Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 383 i alt)
  • Forfatter
    Ole Wichmann
    815 Indlæg

Der er sket lidt fremskridt med projekt MGB forbro.
    Jeg har fået demonteret højre side og renset dem af og er ved at male dem.
    Forbroen er også blevet renset og slebet og malet, klar til at blive monteret igen.
    Da jeg afmonterede de nederste bærearme fra den inderste aksel, var splitterne der låser møtrikken, rustet fast i hullet.
    Da jeg ikke gad bore den ud, prøvede jeg et andet trick. Jeg varmede gevindstykket op indtil split-resterne blev rødglødende. Derefter var det nemt at presse den ud med et søm og en hammer.

Ole Wichmann
    815 Indlæg

De yderste bøsninger til den øverste bærearm er koniske og bør nemt kunne presses i med hånden inden støtterøret presses i. Da jeg prøvede at montere de nye poly-bøsninger var det alt for svært at få dem i. Jeg opdagede at det koniske hul var groet til med rust og gamle gummirester. Jeg fandt derfor en konisk fræser som jeg satte i boremaskinen og fik renset hullet.
    Når bøsningerne blev smurt med det medfølgende fedt kunne de presses i med håndkraft, mens støtterøret let kunne presses i vha. en skruestik.

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Jeg har tidligere skrevet at det yderste ophæng på den nederste bærearm så ud til at være et kugleleje. Ved nærmere inspektion viste det sig at det er et såkaldt “fulcrum” leje (hvad hedder det på dansk?). Det er et rør der kører i en føring. Et “fulcrum kit” viste sig at være ret billigt, så jeg bestilte sådan et kit til begge sider. Jeg kan ligeså godt servicere alt, når jeg nu er i gang. Så skal jeg ikke skille det hele ad igen for at lave det jeg sparede på.
    Da jeg fik det gamle rør presset ud, kunne jeg godt se, at det ikke var luksus at skifte det ud.

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Jeg er nu begyndt at montere komponenterne tilbage på forbroen i venstre side. Komponenterne til højre side er jeg som tidligere nævnt først ved at male nu.
    Det er en fornøjelse at montere rene nymalede dele med nye polybøsninger, og opbygningen er så simpel at arbejdet er lige ud ad landevejen.
    Jeg er imidlertid gået i stå, da jeg venter på ny olie til støddæmperne som jeg bestilte i går hos Bonnevie på Fyn.
    Jeg havde indkøbt nye “race” ventiler til støddæmperne der skulle have et mindre hul og gøre støddæmperne fastere. Da jeg skulle til at montere de nye ventiler kunne jeg så læse mig til at det ville være tåbeligt ikke at skifte olien når man er i gang med at pille ved støddæmperne. Ny olie vil gøre støddæmperne meget fastere, så kombineret med de nye ventiler og sænkningsfjedre, få jeg nok en meget hård undervogn.
    Det med at vente på stumper har lidt præget hele forløbet, da jeg ikke havde planlagt en totalrenovering af forbroen fra starten, jeg ville bare skifte bøsninger.
    Jeg startede derfor med at købe nye bøsninger, nye ventiler til støddæmperne og en mega 1″ torsionsstang.
    Under adskillelsen viste det sig så at den ene fjederskål var lidt rusten, så jeg bestilte en ny af den.
    Efter jeg havde fået den leveret, fandt jeg ud af at jeg ville købe “fulcrum kit” og nye armerede bremseslanger. Så opdagede jeg i sidste uge at det ene “bump stop” var defekt. Da jeg bestilte nye, bestilte jeg også nye kødben, mellem bærearm og torsionsstang. Da jeg havde fået det, opdagede jeg så at man ikke kunne opdrive støddæmperolie i Sønderborg, så det venter jeg på nu.
    Jeg gør i hvert fald mit til at speditionsbranchen har fede tider…

Attachments:
    Ole Wichmann
    815 Indlæg

Mens jeg venter er jeg så ved at planlægge sæsonen.
    Som det ser ud i skrivende stund drømmer jeg om at få tid til at køre følgende løb med MGBen:

Danish Master Racing Festival sprint, 2.-3. maj på Jyllandsringen
    MG Sport, 30. maj på KTA Ellested
    Munkebjerg Hillclimb, 9. august
    MG Sport, 16. August på KTA Sønderborg
    MG Sport, 13. september på KTA Kolding
    Fyns Hillclimb 19. september i Svendborg

Den nye grundlicens fra DASU er kommet, men jeg er også begyndt at undersøge muligheden for at få en national kørebog til hillclimb på MGBen. Det vil nemlig give mig mulighed for at deltage med biler på samme alder i den historiske klasse. Uden vognbog kan jeg kun deltage i den meget blandede vægt/effekt klasse.
    Men for at søge om en national vognbog skal jeg have en kopi af homologeringsattesten for MGB GT: Nr 560 gr 3 MG MGB GT 1798 01.04.1967.
    På Google står der nogen steder at den er bortkommet og Uffe Madsen og Søren Duun fra HMS har uden held prøvet at finde den, så nu har jeg prøvet at bestille den fra FIA i Schweiz. Hvis de har den burde den komme i løbet af 1-2 uger.

