-
ForfatterIndlæg
-
30. december 2015 kl. 23:17 #113384
Ole Wichmann
815 IndlægMotorrummet på MGBen havde en kraftig patina, så nu mens motoren er ude, er det en oplagt lejlighed til gøre det lidt pænere. Der var noget overfladerust på vangerne, så mellemdagene er blevet brugt til at strippe motorrummet, slibe rust og give grundmaling. De gode nyheder er, at der kun var overfladerust, og mindre end forventet. Motorrum og vanger er bundsolide.
Jeg mangler nu kun at sprøjte gummihud på vangerne inden det hele lakeres grønt.Godt nytår til Jer alle.
Attachments:
1. januar 2016 kl. 23:17 #113500
Ole Wichmann
815 IndlægEt tilbageblik på året 2015, ikke så ringe endda.
Må 2016 blive endnu bedre, husk: Ingen klassiker er bedre end det den bliver brugt til.28. januar 2016 kl. 22:06 #114634
Ole Wichmann
815 IndlægJanuar måned er gået med at få malet motorrum med tilhørende dele færdigt, en tidskrævende proces der ikke er hjulpet af de lave temperaturer vi har haft.
Jeg viste godt ud fra motornummeret, at min motor var en såkaldt “Gold seal” fabriks ombytningsmotor. Men da jeg fik den sorte motor renset af, fandt jeg ud af, at den faktisk havde været lakeret guldfarvet originalt og ikke sort eller maroon, som de plejer. Lidt research lærte mig så, at “Gold seal” motorerne faktisk var lakeret guldfarvet originalt. Jeg havde ellers købt maroon lak til motoren, men jeg besluttede, at den da skal beholde sin guldfarve. Det vil lyse op i motorrummet og sikkert også give anledning til et par spørgsmål i ny og næ.
Motoren er nu lakeret guldfarvet og har fået monteret diverse komponenter med nye pakninger og en ny strømfordeler.
Jeg har også haft topstykket afmonteret for at slibe nogle grimme støbegrater i indsugningen væk og tjekke at cylindre og ventiler har det fint. Topstykket er også malet guldfarvet og monteret med en ny toppakning.
Endepladen har fået ny simmering, så der ikke kommer olie på koblingen, der var en del snask i koblingshuset.
Der er monteret ny kobling og trykplade samt ny udrykkerarm med nyt udrykkerleje med rulleleje.
I dag blev gearkassen skruet på motoren, så mon ikke motoren bliver hejst tilbage i bilen i morgen?Attachments:
30. januar 2016 kl. 17:52 #114719
Ole Wichmann
815 IndlægI går blev motor og gearkasse løftet tilbage i bilen. Det kræver lidt skohorn at få gearkassen løftet over tværvangen under bunden, især når man er alene, så jeg var under bilen mange gange. Men det gik uden at skramme den nymalede motor og det nymalede motorrum. Motorophængene klemmer lidt, da de er nye, så de skal have lidt kraftig overtalelse for at få alle boltene i.
Attachments:
30. januar 2016 kl. 20:47 #114723
Ole Wichmann
815 IndlægDa bilen har fået alle koblingsdele skiftet, udrykkerarm, udrykkerleje, trykplade og kobling, tænkte jeg at det nok var smart at sikre at det virker, inden jeg genmonterer alt i motorrummet. Motoren hænger stadig delvist på kranen, så det vil være nemt at løfte den ud igen, hvis koblingen nu ikke vil gå i indgreb.
Koblingspedalen føltes rigtig når jeg trådte på den, men for en sikkerheds skyld besluttede jeg at filme udrykkerarmens bevægelse. Det kom der så en lille video ud af…
31. januar 2016 kl. 11:52 #114741
Soren W
390 IndlægHvornår skal den startes op?
1. februar 2016 kl. 10:36 #114798
Ole Wichmann
815 IndlægDer kan godt gå op til et par uger, da jeg f.eks. skal have shinet karburatorerne op inden de genmonteres, skal have forbundet den nye strømfordeler med elektronisk tænding og skal have lavet et nyt udstødningsrør i stedet for den forreste lyddæmper som jeg fjerner.
6. februar 2016 kl. 20:00 #115099
Ole Wichmann
815 IndlægDet går stille og roligt fremad med at få monteret diverse dele i motorrummet efter motoren er kommet tilbage i bilen.
