Register

ten − 3 =

A password will be e-mailed to you.

Alt man kan ønske sig (2): Honda Legend Coupe

I dag bringer ViaRETRO den officielle afsløring af min nye vogn: Erstatningen for min gamle Honda er – tadaaah, en anden gammel Honda! Imidlertid er min 25 år gamle Honda Legend meget mere end det: For eksempel et symbol. Og en pragtfuld køremaskine. Men også en legende, der aldrig var.

Her er den så, min nye – en 1989 Honda Legend Coupé 2,7i. Med den alder er det igen en youngtimer, ikke en klassiker. Men hvor lang tid går der, før den bliver en klassiker? Tænk lige over det: Alle ingredienserne er der, og det er ingenlunde tilfældigt, at overskriften minder om den fra Lancia Flaminia-indlægget i forgårs.

honda_legend_ce_1-14

Rammeløs coupé igen, mine damer og herrer: Honda Legend var Japans første forsøg på en virkelig overklassevogn.

Den var først: Helt overordnet set og måske allervigtigst i forhold til at blive en klassiker, så skabte Legend sin egen klasse. Legend var den første japanske bil, der virkelig løftede Japan ud af mellemklassen og helt op i luksusbilernes verden. Ovre i Amerika udgjorde den endda et helt nyt bilmærke, Acura. Begge dele gjorde den med så stor succes, at Toyota og Nissan abede efter og kom med nye modeller efter nøjagtigt samme skabelon. Men Legend var altså først – sedanen kom i 1985 og coupéen i 1987.

Den er smuk: Og her taler jeg primært om Legend Coupé, da sedanen er lidt mere konservativ. Indrømmet, selv da er denne faktor åben for diskussion, men personligt synes jeg påstanden holder. Jeg elsker let linieføring over tag og stolper, og det bliver ikke meget lettere end Honda Legend Coupé: Når man sidder i det bløde velour er lysindfaldet igennem det røgfarvede glas blødt og lækkert og udsynet er perfekt. Trods letheden i overbygningen er det samlede indtryk maskulint med en anelse bastant linieføring over hækken. Vigtigst af alt er designet sammenhængende – i mange, mange år generelt japanernes største problem, når det kom til design.

Den er teknisk spændende: Honda er den japanske bilproducent med mest tradition for innovation, og i Legend tænkte de sig virkelig om. En yderst ingeniøragtig tilgang resulterede i, at den har forhjulstræk – som en af de få i prestigeklassen. Fordi analyser viste, at det var den bedste måde at nå målet på – et mål, der handlede meget om komfort. Både sedan og coupé er ekstraordinært lydsvage og efter nu næsten 1000 kilometer i den nye må jeg sige, at jeg aldrig har nydt bedre komfort. Motorstyringen trak angiveligt på erfaringerne fra Formel 1, og selvom V6-motoren var Hondas første, så er den så cremet og lækker, at man skulle tro, de aldrig har lavet andet. Gearkassen? Den bedste jeg har prøvet nogensinde. Tilsammen udgør det en utrolig raffineret drivline.

Sandelig om der ikke også er det træ, jeg elsker. Og velour, det er dét de unge vil ha'!

Sandelig om der ikke også er det træ, jeg elsker. Ægte! Og velour, det er dét de unge vil ha’.

Men Flaminiasammenligningen…aaarh, er det ikke at strække den lidt? Både-og, for de er helt klart to alen af samme stykke – bare, apropos tidsrejsen igår, fra adskilt af mangfoldige generationskløfter. Men uomtvisteligt begge luksuskrydsere – uden at være ekstravagante. Intelligent konstruerede vogne, der er godt skruet sammen. Hurtige, men som en biprodukt af noget andet. Yderst kultiverede multitalenter, kunne man vel sige. Lancias åndelige arvtager? Det kunne man vel godt sige om Acura.

Så vær endelig ikke i tvivl: Honda Legend var en god bil og den grundlagde – øh, noget. Det er for tidligt at sige hvad. Men efter præsentationen af Legend Coupé i 1987 kulminerede Hondas søgen efter stjernerne med NSX fra 1990, og man aner at de var på vej i den retning. Og Aerodeck og Civic CRX var jo heller ikke uden evner.

Ikke overraskende kører den pragtfuldt.

Ikke overraskende kører den pragtfuldt.

Men Legend var et stort navn at give den nye model. Og indtil videre har den ikke kunnet leve op til det. Honda Glemt virker i dag mere passende. Som nybagt ejer af sådan en pragtvogn må jeg sige, at det er ganske uretfærdigt: Honda Legend markerede en ny tid for Honda, og indvarslede på hele Japans vegne landets nyfundne automobile selvbevidsthed. Sådan skulle en luksusvogn bygges efter japanske idealer. Og resultatet er fantastisk godt.

Vær forvisset om, at der kommer mere om min nye Legend. Formentlig længe inden jeg sælger den.
I mellemtiden lige et par nøgletal:

Motor: V6, 2.675 ccm, 24 ventiler, 2 overliggende knastaksler, Honda PGM-F1 benzinindsprøjtning. 169  hk (DIN) ved 5.900 o/min, 225 Nm ved 4.500 o/min.
Transmission: 5-trins manuel gearkasse med fuldsynkronisering og meget blank trægearknop.
Opbygning: Hardtop coupé stålkarrosseri (lækre rammeløse ruder), motor på tværs fortil, forhjulstræk. Fortil dobbelte triangler med skruefjedre, bagtil dobbelte triangler med skruefjedre. Ventilerede skivebremser for, skiver bag. Tandstangsstyring.
Mål og Vægt: Længde 477,5 cm, bredde 174,5 cm, højde 137 cm, vægt 1368 kg. 205/60 VR15 dæk.
Præstationer: 0-100 km/t 8,8 sek., topfart 213 km/t
Benzinøkonomi: ECE 90/120/by – 13,5 / 11,1 / 8,1 (10,5) km/l
Og vigtigst af alt – Træk: 1400 kilo m/bremser
Nypris 1989: 623.000 kr.

Men tro mig, tallene siger ikke det hele om denne maskine. Lige præcis prisen er dog værd at tænke over: Med 623.000 kroner var Legend Coupé i 1989 den dyreste japanske bil på markedet. 25 år senere købte en fattig bilskribent så en, der havde gået 252.000 kilometer. Importeret til fra Schweiz i 1999 og stadig i meget fin stand – og generelt den næstbedste bil jeg nogensinde har haft.

Som sagt, der kommer mere – sammenligningstest, video, I slipper ikke. Jeg er overmåde glad for min nye rammeløse. Hvad synes I indtil videre?

92 kommentarer

  1. Kai

    Jeg ligger mig fladt, og vil gerne have en, også.
    Der er ikke så meget andet at sige.
    Kunne du ikke finde nogen Legend(e)-duller?

    Svar
  2. Jensby

    Synes den er total fed og lækker. Lige noget for mig hvis jeg ellers skulle have en alternativ dagligdags youngtimer.
    Stort tillykke herfra, må vel også være den næsthurtigste bil du har ejet? Ja ikke at det betyder noget…..
    God dag
    Erik

    Svar
  3. Morten Alstrup

    “…bringer den officielle afsløring…” Ja, der er ikke meget plads til branchens svar på Edward Snowden her … det vidste vi jo godt sidste lørdag…

    Nå, men tillykke med skuden, Kaptajn.

