-
ForfatterIndlæg
-
15. maj 2014 kl. 22:20 #75312
Lars D
127 IndlægDenne forum tråd omhandler den røde Lotus Elan som jeg har netop købt i Holland. Nogle af jer har måske læst om mine kvaler med at finde den helt rigtige klassisk bil i tråden “find en bil til Lars D”. Eller også har I læst mit lille essay i fire takter om baggrunden for mit valg af klassisk bil i Lørdags martin’en.
Jeg vil bruge denne tråd til at berette løst og fast om mit liv med bilen som jeg har døbt “Emma”, nogle vil vide hvorfor.
Da jeg heller ikke er ekspert i vedligehold af klassiske biler vil jeg også bruge tråden til at få gode råd fra jer derude som ved mere om indstilling af webere eller andre sysler.
Her et par billeder af Emma.
Attachments:
16. maj 2014 kl. 12:03 #75321
Vincenzo
38 IndlægKære Lars
Det er en glad dag i dag. I morgen går turen til Aarhus, og i dag hygger jeg mig med lidt bilvask og andre forberedelser til weekenden.
Vejret er godt, og selv den kedelige virkelighed er ikke så ringe endda.
Hvad der gør mig ekstra glad, er at du omsider også er glad. Jeg har fulgt din rejse på afstand.
Den har været lang, og for mig ,svær at forstå. Men nu er du i mål. Jeg glæder mig til at beundre resultatet.
Det bliver så ikke denne weekend, kan jeg forstå. Men jeg når det nok.
Jeg kan ikke hjælpe dig med noget som helst. ud over at dele den glæde og entusiasme der sprøjter ud mellem linjerne. Og det gør jeg gerne.PS. husk at køre i den.
16. maj 2014 kl. 15:02 #75324
Lars D
127 IndlægTak for ordene Vincenzo. Ja jeg har valgt CRAA fra i år efter at have været derude flere år i træk. Claus ville gerne have haft bilen med i viaretro lejren men jeg har brug for ro og tid til at få den på plader i næste uge så skal der køres. Jeg tænker du nok er skuffet over det ikke blev en Lancia men mindre kan jo gøre det. Og så sælger Arne sin Fulvia, der sker sørme noget.
19. maj 2014 kl. 23:35 #75412
Vincenzo
38 IndlægJeg er på ingen måde skuffet. Nærmere overrasket. Mit regnestykke så sådan ud: Lars D foretrækker italiensk, og elsker Zagato. Det kombineret med den sum penge der var angivet som ramme, ledte kun til Lancia Fulvia Sport 1300. Men min kone proklamerede
også, da jeg lærte hende at kende, at hun foretrak mørkhårede mænd med brune øjne. Hvortil jeg svarede den næsten sorthårede unge pige, at jeg foretrak blondiner. Vi har været sammen siden :-)20. maj 2014 kl. 14:00 #75525
Lars D
127 IndlægEn Lancia Fulvia Sport har været med i opløbet hele tiden. Når valget endte med en Lotus skyldes det flere ting bl.a. det jeg har skrevet i lørdags matineen men også at jeg gerne vil have en bil der var hurtig, agil, nem at styre, fed lyd, godt bundtræk, både åben og lukket (den har original hardtop) havde en kendt historie og nem at få reservedele til.
Lotussen ramte bare mange flere checkpoints end Lanciaen og husk jeg har kørt meget i en Fulvia så jeg havde jo noget at sammenligne med. Jeg synes stadig en Fulvia er en flot bil både i Coupe og Sport men også en noget anden type bil en den lille Lotus. Jeg håber jeg bliver glad for den ellers har min søn allerede meddelt at han gerne overtager den.
Til gengæld skal jeg nu vente alt for lang tid på at få plader på da det nye digitale system har skabt lange ventetider på værdifastsættelse og jeg vil nødig betale 3000 kr plus en måske for høj vurdering hos kvikimportørerne. Så jeg må ligesom Jensby vente på SKATs afgørelse og der er sgu hårdt når nøglerne kribler i bukselommen.
Her lige et billede af skønheden efter polering.Attachments:
21. maj 2014 kl. 00:27 #75534
Rasmus Wind
37 IndlægEr uden rimelig grund normalt ikke fan af røde biler, men den lille Lotus ser i den grad ud til at kunne bære farven, og hvor ser det syret ud med det rat, der er “skålet” ned over ratstammen i stedet for den anden vej – det har jeg aldrig set før, hvordan er det at køre med?
Hvor må det være frustrerende ikke at kunne tage den ud på vejene… du må tage revanche når bureaukraterne får nosset sig sammen!
