-
ForfatterIndlæg
-
12. januar 2013 kl. 07:42 #51997
Heine Hansen
63 IndlægQuote from Jens Langdahl på 11. January, 2013, 23:04
Hvis man måtte dengang, så må man vel også i dag?
PRÆCIS ! Man tunede og ombyggede altså også biler for 50, 60 og 70 år siden ! Så er det forkert at tage en 1932 Ford og hive skærmene af den, sænke den over rammen og tune motoren ??? Nej, for det gjorde knægtene i blå jeans, hvide t-shirts og læderjakker altså også i 1945 ! Så længe det er gjort tidstypisk korrekt har jeg ingen problemer med det. Derimod har jeg det ikke så godt med de smarte StreetRods med smarte farver og chrome over alt. Men her har de fleste dog brugt en glasfiberkarosse og en nytilvirket ramme, så her er ingen “skade” sket. ;-)
Men ændringer som sænkning, tuning etc. kan jeg absolut ikke se noget forkert i. Faktisk syntes jeg det er fedt at ejeren sætter sit EGET personlige præg på køretøjet.
12. januar 2013 kl. 08:18 #51998
stefan
147 IndlægPersonligt synes jeg udseendet på køretøjet bør stå nogenlunde originalt. Hvad man laver herefter, synes jeg bør lempes en del. De danske regler er i mine øjne latterlige i en sådan grad, at man som borger mister respekten for loven. Der er mange argumenter, der florerer hver gang emnet er oppe og vende “bilerne skal repræsentere tiden de kørte i” – derfor må man ikke montere bremser, der rent faktisk virker? Seler så det bare er lidt forsvarligt at tage børnene med? Meget sjovt da børnene i nogle institutioner ikke må have chokolademadder med… Det vidner om en lovgivning lavet af RUC kandidater, der lige er blevet færdige.
Jeg kører i en gammel amerikanerbil, der fra fabrikkens side ikke kan ret meget andet end kører stærkt lige ud – det er den til gengæld god til ! Jeg har to børn, men ingen seler på bagsædet. Dette har resulteret i, at min søn på 9 år ikke vil med ud og køre. Så familien kan ikke køre ud og spise is… I og med jeg godt kan lide mine børn (og de fleste medtrafikanter) har jeg valgt at få min bils bremser til at påvirke bilens hastighed ved påvirkning af bremsepedalen – ligesom jeg monterer seler bag i her i vinter. Jeg har forresten også monteret sæder, der rækker højere end skulderbladende – primært da jeg gerne vil øge sandsynligheden for at holde på min afføring i tilfælde at et evt uheld.
Mvh stefan familiefar og rebel ….
12. januar 2013 kl. 14:26 #51999
Claus Ebberfeld
604 IndlægVi er sådan set ikke uenige i den grundlæggende tanke i nedenstående, når det handler om at modificere:
Hvis man måtte dengang, så må man vel også i dag?
Men hvis ALLE modificerer, så er der til sidst ingen fabriksoriginale biler tilbage. Så kan man spørge “og hvad så”? Jamen, så kan vi jo ikke længere finde ud af, hvor godt eller dårligt en given model styrer, bremser eller accelererer i forhold til sine samtidige konkurrenter eller andre. Og det er allerede i dag svært at opdrive helt originale biler til sammenligningstest, fremvisninger og demonstrationer. Og hvis de ikke er helt originale – jamen, så kan man jo ikke dømme en Renault til at være bedre eller dårligere end en VW, eksempelvis, for det kan ligesåvel være ejernes modifikationer, der gør forskellen.
Jeg er udmærket klar over, at det er et paradoks, det her – for hvis man er glad for sin klassiker, så kører man jo i den. Men ovenstående synes jeg nu alligevel er værd at tænke over.12. januar 2013 kl. 14:50 #52000
Runesten
222 Indlæg“Men 5 bolte var vel ikke original da din var ny?”
Jo på Porschefælgene? De kom med 5 bolte. Dem jeg har er 100% originale early fuchs foran og lidt yngre bagpå.
En folkevogn kørte med 4 bolte, hvis det er det du mener. Der er naturligvis intet originalt over at montere porschefælge på en folkevogn, hvis det er der vi er henne, uanset antallet af bolte.
Det ser dog dejligt ud og fælgene er fra samme år som folkevognen.
“Jeg er udmærket klar over, at det er et paradoks, det her – for hvis man er glad for sin klassiker, så kører man jo i den. Men ovenstående synes jeg nu alligevel er værd at tænke over.”
Det er et paradoks. Heldigvis findes der også masser originalryttere og det er med til at opretholde en balance. Jeg forstår bare ikke at de to grupper peger fingre eller føler sig finere og bedre end den anden. Jeg synes at den artikel i Veteranposten er helt misforstået lige som jeg synes manden i Morris 8 er ikke så lidt fræk når han kalder mine tidstypiske fælge for “synd for bilen”.
Jeg har intet imod helt originale biler og jeg synes at det er beundringsværdigt når nogen kan holde bilen 100% original. Ofte er det dog bare ikke muligt, af økonomiske, praktiske eller andre grunde. Andre gange ser andre løsninger bare bedre ud i visse folks øjne. Jeg er heller ikke for fin til lege originalpoliti af og til. Fornylig så jeg en Ferrari 308 GTB med AZEV alufælge. Der fik jeg det nok lidt som Morris manden, jeg holdt det bare for mig selv.