    Svar
  4. Henrikc

    Hjertelig tillykke Claus…. Netop din nye bil og så en Mazda 929 vækker gode minder fra min ungdom…. Jeg drømmer tit om en Mazda 929 ;o) et var DRØMME BILER

    Svar
  5. jewer

    Fanname en dejlig vogn – har altid synes godt om den i coupe-udgaven. Stort til lykke med den.

    Svar
  6. Claus Ebberfeld

    Tak igen. Ja, jeg beklager at jeg måtte censurere den lynhurtige Alstrup i lørdags, men han led af for tidlig nyhedsafgang.

    H.P., en SAAB-mand blev sidste lørdag ved med at sige, at hans SAAB 90 var en rigtig bil og det var min Legend ikke. Min datter mente dog at Hondaen kørte bedre: Hun har ret. Men det kommer der mere om.

    Svar
  7. Morten H

    FEEEEEEDT Claus!! 80’erne ER det nye sort.

    Og du er straks tilgivet for at have holdt os hen i troen om at du havde fået dig en SAAB! Det her er jo trods alt en hel del mere spændende!

    Har altid haft et godt øje til Hondas Legend, men havde næsten glemt den – årene har været milde ved den, synes jeg…

    Mit fædrene ophavs fætter (der altid har været en blærerøv) havde en næsten ny Legend dengang. ALT i udstyr – og det virkede bare! En tur i den var virkelig en horisontudvidelse af dimensioner for en teenager, der normalt lod sig fragte i en BX’er. Det mest imponerende var imidlertid, hvor gedigen den virkede – på den der underspillede og tyste måde som det ellers kun er tysken, der formår at udtrykke i biler… Bare lige med et tvist af østens hi-tech, hvilket er det der sætter prikken over i’et for mig. TILLYKKE med den!

    Svar
  8. Soren W

    Nogle gange kan jeg logge ind. Nogle gange kan jeg ikke??? Det kunne jeg så nu:-)

    …og de herrer jeg er så nødt til at være Rasmus Modsat, ellers er der jo ikke nogen debat på bloggen. Tillykke Claus. Men med hvad?
    Jeg erkender at sjældne coupeer er fede. Og det at man sætter et coupe tag på en ellers stor 4 dørs sedan er altid et cool tiltag. Måske fordi det er så ufornuftigt.
    Men fra taget og ned er den Honda da bare det mest kedelige og ligegyldige design fra Japan. Det siger mig intet. Det kunne lige så godt være en Mazda 626 fra nogenlunde samme periode… Så hellere en Prelude… Nå men håber den i det mindste kører godt, og velouren ikke lugter alt for muggent. Og så er der jo den formildende omstændighed at det er en vinterbil til en overkommelig pris.

    Men fra i morgen er der forsikrings mæssigt forår i min garage. Wroooumm…

    Svar
  9. Michael M

    Læææker vogn, da. Tillykke, Claus. Og ja, velour er jo det helt rigtige – ikke det der klæbrige læder. Har man måske nogensinde lavet badekåber af læder?
    Drømte om en Legend i 90’rne. Havde ikke råd, det blev til en Accord i stedet.
    Men kan dette være den første japanske luksusvogn? Hmmm, hvad med Toyota Crown? Og den der håndbyggede ministerbil, med endnu mere velour, som da vist også har været her forbi.
    Nå men, skøn øse, du der har fået. Må jo have været en sand fryd at skifte fra Civic udenS’ hullede potte.

    Svar
  10. Michael M

    Nå, ja, Søren har jo ret: Ligefrem hidsende design er der ikke tale om. Nobelt, konservativt, velfungerende. Sleek, smooth, helt som køreoplevelsen.

    Svar
  11. The Real Stig

    Honda Legend Coupe har en engelsk fætter: Rover 800 Coupe

    Roveren er bygget på samme teknik.

    Design er en smagssag, men Roveren falder lidt bedre i min smag. Den senere Volvo C70 kørte videre i samme spor.

    Rover 800 fik i sin tid ikke særlige gode anmeldelser – måske er det en skodbil.

    Svar
  12. Ib Erik Söderblom

    Der gives ét gæt på, hvad jeg synes :-)

    Dette er jo næsten fabriksny luksus !
    At bekende sig til Alfa’er (Italiensk, herunder f.eks. Lancia) og til Honda, er på én eller anden måde logisk, når man har prøvet Honda’erne af.
    I dag ruder min Prelude 300000km på tælleren.
    Og det efter, at den efter sine to første ejere, var i hænderne på en “THansen-type” (den ligger rent faktisk på Bilgalleriet !!!) og derefter var i hænderne på en ungersvend, som misligholdt den groft…
    Og nu er i mine frustrerede, håbefulde hænder :-)
    De gamle Honda’er er overraskende solide og stabile.

    En Legend er jo en luksusopgradering af Prelude’rne, baseret på succes’en med Accord på det Amerikanske marked.
    Nok primært beregnet for et klientel i en lidt højere og mere magelig aldersklasse ;-)
    Altså dér hvor jeg selv er, rent faktisk :-D
    Honda kan i dén grad takke de åbentsindede Amerikanere for, der ikke som i DK ligger på ukritiske knæ for alt Tysk, at de fik rungende succes.
    Ser man Claus’s Legend burde det ikke undre, at Honda havde succes.
    Men den blev ikke anset som lige så fin, som f.eks. en BMW…, herhjemme.

    Klassiker af den gode slags, det bliver den. Især med den motor !
    Godt nok er det ikke en Busso, men alligevel…

    Først i luksussegmentet var den ikke, men som du skriver, først med sit eget luksusnavn i 1994.
    Vær obs på, at Legends, selv så ny som din, er sjældne og det gør sig også gældende for reservedele. Noget deles med Accord/Prelude, men vær opmærksom på det !

    Med Legends, som det meste andet fra Honda i øvrigt, blev mærket idéforladt og kedeligt fra start-90’erne, efter min egen stærkt subjektive mening.

    Det var da vist lige min blanding af søde og sure bolcher :-)
    Tillyke med den smukke og stilrene bil.

    PS: Jeg er startet med ombygning af instrumentpanelet i min egen og tror jeg vil benytte instrumentbordsknapper fra Legend’en !
    (Originalpolitiet skal forresten ikke læse linjerne herover!)

    Svar
  13. Ib Erik Söderblom

    Lige en tilføjelse:
    Klaplygter er det sorteste sort i 2014, og nok også ind i 2015, så Claus’s Legend kan ikke siges, at være med på beat’et.
    Motorhjelmen åbner ikke fremover, så ægte sportslig er den heller ikke.

    :-D

    Den vil ha’ rigtig godt af, at komme en 30-40 mm tættere mod jorden.

    Du må forresten rigtig, rigtig gerne give en update på dens forbrugstal.

    Svar
  14. Jacob B

    Jeg blev allerede træt efter indledningen: “Med den alder er det igen en youngtimer, ikke en klassiker. Men hvor lang tid går der, før den bliver en klassiker? Tænk lige over det: Alle ingredienserne er der, og det er ingenlunde tilfældigt, at overskriften minder om den fra Lancia Flaminia-indlægget i forgårs.”

    Stå nu bare ved, at du har købt dig en rigtig fornuftig, velkørende og komfortabel vinterbil, og drop alle de hurtige forsøg på at forsvare dit valg Claus!?

    En Legend ER en klassiker, hvis du spørger forsikringen – Den bliver ALDRIG en klassiker, hvis du spørger mig.

