-
ForfatterIndlæg
-
29. juli 2014 kl. 23:07 #79927
Peter Bødker
50 IndlægLars… Lagde du mærke til, at du blev overhalet af en Ford Ka på vej fra Kalø..?!!! Jeg var jo simpelthen nødt til at gøre et eller andet desperat. ;-)
Ja, tak for i dag. Dejligt at se det røde vidunder i virkeligheden, og godt at vi kunne få i det mindste lidt tryk på koblingspedalen. Så må mekanikeren klare de sidste 80% af opgaven.
Fint billede, i øvrigt. Der er vist ingen tvivl om, at det var de to flotteste blomster på den mark.30. juli 2014 kl. 10:58 #79951
Lars D
127 IndlægDet er derfor man skal have en åben bil. Har man en hidsiggul Lotus Europa med flot lyd er det et kæmpe nederlag, at blive overhalet af en Ford Ka fordi ham foran i den åbne Lotus sidder og kører 110 på motorvejen og nyder bøgetræer og havremark.
I en åben bil kan man altid indtage den attitude at man nyder det gode vejr og at man da sagtens kunne køre hurtigere hvis man ville. Det går jo ikke i en Europa hvor man knap nok kan se ind i kabinen om der sidder en sammenbidt mand og skammer sig. Jeg synes det var flot den der lille Ford Ka kunne køre over hastighedsgrænsen og den unge mand kan nu fortælle vennerne at han lige snuppede et par gamle sjove kit cars på motorvejen, der ikke kunne følge med :)30. juli 2014 kl. 16:23 #79959
Ole Wichmann
815 IndlægJeg tænkte nok det var slavecylinder relateret.
Det er næsten lige så vigtigt at lære at lufte slavecylinder som at kunne skifte hjul.
Jeg lå i nat og luftede bremser under Jaguaren. Jeg har sådan en smart slange med kontraventil, så man kan lufte bremser (eller kobling) uden en hjælper. Men det drillede, da slangen var defekt, så fandt jeg heldigvis en ekstra jeg havde liggende og så var det “piece of cake”.8. august 2014 kl. 22:27 #80489
Lars D
127 IndlægSå er der nyt i koblingssagen. Peter luftede ud og den har kunnet køre til husbehov med lidt ekstra pumpning her og der. Jeg spurgte SJ Sportscars i England hvad bedste løsning er og ikke overraskende foreslog de, at skifte master og slavecylinder og leve lykkeligt til næste gang noget går i stykker på Emma.
Så i dag ankom en pakke med goodies fra dem. Udover kobling cylinderene købte jeg også klare lygter jeg vil forsøge at konvertere til kørelys som tidligere nævnt. Det bliver spændende om det vil virke. De nuværende blinklys konverteres til kørelys og positionslyset ændres til blinklys, som vist på det billede Peter postede. Det kræver et par gule pærer til lygterne, dem må jeg ud og finde i morgen.
Nu er spørgsmålet om jeg selv kan finde ud af at skifte koblingscylinderne – er det svært? Jeg er ikke den fødte mekaniker men har lyst til at prøve nu hvor jeg står med reservedelene, ellers gå turen til værkstedet.
Og så er jeg forøvrigt blevet medlem af Lotus Klub Danmark
Attachments:
9. august 2014 kl. 21:29 #80573
Peter Bødker
50 IndlægThat’s the spirit, Lars! :-)
Du er nok nødt til at låne en lift-plads eller anskaffe nogle ordentlige ramper forinden, ellers vil opgaven nok bedst klassificeres som det der med den lokale dialekt hedder ‘træls’.
Det er ikke fordi selve opgaven skal have så mange skruenøgler i sværhedsgrad, men der er lidt trangt, specielt ved slavecylinderen. Sidst jeg kiggede efter på Elan’en, hmm-hmm, var der kun plads til at rokke med en enkelt fastnøgle mellem bund og udstødning, og der skulle jo også gerne kunne være plads til et par fingre også. Slavecylinderen er nok nemmest at komme til, hvis f.eks. udstødningen løsnes og sænkes lidt. Hovedcylinderen burde være mere ligetil at udskifte.
Den der ventil-slange, som Ole nævner, lyder ellers rigtig smart. Så burde man kunne klare udluftningen ene mand.
Jeg vedhæfter et billede, der måske viser lidt om de nødvendige mekaniker kvalifikationer for arbejde på en Lotus ;-)
Attachments:
10. august 2014 kl. 08:25 #80579
Lars D
127 IndlægHaha Peter jeg er ikke i tvivl om at dine fingre så sådan ud efter mødet med min Emma. Jeg har skam også investeret i et par opkøringsramper i matchende rød farve og et meget sindrigt kinesisk fremstillet udluftningsudstyr til bremser og kobling.