Tillykke med den!21. maj 2014 kl. 12:41 #75553
holmen
456 IndlægTil lykke med den fine (og røde) Lotus.
Jeg har syslet med min Europa i snart et års tid og jeg er sikker på at vi vil kunne udveklse erfaringer med diverse små udfordinger. Min er blevet restaureret med nyt ledningsnet und alles og derfor fungerer alt upåklageligt – med et par undtagelser som jeg fikses sidste sommer. Det ene, bensinmåleren – det kan man jo leve med, men nu viser den korrekt. Det andet er temperaturmåleren. Det skal bare være i orden. Den fik jeg fikset sidste sommer, ligeledes ved at købe ny føler og så indbygget et elektronisk relæ i det originale relæ fro at sikre at den får de konstante 10V som Smiths instrumenterne kræver. Det er en nem lille skrivebordsopgave med en loddekolbe og så lidt ekstremakrobatik under instrumentbrættet. Det virkede perfekt hele sidste sommer indtil nu hvor det mystisk nok viser forkert igen.
Eneste trøst jeg har er at den ikke har problemer med at køle og at den elektrisk ventilator sætter igang når jeg har kørt den godt og grundig varm. Min kører på forskellig størlse dæk for og bag (185/60 14 og 195/60 14) og efter lang tids søgning valgte jeg at købe et sæt Yokoham AO48 fra England. Skal have dem smidt på i morgen og er spændt på hvordan oplevelsen bliver efter at have kørt på 28 år gamle Kleber dæk hele sidste sommer.
Let som den er så har den en tendens til at låse de forreste hjul under hård bremsepedal og det håber jeg de nye dæk hjælper på. Og samtidigt giver et meget bedre vejgreb – de gamle skal vist på museum.
Pøj pøj med den.22. maj 2014 kl. 20:07 #75607
Lars D
127 IndlægTak for kommentarerne.
Rattet der vender modsat er en sjov detalje. Det er vendt tilbage nu til normal position. Når det er vendt omvendt er der mulighed for lidt mere strakte arme. Jeg synes egentlig kørestillingen er fin også i min størrelse 186cm. Man sidder også dejligt lavt så der ikke er problemer med at se ud af frontruden.
Jeg har en række kontakter i instrumentbrættet jeg endnu ikke helt har grejet. Bilen er forsynet med ekstra oliekøler som kan tændes separat hvis man skal køre race, derudover er der en række ekstralygter der også kan tændes/slukkes. Der er også en række kontrollamper i både rød og grøn som ikke findes i workshop manualen. Jeg har fået et billede hvor bilen er spækket med rallyudstyr bl.a fire !! triptællere og tre stopure måske nogle af kontakterne er fra den tid da der også er to ekstra strømudtag i passagersiden. Det skal jeg nok få undersøgt til bunds og så skal jeg ud og se om jeg kan finde nogle triptællere der matcher.
Jeg har også testet at tage kaleche op og ned – det tager tid og er ikke så nemt som på Alfa spideren.
Jeg overvejer også at skifte olie og filter på den da jeg ikke ved hvornår det sidst er sket og hvor længe den har stået stille. Jeg er blevet anbefalet noget syntetisk olie 20W50 hvis der skal køres frisk til, er der nogen der kan anbefales? Motoren lyder sundt og trækker fint der kommer dog noget røg ud ved koldstart, det siger folkene på Lotus fora dog er ret normalt.
Sidste spørgsmål er om nogen af jer i det østjyske kan anbefale et værksted til lige at tjekke bilens motor og kaburatorer inden den slippes løs for alvor?25. maj 2014 kl. 13:01 #75705
ruldal
148 IndlægHvis du har spørgsmål til weberne skal du sige til.
Der er sådan set kun en ting, og den skal tjekkes en gang i måneden eller lignende. Det tager 5 minutter at foretage kontrol og efterfølgende justering.
Så snart et sæt dobbeltkarburatorer, det være sig webere eller dellorto (solex, pierburg mm) begynder at “nyse” så er det fordi synkroniseringen af de to karburatorer er gal.
Det er super nemt at kontrollere, og lige så nemt at justere. Det handler i bund og grund om at de to karburatorer opfører sig synkront med hinanden.
Synkroniseringen justerer man på den arm der linker de to karburatorer sammen. Her er der en lille skrue med en fjeder.
Det er meget meget svært at forklare via skrift, så ring 41833149 hvis du har spørgsmål og du står og makker med det.
Alternativt kan du med stor fordel købe en bog skrevet af Des Hamill som hedder, how to rebuild and powertune weber and dellorto. Den kan købes på amazon og er den bedste bog jeg nogensinde har haft om emnet.
