Sommetider må man ganske simpelt knibe sig selv i armen! Kan denne fabelagtige oplevelse være virkelighed?
Før jeg fortsætter, så må jeg hellere beklage, at der skulle gå over tre uger, fra Claus fortalte i Weekend Matiné #409 om Michaels og min roadtrip til Le Mans Classic, til jeg selv kommer til tasterne. Jeg kan trøste mig selv med, at der næppe er mange, som besøger disse sider for at få den seneste Breaking News. Søger man på “Le Mans” her på ViaRETRO, vil man se, at de fleste artikler om emnet er udgivet mellem 30 og 90 år efter den egentlige begivenhed, så i den forstand er sølle tre uger jo ikke noget at snakke om.
Og dermed tilbage til denne drøm af en oplevelse.
Et vidunderligt sammentræf af min nye arbejdsgiver, auktionshuset RM Sotheby’s, som foreslog at jeg burde være med til at repræsentere dem på Le Mans Classic i år, og Michael som gavmildt spurgte om jeg mon kunne tænke mig at være co-driver i hans Aston Martin DB6 mk2 Vantage på en roadtrip til selv samme legendariske motorsport event, førte til at jeg en tidlig onsdag morgen for cirka tre uger siden gennemgik min liste en sidste gang:
– Pas? – Check!
– Solbriller? – Check!
– Kørehandsker? – Check!
– DB6 Vantage nøgler? – Check!
Jeg havde aldrig været på Le Mans Classic før. Jeg havde heller aldrig kørt DB6 før.
Frigear, pumpe speederpedalen tre gange, dreje tændingsnøglen, tage sig et øjeblik til at nyde brølet fra de tre dobbelte Weber karburatorer som føder den skønne Tadek Marek række-6, ligge første gear ind og så afsted. Solen skinnede, de elektriske vinduer var kørt helt i bund og vi fik hurtigt etableret at “armen i karmen” er altså ikke forbeholdt Capri-ejere, for det fungerede skam også ganske udmærket i en Aston.
Jeg havde forventet en tung bil, og det er sådan en DB6 skam også – men bare ikke på en besværlig eller kluntet måde. Man kan da godt mærke at der er noget vægt bag bilen, men jeg var overrasket over hvor hurtigt jeg fandt mig til rette bag det slanke 3-egede trærat, og hvor letkørt den store GT-vogn var. En forrygende balance mellem komfort og sport, nem at placere på vejen, præcist gearskifte og så den motor… Dear God All Mighty for en motor! Jeg er aldeles overbevist om at jeg også havde nydt turen i en almindelig DB6, men de to Vantage skilte på tværs af luftudtaget i forskærmene gør altså en verden til forskel. Tre enkelte SU-karburatorer har veget vejen for tre dobbelte DCOE45 Weber-karburatorer og kompressionen er også hævet, hvilket resulterer i hele 43 ekstra fabriksopgivne heste og det skønneste lydbillede.
Kilometerne blev hastigt lagt bag os mens der blev indtaget Skipperpiber og Piratos, og snart var det tid til et pitstop ved Classic Remise i Düsseldorf. En drilsk rudekontakt i passagersiden blev fikset mens Michael og jeg lod os inspirere yderligere af de mange fine vogne udstillet i den historiske og voldsomt arkitektoniske tog remise. Ikke overraskende, så var det to Maserati som stjal mit hjerte – det sker ofte. En gudeskøn A6G Zagato og så en pragtfuld 5000GT som ovenikøbet har været dansk ejet på et tidspunkt. Et fortrinligt måltid blev der også tid til på Remisens Mezzomar – en overraskende god restaurant i forhold til hvad tyskerne oftest byder på i forbindelse med klassiske biler.
Torsdag morgen vågnede vi i udkanten af Liege til endnu en krystalblå himmel, strålende solskin og en veloplagt britisk GT-vogn. Efter gårsdagens 800 kilometre skulle de 600 resterende kilometre i dag vise sig en smal sag. Mere bilsnak og skipperpiber mens stemningen steg støt efterhånden som der dukkede flere og flere klassiske biler op på vejene omkring os. Vi dykkede ind på en tankstation for at fylde DB6’eren op med mere højoktan, og hele tankstationen og den tilhørende rasteplads viste sig at være praktisk taget indtaget af hovedsagligt britisk indregistreret klassiske biler.
Fredag morgen trillede vi Michaels DB6 Vantage gennem en af tunnellerne under den legendariske Le Mans-bane og ind på inderområdet reserveret for bilklubberne. Det var måske en anelse skuffende, at se hvor stor en del af Aston Martin standen, som var fyldt med så moderne biler at de end ikke var bygget i Newport Pagnell. En enkelt Low Chassis førkrigs Aston Martin var der dog samt en god håndfuld biler David Brown æraen.
Hvis I forventede en komplet reportage fra samtlige løb under Le Mans Classic, så må jeg desværre skuffe jer (men redaktør Ebberfeld har også mere i baghånden fra arrangementet, ved jeg). Jeg vil dog slå fast, at hvis man tager til Le Mans Classic, så er det ganske essentielt at man også tilkøber billetter til at må færdes frit i Paddock – altså ryttergårdene som er opdelt i forhold til de seks klasser baseret på bilernes alder. Her kommer man helt tæt på de vidunderlige historiske racerbiler: man kan lugte dem, nyde detaljerne, opleve mekanikerne arbejde febrilsk gennem natten når noget er gået galt og måske endda sludre lidt med nogle af kørene. Særligt er i nattetimerne er stemningen i Paddock helt magisk!