    Og misforstå mig nu ikke, for det ER en fin bil, og jeg har faktisk selv ejet en Rover 800 Coupe 2,5 V6 Aut. (som The Real Stig nævner), men vi snakker om en meget ny bilmodel, som slet ikke indeholder nok af de faktorer, der skal til for at blive en klassiker.

    Selvfølgelig kan ingen spå om fremtiden, og måske tager jeg fejl? Men så kom og sig det til mig, når den ER blevet en klassiker Claus, hvis du stadig ejer den til den tid, og nøjes i stedet med bare at nyde din fine vinter-/helårsbil for nu… For nogen klassiker er den altså ikke!

    Tillykke med køretøjet.

    Svar
  15. Christian N

    Tillykke med det nye vogntøj. Er helt overbevist om at den kører faktastisk og på alle måder er en pragtful bil, meeeeen den er altså lidt kedelig på en gammelfar agtig måde, Sorry to say :) Så hellere en Saab :) eller en Civic, eller en Prelude ak ja sådan er smag og behag heldigvis forskelligt og godt for det :)

    Svar
  16. Ib Erik Söderblom

    At trække Rover 800 ud af skræmmeskabet er unfair overfor Legend’en.

    Jeg nøjes med dette lille udtræk fra Curbside Classic’s:
    “Essentially, the Rover 800 series development was piggy-backed unto Honda’s new V6 Legend (above). Both the Rover and Legend were to be built in Rover’s historic ex-Morris plant in Cowley. An inauspicious beginning, building a new world-class car in the same plant that cobbled together the infamous Morris Marina and other BLMC shit boxes of the seventies and sixties.

    The European Rover was called the 800 series, with various-numbered versions depending on the engine. Four cylinders were more common there, but the Rover four was not a Honda unit, rather a development of the BL O-series engine. The 2.5 liter V6 was a Honda, and the main version imported to the US. The Europeans (and a few late-model US cars) later got a 2.7 liter V6 and a VM-Motori diesel engine… (…)

    Because of the highly acidic aftertaste the name Rover left in the US, it decided to call its 800 import Sterling. (…)

    But the 800 was born pre-mature. It suffered from a variety of serious maladies that its Japanese-built Legend was utterly devoid of. Build quality in general was shaky, and trim, electrics and paint quality, along with other gremlins quickly turned out to be highly Roverish. And I almost forgot: rust. The genuine 100% British variety. It all rapidly escalated into a crisis of epic proportions, and furious buyers watched their resale values plummet. Sterling was exposed for what it was, and within a couple of years, Sterling jokes were as almost as common as Yugo jokes. There’s a sucker born in every income class. (…)

    They were lovely cars to sit in; you just had to use your imagination about them actually moving. (…)

    Rover went on to patch up the 800 series for domestic consumption, and it underwent one face lift and a re-skin, and plodded along until 1999, when the BMW-designed Rover 75 finally put it down. (…)”

    På sin vis, kan jeg sagtens se Claus i en Rover 75…

    Svar
  17. Claus Ebberfeld

    Jeg er jo også oldgammel, Christian N. “Lidt kedelig på en gammelfaragtig”-måde er lige mig. Min Legend Coupé er da heller ikke fri for at minde lidt om min Mercedes Coupé.

    Jeg elsker Preluden af Ib Eriks generation, klaplygter und alles, men jeg er inderst inde mere til Legendens natur – som er den samme som en Flaminias natur.

    Vinterbil? Ikke i mine hænder, Jacob B. Klassiker? Tjah, jeg fulgte rådet fra ekspertpanelet på Goodwood – https://viaretro.dk/2013/09/den-opstigende-sols-klassikere-nu-kommer-de/

    Og jeg tror de har ret. Alvorligt talt, med Legenden her tror jeg det kommer til at ske.

    Rover fik Honda så lige reddet i samme ombæring, The Real Stig, det er nemlig helt rigtigt. Det kommer der nok en historie om engang. Faktisk blev der også bygget Honda Legends i England. De blev bare ikke eksporteret, da de var så ringe samlet, at dem måtte englænderne selv døje med! Så kunne de lære det.

    Svar
  18. Per Einarsson

    Tillykke med den smarte vogn , Claus. Og sikke nogle flotte billeder; det er altid en fornøjelse at få ny bil :)

    Honda er så sympatiske, set med mine (blå) italiener-øjne. De kan godt lide sportslig udførelse og sportslig kørsel – lavt tyngdepunkt og et-med-bilen. Yes-yes-yes sagde jeg først, men så kom jeg i tanker om at den Honda, jeg drømte om, hed Prelude … og det er vist noget andet.

    Men godt du har Volvo og dele-Spitfire stadigvæk, for som også Jacob skriver, så er det nok mere en viaYOUNGTIMER, den dér ;)

    Svar
  19. Claus Ebberfeld

    holmen, indtil fælgene er skiftet. Så må du godt. Filosofien i SVX er så vidt jeg forstår nøjagtigt den samme som i Legend Coupé, bare udført på en mere omstændelig måde.

    monti, glem det griseri. Jeg ved du elsker både, så jeg har lige postet et billede på Facebook af de to herunder. Både.

    Svar
  20. Henning Pryds

    Tillykke, Claus. Har altid kikket langt efter Acura Coupen, dengang den var ny. Den er vellykket som Lexus og Inifiniti i 80’erne og begyndelsen af 90’erne, hvor de åd sig ind på Mercedes’ og BMWs domæne. Men skal sådan en ikke være med automatisk transmission? Nå, men du kan jo altid lege europær og rive i gearerne.

    Svar
  21. Martin Lindø Westergaard

    Stort tillykke, Claus.
    Nu er jeg jo ikke til det japanske, men jeg må indrømme, at det er en nydelig vogn. Det er den firedørs berlina (eller hvad den nu hedder?) faktisk også. Og så længe der er træ og velour skal jeg ikke klage over noget som helst.

    Svar
  22. Claes

    Kæmpe stort tillykke med dit nye herre-køretøj, Claus!

    Det er da en pragtfuld model. Det er jo en luksusvogn uden lige – og tilpas underspillet, så man knabt bemærker det. Elegante linjer – og den helt rigtigte 2,7 liters motor. 2,5’erne var jo berømt og berygtede for deres manglende moment. Det blev gjort rigtigt i den 2,7’er hér.

    Glæder mig til at høre historien om de Engelsk byggede Honda’er, som ikke kunne passere Honda’s kvalitetskontrol, og derfor kun blev brugt internt. Dén historie er så god, at man næsten tror det er løgn.

    Glæder mig til at se dig og Legend’en 7. Juni!

    Svar
  23. stefan

    Nu ville jeg ikke afsløre noget om angående den nye bil, men mærket kendte jeg da :) Det kan man finde på DBA under annoncen af en Civic S :)

    Svar
  24. Anders Bilidt

    Et kolosalt tillykke Claus!!

    Man skal da lede laenge efter et smukkere og mere stilrent design, hvis vi holder os til ’75 og fremefter. Jeg siger ikke at dette er det absolut smukkeste, men det er da helt oppe i toppen hvis du spoerger mig. Selvsikker men stadig diskret. Det er godt klaret af en fabrikant som aldrig foer havde bygget en bil til det marked. Og koereoplevlesen?? Yummie… se det duer! En silkelaekker V6’er som der ikke er mange (foer eller siden) som kan goere efter.
    Faktisk har jeg selv to gange overvejet at koebe netop en Legend Coupe som denne. Men i begge tilfaelde var der tale om en bil med automatgear, og det er altsaa bare ikke mig, saa jeg meldte alligevel pas. Det glaeder mig at se at denne er med en rigtig gearkasse.

