Register

three × 2 =

A password will be e-mailed to you.

Velkommen til viaRETRO: Det nye sted for gamle biler

Nedtællingen er slut, og viaRETRO har lift-off! Flere af jer har gættet på det, mange af jer endda gættet rigtigt – og nu er det altså officielt: MotorRetro og SpectraMOTO er gået sammen om at lave et nyt mødested for klassikerentusiaster, forenede i bilglæde.


Kongen er død – kongen længe leve! Ja, det er sådan vi håber, at det vil lyde derude. Når man ellers er kommet sig ovenpå chokket over, at alting nu er anderledes, så skulle man nemlig gerne få øje på, at meget faktisk stadig er det samme. Og når man har nået den erkendelse, så kan det være man ser, at en del også er blevet bedre.

Men lad os starte med at kigge på, hvad vi har foran os på skærmen nu? Såmænd bare langt de fleste indlæg fra MotorRetro (hovedparten skrevet af mig, Claus Ebberfeld alias Kaptajnen) og SpectraMOTO (hovedparten skrevet af Søren Navntoft alias – øh, det skal vi have fundet til ham…) igennem tiderne – og det er mange.

De er importeret til denne nye side i løbet af de sidste par uger, og undervejs er både Søren og jeg blevet overraskede over, hvad den anden part har skrevet om, som vi ikke anede noget om. Ja, vi er sågar hver især blevet overraskede over noget, som vi SELV havde glemt, vi havde skrevet om! Så stort er vores fælles arkiv af indlæg altså – og det er vel ikke for selvsmagende at sige, at flere af dem stadig er gode? Gamle trofaste læsere har muligvis læst dem for år siden, men nye læsere har jo ikke – så for at drage bedre nytte af dette væld af læsestof, så er en af de væsentlige forbedringer på siden en automatisk visning af gamle indlæg, der på en-eller-anden-måde er relateret til det indlæg, man nu engang sidder og læser. Det er smart, ikke?

Ja, og helt aktuelt sidder du så og læser et nyt indlæg, kære læser. Strategien for viaRETRO er nøjagtigt ligesom på MotorRetro, at der kommer et nyt indlæg hver dag. Det er såre enkelt og alle ved hvad de kan forvente. Behager dagens indlæg ikke, ja, så kommer der et nyt dagen efter. Ja, i dag kommer der endda to, fordi dette indlæg jo bare handler om verdensnyheden viaRETRO og ikke om det vi egentlig kan lide, nemlig biler og historier rundt omkring dem. Om alt går vel er vi i luften klokken ni – og det bliver også fremover der, hvor nye indlæg bliver udgivet. Vi vil nemlig gerne have, at I sidder klar til at læse og kommentere ude på arbejdspladserne, når vi går i æteren.

Stofområderne vil blive det samme som hidtil har været at finde på vores sider – nemlig det vi selv interesserer os for: Om biler af mange slagse – og om at bruge dem, hvad andre har brugt dem til, hvorfor, hvordan og hvornår og så videre. Oplevelserne af og med bilerne er i højsædet.

Jeres oplevelser vil vi også gerne have med, og dermed er vi tilbage ved det at kommentere: Det er en af de helt stærke sider ved en online-artikel, at man kan kommentere direkte til skribenten – og ikke mindst at andre læsere kan læse med og også kommentere, både til skribenten og til hinanden. Når det har fungeret bedst på MotorRetro, så har det været en skøn samhørighed hvor alle er blevet klogere og har haft stor fornøjelse i processen dermed. Dét vil vi stadigvæk have.

Flere har dog bemærket, at den hidtidige gode tone og orden er skredet noget på det seneste. Det vil vi ikke have.

I dag på åbningsdagen kan man kommentere frit, ligesom man plejer. I morgen skal man registrere sig for at kunne kommentere. Det foregår hér, og det ville glæde os, hvis mange gør det allerede i dag. Så får vi testet dels hvordan det virker og dels jeres reaktioner!

