-
ForfatterIndlæg
-
14. april 2015 kl. 22:27 #100490
Ole Wichmann
815 IndlægJeg har også været i gang med at behandle lidt rust. Højre bageste hjørne af motorrummet var ret overflade rusten og blev slebet med roterende stålbørste og malet med rust stop inden det fik zinkgrunder og grøn lak. Det øverste af venstre bagskærm fik samme behandling.
Da bilen begyndte at lugte af benzin, opdagede jeg at benzinslangen mellem tank og benzinpumpe var lidt for lang, så den havde hængt oven på håndbremsekablet og var slidt næsten igennem.
Man skal holde godt øje med sine benzinslanger hvis man vil undgå brandfare…Og så har jeg købt et nyt førersæde som jeg skal have monteret sammen med de 4-punkt seler jeg købte i efteråret.
Jeg har ikke købt et sportssæde til passagersiden, da det ikke kan vippe og vil hindre adgangen til bagsædet.16. april 2015 kl. 15:19 #100599
Anders Bilidt
648 IndlægHvor jeg dog elsker at vende tilbage til denne traad!
Skoen fortaelling fra den virkelige verden. Ole, bliv endelig ved med at forkaelle os med opdateringer… ;-)Hmmmm… jeg synes nu stadig at du boer montere Sebring plexiglas lygte covers. Det ville altsaa lige give GT’eren lidt mere kant, og jeg synes bestemt ikke at der saa behoever at foelge Sebring front, skaerme og bla bla bla med af den grund. Just my two pence Sir…
16. april 2015 kl. 15:40 #100600
Ole Wichmann
815 IndlægHej Anders
Jeg har tænkt over de lygtecovers, men min bil er ret mat i lakken og jeg har ikke haft held med at polere den op. Jeg er derfor lidt i tvivl om nyt “gejl” som lygtecovers vil se underligt ud sammen med den patinerede lak eller om jeg skal vente til jeg en gang måske ofrer en hellakering (måske lysegrøn).
Jeg kan selvfølgelig også give de nye lygtecovers kunstig patina…Men anyway, lige i øjeblikket prøver jeg at prioritere de ting der SKAL laved inden jeg skal på Jyllandsringen:
– Skifte benzinpumpe
– Skifte olie/filter
– Tjekke tænding og kondensator (motoren gik urent i lørdags)
– Montere styrtbøjle
– Montere nyt sportssæde
– Montere 4-punkt seler
– Montere Kenlowe blæser
– Montere Mintex 1144 bremseklodser
– Udlufte bremserDen liste er vist lang nok…
16. april 2015 kl. 18:15 #100602
Soren W
390 IndlægTør jeg tilføje: Hente XJ6er i brormands garage..?
17. april 2015 kl. 00:52 #100637
Anders Bilidt
648 IndlægOle, saa maa der bare lidt fabrikeret patina til paa de lygte covers! :-)
Ej, jeg kan jo godt se at din nuvaerende to-do-liste noedvendigvis maa tage foerste prioritet, og desuden er lang nok som den er…20. april 2015 kl. 22:17 #100838
Ole Wichmann
815 IndlægSom nævnt gik MGen urent forrige weekend. Jeg havde mest mistanke til tændingssystemet. Men jeg valgte dog at montere den nye benzinpumpe jeg købte sidste år, så jeg er sikker på at benzintrykket i hvert fald er i orden.
Oprindeligt har MGen haft en af de store SU benzinpumper monteret under bunden foran batterikassen i højre side. Nogen har dog på et tidspunkt eftermonteret en mere moderne kompakt benzinpumpe. Den var dog dårlig monteret på inderskærmen med kun en skrue og hang derfor løst. Jeg havde indkøbt en ny kraftig pumpe af lignende type, men valgte at montere den på siden af batterikassen, så den kunne monteres med to skruer og var lidt længere væk fra hjulkassens barske miljø.
En prøvetur viste dog at den ved varm motor stadig gik urent, specielt når den skulle sejtrække.