    Den her glaeder jeg mig virkelig til at se irl Claus.

    Svar
  25. Ole JAGmann

    Tillykke Claus, den ser ud til at være i rigtig god stand og så for en bil fra 1989, de er pertentlige de Schweizere.
    Ellers er jeg mest på linie med brormand og Jacob B., det er højst en youngtimer og specielt forenden er lidt for kedelig.
    Men jeg er enig i at kvaliteten, sjældenheden og specielt plys-indtrækket står godt til din tweedede klassiske stil.
    Og den har helt klart mere stil en en afrakket Civic med single-kaburator…

    Svar
  26. Ole JAGmann

    Undskyld, har du forresten checket om det stadig er V6eren der ligger i den? ;-)

    Jeg ved godt jeg er uforskammet….

    Svar
  27. Rogers Søgaard

    Der skulle ni reaktioner til, før The Real Stig erindrede om Legendens nære slægtskab med Rover 800. At Claus i sin forståelige begejstring over nyanskaffelsen ikke nævnte den engelske kusine, beroede givetvis i højere grad på end Legendens nære slægtskabe med den vidt og bredt miskrediterede englænder?

    Claus, misforstå mig ikke. Jeg lagde gerne garage til en Legende, hvis den kunne få plads. Når jeg melder mig i dag, er både for at sige tillykke og for at aflevere en sand oplevelse, som netop knytter sig til parret Honda Legend og Rover 800.

    Året var 1986. Begge biler stod til afprøvning under Tannistesten (det danske supplement til europæiske Car of the Year). Audis nye 80 B3 skulle samme år også ta’s på pulsen af den europæiske jurygruppe. I den anledning annoncerede selveste Audi-chefen, Ferdinand Piëch, sin deltagelse i arrangementet. Som testens leder blev jeg varskoet om, at hans ingeniørlige Højhed ville ankomme i eget fly, der ville lande på samme Sindal Lufthavn, som er Tannistestens bane for manøvreprøver.

    Naturligvis ville jeg modtage gæsten i lufthavnen og bile ham til Tannistestens hovedkvarter, Hotel Tannishus i vendsysselske Tversted. Jeg havde ved tidligere lejligheder mødt den vordende VW-chef og vidste, at han ikke alene var en dreven bilkonstruktør, men naturligvis også en ditto bilfører. Mellem de godt 80 testbiler valgte jeg til afhentningen den flotte Legend – i sedanudgaven ganske vist.

    I lufthavnen overlod jeg rattet til Piëch, og spurgte ham hurtigt, om han havde styret denne nyhed før. Svaret var, at Audi til testformål kun havde købt Roveren, så han var glad for at få denne mulighed for prøve det japanske resultat af det engelsk-britiske samarbejde.

    Og dermed er vi nået til beretningens højdepunkt. Da vi svinger ind foran hotellet, stiller jeg spørgsmålet: “Nah Herrn Piëch, was meinen Sie denn?

    Svaret kom uden tøven: “Ganz ehrlich, Herrn Sögaard, ich finde das die Japanern machen das mit mehr Liebe!” (Erindret med forbehold for det tyske!).

    Som en fodnote skal fortælles, at allerede på testens anden dag ankom to Rover-ingeniører, som fik mere end travlt med at lappe på flere el-fejl i de to testvogne. Legenden klarede sig uden assistance.

    Svar
  28. Claes

    Fantastisk beretning, Hr. Søgaard!

    Jeg tror bevidst Claus har udeladt historien om Rover-samarbejdet for at gemme den til en særskildt artikel. Men – nu har vi jo snart løftet sløret lidt for den – fordi vi ikke kunne vente!

    Skønt med dine “hands-on” beretninger.

    Svar
  29. Claus Ebberfeld

    Jeg sætter stor pris på den anekdote, Herrn Sogaard – for de ord fra dén mand må allerede dengang have tangeret en fortalelse. Jeg havde læst mig til nøjagtigt det samme – Rover og Honda var/er uægte søskende.

    I har da helt ret i, at den endnu er en youngtimer – det skrev jeg også selv. Men indeni er den en Lancia, og derfor føler jeg mig hjemme…

    Svar
  30. Jacob B

    “Men indeni er den en Lancia, og derfor føler jeg mig hjemme…”

    Nu provokerer du jo bare Claus… ;-)

    Svar
  31. The Real Stig

    Når jeg ser billedet af den skønne sømand, kommer jeg i tanke om min egen redningsvest, hvor flydelementerne i indsyede lommer har der med at klumpe sammen. På billedet må det være en tidlig udgave af samme vest.

    Svar
  32. Vincenzo

    Lækker Nippon cruiser Claus. Den ser mere spændende ud indvendig, end udvendig. Men jeg kunne faktisk godt tænke mig en tur. Fin youngtimer/hverdags bil. Dine Flaminia allegorier, vil jeg lade passere som din journalistiske (meget skarpe) vinkling. Men find evt. en samtidig Lancia Thema til en reel sammenligning.

    Svar
  33. Ferdinand

    Jeg har det med japanske biler som med spisefisk – de ser umiddelbart spændende ud, men tiltaler ikke mine smagsløg – men tillykke alligevel herfra

    @ Ole JAGmann – fin kommentar med V6’eren – ;o)

    Svar
  34. Kondrup

    Her er den så, min nye – en 1989 Honda Legend Coupé 2,7i. Med den alder er det igen en youngtimer, ikke en klassiker. Men hvor lang tid går der, før den bliver en klassiker? Tænk lige over det: Det gør den (hvis den da bliver det) i 2024. Tænk over det!!! Og indtil da, er det bare en gammel brugt bil.
    Men indeni er den en Lancia… WTF? hvem prøver du at overbevise ? Dig selv? tror ikke der andre der ryger med på den galej….

    Nå men tillykke med gryden da.

    Svar
  35. Ib Erik Söderblom

    Som kommentaren fra The Real Stig, jeg selv og teksten fra Curbside Classics og mest af alt fra vores Nestor og Læremester (min, i hverttilfælde) Rogers Søgaard tydeligt viser, er der materiale nok i Legendens Britiske fætter, til noget af en rædselsartikel.
    Findes der en enkelt tilbageværende, bør Claus tilbydes en sammenlignende test !
    Om Legend’en er en Lancia (samtidig) indvendig?
    Hvornår begyndte FIAT, at proppe plasttræpaneler i Lancia’erne…?
    Selv med tapestrimmel er Legend’ens instrumentpanel mere midt-90’er, end midt-80’er… og plastkvaliteten er absolut i den gode ende og ikke bare hård VAG-plast.
    Og bemærk det obligatoriske håndtag ved højre A-stolpe !
    Radioens sølvskinnende billigplast bling front, bør dog skiftes til noget mere diskret med lys, som matcher resten af instrumenteringen.
    En lille artikel omkring V6’eren kan det vel også blive til ?
    Sat op mod en samtidig Italiensk, måske :-)
    Det største problem for Claus vil blive, at mageligheden får overtaget.
    Det kan muligvis kurreres ved at bytte jævnligt, med Niels :-D

    Svar
  36. Claus Ebberfeld

    Er det ikke en pæn måde jeg provokerer på, Jacob B og Vincenzo? Så diplomatisk.