Attachments:
    Ole Wichmann
    815 Indlæg

I går lørdag fik jeg endelig en pakke med støddæmper olie så jeg kunne gå i gang med at skifte olie på støddæmperne.
    Man starter med at skrue dækslet af støddæmperen og tømme den beskidte olie af.
    Herefter vendes bunden i vejret og ventilen skrues ud.
    Støddæmperen var godt beskidt inden i, så jeg fyldte den med billig motorolie (Gulf) og skyllede den ved at bevæge armen op og ned en del gange. Jeg gentog processen 3-4 gange indtil jeg synes den var ren nok.
    Herefter blev støddæmperen fyldt op med frisk støddæmper olie og dækslet skruet på.
    Så blev den vendt med bunden i vejret og ventilhullet blev fyldt op med olie og armen bevæget indtil der ikke kom flere luftbobler. Herefter monterede jeg ventilen.
    Jeg havde købt nye strammere ventiler som blev monteret i stedet for de gamle. Men resultatet var underligt. Den ene støddæmper var så stram at jeg næsten ikke kunne bevæge armen op og ned. På den anden gik armen meget let. Jeg prøvede at bytte ventilerne rundt, men fejlen fulgte ventilerne, så jeg monterede de gamle ventiler og begge støddæmpere virkede ens.
    Hmmm reservedele i vore dage…

Ole Wichmann
    815 Indlæg

I går aftes var det så tid til at montere forbroen færdig.
    Først blev støddæmperne monteret og skruet sammen med de øvrige dele af hjulophænget.
    Bagefter monterede jeg hjulnav med bremseskiver, og herefter bremsekalibrene.
    Jeg havde overvejet at vente med at montere de tunge dele som hjulnav og bremsekalibre, for at have en lettere forbro når jeg skulle løfte den op under bilen. Men besluttede at det var nemmere at komme til at montere delene mens forbroen stod frit på gulvet.
    Det var måske en fejl eller også var jeg bare for træt da jeg ville prøve at skubbe forbroen ind under bilen. Den væltede i hvert fald ned af træklodserne den stod på, og jeg besluttede at jeg heller måtte holde fyraften inden jeg ødelagde noget.

Attachments:
    Soren W
    390 Indlæg

…og hvordan kører den så nu?

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Hvordan den kører? Det håber jeg at få svar på i aften.
    I går eftermiddags gik jeg i gang med at få klodset forbroen op i nærheden af vangerne hvor den skulle skrues på. For at forbroen ikke skulle vælte gik jeg forsigtigt fremad og forbroen blev uden ulykker løftet det sidste stykke op på plads med donkraften. Det gik dejligt smertefrit at få de 4 lange bolte der holder forbroen op igennem vangerne, og da møtrikkerne var spændt, sad forbroen hvor den skulle i sine nye poly ophæng.
    Man skal huske at fejre sine fremskridt, så det var tid til en øl.
    Nu skulle fjedre og fjederskåle løftes op på plads med donkraften. Heldigvis er fjederen ikke under højt pres, men det drillede lidt at få hullerne i bærearm og fjederskål til at passe med hinanden så boltene kunne komme i. Men “Übung macht den Meister”, så side nr. 2 gik meget nemmere. Herefter blev styretøjet skruet på igen og torsionsstangen forbundet. Det er stadig den gamle tynde torsionsstang, nu vil jeg prøve bilen inden jeg sætter den nye 1″ torsionsstang på. Til sidst blev de nye armerede bremseslanger forenet med bremserørene og bremserne blev udluftet.
    Så blev bilen hejst ned og forsøgt startet. Når jeg drejede tændingsnøglen tikkede benzinpumpen lystigt, men starteren sagde inmgenting. Ingen strøm? Benzinpumpen kørte jo…
    Jeg checkede starteren og der var faldet en ledning af, formentlig fordi jeg har bevæget mig rundt i nærheden.
    Søndag aften kl 19:54 startede MGen endelig, og jeg kunne bakke ud ad garagen. Solen var for længst gået ned på denne årets første køredag, men det lykkedes og jeg trillede ud på en lille “shakedown” tur. Det blev en kort tur, for første gang jeg trykkede på bremsen lød der en skrabelyd fra højre bremse. Jeg trillede hjem uden at bremse og fik hejst bilen op og tog hjulet af.
    I min træthed ser det ud til at jeg ikke har fået bremseklodserne monteret ordentligt.
    Det laver jeg om i aften, og så vil jeg ud og teste bilen…

