Forum Introducér dig selv og din bil 02Anders og Nippon eventyret!
Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 112 i alt)
  • Forfatter
    Anders Bilidt
    648 Indlæg

Det var ved at vaere paa hoeje tid at jeg ofrede lidt ‘TLC’ til min Trueno. Normalt er jeg temmelig pernitten med vedligeholdelsen af mine klassikere, men her i Hong Kong har jeg ganske simpelt ikke et sted, hvor jeg selv kan skrue paa min gamle bil. Det er muligvis bare en daarlig undskyldning, men det foerte til at jeg fik udskudt udskiftning af samtlige vaedsker paa Trueno’en i alt for lang tid! Men forrige torsdag fik jeg endelig taget mig sammen.

En god kammerat hjemme i Danmark sagde for mange aar siden: “Oil is cheap – Engines are not!”. Ganske kloge ord.
    Sagt paa en anden maade; brug de noedvendige penge paa kvalitetsolie, og saa vil det sikkert spare dig en masse penge i det lange loeb. Saa jeg havde vaeret ude og handle stort ind af Castrols bedste produkter. Jeg ved at mange entusiaster insistere paa at haelde gammeldags mineralsk 20W/50 i deres klassikere. Bevars, hvis jeg ejede en engelsk bil fra 60’erne, saa gjorde jeg sikkert ogsaa det samme. Men jeg har altid troet paa at teknologien, og ikke mindst fabrikations tolerancerne, paa mine gamle BMW motorer er noget hoejere, hvorfor de med stor succes har koert paa fuldsyntetisk olie mange aars ejerskab nu. Det maa saa ogsaa gaelde for den fine Yamaha-udhviklede 2T-GEU twincam motor i min Trueno! Saa jeg koebte de dyrebare Castrol RS 10W/60 draaber til den – saa maa vi se hvordan det gaar…
    Dertil blev der indkoebt Castrol Manual EP 80W-90 til gearkassen og Castrol SAF-XJ 75W-140 til spaerdifferentialet.
    Saa alle olier blev behoerigt udskiftet samt naturligvis et nyt oliefilter.

Naeste projekt loed paa bremsevaesken. Det er faktisk en anelse flovt, men jeg maa jo tilstaa, at jeg ikke har roert bremsevaesken i de knap to aar, jeg nu har ejet Trueno’en. Jeg aner faktisk ikke hvor gammelt det vaeske var! Saa jeg besluttede mig hurtigt for at udskifte al vaesken – det skulle simpelthen vaere friskt nu! Saerligt det foerste som kom ud lignede altsaa ogsaa noget som var loegn! Egentlig mest af alt som en svag engelsk the med milk i. Jeg burde nok have taget et billede af det aller foerste som jeg pumpede ud, men selv lidt laengere oppe i systemet saa det saadan her ud!

Hele systemet blev udluftet grundigt med en frisk gang DOT 5.1.
    Og saa var koblings vaesken naest. Ja, for i modsaetning til mine BMW’er, saa koerer det paa et helt seperat system fra bremsevaesken. Whooooaaar….!! Og den gamle koblingsvaeske var om noget endnu vaerre…
    Vi pumpede fuldstaendigt sort vaeske ud. Saa vi fik baade en svag engelsk the med maelk og derefter haard espresso!! :-D

Da jeg udluftede koblingen fandt jeg en lillebitte laekage fra hoved koblings cylinderen, og dertil havde jeg ogsaa bemaerket at de forreste bremseklodser var ved at vaere noget tynde i det. Jeg har nu bestilt de noedvendige dele (hmmmm… og naturligvis en masse ekstra…!!) fra min dele-pusher TH Service i Japan. De skulle gerne ankomme i tide til at montere lidt flere fiske stumper inden det aarlige syn i slutningen af juni.

Og saa naeste dag – med helt friske vaesker – var det naturligvis tid til at goere det jeg nyder aller mest – KOERE. :-)
    Jeg tog Trueno’en op over min ynglings bjergvej Route Twisk, og saa nordoest mod Brides Pool Road. Det var fredag og de fleste mennesker var tydeligvis paa arbejde, for vejene var forholdsvis frie, og dertil var vejret skoent – omend en anelse varmt og fugtigt.

Tid til frokost.
    Det er ofte de simple ting i livet, som bidrager med den stoerste glaede…

Herefter koerte jeg af bagveje ned til min kammerat i SKC Motors, da han altid har et eller andet interessant staaende i butikken. Denne gang blev jeg moedt af forgaengeren til min egen bil – nemlig den legendariske AE86 Trueno fra midt-80’erne. Netop denne Ae86 havde jeg aldrig foer set i Hong Kong. Men et lille photoshoot var da oplagt…

Oktan
    644 Indlæg

Tak Anders. Som altid fra din hånd; herlige historier og billeder.

Kai
    583 Indlæg

Fedt!

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Mange tak de Herrer! :-)
    Jeg nyder skam at skrive mine smaa indlaeg, og endnu mere saa naar jeg foeler at I ogsaa faar en eller anden glaede eller fornoejelse ud af dem…

Forhaabentlig ankommer mine dele snart fra Japan.
    Det skal blive godt med nye koblingscylinderer, en masse nye bremsedele, taendingsdele, vandpumpe, thermostat, temperatur foeler og lidt andre godter…

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Når man ser billederne så er det jo virkelig eksotisk,der hvor du kører gammel bil. Husk at nyde det, men det kan jeg også se at du gør.
    En fornøjelse at følge…

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Jo tak Ole, jeg nyder det skam! Ingen tvivl om det.