30. maj 2014 kl. 09:49 #75974
Anders Bilidt
648 IndlægLars, et kaempemaessigt tillykke med din fraekke lille Elan!! :-)
TJaaa… som andre (og du) allerede har naevnt, saa var det en lang process. Aerlig talt ogsaa en process som jeg heller ikke helt forstod. Men det er historie nu og aldeles ligegyldigt. Nu er du ejer af en forbandet charmerende lille klassiker, som med garanti vil bringe dig Smiles per Mile i spandevis.En eller anden dag maa jeg vist ogsaa eje en klassisk Lotus! Har haft fornoejelsen af at proeve en tidlig Seven, en Elan S4 som din og to forskellige Europa Special. Alle fire leverede en skoen og ganske hardcore koereglaede, som faa andre klassikere kan matche. Hmmmm…. some day…. ;-)
9. juni 2014 kl. 20:37 #76555
Lars D
127 IndlægHvor er det bare utroligt kedeligt at gå og vente på at skat får lagt to tal sammen og divideret med et tredje så jeg kan få betalt afgift og hente plader til “Emma”. Der meldes op til 8 ugers ventetid desværre og det er en ringe trøst at andre er i samme båd bl.a. Jensby, der også venter…….
Jeg tilbringer derfor den søde ventetid med at give Emma lidt make up men også det bliver i længden lidt kedeligt, når man begynder at pudse ting man allerede har været over to gange. Jeg er allerede meget tilfreds med bilens lettere patinerede udseende og nyt instrumentbrædt må vente til senere, det er for stor en mundfuld lige nu med alle de ledninger, der gemmer sig bag brædtet.
Jeg har bl.a. skiftet sidevinduerne til de originale glasruder. Sjovt at tænke på at Colin Chapman var besat af at spare vægt hvorefter han lagde to meget tunge elmotorer ned i dørene for at give bilen elektrisk rudehejs. Det minder om de mange såkaldte MAMILs (middle aged men in Lycra) der cykler rundt på kulfibercykler med adskillige kilo overvægt i navlehøjde.
Kører jeg i bilen vil I måske spørge? jeg orker ikke at finde på undskyldninger for at køre en ulovlig tur med prøveplader, men jeg er så heldig at have bilen stående i et privat garageanlæg hvor jeg kan køre 50 m frem og 50 meter tilbage igen. Selv det kan man få meget glæde ud af når man ikke kan komme ud og nyde det gode vejr i en bil beregnet til sommerkørsel. Det begynder dog at klø i speeder foden for at komme ud på de små markveje og lufte hende.
Ventetiden kan så bruges til at gætte på hvad afgiften kan blive på en Lotus Elan S3 fra 1966.
9. juni 2014 kl. 20:49 #76556
Lars D
127 Indlægmindre billede
Attachments:
9. juni 2014 kl. 21:56 #76559
Peter Plys Karlsen
586 IndlægTil lykke med vogntøjet Lars – den er flot. Og jeg tror sgu´at det er et godt valg.
Det er en af mine yndlinge – jeg glæder mig til at se dig – forhåbentlig snart til et DASU – løb.
Frem og tilbage…frem og tilbage
PS. Jeg gætter på at afgiften bliver…
9. juni 2014 kl. 22:44 #76560
Jens Langdahl
731 IndlægDet er altså en fin bil Lars D! DOHC og gode køreegenskaber går man aldrig fejl af -) For mig er det netop sådan en bil som din, der skal OGSÅ skal være omfattet af Torino-charteret, fordi hele dens historie stadig kan “aflæses”
Afgiften? Hvis jeg må gætte med, så vil jeg sige 13.200 kr. i ren afgift plus benzinforbrugsafgiften. Nu er den sidste jo baseret på bilens egenvægt, og sådan en Elan har jo en let gang på jord på flere måder. Jeg ved ikke om SKAT kun regner i hele tusinder, men jeg vil tro, at du kan slippe med 1.800-2000. Jeg vil blive forbavset hvis den ryger ret meget over 15.000 samlet.
Hilsen Jens
10. juni 2014 kl. 19:00 #76592
Lars D
127 IndlægLyder ikke helt galt i forhold til mine egne beregninger. Det kommer jo nok an på bilens anslåede listepris i 1966. SKAT har haft en bil magen til gennem systemet den betalte 12.800 kr så vidt jeg husker.
Bilen vejer under 700 kg så den bon’er lavt ud med hensyn til beregning af benzinforbrug.Bilen lever meget op til ånden i Torino charteret da den jo er holdt så originalt som muligt af ejeren, der vel at mærke købte den som ny i 1966 og har efterladt sig alle kvitteringer på reparationer igennem tiden. Bilens historie og patina var faktisk et vigtigt element i min beslutning på køb. Jeg så jo samtidigt en Lotus magen til importeret fra Californien men nyrestaureret. Jeg følte den havde mistet noget sjæl og charme. Min har små ar rundt omkring og et slidt instrumentbord med lakskader. Bilen er absolut blevet brugt og ikke bare vist frem på træf. Ejeren har også indbygget ekstra varmeblæser foran ved fødderne så den er nok også blevet kørt i de kolde måneder – uha uha.
Heller god brugt og ærlig end godt brugt og sminket/restaureret.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.