Til gengæld for registreringen får I så også en mulighed, som I har efterspurgt længe: Nemlig et egentligt forum, som I finder hér. Der er mange, mange muligheder i sådan et forum. Men vi skal vi starte et sted, og det er med bare fem kategorier. Jeg tror, at det vigtigste i denne viaRETROs første tid er det øverste, hvor man kan aflevere sien forslag. Til os, jo, men i fuld samhørighed med hele viaRETRO-ånden jo også til de andre læsere. Der kan give deres besyv med på et givet forslag, udvikle det eller afvikle det. Vi håber, at I vil være med på idéen også, så vi hurtigere kan give jer det, I måtte ønske – det er ikke for sent til julegaver på viaRETRO.

Den næstvigtigste kategori er måske den med “tangenter”. Som er det vi diplomatisk har kaldt det, når kommentarerne til et givet indlæg er gået amok ud af en sti, der intet har med indlægget at gøre og ikke bibringer det noget. Jo, det er forekommet et par gange. Nogle af jer holder af at læse den slags, andre gør ikke. Nu kan vi bedre gøre alle glade: Hvis I har en tangent til et indlæg, så skriv den dér. Læs den eller lad være, kommenter videre på den eller lad være.

Og hvis du kommenterer, så husk altid dette:

Takt og Tone på viaRETRO

“Man kan ikke blive for stor til at være rar og venlig, men man kan være for lille”.

Vi vil gerne have kommentarer, hjertens gerne – men de skal være relevante og saglige og vedkommende og ordentlige. Jo flere læsere og kommentatorer vi er, desto vigtigere bliver det. Jeg har tilladt mig at starte en tråd om balancen i kommentarer hér. Og hold nu tungen lige i munden: Det betyder nemlig, at har I kommenterer og tanker om lige netop den del af dette velkomstindlæg, så skriv dem dér, ikke i kommentarerne herunder. Kan I se logikken?

Forummet er ikke den eneste nyskabelse, selvfølgelig – der kommer faktisk en mere allerede i morgen. Og så kommer der en stor en mere senere i januar. Og helt sikkert mange flere små hen ad vejen. Det overskud har jeg manglet på MotorRetro, og nu kommer det med viaRETRO. Jeg ved mange af jer har været frustrerede over den manglende udvikling på MotorRetro, og det har jeg også selv. Nu er det her, fordi de her to sider er gået sammen om at skabe noet nyt.

Og lad os også slutte med begyndelsen: Hvorfor? Ja, nu er vi jo ikke typerne, der laver noget nyt bare for at det skal være nyt. Vi gør det for at det skal blive bedre. MotorRetro og SpectraMOTO har i årets løb lavet et par arrangementer sammen, og konstateret, at det fungerede rigtigt godt. Vi fungerede godt. Sammen. Men idéen om ligefrem at gå sammen opstod først langt hen i november, efter middagen i Aarhus Folkekøkken. Over endnu en hyggelig middag. Mere eller mindre tilfældigt. Og fra undfangelsen af idéen til viaRETRO gik i luften gik der ikke ret lang tid.

Det kunne jeg skrive en masse om. Hov, det har jeg allerede gjort! Og nogen undrer sig sikkert over, at der ikke er billeder i indlægget. Det er med vilje. Et kunstgreb. For at understrege en af de ting, som jeg tror I bliver glade for – levende billeder. Ja, det kommer der nemlig også på viaRETRO, for udover Søren og jeg kommer også Niels Birkemose med i redaktionen – og han er såmænd en bilentusiast, der har lavet TV i mange år, herunder temaaften på DR2. Han kan også skrive, og har været gæsteblogger på SpectraMOTO – hvis teknikken i det med relaterede indlæg virker, så kommer der måske nogle op ovre i kolonnen til højre “Biler og Ure”, thi det er Niels’ værk.

Nedenstående er det første videoindslag han har lavet for viaRETRO: Intet mindre end den sande historie om hvordan viaRETRO-idéen blev født.

Og det ER den sande historie. Og NU kommer der ikke flere ord fra mig. Udover velkommen.

92 kommentarer

  1. jewer

    Det ser s’gu godt ud, venner :>) Skal rigtigt checkes ud senere på dagen. Først skal vi lige ud og have monteret vintersutter på dytten – langt om længe.