Jeg gik derfor i gang med at tjekke tændingen. Alle kabler sad hvor de skulle, så næste skridt var at tjekke afstanden mellem platinerne, der skal være 0,35 – 0,40 mm. Her fandt jeg så fejlen. Den ene af kontakterne på platinerne er nittet på. Denne nitte har løsnet sig, så kontakten kan bevæge sig ca 1 mm, hvilket betyder at kontakternes åbning er vilkårlig.
Jeg fandt de gamle platiner frem, som jeg havde afmonteret sidste år, og monterede dem og stillede kontakt-afstanden. Siden i går har motoren nu gået helt rent.
Jeg har hørt fra andre at de billige kondensatorer og platiner vi får til ca. 25 er noget billigt skrammel fra Kina. Det har jeg nu bevist. Sidste år skiftede jeg platiner og kondensator. Først fejlede kondensatoren efter et par måneder og nu platinerne.
Jeg har nu bestilt 2 sæt fra en anden leverandør, for at have et sæt i reserve med i bilen.
Når jeg får tid vil jeg søge efter om man kan få nogle stumper i en bedre kvalitet, uanset pris. Det er jo for bittert, hvis man skal strande p.g.a. en defekt del til 25 kr.Det ville være oplagt at montere en af de elektroniske tændinger der sidder inde i strømfordeleren og erstatter platiner og kondensator. Så er balladen forbi. Men da jeg nu har bestilt en National Historisk Vognbog tror jeg ikke det er tilladt.
22. april 2015 kl. 23:59 #100930
Ole Wichmann
815 IndlægSå har jeg fået monteret den nye Kenlowe blæser. Først monterede jeg blæserenheden foran køleren og bagefter styreboksen på bagsiden af skillevæggen bag køleren. Derefter blev der trukket ledninger som jeg forsøgte at trække tværs gennem motorrummet så diskret som muligt.
For mig (ikke elektriker) er det altid spændende om installationen virker som den skal. Det gjorde den ikke i starten, men det viste sig at være en sprunget sikring til forsynings spændingen. Med en ny sikring installeret fik bilen lov til at køre i tomgang indtil den blev varm nok til at Kenlowe blæseren gik i gang. Dejligt at se den køre rundt.
Da el-blæseren nu virkede, afmonterede jeg den gamle blæser der blev trukket af kileremmen og derfor kørte konstant.
Formålet med at få afmonteret den gamle blæser var at undgå det effekttab den giver, efter sigende 3-5 hk.
En frisk køretur bagefter viste at temperaturen blev holdt konstant og motoren føltes faktisk friskere. Om det er rigtigt eller Placebo effekten kan jeg ikke bevise.23. april 2015 kl. 07:02 #100936
Soren W
390 IndlægVær opmærksom hvor længe blæseren kører, efter bilen er stoppet. Det er før hørt, at en Kenlowe har malket batteriet…
24. april 2015 kl. 23:48 #101026
Ole Wichmann
815 IndlægKenlowe blæseren stopper med det samme når bilen slukkes. Det kan være en ulempe hvis den er meget varm, men har den fordel at batteriet ikke tappes.
I dag havde jeg en feriedag og tilbragte den i hobbyklubben.
Først skiftede jeg olie og filter (Millers 20W50) og dernæst monterede jeg de nyindkøbte Mintex 1144 bremseklodser og tømte systemet for bremsevæske og fyldte ny Dot 5.1 bremsevæske på og udluftede systemet.
Jeg fik også monteret styrtbøjlen i bilen. Først lavede jeg 4 plader i 2mm stål i samme størrelse som de 4 fødder på styrtbøjlen. Dernæst borede jeg 14 huller og svejste møtrikker på, så de kan bruges som monteringsplader under bunden, så jeg kan skrue boltene i ovenfra. Dernæst borede jeg 14 huller i bunden af bilen (uargh) og monterede styrtbøjlen, der nærmest har gjort bagsædet ubrugeligt til selv mindre børn.
Jeg kan ikke længere bruge sædehynden og jeg nænnede ikke at bore huller i tæppet der ligger under sædehynden. Jeg overvejer dog at skaffe et stykke sort tæppe jeg kan skære til, så det kan dække over låget til batterikasserne.