    Lars K, biler bliver ikke per definition klassiske med alderen: Så var min 1983 Civic mere klassisk end min 1989 Legend. Med Oktans ord, “slip det”, der er mere i klassisk end alder. Er to biler med samme alder lige klassiske? En Legend fra 1987 ligeså klassisk som en Ferrari F40 fra 1987? Nej, vel?

    Og der er mere i klassisk end ja og nej. Det er en graduering, der eksempelvis kunne gå fra en 1955 Citroen DS som maksimalt klassisk til en spritny Ford Mondeo som overhovedet ikke klassisk. Der er meget imellem. Et sted er der eksempelvis en Honda Legend. “Og indtil da, er det bare en gammel brugt bil.” Nej, det stadium ER den kommet over, tror jeg.

    Men sandt, Plys, jeg har vinklet det lidt skarpt: Honda Legend har ikke ALLE ingredienser. Motorsport plejer at hjælpe på det, mærkeprestige ligeså. De mangler. HAVDE Lancia lavet den, så havde det hjulpet. Når jeg skriver “Lancia indeni”, så mener jeg i dens ånd, ikke i dens interiør. Honda løftede med denne bil reelt arven efter Lancia bedre end Lancia gjorde selv.

    Helt alvorligt ment.

    Men når det er sagt så er jeg da udmærket klar over at selve anskaffelsen af denne vogn er en provokation for nogle. Det var også meningen.

    Lancia Thema mod Honda Legend – 25 år efter? Det er bare én artikelidé, og derfor skrev jeg også, at der kom sammenligningstests på bordet. Den første er booket.

    Svar
  37. Niels Abild

    jeg har lovet claus ikke at kommentere dette indlæg,men man må vel spørge hvad koster en sådan 6 benet riskoger egentligt,det kunne jo være rart at vide siden vi skal have alle oplysninger om bilen i deltaljer,så ud af busken hvad koster hondaen
    en ældre herre der havde fået en ny bil kører op til alderdomshjemmet hvor alle de gamle venner bor,kom ud og se min nye Honda,alle strømer ud,går rund om bilen og beundre,indtil en af dem siger,jammen det er jo ikke en Honda,det er en Mitsubishi,jammen det kan jeg ikke sige,siger ejeren af bilen,for så falder mine løs tænder ud
    stakkels peter plys,hvad har han nu gjort,det er sjovt at tænke peter kører seriøst bil løb ligesom jeg,men vi er åbenbart anderledes end resten af viaretros skribenter,det viser vores komentarer som får opkastnings fornemelserne frem ved flere af de fine herre som ikke kører løb,hvorfor nu dette,er det fordi peter og jeg er mere modige generelt,jeg mener at køre løb er jo farligt,og at provokere er farligt,ja henrik jeg ved og så at du engang hvert 3 år kører løb for at holde licensen,men du er jo sådant et pænt menneske,så der kommer ikke nogen provikation fra din side,det mærkte jeg også på banerne for 10 år siden da du overlod ratte til junior
    kapelmesteren

    Svar
  38. Kondrup

    Claus, jeg ved ikke hvorfor, men hver gang hiver du en F40 frem, de biler er ikke på lige fod, på nogen måde! F40 er bygget i 1315 stk, og for at fejere Ferrari´s 40 års jubilæum. Honda Legend er jo bygget i et hobetal! Så måske du skal bruge et andet eksempel, kunne være en Mondial som er bygget i store tal, med 4 sæder osv.
    Men det vigtigste er at du er glad for din “nye” bil, for det kommer alle os til gode!
    For når du er glad og køre godt, få vi gode historier fra dig. Så endnu engang tillykke med riskogeren

    Svar
  39. Claus Ebberfeld

    Lars K, det er lige præcis pointen: Det handler om mere end alderen, og du skrev at Legend blev en klassiker i 2024. Men det er der ingen garanti for: Den kan blive det før eller aldrig.

    F40 er så forfærdeligt godt et eksempel, derfor hiver jeg tit den frem. Mondial? Jamen, den nævner du jo nok, fordi den er fra samme mærke. Hvilket også viser, at mærkets prestige vejer tungt i forhold til en bils evne til at blive klassiker. En (eks. 1982) Mondial udmærker sig ikke rigtigt ved meget andet end at være en Ferrari.

    Peugeot 205 GTI fra midtfirserne er der bygget MANGE flere af end der er bygget Legends. Men Peugeot’en er alligevel mere anerkendt youngtimer/klassiker. Så det har heller ikke noget med sjældenheden at gøre.

    Kan du se hvad jeg mener? Jeg tænker selv meget over de sammenhænge, og synes stadig mekanismerne er rasende interessante.

    Niels, du har ikke lovet ikke at kommentere, og HVIS du havde har du ikke overholdt det. Men du har lovet at holde dig til emnet, og det gør du heller ikke. Jeg gider ganske enkelt ikke moderere sludder væk i dag. Jeg læser ikke noget med så mange zz’er i, medmindre det handler om Bizzarrini eller ZZagato.

    Hondaen har kostet 623.000 kroner, i øvrigt.

    Prøv at holde resten opbyggeligt, konstruktivt, relevant, faktuelt, forståeligt og alt det andet I normalt er ligeglade med, d’herrer. Eller kør ud af en tangent ovre i forum.

    Svar
  40. Vincenzo

    Lancia har aldrig løftet arven efter Flaminia, Claus. Da Lancia sidst i 1969 ikke havde flere penge, og heller ikke kunne låne flere. Var Flaminia stadig i produkton. FIAT stoppede det, som det første efter overtagelsen. Selv om en Flaminia var fuldstændig urimelig dyr. Satte Lancia penge til på hver eneste de solgte. Tiden var forlængst løbet fra håndbyggede biler. Siden har man kun forsøgt sig 2 gange med store Coupe’er.
    Gamma fra slut 70’erne. Som er smuk men teknisk skrøbelig og lidt undermotoriseret. Samt kappa fra midt 90’erne, hvis udseende deler vandene,
    har fine motorer og Poltrona læder. Men desværre også træ lavet af plastik.
    Ingen af dem, har i samtidig prestige, bare tilnærmelsesvis kunnet matche Flaminia.
    PS: Det er skam stadig fine biler :-)
    PPS: Hvad er det, der er så fantastisk ved at provokere. At det bliver et mål i sig selv?

    Svar
  41. Claus Ebberfeld

    Efter sigende er træet i en Legend faktisk rigtigt træ. Utroligt nok. Kigger man på bilinteriørs fra den periode i øvrigt skulle man jo tro, at der ikke fandtes flere træer.

    Kappa Coupé deler mig! Jeg kan dog godt lide interiøret. Og den fembenede motor.

    Svar
  42. Anders Bilidt

    Som hovedregel priser jeg diplomati forholdsvist hoejt. Men lige nu goer jeg med glaede en monumental undtagelse og stiller mig i stedet op som haeppekor for Oktan. For hvor har han dog ret – ved Guder hvor bliver man traet af al den selvhoejtidelige aevl som stroemmer ud fra Niels, Plys og maaske en enkelt mere hist og her!!

