Forum Introducér dig selv og din bil Volkswagen-Porsche 914-4
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 132 i alt)
  • Forfatter
    A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Hej Michael.
    Tak for dit kompliment.
    Jeg har ikke kunne finde de rigtige ord til at beskrive den situation som jeg befinder mig i nu og har gjort den sidste tid med min V-P 914. Jeg har nok fået lavet meget og i en længere sammenhængende periode end før (dog med undtagelse af læderarbejdet som foregik i hjemmet de første 5 vintre og som jeg i de svære perioder godt kunne lægge lidt fra mig). Nu kan jeg godt mærke at både penge og energi er ved at være brugt og det er svært at holde gejsten og den gnist der skal til for at nyde éns eget arbejde. (jeg er begyndt at tale og messe med mig selv igen). Det er ikke fordi jeg ikke har lyst mere. Men den hygge jeg havde før og nød / kontra den fase jeg begynder at befinde mig i, og kender jeg fra projektet før. Har lært mig at holde lidt igen og lave noget andet et stykke tid… Det føler jeg ikke jeg kan denne gang!
    Det nye er at jeg i denne omgang har lejet mig ind på et værksted for at gøre arbejde færdig og med en deadline der lød; (på at måske kunne køre igen sidst på sessionen). Den er nærmere blevet et tidspres at skulle holde set i forholdt til at der er dukket flere uventet ting op og pengene til projektet er ved at være brugt. Hovedparten bliver brugt på lejen af værkstedet som er timeafregnet og på indgået kontrakt. Det er begrænset hvad jeg har brugt på reservedele..
    Det betyder at jeg bruger mine penge hurtigere end jeg kan spare dem op igen..
    Mine overordnede mål var at lave rustarbejdet og skifte lejer samt sætte gearkassen på igen. Det tog længere tid end jeg havde ventet, og nu har jeg så været nød til at trække et nyt ledningsnet til indsprøjtningssystemet da det viste sig at flere af ledningerne var hårde og knækket.
    Den gode nyhed er at: Jeg ser det og jeg laver dem så de igen er friske. Nu mangler jeg at nummerere ledningerne og lægge dem i bilen igen. Nogle af de stik som passer i de forskellige ventiler, føler, trykregulator/accelerator – sensor og indsprøjtningsdyser kan i mit tilfælde vende begge veje og det var jeg ikke opmærksom på da jeg skilte dem ad. Der er nemlig et uens mønster i hjørnerne og derfor kan det se ud som om de kun kan sidde på én måde.. Heldigvis er tryk-sensoren nummereret og med ens hakker i hjørnerne ligesom stikket. Så den passer hvor den skal og ligeledes med strømfordeleren. Så problemet er ikke så stort. Dog har jeg svært ved at finde præsis mit system, og på nettet er de modeller over systemet både og. For ingen af dem er præsis som mit. Jeg mistænker brændstofsystemet for at være et kombineret system,- dvs at nogen har brugt fra de forskellige systemer og sat ét sammen der virker..
    Nu er jeg så langt og bestemt ingen ørn endnu….

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Ja, det er et sejt træk med din 914, Njal, men nu har jeg jo set den i virkeligheden og kan levende forestille mig, at den bliver rigtigt lækker, når du engang bliver færdig. Eller rettere sagt, får den ud at køre igen. Jeg har på fornemmelsen, at du nok vil finde på flere ting at lave på den også derefter :-). Ikke mindst, når glæden ved at lave det kommer igen.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Ja, det har du nok ret i Claus. og tak for de opløftende ord. :-)
    I dag mandag d. 28/8 kunne jeg så starte motoren op. Faktisk startede vi motoren op første gang i fredags med en spand vand klar i tilfælde af brand. Benzinpumpen skulle lige tændes og slukkes en del gange for trække brændstoffet op. Det nye filter og slangerne var tætte og da den sprang i gang kørte den fint med en god rumlen.
    I dag er det 2 måneder siden vi hentede den ude ved jer, Claus og hold da op hvor har der været meget. Ting som jeg ikke før har prøvet at lave. Men alligevel er det lykkes trods mange problemer undervejs. De ville måske ikke være store i de rette hænder men for mig blev det til en tvangsperiode under stress dog også med gode dage. For jeg ville jo helst kunne køre bilen hjem til jer igen og ikke på en autotrailer som da vi hentede den..