Meeeen… mine billeder fortaeller jo kun den gode historie. Der er ogsaa en bagside af medaljen.
    Hele Hong Kong er areal-maessigt paa stoerrelse med Lolland. Altsaa et temmelig smaat land. Dertil stoeder vores eneste landegraense op til Kina, og det er lukket land. Der kommer jeg ganske simpelt ikke ind med min gamle Trueno.
    Naar du saa tager med i ligningen at i dette lille-bitte land bor der 7 millioner mennesker, saa bliver det lidt traengt. Forstil dig 7 millioner mennsker paa Lolland! Og det stopper ikke der, for ca. 70% af Hong Kong er faktisk ubeboet, da det er bjerge og urskov! Nu har du pludselig rigtig mange mennesker samlet paa et virkelig lille omraade!
    Resultatet af ovenstaaende er at der er i virkeligheden ikke ret mange steder at koere hen. Der er maaske 4 – 5 veje som jeg rigtig nyder at koere paa, og det er forholdsvis korte ture, da man ellers snart rammer enten intens bebyggelse, kysten eller Kina. Altsaa er der ikke den store variation at finde. Bevars, der er smukke steder i Hong Kong og vi lider heldigvis ikke under 4 – 5 maaneder om aaret med saltede veje. Men der er nu ogsaa en stor del af mig som toerster vildt efter en rigtig roadtrip af skoenne bagveje ned igennem Europa… Se det er jo et aegte eventyr…

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Nu hedder overskriften jo netop “Nippon Eventyret”, og som med et hvert andet eventyr, saa har dette ogsaa faaet en ende.

Familien og jeg er netop fraflyttet Hong Kong! Det var noget som havde ligget lidt i kortene i et stykke tid, men pludselig skete der nogle ting som fremskyndte hele processen. Pludselig gik det hele rigtig staerkt!
    Jeg undersoegte grundigt mulighederne for at faa Trueno’en med til Europa, jeg fik adskillige tilbud fra forskellige shipping agenter, og der blev talt sammen fra forskellige bankkonti om det mon kunne lade sig goere. Men pyha! det var dyrt! Det koster naesten 3 gange saa meget at skibe en bil fra oest til vest, som det goer den modsatte vej. Udbud ~ efterspoergelse… :-(
    Jeg regnede lidt mere paa det. Saa regnede jeg paa det igen. Aev… det gik bare ikke.
    Saa der var kun en ting at goere : der maatte findes en ny kostode til Trueno’en.

Bilen blev sat til salg, og mens jeg gik og pakkede lejlighed meldte en englaender sig paa banen. Han var netop ankommet til Hong Kong for nogle maaneder siden, og mens han som jeg ikke havde noget praktisk behov for en bil herude, saa savnede han et eller andet at hygge sig med. Hjemme i England havde han baade en Porsche 924 Carrera GT og en Honda NSX, og han indroemmede hurtigt at han foerste gang han saa billederne af Trueno’en, faldt fuldstaendigt for dens karakteristiske 70’er Japser charme. Han kom og koerte en tur, han smilede endnu bredere end foer turen, vi snakkede lidt frem og tilbage, og aftalte at han ville afhente den inden jeg rejste. Hm. Det var saa det…

Midt i alt pakkeriet naaede jeg dog lige ud og trille en sidste lille tur af nogle af mine favorit veje i Hong Kong. En meget ambivalent foelelse! Det var jo paa en gang baade skoent men ogsaa enormt trist. Jeg er ikke i tvivl om at Trueno’en vil faa det godt med sin nye kostode, men for fan’ hvor kommer jeg til at savne den!

Vi slutter eventyret med nogle billeder som min kammerat Ben Molloy skoed af Trueno’en en af de sidste dage.
    Ben er temmelig dygtig med et kamera! Han faar Trueno’en til at se ud af sit bedste, og fanger samtidigt den unikke Hong Kong stemning paa billederne.
    Enjoy…

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Det var et rigtigt godt eventyr.

Masser af gode billeder og bogstaver.. Mange tak.
    Et fantastisk sidste stemningsbillede. God rejse videre.

At rejse er at leve…

Kai
    583 Indlæg

Øv, hvor trist, jeg kan så godt lide din tilgang til biler.
    Jeg glæder mig til at være med på sidelinien, til det næste eventyr, dog.

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Alle eventyr slutter… Men tak for beretningerne.
    Hvad kostede det egentlig at skibe den til Europa?

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Tak for de mange ture rundt i den gamle kronkoloni. Det har har næsten været som at være der selv og har givet et spændende indblik i en anden (bil)kultur! God vind på rejsen videre.

holmen
    456 Indlæg

Hold da op – sikke en brat afslutning. Og lidt trist med Trueno’en.
    Og godt du ikke fik købt dig et 4 dørs projekt, eller …
    Hvor går turen så hen, du …?!

Soren W
    390 Indlæg

Og i hvad går turen videre? Bliver det mekanik fra den danske garage..?

Per Einarsson
    120 Indlæg

Fantastiske fotos :)
    Og tak for de gode historier fra troperne!

jewer
    894 Indlæg

En epoke slutter – og en ny starter op. Tusind tak for dine mange fine beretninger fra den anden side af kloden, Anders.
    Det bliver spændende at læse om hvor du nu begiver dig hen – sådan rent automotivt.

Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 112 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.