    Vi har naturligvis alle ret til vores egen smag og holdninger. Der er jo ogsaa flere her som tydeligt har givet udtryk for at Legend’en ikke lige er dem, men som alligevel nemt formaar at goere saa uden at haenge sig selv ud som vaerende baade arrogant og ikke mindst temmelig ignorant! D’Herrer, det handler om almindelig takt og tone. Om at udvise den samme respekt over for andre mennesker, som man sikkert ogsaa gerne selv vil behandles med. Bryder du dig ikke om en Legend?? Fint. Saa sige dog det. Men drop venligst alle de selvhaevdende angreb paa andre mennesker, deres smag og interesser.

    Claus, for what it’s worth, saa klapper jeg ivrigt i haenderne over dit meget anderledes valg af en sjaelden og umaadeligt stilet youngtimer coupe, som er fyldt til bristepunktet med ingenioerkunst paa aller hoejeste niveau! Jeg glaeder mig helt vildt til at se den irl og forhaabentlig ogsaa faa en tur…

    Svar
  43. Claes

    Det går mere og mere op for mig hvor ligegyldigt det egentlig er om en bil er klassiker eller ej. En bil bliver vel hverken værre, bedre eller sjovere af at være en accepteret klassiker?

    Det er da meget sjovere at håndplukke præcis den bil man kan lide, ligegyldigt om den er klassiker eller ej.

    Den Legend er simpelthen så lækker når man lader den “vokse” lidt på én. Den er underspillet. Den var en “firstmover” for Japanerne. Topkvalitet. Elegant, 2,7V624v. BRUN og LÆKKER velourkabine.

    Jeg tror slet ikke rigtigt folk er klar over hvor lækker den er. Man ser bare hurtigt udseendet, der i farten ligner meget andet Japanerværk fra “de kedelige 80’ere”(som i dette øjeblik er ved at blive et rigtig hipt årti – alle elsker 80’erne – godt råd køb 80’er bilen NU). Bilen noget HELT andet end alle dem i synes den ligner. Den er i BMW/Mercedes-liga. Ja. Det lyder vildt, ikke? Men – det er den. Ihvertfald køreegenskabsmæssigt og kvalitetsmæssigt. Prestigen, som jeg personligt er ret ligeglad med, den har den naturligvis ikke. Netop dét synes jeg er interessant – når bilen er så lækker og gennemført som den er.

    Jeg kan finde rigtig mange RIGTIGE klassikere, som siger mig væsentligt mindre end denne lækre og underspillede Legend!

    Svar
  44. Kai

    Japansk alu V6, det glæder jeg mig sgu til at prøve (er blevet lovet det ovre på det store FB). Jeg har tysk alu V6, det synes jeg er møglækkert.
    Hvis jeg skyder tyskeren af, til sommer, skal du så op i køen, Claus, så kan der forarges :-) Der er træk på, så den må godt køre ind over den jyske grænse :-)

    Svar
  45. Ole JAGmann

    Claes, jeg kan godt se hvad du mener. Selv om specielt forenden ikke lige er min stil, så er den nok tidstypisk for senfirserne og kvaliteten, standen og sjældenheden gør den spændende. På en måde kunne jeg godt se mig selv i den, også på grund af provokationen eller det at prøve at flytte grænser. Så jeg kan sagtsens se hvad Claus har gang i. At der så er nogen der ikke kan tage en intellektuel provokation uden at gå verbalt amok er en anden sag…
    Men at der en nogen som helst kobling til Lancia, har jeg svært ved at se. Stå nu ved at det er en fin Honda og lad være med at snobbe opad.

    Lancia Kappa Coupe, I like. Men interiøret og den 5- eller 6-benede motor er identisk med sedan. Det er den finurlige bagende der gør den speciel.

    Svar
  46. Claes

    Jeg synes ikke Claus snobber opad. Jeg synes han stiller nogle interessante spørgsmålstegn ved om de andre biler egentlig er bedre. Hvis man læser / ser tests af den Legend med 2,7 motor, så var alle enige om at den kørte fremragende, og at den var en super god bil. Det kunne bestemt være super interessant at lave lidt nutidige sammenligningstest mellem Legenden – og de andre konkurrenter, som alle åbenbart mener er bedre.

    Desuden skal man jo nok sammenligne med biler som OGSÅ har kørt 250.000 km. Jeg føler mig overbevist om at Legende kører og føles mindst ligeså lækker som f.eks en Thema. Også, måske især, her 25 år efter.

    Jeg er enig i fronten er det kedeligste på bilen. Resten er nemlig næsten genialt elegant.

    Svar
  47. Ib Erik Söderblom

    For at fjerne mulighed for misforståelse, omkring min bemærkning om træ i Legend og Lancia.
    Træet i Claus’s Legend er TRÆ, den ægte slags. Frit fra min muligt fejlramte hukommelse mener jeg, at samtidige Lancia’er allerede var blevet så FIAT-ramt, at de var blevet til plastik…

    FIAT’s evne til at løfte Lancia-arven?
    Jeg venter stadig på, at de overhovedet skal begynde at anstrenge sig…

    Måske er jeg så Lancia-aggressiv-firkantet, fordi jeg elsker de gamle Lancia’er utroligt højt. (?)

    Legend’en bliver aldrig en klassiker i det allerfineste Jaguar/Ferrari/Lancia-selskab, men det er vel også flintrende ligegyldigt, hvis det er en lækker bil, som det jo er, den er en positiv forvaltning og videreudvikling af Honda navnet, og man har den der kriblende Good-Feeling i maven, når man kører i den.
    Kan kun være helt enig med Claes !

    Svar
  48. Oktan

    Scalino: “..Oktan( hvad gemmer der sig egentlig bag den avatar og ham Villlage People figuren på profilbilledet)…”

    Tak for komplimentet Scalino, men jeg kan desværre ikke leve op til
    din ide om at jeg har forbindelse til det ret underholdende bøsse-band
    ‘Village People’.
    Jeg kan desværre heller ikke leve op til din, derpå basérede, ide om mit sexuelle
    tilhørsforhold.

    I øvrigt ‘gemmer’ jeg mig overhovedet ikke.
    Jeg er lige her:

    https://viaretro.dk/forum/topic/the-worlds-fastest-nimbus/

    …og her er mit ‘avatar’ foto. Heller ikke der ‘gemmer’ jeg mig.
    Der er ikke noget at ‘gemme’ sig bag der ude på
    Bonneville Salt-sletten.
    Det er bare lille lykkelige mig, i lyslevende glad live på min hjemmebyggede
    verdensrekord-indehavende ( uuuuuha’da’da ) motorcykel.

    Ka’ du ha’ en dejlig dag !

    Svar
  49. Oktan

    PS: mit ‘Village People’ kostume, en fantastisk læderdragt
    med en lang langhistorie blev overdraget mig af
    motorsportes store helte Larry Coleman:..

    http://www.motorcyclemuseum.org/halloffame/detail.aspx?RacerID=441

    …som en gave fra en af sportens andre store helte Bob Bakker:

    http://www.motorcycle-usa.com/287/3523/Motorcycle-Article/Salt-Addiction-Sidecar-Fever.aspx

    …så heller ikke der kan jeg leve op til dit kompliment.

