Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Forfatter
    Runesten
    222 Indlæg

Foranlediget af denne artikel i Veteranposten og utallige diskussioner på det hedengangne motorretro, synes jeg det er værd at tage diskussionen op.

http://i.imgur.com/vqgbP.jpg?1

Håber man kan læse teksten. Jeg ved ikke lige hvorfor at skribenten i Veteranposten skal gøre sig til smagsdommer, men hvad synes I andre? Er det ok at fx sænke sin bil for at få den til enten at køre bedre eller se bedre ud? Hvor går grænsen? Folk der sænker bilerne e.lign er vel også entusiaster som alle andre og er med til at holde bilerne i live.

Daniel Read
    31 Indlæg

Når vogntøjet er købt og betalt kan man vel helt og holdent selv afgøre hvad der så skal ske….
    De ser jo lidt ekstreme ud de baghjul – men jeg tager da hatten af for indsatsen (og de tanker/timer der ligger bag).
    Afvigelser fra normen (jeg antager her at norman er “original/standard”) tolkes jo individuelt baseret på konteksten.

Glæden ved klassiske køretøjer skulle jo gerne være tilgængelig for alle, ligegyldigt om man er stil store fælge og glasfiber eller til plade-hjul og stof-slanger.

Runesten
    222 Indlæg

De er nok også temmelig ubehagelige at køre med. Jeg skulle ikke nyde noget. Jeg forstår dog ikke hvorfor To-Takts Kurt på Veteranposten er ude og lege smagsdommer og bede om at få stoppet uskikken. Jeg har selv org. Porsche early Fuchs på min VW og i sommers kørte en eller anden gammel skipper op på siden af mig og fortalte mig at det var synd at min bil havde de hjul på og at jeg burde sætte org. på.

Ok han så heller ikke helt normal ud og er vist lidt af en legende:

http://i.imgur.com/1qcbL.jpg?1

Men stadig, hvorfor er det synd? Skal alle biler være 100% originale, eller hvor går grænsen for folket? Hvad med tekniske forbedringer som fx skivebremser?

holmen
    456 Indlæg

Jeg er på ingen måde ‘originalpolizei’ – jeg mener at vi skal kunne modificere vores køretøjer så de i en rimelig grad er tidstypiske. Derudover bør rulleseler, bedre bremser, dæk og for den sags skyld motor og undervogn også være mulige forbedringer.
    Det skal dog gøres med respekt for bilens æstetiske linier og det er nok her det bliver svært at være linievogter – det må være op til den enkelte.
    Den bil som jeg selv har haft mest held med er min tidligere Giulia som ses her:
    http://stelvio.dk/content_images/galleries/argiulia2000grigio/dsc_0010.jpg
    Selv om der er nogen som ville vende sig i den grav de ikke endnu ligger i så var mine overvejelser inden jeg solgte den også at få installeret et full-length Webasto soltag.

Daniel Read
    31 Indlæg

nej er den grønne bil kommet på plader? Jeg kan huske jeg flere somre i træk så den parkeret på østerbrogade på prøveplader..
    (tror ud for en café)..
    synes til gengæld at “skipperren” (hvis han er det) er et fantastisk statement med det flagrende hår….

den store hvide nummerplade er da en skændsel :-)

Kan ikke komme på på en bil hvor en let sænkning og et par flotte fælge ikke pynter…. måske lige en 2CV?

Runesten
    222 Indlæg

Jeg er vild med den Alfa Holmen. Især fælgene. Har set dig eller en magen til på Østerbro nogle gange.

Daniel, jeg mener han bliver kaldt Ballonskipperen fra Østerbro ham fætteren der.

thkj
    3 Indlæg

Ja, det er jo et spændende emne.

Egentligt er det vel et spørgsmål om, hvilken ‘skole’ man er tilhænger af.

Costum/Hot rod
    Rat look
    Opdateret original
    Original original
    Osv.

Ved salg af 2CVer og Méharier påvirker det gensalgsprisen negativt, hvis bilen er synligt uoriginal.

Min Méhari kommer i kategorien ‘opdateret original’, da den er original rent kosmetisk, men opdateret når det kommer til støddæmpning og bremsesystem. En synd i originalkredse, men en fryd i dagligdagen.

Der er mange muligheder…
    http://i85.servimg.com/u/f85/12/35/20/28/fmehar10.jpg
    Donoren til denne bil er en særdeles sjælden argentinsk Méhari, som nok havde været mere værd i original restaureret stand, men der er jo andet i livet end gensalgsværdi :-)

Flemming Nielsen
    82 Indlæg

Runesten

Er det ok at fx sænke sin bil for at få den til enten at køre bedre eller se bedre ud? Hvor går grænsen? Folk der sænker bilerne e.lign er vel også entusiaster som alle andre og er med til at holde bilerne i live.

• it’s easy – either you see it, or you don’t!
  • Din/min/vores æstetik er ikke nødvendigvis som de andres. Men hvorfor skal folk blande sig i andres.
    Vel, når man gør noget ved sin bil, eller ikke gør noget ligemeget hvad, så er det jo et statement til omverdenen man sender ud – og ligemeget om man siger ‘I don’t care’, så gør man det få at få en respons – og ja, det er så det man får når andre siger deres mening.

Hvor går din egen grænse ?
    Du berører det lidt selv i den anden tråd her: https://www.viaretro.dk/forum/?vasthtmlaction=viewtopic&t=34.0

Quote from Runesten på 5. January, 2013, 17:17[/b]
    Tak Jewer og Claus. Det eneste jeg er lidt ked af er det der airbrush halløj i kabinen. Det er desværre malet på så man kan ikke lige fjerne det. Jeg har dog fået meget ros for det på træf osv hvor folk spørger hvem kunstneren er, men det er ikke lige min stil.

– du er ikke vild med pseudobemalingen, men kan leve med det – Ok, godt for dig. Andre ville måske stå af her og pege fingre, men det er jo i bund og grund ikke deres ret/rat.
    Det er din bil og du bestemmer, men du bliver nødt til at leve med mishagsytringer fra ‘2 takts Kurt’ og ‘MåneMorris’ (sympatisk eller ej, han har ikke så meget at have sin ‘originalpolizei’ i med den nr.plade – og dermed disker han også lidt sin håneret over dine hjul)

ps: jeg synes dine biler cool, heller ikke min stil ang. dash-airbrushen, men personligt er jeg stået af ved ‘voldssænkninger’ og Vmax typer

-redigeret (bugattibørge er nu omdøbt til MåneMorris) !