den har mange ligheds punkter med de tidlige  Nissan Skyliner i designsproget den Rx 7 der hænger på liften bag var det den du også så på.

&nbsp;

</blockquote>
    Nej, det var ikke den samme RX-7.  Den jeg saa paa var bordeaux roed og fremstod 100% original og uskamferet – saagar paa originale 13″ staalfaelge med ‘snobringe’…
    Jeg synes jo ikke ligefrem Trueno’en ligner en tidlig Skyline, men du har ret i at den nok har meget samme ‘udtryk’ som baade de tidlige KPGC10 og C110.  Men de er jo ogsaa alle udpraegede JDM biler.

&nbsp;

<blockquote>
    <strong>holmen said </strong>
    Først og fremmest tillykke – og tak for turen i din 02 selvsamme lørdag hvor Søren var ude og trille. Lidt bilswingeri er altid godt – håber at du nød turen i Europaen. Nippon eventyr kan jeg sagtens  forstå – jeg har selv en skummel planl om en lille pocket rocket ;-

</blockquote>
    Det glaeder mig da at du noed min trofaste lille NullZwei.  :-D
    Du kan tro at jeg gjorde det samme med din Europa!!  Det er en meget intens koereoplevelse.  Jeg kunne jo slet ikke lade vaere med at grine – om saa jeg havde villet…  ;-)
    Hmmmm… men nu er jeg da nysgerrig.  Hvilken Japser pocket rocket droemmer du om?

&nbsp;

<blockquote>
    <strong>Ole JAGmann said </strong>
    …forlygteglasset er da det allermest cool.

</blockquote>
    Nu skal et design jo helst ses – og ikke mindst fungere – som en helhed.  Men skulle jeg vaelge en bestemt design detalje ved Trueno’en som glaeder mig aller mest, saa maa jeg altsaa ogsaa sige forlygterne med deres udskaeringer i motorhjelmen og de funky plexiglas inddaekninger.  Vildt cool…  8-)

&nbsp;

<blockquote>
    <strong>Claus Ebberfeld said </strong>
    Uskyldshvid men med sorte fælge og rødt DOHC-navnetræk nederst – og så den der fine balancegang med kitsch og klasse, som japanerne er mestre i.

</blockquote>
    HiHi… jo, fint formuleret Claus…  :-)
    Det er netop det kitsch som jeg i saerdeleshed faldt for.  Men bevars, i fint sammenspil med det, har Trueno’en da ogsaa afdaempede, traditionelle – ja, naermest underspillede – coupe linjer.  Den byder jo ogsaa paa rammeloese doere, selvom den dog har B-stolpe.
    Naar et design skal evalueres, er det naturligvis smag &amp; behag som saedvanligt, men personligt synes jeg Trueno’en fungere meget godt…

&nbsp;

Og ja, jeg skal nok holde jer opdateret om mine oplevelser i og med Trueno’en.  Jeg har allerede tilmeldt mig Sunday Morning Drive den foerste soendag i oktober med Classic Car Club of Hong Kong, ligesom jeg ogsaa er tilmeldt klubbens helt store tilloebsstykke af et aarligt traef, hvor en af hovedgaderne midt i Hong Kong by bliver lukket af for os en hel dag.
    Glaeder mig!!  :-)

&nbsp;

Erik Bossing
    37 Indlæg

TILLYKKE med den fine  bil Anders. Herligt at se at du er mobil igen. Håber at du får mange gode oplevelser med den, ligesom med BMWerne -og der er jo plads til 4 i den, ser jeg :

Oktan
    644 Indlæg

@Ole JAGmann said:

Rigtig cool bil, Anders.

Tillykke med den.

Amen !

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

@Oktan said:

@Ole JAGmann said:

Rigtig cool bil, Anders.

Tillykke med den.

Amen !

Ok, ok, jeg gi’r mig :-D

Claes
    129 Indlæg

Den er übergeil. Kan ikke stave til übergeil på Japansk – eller Kinesisk. Stort tillykke med den!

Peter Bødker
    50 Indlæg

Hvor er den bare fin på alle måder!

Min første bil var en ’78 Corolla KE30, så jeg kan genkende meget på din Trueno (som virker lidt som en über-Corolla): Plastikinteriøret helt ned til de mindste detaljer som dørbeklædning og -håndtag, handskerumsklap-vrider-knap, rat og sæder for ikke glemme de fantastiske stilkkontakter med den lille blå knap til sprinkleren. Og selv om min egen var udstyret med 1200 kubik 3K-H motor er der flere detaljer der bare springer frem fra hukommelsen igen når jeg ser motorrummet. :-)

Hvor jeg dog savner min Corolla… Men det var en slider, som lillebror overtog og sled helt i bund inden den til sidst fik lov at stå så længe bag den fædrende gård, at det egentlig kan undre, at jernhandleren var interesseret i den ;-)

Måske skulle man overveje at skifte den engelske klassiker ud med en japaner…

I hvert fald: Til lykke med din!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 112 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.