    PS: for ikke-homofober er her lidt ‘Village People’ underholdning til
    at starte dagen op på:

    http://youtu.be/1wc-AQJ2MYo

    Svar
  50. Ib Erik Söderblom

    Claes’s videofund fra youtube er et syn værd.
    Sådan en Legend er lige så lidt en pøbelstangvare, som en Mercedes coupé.
    Personligt vil jeg til hver en tid tage Legend’en !
    Dog er det forbrugstal i den dyre ende, hvis 11 liter for hver 100 kilometer står til troende.
    Statsoverkommandoens Adfærdsregulerende Midsundelsesafgift er i den dyre ende for sådan en 2.7L V6’er og det er nok en fordel, hvis ens forsikringsselskab har gode erfaringer og gerne en venlig indstilling.

    Jeg glæder mig meget til, at høre V6’erens summen !

    Svar
  51. Claus Ebberfeld

    “Legend’en bliver aldrig en klassiker i det allerfineste Jaguar/Ferrari/Lancia-selskab”.

    Derom kan der ikke herske den mindste tvivl. Alle de tre har jo arv i spandevis. Men jeg tror Claes (og Goodwood-panelet og alle mulige andre) har ret i, at der er ved at opstå en bevidsthed om japanske biler fra den periode. De kommer. Jeg vil ikke påstå, at jeg er først på den bølge. Ejheller at Legenden er det mest geniale bud på en kommende klassiker fra den kant. Men den er et godt bud.

    Ja, jeg er ret begejstret for den. Det bliver jeg let for biler, som I ved, så træk bare lidt fra på den konto. Men jeg mener alvorligt talt. at en Legend har meget at byde på som en kommende klassiker. Youngtimer er den jo allerede.

    Som sædvanligt deler designet holdningerne. Men det skal man ikke lægge meget i, når der findes ædru mennesker derude, der kan finde på at sige, at en Ferrari 400 er grim. Billedet herunder tog jeg i forgårs i en parkeringskælder i Aarhus, hvor jeg endnu en gang blev glad af at gå hen til min Coupé. Man kan da ikke komme uden om, at den har præsens og pondus.

    Det er for så vidt én ting, at det er en god bil. Og en anden ting, at den har en rolle i Japansk motorhistorie. Og europæisk og amerikansk, i øvrigt. Den er ualmindeligt lækker at køre i, men jeg fryder mig især over, at den er noget i motorhistorien – som ikke rigtigt er blevet fortalt endnu.

    Og Scalino, ovenstående er ingen salgstale. Men selvfølgelig skal Legenden da sælges engang: Jeg arbejder ikke med “keeper”-begrebet endnu.

    Svar
  52. Anders Bilidt

    WAUW!! Skoent billede Claus.
    P-kaelderens lysindfald fremhaever virkelig Legend’ens smukke former. Taglinien er saa klassisk coupe som mulig. De smalle tagstolper goer den elegant. Og se saa lige de skaerme i det lys!! Fantastisk. Jeg er helt pjattet med maaden de har ladet foroegelsen i forskaermen lige akkurat lappe ind over forkanten af doeren. Laekker detalje.

    Svar
  53. Claes

    Desuden er Acura Legend Coupe da meget mere sin egen end Toyota’s bud Lexus var det. Lexus lå i mine øjne MEGET opad Mercedes i sit design.

    Det er et super godt billede fra parkeringskælderen, Claus. Man ser rigtig de flotte detaljer i designet.

    Martin. 1993- så er den vel en årgang for ny? og burde sammenlignes med den nyere Legend.

    Den kan man iøvrigt se en gammel test af hér – hvor de igen rammer spot on. Bilens problem er, at ingen ANER hvor god og lækker den er – fordi der ikke er ét af de gamle hæderkronede logo’er på snuden:

    https://www.youtube.com/watch?v=c1F2tACa218

    Svar
  54. westmus

    “Bortset fra at Legend er forfærdeligt ny.” skrev Ebberfeld på Viaretro d 27. dec 2013…..

    Den nu opståede situation med Ebberfelds nyeste bilindkøb har vi vist et dansk ordsprog der dækker. :D

    Svar
  55. Claus Ebberfeld

    Jada, der er mange muligheder, Westmus:

    “De fineste gæster kommer sidst”
    “Bedre godt gået end slet kørt”
    “Bag skyerne er himlen altid blå”
    “Den, der ler sidst, ler bedst”
    “Dagslys og klare øjne gør bedst køb”

    Men jeg tror godt jeg ved hvad du mener: Det må være enten “Den evige fred findes kun på kirkegården” eller “Det er en dårlig skrædder, som aldrig sprætter op”.

    Hvad stod der før “Bortset fra”?

    Svar
  56. Claes

    Hehe. Jeg taler ikke om træ. Jeg mener duellen mellem Bilerne – der skal det vel helst være de samme årgange / modelgenerationer, der duellerer. ;-)

    Svar
  57. Claes

    Slog lige Thema op. Det passer jo godt nok! Modellen gik fra 1984−1994. Så – den kan helt rigtigt duellere med Claus’es Legend.

    Og – kilometrene er vel også tæt på de samme? Sæt i værk!

    Svar
  58. Ole JAGmann

    OK, sammenligningen mellem Hondaen og en Lancia Thema fra Fiat tiden er fair nok.
    Men Claus sammenlignede den jo med Lancia Flaminia Coupe og det synes jeg ikke holder.

    Svar
  59. westmus

    Ebberfeld, tænkte måske lidt på tidligere statsministers Krags berømte sætning om at skifte standpunkt. :)

    Det er jo helt tydeligt et perfekt køb til at skubbe til aktiviteten på siden. Det er vist et stykke tid siden et indlæg har genereret så mange (on-topic) kommentarer. Er i øvrigt en smule bekymret over om jeg måske er en slags medskyldig, da jeg jo tidligere som vist en af de få har forsøgt at snakke Honda op fra ligegyldigheden. Mener faktisk mit Ebberfeld citat kommer fra den debat hvor jeg netop nævnte at sådan en ældre brugt Legend ikke var voldsomt dyr og at dette måtte være bilen for folk der ville have noget naboen ikke har.

    Men det jo måske netop Hondas “problem” med de større modeller at de er lidt for pæne og afdæmpede, lidt for anonyme. En helt original NSX’er er der egentligt heller ikke specielt meget rock’n’roll over.

    Svar
  60. Ole JAGmann

    Westmus det er lidt det samme problem Lexus havde i Danmark med de første diskrete modeller.
    Men det er et dansk problem. Når folk i Danmark skal betale 3 x prisen for en ny luksus bil, så vil de også gerne have at den ser ud af noget.
    I det store udland er der derimod masser af folk med penge der gerne vil være diskrete.

    Svar
  61. Niels Birkemose

    Kære venner

    Jeg har modereret i denne tråd og fjernet de indlæg der indeholdt en anstrengende tone. Nogle af de slettede indlæg indeholdt også udmærkede kommentarer i relation til dagens tråd, men er altså røget med i dagens moderering, pga personfnidder.

    Ellers må jeg rose og takke for de mange pragtfulde anekdoter og kommentarer. Det er præcis det ViaRETRO handler om.

    Bh, Niels

    Svar
  62. Claus Ebberfeld

    Der er heller ikke meget rock’n’roll over en Bristol. Uden at sammenligne Legend med dem, naturligvis (!).

    Lancia Thema fra 1989 fandtes ikke i coupé, kun i Berlina og herregårdsvogn. Men vi kan selvfølgelig godt gøre forsøget alligevel…selvom Berlina og Coupé er noget HELT, helt forskelligt! Jeg er med, Martin.