    Svar
  2. NielsR

    Stort tillykke d’herrer
    – først og fremmest godt tænkt, det ligner en ægte forbedring.
    Glæder mig til at følge med undervejs. God tur og godt nytår!

    Svar
  3. Kai

    Det her skal nok blive godt.
    Jeg kan stadig ikke logge ind via WordPress, og vil helst slippe for at blande FB ind i mine aktiviteter.

    Svar
  4. Anonym

    Det skal nok blive et super fedt sted for os “tosser”. Held og lykke til jer og tillykke til os…

    Svar
  5. Kim Nielsen

    Det ser flot ud, og jeg tror det bliver endnu bedre end hvad i tidligere har bedrevet. Stort tillykke. Desværre kunne det også gå hen at blive en voldsom tidsrøver for mig. Heldigvis én af de gode, men det er jer der får skylden hvis kæresten synes jeg er for fraværende om aftenen. Så er i advaret.

    Svar
  6. Anonym

    Synes ikke lige der er nogen “registrer” kanp noget sted, og jeg havde ikke login på den gamle site…

    Svar
  7. Lars D

    Havde egentligt troet I ville gå hele forum vejen hvor vi kunne sætte billeder ind i vores kommentarer. Det er det eneste jeg lige mangler, men man kan jo ikke forlange alt.

    Svar
  8. Ib Erik Söderblom

    Login mv. kan findes nederst på siden, til højre :-)

    Video’en er rigtig god. Sjovt tænkt :-D
    De i teksten angivne link, er en anelse svære at udskille (her – teksten)
    Ellers lader alt til at virke for min pc og mine andriod-enheder.

    Svar
  9. Martinbf

    Stort tillykke!
    Nu skal man så til at bruge endnu flere timer på nettet :-)

    Svar
  10. autoentusiasten

    Det er klasse drenge. Sådan skal den skæres. Men ulideligt ækle højtalere i den Jaguar..

    Svar
  11. kroehl

    Fint opsæt og glædeligt at i IKKE er gået forumvejen, 100%. Et par skønshedsfejl her og der – videoen er bredere end den frame den står i, boilerplaten nederst på siden overlapper Fjæsbuk kassen (nu er det nævnt) – men tillykke med det nye barn. Nu er jeg så spændt på hvor velopdragent det er….. :-)

    Svar
  12. Anonym

    Æhhh – kald mig bare en net ignorant, men når jeg prøver at registrerer mig siger den at jeg ikke har indtastet password, men det har jeg – såååååå hva nu?

    Svar
  13. Anonym

    Det ser super godt ud gents ! Bliver spændende at følge udviklingen af det gældende bilsite for klassiske biler…

    Svar
    • Anonym

      Det var så mig her ovenfor – får besked om at username ‘Morten H’ already taken og e-mail: morten.haastrup@gmail.com already taken, når jeg prøver at oprette mig…’Hænger’ noget ved fra det gamle MR eller ???

      Svar
      • Søren Navntoft

        Har du været brugerregistreret på MotorRetro.com eller SpectraMOTO.com, kan din profil derfra benyttes på viaRETRO. Brug “Login” knappen i menuen “om viaRETRO”, indtast din email og password, så er du igang. Hvis du har glemt dit kodeord, kan du bruge knappen “Mistet dit Kodeord ?” / ” Lost Password” i loginvinduet.

  14. Claus Ebberfeld

    Tak skal I have, d’herrer: Vi glæder os over starten, og til at komme derudaf.

    For første gang i min bloggerkarriere har vi såmænd også en produktionsplan, og der er efter min beskedne mening et par gode ting i bøssen til den næste uge.

    Svar
  15. Anonym

    Har præcis samme problem ved registrering. Den siger at jeg ikke har indtastet password…. Uanset om jeg bruger tal, små og store bogstaver, lader den mig ikke registrerer….. Hvordan er det lykkedes jer andre ????

