Viser 15 indlæg - 301 til 315 (af 921 i alt)
  • Forfatter
    Anders Lundh
    50 Indlæg

Jeg fandt dette lidt dårlige billede i mine gemmer, men det intressante er at den er bygget på en anden fabrik end det navn den bärer. Den delte også mange dele med denne fabrik´s egne biler, Den blev solgt som en “low-cost” luxury car.
    Så hvad er märket på bilen og vilken fabrik blev den bygget på.

Attachments:
    Kurt
    61 Indlæg

Det ligner jo præcis en prototype på FIAT 2300. Meen kan det passe?

Kurt

Anders Lundh
    50 Indlæg

Nej, den har intet med en Fiat at göre. De förste modeller blev lavet mellem 1960 og 62, det er 62 model på billedet. Näste generation lavede de mellem 62 – 65, i perioden tog de kampen op mod Toyota crown, men tabte åbenbart.

Anders Lundh
    50 Indlæg

Märket findes stadig, og det modelnavn som spörgsmålet drejer sig om fandtes indtil 2004, så langt jeg ved.. Der måtte jeg tage wikipedia til hjälp. Efter 1965 hvor de skiftede helt havde de “fashionable Pininfarina bodywork”

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Når du skriver, at den i 60’erne konkurrerede med Toyota Crown, antager jeg, at der er tale om et Japansk produkt. Sikkert markedsført i USA for den er venstrestyret og nummerpladen ku’ godt være amerikansk. Prince var vistnok et selvstændigt mærke, der på et tidspunkt blev overtaget af Datsun (Nissan), så et helt vildt skud fra hoften ku’ være, at det er sådan en – men jeg aner det ikke :-) Lad os håbe at 02Anders ser quizzen, han ved det garanteret!

jewer
    894 Indlæg

Jeg tænkte også på Prince til at starte med – men blev forvirret af venstrestyringen. Det kan måske så godt være en Prince alligevel? Jeg synes godt nok at de Prince, jeg har set billeder af, har et ikke nær så markant kølergitter?

Anders Lundh
    50 Indlæg

Det er så tät på at det er det korrekte svar. Nissan´s 1962 Cederic blev bygget på Datsuns fabrik og delte dele med Datsun biler. At bilen blev bygget på Datsuns fabrik har jeg fra en af mine bilböger, hvor også billedet kommer fra.
    Det senere i mine inläg fandt jeg på wikipedia, da min viden slap op. http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Cedric

Hvor har i dog al den viden fra, der burde skrives en bog.

jewer
    894 Indlæg

Øøhhh…Er Nissan og Datsun ikke det samme???

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Jo Jewer, det mener jeg også – altså at Nissan og Datsun er det samme. Tror nok, at koncernen hedder Nissan men at bilerne oprindeligt hed Datsun – i hvert fald på eksportmarkederne.

Og til Anders: der ER skrevet bøger – det er der jeg har min viden fra. :-D Og så selvfølgelig fra årtiers abonnement på Classic car og Sportscar & Classics, fra lææææænge før der internet-halløj blev opfundet! Jeg sled kommunebibliotekets eksemplar af Ralph Steins “Ædle Biler” i laser allerede før jeg blev konfirmeret.. Men ligesom for Jewers vedkommende bliver bøger og internet nu kun brugt til quiz’en, hvis jeg skal bekræfte en “mistanke”.

Nogen der har “mistanke” til den her, der blev produceret i en mindre serie?:

Attachments:
    Ole Wichmann
    815 Indlæg

Det ligner et Ghia mærke?

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Hvilket er fuldstændigt korrekt! Hvilken lille producent kan have haft den tanke, at lade Ghia designe denne coupé?

Kondrup
    464 Indlæg

Set er en Moretti Tour de monde.

Hvis jeg har ret giver jeg fra togstationen i Gøteborg, serven vidre…. kan nu ikke se at jeg ikke har ret….
    Glædelig jul…..

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Godt set…og så helt fra Göteborg :-). Det er ganske rigtigt en Moretti Tour de Monde fra 1959. Bilen på billedet blev i 2008 solgt af Bonhams for 265.000 kroner. Fin lille bil!

https://www.bonhams.com/auctions/16337/lot/139/

Serven fri!

Kondrup
    464 Indlæg

Haha jeg har også holdt fri nogle dage, og den kolde klare luft her giver et klart syn og fantastisk overblik……
    Bare togene tog kørte til tiden :-)

Puha 265000 kr, det er godt nok en sjat…..Men smuk er den godt nok….

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Så vil jeg hjælpe Tog-Lars af med serven.
    Kender i den her?

Attachments:
Viser 15 indlæg - 301 til 315 (af 921 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.