Jeg mangler nogle ledninger til starter og gearkasse (baklyskontakt), strømfordeler og tændkabler, kølervæg, køler og oliekøler, karburatorer som skal renses og poleres først og gearkasseophæng som skal males og have nye gummiophæng.6. februar 2016 kl. 20:16 #115102
Ole Wichmann
815 IndlægI dag gik jeg så i gang med broen der holder gearkasseophænget og er skruet op under bunden.
Jeg har haft den helt skilt ad, da den var overfladerusten og nogle af gummi ophængene var helt opløst (olie).
Metaldelene er blevet slebet, lakeret og rustbeskyttet med Dinitrol og jeg har købt nye gummidele.
Første udfordring var at montere to cirkulære gummiophæng i hullerne på det midterste ophæng. Ved første udkast så det umuligt ud, da diameteren på gummidelen var meget større end hullet den skulle igennem. Jeg lagde gummidelene i kogende vand for at gøre dem så bløde som muligt. Derefter var der kun én vej frem, magtanveldelse. Ved hjælp af poligribtang, skruetrækker og rå vold lykkedes det til sidst, med kun en skrammet finger.
Derefter skulle ophænget op under bilen. Det er ikke min favorit disciplin at ligge på ryggen på et koldt gulv med armene opad, og det tog længere tid end jeg havde regnet med. Der er mange skruer og det hele skal passe sammen og monteres i den rigtige rækkefølge. Men det lykkedes og gearkassen sidder nu på nye faste gummiophæng.9. februar 2016 kl. 20:32 #115230
Ole Wichmann
815 IndlægVarmeapparatet i en MGB har den mest prominente placering midt på torpedoen. Da mit varmeapparat var alt for patineret, blev det afmonteret og renoveret. Da jeg afmonterede det opdagede jeg, at kablet til at åbne og lukke for luft spjældet ikke var monteret på varmeapparatet. Formentlig fordi det er et værre pillearbejde og en tidligere ejer har opgivet. Det var derfor en opgave jeg havde skubbet lidt foran mig, men i dag skulle det være.
Der er ikke meget plads til mandehænder inde i de små rum, så måske skulle jeg have bedt mine børn om at hjælpe. Der var ikke plads til gøre det fra forsiden, hvor jeg kun kunne se den klips der fastholder yderkablet, men ikke forskruningen der holder det indre af kablet på aktiveringsarmen. Jeg måtte derfor afmontere friskluft klappen i højre fodbrønd og have hele overkroppen derned og først montere forskruningen i blinde med en spidstang og derefter prøve at få kablet til at ramme hullet i forskrunungen, også i blinde. Efter 15-20 minutters fumlen og banden lykkedes det og så er der jo ikke et øje tørt.9. februar 2016 kl. 20:36 #115235
Ole Wichmann
815 Indlæg16. februar 2016 kl. 23:41 #115652
Ole Wichmann
815 IndlægI går fik jeg renset og poleret karburatorerne og i dag fik jeg dem så monteret.
Jeg fik monteret de sidste kølerslanger og fyldt kølervæske på og fyldt olie på.
Så var det tid til at prøve om den ville starte:17. februar 2016 kl. 12:55 #115659
Søren Navntoft
326 IndlægSådan Ole!
Din MG lyder jo nærmest ondskabsfuld på den lille video. Og hvor er dit motorrum et flot skue.
God ide med sådan nogle kortere videoer fra garagerne. Lad det være inspiration til andre om at vise dem her i Forum.
20. februar 2016 kl. 01:08 #115762
Ole Wichmann
815 IndlægTak for interessen Søren. Grunden til den ondskabsfulde lyd er at udstødningen ikke var monteret endnu.
Jeg har læst mig til at man kan erstatte den forreste lydpotte med et “straight through” rør, som et godt alternativ til en sportsudstødning, som også kun har den bageste potte.
I forgårs fik jeg fabrikeret et passende rør med de samme to knæk som originalen.
Efter det er monteret er jeg imponeret over hvor lidt den larmer med kun én potte, måske lidt dybere lyd.Attachments:
20. februar 2016 kl. 01:12 #115764
Ole Wichmann
815 IndlægI dag kunne MGen så endelig køre ud af garagen ved egen kraft.
De gode nyheder er at motoren går fint og koblingen fungerer som den skal, gearskiftet er en fornøjelse.
Der er dog også lidt malurt i bægeret. Jeg har 3 problemer med bilen der skal fikses. mere herom senere.
And on that bombshell…
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.