    Svar
  16. LarsD

    Jeg skal nok lægge profilbillede ind Claus.
    Det hele ser fornuftigt ud og jeg må leve med kun at sætte links ind i kommentarer og ikke billeder som i fora.
    Jeg kunne godt tænke mig i lavede en lille programmeringsting så man ikke kan trykke på skriv kommentar hvis man er anonym. Det er meget trættende dels at læse anonyme kommentarer og dels at læse den berømte – ups det er mig der er anonym (ja jeg er også selv røget i den)
    De fleste her kender jo hinanden enten gennem de gamle blogs eller i den virkelige verden, derfor er det fint nok for mig at nogen vil gemme sig bag sjove navne, men det er altid rart at vide hvem man skriver sammen med især hvis vi stadig og i fremtiden møder mere ødelæggende blog indlæg.

    Når vi at fejre Elan Claus? tiden går eller har jeg overset den i sensommeren.

    Svar
    • Claus Ebberfeld

      Det er kun i dag man kan kommentere uregistreret, LarsD. Fra i morgen skal man være registreret. Hvilket også betyder, at man SELV kan rette i sine kommentarer fremover. Og tilføje noget, man havde glemt. Jojo, det hænder at det sker.

      Elan skulle faktisk have været i dag, men jeg var bange for at det ville drukne i den egentlige nyhed om viaRETRO. Og for modtagelsen af den. Derfor valgte jeg i stedet at skrive noget, der illustrerer at der er mærkeligere ting i verden end sammenlægninger af internetsider.

      Svar
  17. Anonym

    Er jeg virkelig den eneste som ikke kan registrere mig ???? Uanset hvad jeg prøver at taste ind som password, sider systemet at jeg mangler password. Har ikke (Så vidt vides) været registreret på de to “gamle” sider, så der er ikke noget derra somhænger ved. Har også forsøgt at få nyt password tilsendt, men den kender ikke min mailadresse. Så der burde ikke være gamle data gemt nogen steder… HJÆÆÆLP !!

    Svar
  18. Lars D

    ok Claus, har sat billede på men ser ikke ud til at komme frem ved kommentaren. Skal måske lige ud og ind igen for at det virker.

    Svar
  19. Lars K

    Hep hey… tillykke de herre, med jeres nye site…. det ser jo helt fornuftigt ud :)
    Men jeg må melde mig i koret, af folk der ikke kan register sig på siden…. Men hey det kommer jo nok….
    Mvh
    Lars K aka kædespænderen

    Svar
  20. Ryhl

    Tillykke med det nye :-)
    Men er det sandt ? Kan man virkelig ikke indsætte billeder i forum, hvis man skulle have lyst til at lave spændende indlæg om sjældne biler, konstruktører eller motorsport ?
    Nu har vi på Motorretro jo længe konstateret at “et billede siger mere end 1000 ord”.
    Har i tekniske problemer – eller er det er bevidst valg ?
    – eller har jeg bare ikke fundet de vise sten endnu ? ;-)

    Svar
    • Søren Navntoft

      Ryhl, vi er simpelthen bare ikke nået længere. Upload af billeder i forum bliver muligt inden længe. viaRETRO sitet er blevet en ret stor løsning, så vi har valgt at fokusere på bestemt områder her i starten. Så fat mod, det bliver bedre og med flere funktioner med tiden.

      Svar
      • Ryhl

        Tak for svaret, Søren.
        Det lyder godt – og spændende !
        Det er forståeligt det tager sin tid, og at man må tage et skridt ad gangen ;-)

  21. Jens Langdahl

    Stort tillykke! Det ser ud til at blive rigtig godt – trods den manglende mulighed for at indsætte billeder. Jeg glæder mig til at se udviklingen fremover – og til at få min daglige dosis!

    Svar
  22. Claus Ebberfeld

    Tak Michael H (også kendt som CapriMan) og Oberst Hackel. Når to så forskellige karakterer kan være i stue sammen, så mener jeg vi er på rette vej i forhold til at nå “den knap så brede offentlighed”.