    Men altså, lige en gang til, Ole JAGmann, og det her er ikke for at tale Legenden op i værdi, men for at præcisere noget med en bils ånd. En Honda Legend Coupé fra 1989 er sin egen bil, selvom den deler noget udviklingshistorie med Rover 800. Herunder har den sin egen drivline, undervogn og design. En Thema fra samme periode er en firefabriksudvikling – hvor der sjovt nok kom fire gode biler ud af det, endda overraskende forskellige, men alligevel. Derfor synes jeg alligevel den med Flaminia er passende.

    Svar
  63. Ib Erik Söderblom

    Ser man på succesen for Acura Legend og for Lexus i udlandet, i særdeleshed USA er det tydeligt, at man ikke rigtig kan bruge Danskernes kategoriseringer til synderligt meget.
    Danskerne er jo desværre kraftigt præget af en “Bilerne ud af byen”-holdning.
    Man skal bare være sig det bevidst og ikke hænge sig så meget i, om en eller anden af de utallige ejere af sorte eller sølvfarvede Mercedes/Audi/BMW måtte rynke på næsen.
    Det føles dejligt befriende, at køre i noget, som almenfolket ikke lige ved, hvilken kasse de skal putte det ned i :-)
    Men det er nok de færreste, som studser over en Legend og ser de for de kvaliteter den har.
    Behagelig diskretion !

    Svar
  64. Oktan

    Claus: jeg må indrømme at da jeg først læste om din nye bil tænkte
    jeg: aaaaaaaaaahhhh mmmmmmm …mon den kan kan
    komme gennem cool-faktor-testen , men så så jeg det der foto
    fra parkeringskælderen ( er det den derP-kælder i Telefongyden
    overfor hotel Scandic ?) og HA’LØJ !…det ER en SEXET øse.
    Tillykke med den !

    Svar
  65. Peter Plys Karlsen

    God aften

    Det er jo bare biler – ikke andet…
    Trods mit ejerskab af et stk. gammel spand af en BMW 3,0 CSI med kraftigt udslet rynker jeg ikke på næsen af en Legend – jeg tænker mit…også over alle disse sammenligninger. Legenden minder sgu´ lidt om CSI´en – og det er uden pis ;-) Legenden er en god bil.

    Legenden i forhold tiI Flaminaen…

    I dag er gået på værkstedet med at lave min Nissan sammen med en god ven. Jeg henter lige gas og ilt – jeg ved hvor det står! Lige ved siden af …Hmmm … kan du ikke lige tage et billede med din moderne telefon? Til hva´? Joh, ser du jeg har hørt om nogle ”gamle” mennesker, der elsker at skrive en masse om ”gamle” biler…Skrive!? Jah… Men det gør du sgu´ da ikke Peter? Nej, hvorfor sgu´ jeg skrive – det er sgu´ for højtragende og selvhævdende – lad det nu ligge, det er sgu´ for plat, vi skal se at få lavet noget…kan du ikke lige tage et billede af gas og ilt? – det er til noget pædagogisk og BMW´en skal sælges…
    Jah, jeg indrømmer at billedkvaliteten måske ikke er ideel i forbindelse med detaljer…og… jah – jeg minder meget om vogntøjet i baggrunden – det gir´ sig ikke ud for at være mere end hvad det er ;-)

    (dette indlæg er nogen steder skrevet med anvendelse af humor – min egen…undskyld ;-))

    Billede af min psoriasis-BMW med træindlæg til sammenligning:

    Svar
  66. Claus Ebberfeld

    Den ægte vare, Plys, sådan: Og det gælder både BMW CS og Lancia Flaminiaen på dine billeder.

    Sammenligninger kan man jo altid lave, og det synes jeg er spændende. Oktans spørgsmål om P-kælderen fik mig til at hive en anden sammenligning ud af ærmet – jeg har tidligere fotograferet en anden japansk rammeløs coupé i samme kælder (som er under Netto ved Finderupvej i Aarhus), der udmærker sig ved sit dejlige ovenlys. Det er min gamle Mazda 626 coupé herunder, og dén kunne da virkelig få folk til at sprutte i kaffen ude ved kakkelbordene.

    Svar
  67. westmus

    Ebberfeld, en Bristol har måske ikke rock’n’roll, men den har stadigt en kant på designet der gør at den ikke er “ligegyldig”. Dog gik deres design i mine øjne vist bare kun ned af bakke, ved mere og mere at komme til at ligne noget der var lavet af en tyrkisk hjemmebygger i en garage.

    Det er vel først med den moderne Civic Honda viste modighed mht design og virkeligt lavede noget der ikke bare ligger sig anonymt bag de andre.

    Ud over de rammeløse vinduer er der i øvrigt ikke meget funk over sådan 626…. sagde manden der selv har haft en del berøring med en tilsvarende i 4 dørs udgaven. Mon ikke jeg er den eneste i dk der i moderne tid bl.a har skiftet hele bagskærme på sådan en vogn? Hvilket vist også kun kunne lade sig gøre fordi der på magisk vis dukkede sådan et sæt op (brugt af Klokkerholm til at fremstille skærmkants-presse-værktøj efter), samtidigt med at jeg skulle “genoplive” et guldfarvet-med-brunt-interiør eksemplar en datidig kæreste havde arvet fra forældrene. En rigtig Mazda, rusten men det tekniske er kram og næsten udødeligt.

    Svar
  68. Oktan

    Smukt smukt Mazda billede.
    Du er sku’ en kløgtig fætter , Claus !

    Du har jo for nul kroner, gjort det man gør når man
    laver dyre studie optagelser af biler til reklame-film og foto:
    det store Chimera lys ( en stor lys-‘kasse’ med “blødt” lys
    man hænger ned fra loftet eller stativ )
    der siiiiiiver ned fra oven.

    Bravo !

    Svar
  69. Svanbjerg

    Ja – P-kældre er stærkt undervurderede som fotostudier…

    Den sædvanligvis grå baggrund, er også let at arbejde med…

    Svar
  70. Mads H

    Stort tillykke med Legenden, Claus. Et begavet valg.

    Jeg hører jo som bekendt til den fraktion, der uden at tøve regner biler fra år 2000 som klassikere. Legenden har i min optik al mulig ret til at blive kaldt for klassiker – den var Hondas indædte og meget japansk-gennemtænkte-og-dog-tragisk-nok-mislykkede forsøg på at fatte fodfæste i en klasse, der dengang såvelsom i dag regeres af tyske premiumfabrikanter.

    Jeg har selv flere gange luret på en Legend. Efterhånden som Lexus blev for mainstream, fremstår en Legend faktisk i min optik som noget der er på lige linie med Alfa 164, Saab 9000, Lancia Thema – senere Kappa – og Citroën XM. Tænkende individualisters tilvalg til den evige enheds-grød der altid smagte lige forudsigeligt af enten Mercedes eller BMW, senere igen af enten Mercedes, BMW eller Audi.

    Heldigvis er der alternativer til Værnemagtsrationerne, og her står Legenden – særligt på grund af tilknytningen til Rovers 800-serie, om hvilken man kan mene meget – som noget interessant og anderledes. At den er bygget i Hondakvalitet er jo bare endnu et pluspunkt.

    Svar
  71. Claus Ebberfeld

    Tak, Tor. Det er en anelse forsinket og bilen er solgt videre for længe siden, men alligevel tak. Jo, den minder en del om din Cadillac, også ved at det største marked var Amerika.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.