Forum Bilmærker Engelske mærker Den røde Lotus "Emma"
Viser 13 indlæg - 61 til 73 (af 73 i alt)
  • Forfatter
    Lars D
    127 Indlæg

Lav sol over Århus
    Kold vind i knastørre hække
    Vi går gennem gadernes guldlabyrint
    For at lære at se må man kikke

“Gnags”

Lotus blomsten blomstrer stadig rundt omkring byen. Emma føler sig i sit es når den får lov til at spinne på vejene omkring Lisbjerg bakke. Jeg føler jeg lever tæt på både asfalten og himlen.
    Jeg har endnu ikke tænkt tanken, men gruer for den lange vinter hvor Emma vil dvale i garagen. jeg vil savne vind i hår der ikke er der, savne dufte fra skov og forbrænding og savne gåsehud på skind og ben.
    Der er stadig tid endnu og sind og tanken er fuld.

Attachments:
    Kristian.F.J
    42 Indlæg

Frygt ej vinteren… Forbered… ;-)

Attachments:
    Soren W
    390 Indlæg

Hej Lars,
    Jeg tog også lige en tur i E-typen i går. Fordi det var dejligt vejr. Og fordi sæsonen lakker mod enden. Håber dog på godt vejr til min tur til Fredericia messen om en uge.

Jeg har for længst vænnet mig til de sæsonvariationer vores hobby giver. Find nogle gode ting du vil lave på bilen i vinter og hyg dig med det. Pludselig er det forår igen.

Og den første forårstur, når bilen startes op igen er lige fed hvert år.

Lars D
    127 Indlæg

Jeg skal nok finde ting at pusle med. Jeg skal have lys i to af ekstralygterne, der ikke har kunnet lide pludselig at blive brugt efter lang tids stilstand. Koblingen skal efterses måske udskiftes med de nyindkøbte reservedele.
    Kristians billede rammer spot on. Emma har jo kørt rally og orienteringsløb hele sit liv så det skal den fortsætte med i et eller andet omfang. Min faste makker i FDM DASU Classics Arne har solgt sin Fulvia så vi skal i den nye sæson nok køre i Emma. Jeg er i gang med overvejelser over hvilken triptæller jeg skal anskaffe mig. Den tidligere ejer Egon havde hele bilen fyldt med måleudstyr. Skal jeg købe noget gammelt tidssvarende grej såsom Halda eller HEMO eller skal jeg købe en moderne elektronisk udgave såsom Monit, Brantz eller terratrip – det skal vinteren også bruges til at overveje.
    Og i dag tog jeg en tur ud til det nye Moesgaard Museum i et skønt solskinsvejr, men hvor er alle andre klassiske biler i byen? er der overhovedet nogen der kører i dem?

Lars D
    127 Indlæg

Hvilken dejlig dag, solen skinner efter regn og det er tid til en køretur. Emma og jeg har overstået vores hvedebrødsdage, hvor man udforsker hinanden og prøver af hvor der skal trykkes, hvor der skal stryges blødt og hvor grænser går. Nu er vi kommet til den periode hvor der kan gås lidt mere til stålet for at finde ud af hvad Emma bedst kan lide.
    Motoren går rigtig godt i øjeblikket og den er utrolig smidig i gearene. Først troede jeg der var noget galt siden den så hurtigt skulle skiftes op fra anden til tredje gear og videre men så gik det op for mig at det bare var fordi bilen er så hurtig til tage omdrejninger, at det føles forkert at skulle skifte til næste gear så hurtigt. Motoren er så smidig at den ude på de små landeveje uden problemer trækker fra 30 til 80 km/t så man behøver ikke rigtigt skifte gear hvis man ikke orker det – og det hele foregår med et skønt vræl fra indsugningen. Det er en stor fordel når der er fodgængere og cykelryttere i farvandet, de vender sig i god tid for at se hvad der kommer bagfra.

Her et billede af skov, sø og Lotus

Attachments:
    Anders Bilidt
    648 Indlæg

Skoent billede!! :-)
    Emma er altsaa bare SAA rigtig. En Elan har altid vaeret en koen lille roadster synes jeg, men med de originale knock-off faelge, sorte skilte, “bullet” sidespejlet og de lavt siddende spots foran, saa er udssendet ganske simpelt lige i oejet…
    Og Lars, ligesaa spaendende det var at foelge dit (lange) oploeb optil koebet af Emma, saa er det nu dejligt inspirerende at foelge med i hvor intenst du nyder ejerskabet.
    Well done!

Lars D
    127 Indlæg

November viser sig fra sin bedste side og Emma fryder sig over de grønne marker, der stadig lyser op i den lave eftermiddagssol. Det er tid til at afprøve kalechen også selvom det ikke er nødvendigt at køre med hat på. Det tager tid at få den op, Italienerne har altid haft et innovativt forspring her som om Englænderne gerne vil stå lidt og bakse med jernstænger og trykknapper i regnen. Måske fordi man håber bygen vil stoppe igen inden man har fået kalechen slået op.

Emma skal have det godt her til vinter så jeg har besluttet at vinterparkere den i Autogalleriet som ligger et langt stenkast fra min bopæl, så er der også mulighed for at støtte stedet og komme forbi og skrue lidt på den og få en kop kaffe og snak sammen med ligesindede.