    Svar
  23. Søren Navntoft

    Hej alle
    Først tak for den fine feedback på sitet. Vi HAR været nervøse og spændte. Lad mig lige beklage de lidt klodsede rutiner for login og registrering. Vi har valgt en løsning fra Lucas, men skulle nok have valgt én fra Bosch….
    Vi vil naturligvis få det lavet lidt mere smidigt hurtigst muligt. Men igen, tak for forståelsen

    Svar
  24. Martin LW

    Stort tillykke, d’herrer – og stort tillykke til os for et endnu bedre bilsite. Jeg glæder mig…

    Svar
  25. Peter Plys Karlsen

    Hej igen Søren og Claus

    Jeg har smidt en kommentar i tråden omkring balance i kommentarer… men kan se at den ikke figurerer blandt nyeste kommentarer. Bevidst eller ubevidst ;-) ?

    Svar
  26. Peter Plys Karlsen

    Selvfølgelig et stort skib at sætte i søen….

    Når Martin LW f.eks. skriver om Guilia som sidstemand kan det virke lidt forvirrende at det står over Claus´es tidligere indlæg…. hvad har i af forslag til sådanne spørgsmål….anden tråd eller mail?

    Svar
  27. Ole Wichmann

    Tillyke, det ser virkelig godt ud.
    Og videoens er meget morsom, Søren dit ansigtsudtryk når du ikke må sidde bag rattet er fantastisk.

    Svar
  28. Claes

    Tillykke med det, venner! Det ser sørme godt ud. I fik tilmed igen mindet mig om hvor ærgeligt det er jeg ikke beholdt den MK2’er.

    Svar
  29. Scalino

    Sad og makkede med racerSprinten i eftermiddags, og funderede over domænenavnet!

    Hvorfor Viaretro? Retro naturligvis oplagt, men Via?

    Er det italiensk Via, eller via som almindeligvis brugt i det danske sprog?

    Svar
  30. Connoisseur

    Stor tillykke med barnet, som jeg er sikker på vil vokse sig til, med alle de ideer som “grundlæggerne” har.
    Jeg vil med interesse betragte udviklingen, og på min måde være med til at præge den.

    Svar
  31. Lars D

    ViaRETRO er måske ikke så mundret men et godt navn for os italo freaks. Tænk på Via Appia, Via Flavia, Via Flaminia og Via Fulvia de gode romerske veje, der har lagt navn til Lancias fineste biler.
    Via Retro må jo betyde vejen til retro eller via retro til Rom (vejen til himmerige) osv.

    Svar
  32. Jan Paustian

    Det er jo stort det her. Som at få en ny landsdækkende TV-kanal, der kun sender alt det fede stof. Stort tillykke til Søren, Claus og Niels.

    Svar
  33. Svanbjerg

    Tillykke med “barnet” – Må dette nye tiltag, viderebære motorretro´s gode ånd og sjæl…

    Og det italienske ord Piazza, er da også godt… ;-)

    Svar
  34. holmen

    #54 Enig Jan – dette er stort. Nu kan jeg undlade at bruge alle mine hårdt tjente penge på klassiske bilblade og fokusere på blot denne ene hovedblog. MotorRetro er vanedannende og er efterhånden det første jeg slår op og gennemlæser hen over morgenkaffen – hverdage og week-end. Det at der nu er en åbning for video er créme de la créme og at de fusionerede sider også åbner for et fora – intet mindre end fantastisk. Navnet viaRetro klinger ikke i mine ører – jeg savner en henvisning til mekanikken der trods alt driver en del af os. Hvis det er et kompromis mellem de nygifte kunne “motoRetro” da være et alternativt – det vil også åbne muligheden for et redesign af det nye logo ;-) og samtidigt være mere inkluderende end den italienske ‘vej’

    Svar
    • Søren Navntoft

      Per, du skal nok vænne dig til navnet. Jeg kan oprigtigt sige, at hverken Claus eller jeg havde nogle krukkerier eller fine fornemmelser. Ingen af os ønskede at bevare vores egne “gamle” navne. Derimod var vi helt enige om at RETRO var nøglen til det vi gerne ville lave. via synes vi bare lød lækkert så derfor; lækkerlyd + der var engang = viaRETRO. At der så var historien med den italenske vej til Rom osv. holdte os ikke tilbage. Også lover jeg dig at vi nok skal være inkluderende, det er jo det eneste der giver mening.