De ting jeg har udbedret er ledninger der ikke var isoleret eller var knækket og så et nyt ledningsnet til indsprøjtningssystemet. Dvs de ledninger til/fra computeren og til/fra relæ-tavlen og rundt til de forskellige enheder, der er med til at styre og hjælpe computeren med at bestemme den rette mængde brændstof der skal sprøjtes ind i indsugningsventilen sammen med den mængde luft den suger ind.- både ved koldstart og når motoren er blevet drifts varm.

Benzinslanger, vakuumslanger blev skiftet, benzinfilter blev skiftet. Der blev lavet en holder for at filteret kunne sidde som oprindeligt i holderen. Plastikstikkene til indsprøjtningsdyserne og en føler blev jeg nød til at droppe da kabelskoene ikke fungerede som planlagt. De kabelsko jeg kunne finde der kom tættest på de originale var lidt større og havde en klemme som jeg i første omgang var nød til at klippe af og derefter med en tang klemme hvert kabelsko i den rette facon for at de kunne presses ind i plaststikket. Med det resultat at kabelskoene ikke kunne skabe en sikker forbindelse når stikket blev sat i modparten f.eks i indsprøjtningsdyserne. Så derfor havde jeg ikke andet valg end at lave hvert stik med krympe-fleks som foto viser..
    Nyt oliefilter, olieskift både motor og gearolie. Jeg valgte at skifte gearolien som foreskrevet Castrol EP 90 GL-4 og motorolien valgte jeg at prøve en Revival V67S mineralsk multigrade 20w /50 som opfylder de krav der stilles til olie i motorer før 1980 (cirka).- Jeg kunne også have valgt en monograde SAE 30 i samme mærke, og som foreskrevet i værkstedsbogen er til sommer brug.
    Jeg udskiftede også tændkablerne (Nu er de fra gates og lilla). Dem fandt jeg ude ved *Skoda i Ørum på Djursland!. Jeg fik lov til at reklamere og fortælle at de ligger inde med forskellige reservedele af ældre dato og der kunne ligge den stump I står og mangler,- I gerne må komme forbi eller ringe først og spørge efter en stump.

Her lidt foto af de ting jeg udbedrede..

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Her lidt af arbejdet med at trække nye ledninger..

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Samling, lodning og bundtning af de nye ledninger..

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Tilsidst lægges ledningerne ud til formning af det endelige ledningsnet og lagt i motorrum.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Kabelsko med krympe-fleks til indsprøjtningsdyserne.. Benzinfilter og lyddæmper monteret.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Hjørnet set fra bunden inden grunding, og efter med karosseri kit ..

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Håndbremse – håndstag adskilt og slebet for at kunne grunde og spraymale.
    + at lave en alu nit der holder udløseren – trykstangen på plads, i stedet for den rustfri bolt og møtrik..

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Sommer 2017 som bilen så ud inden vi forlod værkstedet igen..

Attachments:
    A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Her lidt af oliearbejdet på teaktræet i instrumentpanelet..

Attachments:
    A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Instrumenter opfriskede og istandsat, samt messing rosetter isat teaktræ.

Attachments:
    A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Læderkabine med ny semianilin – læder. Færdiggjort i hånden 2015.
    Mangler at færdiggøre panelerne under døre og en midterkonsol, samt nye gulvtæpper..

Attachments:
    A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Den originale gearstang med koppen og delene.

Attachments:
    A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Tegning af vandring af original gearstang, og med omregning til vandringen efter en forøgelse med 1centimeter under koppen.

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 132 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.