Her er Emma igen nord for Egå nu med kaleche på. Bilens design lider ikke under stoftaget men “oben ohne” klæder nu Emma bedst.

Lars D
    127 Indlæg

Emma er nu flyttet ind i sin vintergarage sammen med gode nye venner. Her står den ved siden af en nyere Porsche og en Jensen. Vinteren skal bruges til at lave min kobling (hvis jeg kan finde ud af det) og så har lidt fjernprojektører, der skal tunes ind og have nye pærer.

Lars D
    127 Indlæg

Hej alle

Som I kan se har jeg ikke skrevet noget i 9 måneder. Jeg har brugt tiden på at køre i Emma, stort set hver eneste dag/aften i sæsonen. En skøn måde at stresse af på. Siden sidste år er der kun lavet enkelte ting på bilen. Koblingscylindre udskiftet, Starteren justeret på plads og et nyt batteri og almindelig pleje. Jeg kørte fornyeligt tør og det skal man ikke i en gammel Lotus med et meget fintfølende åndedrætsorgan, så den måtte en tur forbi Tommy hos Autolys, der fik den renset og justeret, så nu kører den fint igen. Tommy fandt også ud af at den ikke ladede batteriet nok op hvilket har givet mig en del startproblemer. Han fiksede nye ledninger og jeg har købt en god lader. Min bil har brug for meget strøm for at vågne til live.
    På nettet har jeg fulgt diskussioner om varm og kold luft til webere på Elaner. Min tunede motor med ca 150 hk (iflg Carly Motors i Holland, der stod for det) bliver meget varm. Derfor er der ekstra oliekøler og monteret en el ventilator. Weberne har påmonteret K&N filtre og de suger jo en hel del varm luft ind hvor de sidder. Da radiatoren fylder hele bredden over motorrummet kommer der ikke så meget kold tung luft ind til dem. Jeg har derfor fulgt et råd som også Morten gav mig ude på Kalø træffet og monteret et alurør fra snuden forbi køleren og op til filtrene. Nu vil jeg tjekke om det giver noget effekt. Jeg vil gerne høre jeres mening om arrangementet, som jeg ved flere Elan ejere kører med.
    På billederne kan I se arrangementet. Er det et problem at den kolde luft rammer den ene weber før den anden???

Peter Bødker
    50 Indlæg

Hej Lars

Godt at høre, at det går godt med Emma. Jeg har tænkt på flere gange, hvorfor der ikke var mere nyt fra de kanter. Og så er det bare fordi, du bruger al din fritid på at køre bil. Dejligt. :-)

Her er et link til en artikel jeg skrev, engang da jeg var mere aktiv. Jeg fandt 10 hk mere, ved at skaffe kold luft til indsugningen, det syntes jeg var vildt spændende dengang. Der er nogle formler, så du selv kan pusle lidt med teorien og dine egne målinger:
    http://www.lotusklub.dk/forum/viewtopic.php?f=5&t=424

Jeg tror ikke dine karburatorer oplever nogen særlig temperaturforskelle, at dømme ud fra billedet. Måske kunne man vinkle røret, så luften leveres i et mere fælles område.

Lars D
    127 Indlæg

Spændende læsning Peter (husk det kun er os medlemmer der kan logge ind og læse :)
    Ja det er ikke blevet til så meget skriv på ViaRetro i lang tid. Jeg må være løbet tør for ord eller også har artiklerne ikke rigtigt givet lyst eller behov for at kommentere !!
    Jeg nyder til gengæld at køre i Emma og jeg kan stadig ikke forestille mig et mere perfekt match til mig. Folk smiler, vinker, medtrafikkanter dytter og store Audier får smæk ved lyskrydsene. Allerbedst er dog bare en tur ud ad markvejene langt væk fra byen, accelerere op og ned i svingene og lytte til en kakafoni af fuglefløjt og weberindsugning.
    Der er sikkert plads til mange forbedringer på bilen, men det er der jo på os alle sammen så man må stoppe på et tidspunkt og bare nyde at køre i bilerne. To nye sædeovertræk ville være rart da de er ret slidte på den ufede måde, men de koster 6000 kr i England så det må vente.

Ulrik
    9 Indlæg

Hej Lars

Der er kun en rigtig ting til indsugningen på en Elan. Og det er det er den originale indsugningsbox. Den har en tyk slange forbi din køler og ud i fronten. Kassen skaber ro i luften og den får kold luft ude fra fronten.

Du kan købe den originale kasse hos Tony Thompson Racing, men den koster lidt penge.

Og hvis du skal gøre det hele rigtigt, så skal dine karburatorer dyses korrekt. Ellers kan du skade motoren hvis den får for mager blanding.

Mvh
    Ulrik

Lars D
    127 Indlæg

Hej Ulrik
    Det vil sige den går bedre med den originale boks i stedet for de to K&N som den tidligere ejere har kørt med i sikkert mange år?. Hvorfor skiftede han, kan man spørge. Det ser selvfølgelig cool ud med de to filtre og giver en rå indsugningslyd, men du har måske ret i at det originale set op er bedre.
    Hvem kan hjælpe med at stille dyserne korrekt?

Viser 13 indlæg - 61 til 73 (af 73 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.