Det lyder som om du nu mener udstødningen skal af for at komme til slaven. Så finder jeg sikkert ud af at den er groet fast til manifolden så skal den af. Så opdager jeg at den ikke er lige til at få af motoren og så skal motoren ud og så videre og videre. Er det ikke sådan man holder sig beskæftiget med en gammel bil……….Faktisk går jeg stadig rundt om den varme grød og prøver at overtale mig selv til at gå i gang. Jeg vil starte i det små med at skifte om på blinklys og positionslys. Det lyder som noget der matcher mine kompetencer så vil jeg gå videre til master cylinderen hvis jeg tør.
10. august 2014 kl. 11:47 #80591
Peter Bødker
50 IndlægLyder som en fin plan, Lars. Du kan jo altid starte med at køre op på ramperne, og så checke om der er plads nok uden yderligere adskillelse.
P.S. Fik vi egentlig strammet låseskruen på Kenlowe termostaten igen, efter vi pillede ved den sidst?10. august 2014 kl. 13:19 #80596
Lars D
127 IndlægDet kan være derfor bilen er blevet hurtigere her på det seneste. Propellen foran køleren kører hele tiden og giver lige et par km mere på toppen :o)
Vindkraft i bilen er vejen frem. Jeg lavede et projekt herom for en del år siden, hvor fartvinden blev ledt ind til rotorer, der forsynede elmotoren med energi, men de såkaldte eksperter troede ikke helt på min ide og projektet forduftede i vinden…
17. september 2014 kl. 21:37 #83076
Lars D
127 IndlægKære “trådfølgere” det er ved at være længe siden med nyt om Emma, men det skyldes ikke at den står og keder sig i garagen. Emma kører en tur rundt i Århus og omegn stort set hver aften og det er lige nu det tætteste jeg kan komme på den syvende himmel. Emma lystrer hver en bevægelse fra min side og giver så rigeligt igen af både dejlige kurvebevægelser og højlydte vræl når der trædes i bund.
Derfor har jeg med spænding ventet på en lille gave til hende som jeg har bestilt for snart tre måneder siden. Jeg synes hun fortjener noget småt og godt, noget sort med lidt hvidt i en pikant størrelse. I morgen vil jeg iklæde hende de nye kendetegn og glæde mig over, at de passer meget bedre til hendes stramme og kleine krop end de store hvide permissioner hun har måtte slæbe rundt på siden hun kom til landet.
18. september 2014 kl. 13:00 #83134
Anders Bilidt
648 IndlægDejligt at hoere at du fortsat nyder Emma ved enhver given lejlighed Lars. Det tog dig ganske vist lidt tid, men mon ikke du virkelig fandt den rette i din lille Elan? Jeg tror det… :-)
Det bliver smukt med mindre og tidstypiske sorte skilte. Glaeder mig helt til friske billeder…19. september 2014 kl. 20:37 #83162
Lars D
127 IndlægThe machine of a dream, such a clean machine,
With the pistons a pumpin’, and the hubcaps all gleam.
When I’m holding your wheel,
All I hear is your gear,
When my hand’s on your grease gun,
Oh it’s like a disease son,
I’m in love with my car, gotta feel for my automobile,
Get a grip on my boy racer rollbar,
Such a thrill when your radials squeal.Queen – “I am in love with my car”
Så kom der sorte plader på og første tur i bilen var en fryd. Emma viste med al tydelighed at den er godt tilfreds med de nye kendetegn. Jeg havde en lille krise da jeg skulle beslutte mig for at beholde den baklygte som Egon fik sat på i 66 eller fjerne den så nummerpladen kan sidde centreret bagpå. Hvis jeg fjerne lygten, er der et hul i karosseriet som pladen ikke kan nå ud og dække, så lige nu får lygten lov at blive der som en hilsen til Egon oppe i Lotushimmelen, bilens første ejer.
Her et par billeder taget denne skønne sensommerdag hvor kørsel i en åben bil netop sætter de følelser igang som Roger Taylor synger om. På den originale sang på en af rocken milestene, A night in the opera er det forøvrigt en Alfa Romeo der lægger motorlyd til (så fik vi også lidt italiensk med i denne tråd)
Nyd billederne af Emma
Attachments:
19. september 2014 kl. 20:43 #83164
Lars D
127 Indlægendnu et billede
19. september 2014 kl. 20:47 #83165
Lars D
127 Indlægendnu et
Attachments:
19. september 2014 kl. 20:48 #83167
Lars D
127 Indlægog bagfra
19. september 2014 kl. 20:52 #83168
Lars D
127 Indlægså prøver vi igen
Attachments:
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.