Kondrup
    464 Indlæg

…. Og hvordan køre den så nu ??? :-)

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Så fik jeg fikset bremserne.
    Da jeg i går aftes udluftede bremser, viste det sig at min gode gamle slange til bremse udluftning var blevet mør.
    I dag købte jeg derfor en trykluftstyret bremseudlufter til 148 kr hos Harald Nyborg.
    For en sikkerheds skyld udluftede jeg derfor bremserne igen og hold da op hvor var det nemt. Med det apparat er det ligefrem en fornøjelse at lufte bremser.
    Så var det tid til en prøvetur. Først blev MGen bakket ud i tusmørket og jeg synes jeg kan se at den står lavere på de nye sænkningsfjedre.
    Prøveturen var en fornøjelse, styringen er nu super skarp, det føles som om den reagerer helt præcist på de bevægelser jeg laver på rattet. Forskellen er helt vild, og jeg glæder mig til at få den testet med noget slalom eller banekørsel. I mellemtiden må jeg ud og finde nogle rundkørsler.
    Og så har jeg endda ikke ordnet bagvognen endnu.

Attachments:
    Jacob B
    216 Indlæg

Jamen tillykke med succes’en Ole… Det bliver spændende at følge den op ad bakkerne rundt omkring i landet!

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Så fik jeg monteret den mega tykke 1″ torsionstang. Den standard 9/16″ torsionsstang ser meget spinkel ud ved siden af. Jeg fik også monteret den nye sorte nummerplade foran og fik monteret en slæbestrop fra Sparco, da det gamle slæbeøje sad på den hedengangne forkofanger.
    I dag var jeg så ude på en prøvetur, og selv om de alsiske landeveje ikke giver mulighed for decideret slalomkørsel, prøvede jeg at tage nogle skarpe sving i frisk tempo. Det føles som om bilen slet ikke krænger i sving nu, det er faktisk en lidt mærkelig følelse. Jeg glæder mig helt vildt til at prøve det på en bane, og overvejer at finde en tom parkeringsplads hvor jeg kan lave en slalombane…
    Jeg har også fået MGB GT homologeringsattest nr. 560 fra FIA i Schweiz, det er den dyreste dårlige fotokopi jeg nogensinde har købt, 500 kr for 17 sider. Men jeg skulle bruge den for at søge om en national historisk vognbog til Hillclimb/sprint.
    Vognbogen er nu bestilt hos DASU, så er det spændende hvor lang tid det tager…

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Så er tilmeldingen til sprint klassen til Danish Masters Racing Festival på Jyllandsringen 2.-3. maj åbnet på HMS hjemmeside.
    Jeg er 3. tilmeldte, jeg glæder mig som et lille barn.

Attachments:
    Ole Wichmann
    815 Indlæg

Tilmeldingen til Danish Masters Racing Festival forpligter og jeg er derfor super motiveret for at få MGen gjort klar til 2. maj. Jeg har nu fået skiftet bagfjedrene til sænkningsfjedre og monteret med nye poly bøsninger.
    I stedet for at kravle rundt på garage gulvet kørte jeg i hobbyklubben for at få den på liften.
    Her fik jeg et kontant bevis for at de nye forfjedre har sænket bilen betydeligt. Jeg måtte køre forhjulene op på et par bræddestumper for at bilen kom højt nok op til at liftens arme kunne komme under bilen. Jeg har bemærket det samme med donkraften hjemme i garagen.
    Selv om de gamle fjedre og monteringsbeslag var noget rustne. lykkedes det at få fjedrene afmonteret uden store vanskeligheder. Jeg afmonterede en side af gangen og understøttede bagtøjet på midten, ellers ville det falde ned.
    Alle beslag blev renset for rust på roterende stålbørste og malet med zinkmaling før de blev spraymalet sort.
    Støddæmperne blev også afmonteret og fik skiftet olie. Den gamle olie var helt sort, som det fremgår af foto.
    Bilen lader til at køre fint og ikke alt for ukomfortabelt, men det er svært at teste den til grænsen på offentlig vej.

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 383 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.