12. januar 2013 kl. 18:25 #52001
Mads H
73 IndlægJeg blæser piberøg i hovedet på originalpolitiet.
Vil man køre gamle biler, er modifikationer nødvendige.
Jeg monterede så sent som i dag 6½ x 15″ stålhjul fra en Alfa 156 på en nyerhvervet vinter-CX Break.
Det forbedrede køreegenskaberne mærkbart i forhold til 14-tommers ballon-dæk
Iøvrigt – den Type 1 må da køre virkelig underligt med så voldsom en camper og smallere spor på forakslen. OK – nu kører de jo afskyeligt i forvejen, men dén behandling kan da umuligt gøre det bedre…? Og hvad mon synsmanden siger?
12. januar 2013 kl. 18:39 #52002
Runesten
222 IndlægSynsmanden siger nej. Jeg mener at den er sænket til lejligheden til et eller andet træf.
13. januar 2013 kl. 15:51 #52003
Runesten
222 IndlægSjovt som dagens klip på Viaretro også berører dette emne. Meget enig med de to gutter.
Siden her bliver altså bare bedre og bedre for hver dag der går. Keep it up
13. januar 2013 kl. 20:47 #52004
Claus Ebberfeld
604 IndlægTak skal du have, Rune: Det hænger meget godt sammen, ikke?
13. januar 2013 kl. 20:58 #52005
Runesten
222 IndlægJo for fanden. Jeg håber bare i kan holde kadancen :)
Lidt til originalpolizei:

Det gør ondt helt ind i sjælen.
14. januar 2013 kl. 06:01 #52006
Kai
583 IndlægQuote from Runesten på 13. January, 2013, 20:58
Lidt til originalpolizei:
DEN kan jeg huske fra BM&S og fra et Costum Car show i Forum, engang i 80’erne.
Lever den endnu?14. januar 2013 kl. 09:34 #52007
Heine Hansen
63 IndlægThe Pink Lady. Ja, den lever stadig. Bernt Karlsson tog den med til Los Angeles hvor han startede sit eget customfirma. Han arbejdede bl.a. også for legendariske Boyd Coddington.
http://Www.berntkarlsson.com14. januar 2013 kl. 14:11 #52008Ib Erik Söderblom
423 IndlægMen hvis ALLE modificerer, så er der til sidst ingen fabriksoriginale biler tilbage. Så kan man spørge “og hvad så”?
Og jeg vil da gerne sige “Og hvad så???”
Jeg har ualmindeligt svært ved at se, hvordan andre kan pådutte mig et ansvar for original-bevarelse.
Jeg køber end ikke fabriksnye biler, fordi jeg simpelthen ikke kan holde fingrene fra, at indføje egne løsninger.
Det er min bil, mit køreværktøj!
Vil jeg ha’ Porschesæder i min Alfa og en Multijusterbar ratstamme, så skal der ikke stå en eller anden Hellig og påtvinge mig en dårlig ergonimi, blot for den Ukrænkeligt Originalitets Skyld.Med den holdning er jeg selvklart også nødt til, at være Large overfor mere ekstreme moddere. F.eks en dims som Pink Lady…
Jeg kan nikke og sige: “Fint, dét er så din smag…, ikke min!!!”
Men slå manden oven i hovedet, fordi han så ikke bevarer en original VW…, aldrig!
Jeg har ingen problemer med, at sige, at jeg synes ét eller andet er grimt/forkert ved en bil, men at jeg fuldt ud respekterer retten til en anden smag. Det gælder begge veje.
Der er altså heller ingen, som tvinger mig til negative ytringer, omkring sænkninger, lakeringer m.m. Jeg kan forbigå det i tavshed.
Men bliver jeg spurgt, så vil jeg helst være ærlig.Skribenterne i Veteranposten kan så føle sig frelste, så meget de vil.
De skal bare ikke tro, de kan påtvinge mig deres original-ligusterhæk holdning.
At tilsvarende holdninger så er ganske fremherskende i politikerkredse (har det mon også noget med den evige afgiftstørst, at gøre???), at med Forbud og Begrænsninger, skal Landet ledes, det må vi foretagsomme og kreative individualister, så lide under.(Personligt mener jeg, at hver eneste lovvedtagelse, burde resultere i et mærkbart løntræk hos samtlige folketingsmedlemmer, så de kun vedtager dét, som de føler strengt nødvendigt!)
14. januar 2013 kl. 21:49 #52009
jewer
894 IndlægDet er fandme godt skrevet, Ib Erik! Det kan jeg fuldt ud tilslutte mig.
14. januar 2013 kl. 23:24 #52010
Vincenzo
38 IndlægDer er forskel på Original Polizei og det mere tolerante skandinaviske original politi. Som repræsentant for det sidste. Er jeg tæt på at være enig med Kaptajnen. Måske en tand strammere. jeg er ikke prædikant, men spørger du mig, hvad jeg mener om din opgradering. Må du forberede dig på et ærligt, men høfligt svar. Mads H. Jeg glæder mig til, at vi en gang skal puste pibeløg i ansigtet på hinanden :-)
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.