      Svar
      • holmen

        Naturligvis – alle forandringer kræver tilvænning og derfor vil viaRETRO også finde sit indpas. Jeg har også stor tiltro til at fusionen vil betyde endnu flere arrangementer på østsiden af storebælt med deltagelse herfra når det er muligt. Og når logoet skal have en opfrisker, så siger I bare til ;-)
        Glæder mig til at fordybe mig i ale indlæg og kommentarer fremover.
        Godt gået …

      • Svanbjerg

        Jeg glæder mig især over, at man nu decideret kan kommentere/besvare på konkrete indlæg… Håber bare det bliver brugt korrekt.

        Og ENDELIG er vi fri, for de der teenageagtige grafiske smileys – Hurra Hurra Hurra ;-)

        Vedr. det nye navn, forebebolder jeg mig retten til at afvente…. Og med tiden, kan man jo vænne sig til alt ;-)

      • Lars D

        Ov ja Svanbjerg den havde jeg ikke lige fanget med de smileys. Lige så genialt de oprindelige smileys er lige så grimme er de gule i alle afskygninger. Jeg begynder at fornemme en god stil. Vidste I at japanske smileys læses i tekstretningen så man ikke behøver dreje hovedet, smart.
        Nu venter vi med spænding på hvornår feel good stemningen bliver afløst af nogle der kalder hinanden fjolser eller starter meningsløse diskussioner i sandkassen om hvilken målemetode der giver lavest accelerationstid på en bil ejeren ikke mente var i topform. Det skal nok komme.

        Jeg håber der bliver mange gode diskussioner om alt hvad der bevæger sig ad via retro vejen, lad os nyde turen og ikke smide al møget synligt i vejkanten.

  35. Niels Birkemose

    YEEEESSSSSS… hvor er det bare fantastisk. Jeg har glædet mig som et lille barn til det her. Glæder mig meget til at lave sjove, spændende, interessante og mærkelige indslag om klassiske biler. Har i dag været ude i virkeligheden og filmet en 911S, som der meget snart kommer et indslag om. Så er vi igang. Wrooooommmmm.

    Svar
  36. Leth

    Tillykke med det nye site. Det var en ordenlig mundfuld. Det er altid dejligt når nogen behandler vores fælles hobby. Jeg vil nok som før mest kigge med fra sidelinien. Jeg går ikke automatisk i selvsving over en bil fordi den er fra Frankrig eller Italien, men glæder mig til gengæld over artikler om varevogne eller Ladaer eller andre biler der ikke pr. definition er i det fine selskab – håber der fortsat vil være plads til det også…

    Svar
  37. Singapore

    Tillykke med det fornemme site. Saa mange gode kraefter samlet kan kun give os andre endnu flere gode timer foran skaermen.

    Tom

    Svar
  38. Anonym

    Stort tillykke med den nye side, det bliver spændende at følge. Fed video :)

    Svar
  39. Morten Alstrup

    Den fejl oplevede jeg også her den 29. december 9.00, men så prøvede jeg at logge ind via de data, jeg havde opgivet, og vupti, så var jeg inde.

    Svar
  40. Claus Ebberfeld

    Geert og mange andre, tusind tak for den pæne modtagelse.

    Og så vil jeg bare sige, at I kan glæde dig til i morgen…

    Jeg er som sagt til stiletsko-afvænning, men fulgte med på sidelinien på viaRETROs første dag. Søren og jeg er godt tilfredse med starten, og jeg forstår, at han har hjulpet de fleste med problemer igennem login-processen – eller at I har løst det selv.

    Som skrevet tidligere skulle det i dag kun være muligt at kommentere som registreret, men det drillede lidt, og der er derfor igen åbent for fri kommentering. Lidt endnu.

    Svar
  41. Kai

    Om alt går vel er vi i luften klokken ni – og det bliver også fremover der, hvor nye indlæg bliver udgivet. Vi vil nemlig gerne have, at I sidder klar til at læse og kommentere ude på arbejdspladserne, når vi går i æteren.

    Jeg er klar til dagens fix.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.