Næste opgave til weekenden er at få monteret det nye førersæde.Attachments:
25. april 2015 kl. 19:47 #101067
Ole Wichmann
815 IndlægSå har jeg monteret det nye sportssæde. Jeg havde oprindeligt overvejet et mere klassisk sportssæde med lavere ryg og uden huller til sikkerhedssele. Men det var lidt bredere. Da der ikke er for meget plads i en MGB købte jeg det smalleste jeg kunne finde, og det var godt. Kardantunnelen skulle have et par dask med smedehammeren, før sædet kunne komme ind.
Efter en del opmåling og utallige gange ud og indtagning af sædet fik jeg boret huller og sædet skruet fast.
Efter en køretur kan jeg konstatere at afstanden til pedalerne er perfekt, men jeg føler jeg er meget tæt på rattet.
Da ryggen er fast, må løsnongen være at klodse sædet lidt op foran, så det vipper lidt mere bagover.25. april 2015 kl. 20:38 #101070
Claus Ebberfeld
604 IndlægDet er umuligt at se ud fra billederne, men hvis man skal gøre racerkørsel, så skal man faktisk være tættere på rattet end de fleste lige tror. Du skal kunne holde øverst på ratkransen også med uden at dine skuldre slipper ryglænet.
25. april 2015 kl. 23:47 #101082
Ole Wichmann
815 IndlægJeg ved godt jeg skal sidde med bøjede arme til ræs, det lærte jeg en gang af en instruktør på Ring Djursland.
Jeg synes dog jeg var rigelig tæt på rattet, så nu har jeg haft sædet ude for at prøve at vippe det lidt bagover.
Da jeg nu var i gang, fik jeg også monteret de nye sikkerhedsseler.
Jeg sidder godt fast i skålsædet med 4-punktssele, men til hverdagsbrug bliver det nok lidt besværligt.26. april 2015 kl. 22:03 #101113Smeden
110 IndlægHej Ole det bliver vel nok en fin lille racer bil du får bygget dig!
Må jeg spørge dig hvor du har monteret skulder delen af din 4 punkt sele? Det er ret vigtigt den er i en vinkel på 90 grader ud fra ryglænet! Du ved sikkert allerede dette, men nævner det alligevel bare for en sikkerheds skyld! Det er jo det det handler om!
Rigtig god fornøjelse på Ringen :-)
Mvh Christian
26. april 2015 kl. 22:45 #101116
Ole Wichmann
815 IndlægHej Christian
Selen er monteret i de originale gevind til sikkerhedsseler og det er ikke vinkelret på ryglænet, så det skal jeg have kigget på.
Jeg havde tænkt på at sætte en tværstiver på styrtbøjlen, hvor selerne kunne gøres fast.I dag fik jeg Jaguaren hentet på fyn, og det øger den logistiske udfordring i indkørslen (luksusproblem?).
Jeg prøver at holde mine biler i højre side af indkørslen så fruen generes mindst muligt.Da solen kom frem tog jeg en prøvetur i MGen. Først havde den en ny bekymrende raslelyd fra motorrummet ved høje omdrejninger. Den forsvandt da min forsvundne 13mm fastnøgle faldt ud på vejen :-) Nåh hvad, man hører også om læger der glemmer en saks inde i maven på folk.
MGen kører rigtig godt, jeg føler bilen er meget mere i kontrol end sidste år, og det er helt sikkert det hurtigste jeg har kørt min testtur på de små snoede veje. Jeg opdagede sidste år til MG Sport i Kolding, hvor dårligt MGen står fast på våd asfalt. Men selv om vejen her til aften var næsten tør, havde jeg overstyring i flere skarpe sving. Det er nok til dels et tegn på at jeg kører hurtigere nu end sidste år, men nok også et tegn på at det næste jeg skal have skiftet er dækkene. Jeg ved bare ikke hvilke dæk jeg skal købe til min blanding af bane, MG Sport og Hillclimb. Yokohama? Hvilke?
Gode råd modtages meget gerne.Attachments:
27. april 2015 kl. 08:41 #101147
Jens Langdahl
731 IndlægHej Ole. Jeg har sendt dit spørgsmål vedrørende dæk videre til en god ven, der i mange år har kørt MGB i MG Sport og ved baneløb herhjemme og i udlandet (af en eller anden grund følger han ikke ViaRetro). Jeg vender tilbage, når han har svaret.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.