Men selvfølgelig skal man også opleve noget action ude på banen. Her hjalp det gevaldigt at Michael havde skaffet adgang til Aston Martins VIP lounge på 2. sal over Pitten. Her kunne vi så side i mag og behag og nyde et glas bobler, mens vi pirrede ned på pitlane og nød vrælet af historiske racerbiler som strøj forbi ude på banen. Dertil deltog min kollega Augustin i Plateau 2 med sin sorte Jaguar XK120, og det gav mig Assistance-armbåndet som gav adgang til pitlane og pit wall – ikke dårligt.
For mig var weekendens højdepunkt nok at opleve hele seks forskellige Alfa Romeo 8C fra Plateau 1. Særligt en mørkeblå 8C Monza gjorde virkelig indtryk. Men der var naturligvis godter i samtlige Plateau. Jeg nævner i flæng: AC Ace, FIAT 8V Zagato, Maserati 300S, Frazer-Nash Le Mans, et væld af skøre Panhards og Deutsch-Bonnet, Jaguar D-type, Porsche 904, Bizzarrini 5300GT, Ferrari 250LM, Ford GT40, Lola T70, og endnu et personligt højdepunkt bestående af fire Procar BMW M1. Virkede det som en temmelig lang liste? Forkert! Det var blot en lille bitte smagsprøve på alt det eksotiske som deltager på Le Mans Classic.
Der var mange indtryk at bearbejde på hjemturen. Michaels DB6 fortsatte ufortrødent med at være noget nær den skønneste rejsevogn man kan forstille sig, og bag det karakteristiske instrumentbord havde Michael og jeg rigeligt at tale om, fra hvad der muligvis er verdens mest fantastiske historiske motorsport event. Jeg tvivler på at jeg nogensinde før har knebet mig selv i armen helt så mange gange over seks dage…
Det må da have været en fantastisk oplevelse, og jeg er nu nok “lidt misundelig” :-)
Helt igennem fantastisk oplevelse. ?⛽?
Jeg har endnu ikke prøvet det, men intet andet må komme op siden af at køre sin egen klassiker til Lemans Classic. En skønne dag sker det også for mig…
Gitte skulle lige have været med på bagsædet. Jeg ville gerne have set en af hendes komplette billedserier fra sådan en tur. ?
Le Mans Classic!
Har besøgt arrangementet i både min Morgan +8 og i min Ferrari 308 GTS!
Turen kan anbefales som en tidlig sommerferie! Husk at bestil hotelværelse i rigtig god tid!
Den ene gang snød vi lidt med hjælp fra Autozug fra Hamburg til Lörrach!
Tyske motorvejskilometer er ikke særligt spændende i en gammel bil!
Hilsen Henning Hjorth
Næste gang må I prøve Mille Miglia, – medens jeg skriver Le Mans i kalenderen,- arrangeres det igen i 2023 eller hvert 2.år ?
Jeg kan skrive under på alt det Anders Bilidt har skrevet herover: Jeg kørte selv til arrangementet i min Alpine Renault A310 i 2018, og det giver virkelig turen en ekstra dimension.
Normalt er Le Mans Classic kun hvert andet år, @alfahahn, men corona lavede så meget rod i kalenderen, at det bliver kørt igen næste år: God idé at skrive det i kalenderen allerede nu – og eventuelt at booke hotel, som @henning-hjorth skriver. Det lader ikke til at blive mindre populært. For mig er det her ti gange bedre end det moderne Le Mans., og der er heller ikke ret mange færre besøgende, så der er pres på.
Et kombineret stemningsbillede og huskekage:
@Claus Tak for huskekage og info. Jeg sætter kryds og booker hotel. Har du/I nogle anbefalinger? Kan ikke finde ud af at købe billetter til Le Mans Classic, men de åbner nok for salg senere.
Et forslag til hotel kunne være Hotel de France i La Chartre sur le Loir. Et hotel hvor mange af deltagerne i Le Mans boede med deres biles for år tilbage.
@Claus, nu skal du bare høre hvilken fantastisk idé der lige poppede op inde i mit hoved. :-)
Kunne der måske arrangeres en ViaRETRO tur til Lemans næste år? Det kunne være sjovt at køre sammen med andre ligesindede, og så kunne man hjælpe og støtte hinanden, hvis grejet driller (det er altid min største bekymring på langture).
Jeg ved godt det er et stort stykke abejde at arrangere sådan en tur. Men det behøvede måske ikke nødvendigvis at være 100% fastlagt i mindste detalje. Det kunne måske bare være en række anbefalinger af hoteller, ruter, must-see ting, indgangsbilletter og den slags. Og så kunne hver enkelt selv booke og betale. Så ville der ikke være nogen der skulle lægge ud og kradse penge ind, etc.
Man skulle ikke nødvendigvis køre i en lang række hele vejen. Nogle vil nok gerne cruise med 200 km/t på autobahn, mens andre gerne vil julle afsted på de små veje. Nogle vil gerne køre direkte ned og hjem, mens andre laver svinkeærinder og bruger længere tid på det. Så kunne der være fix-punkter undervejs på turen, som man kunne stile efter, men som man ikke behøver at ramme, hvis man (eller fruen) ønsker en anden rute.
Bare en idé. :-)
Hotel de France!
Jeg har været der for nogle år siden for at forespørge om en reservering!
Fik svar, at alt var reserveret fra år til år af de samme mennesker!
Men måske var mit franske ikke godt nok! He-He!
Se fotoet af modellen af hotellet! Forstør op og se alle de sjove detaljer!
Hilsen Henning Hjorth
her er fotoet (måske)
Hotel de France
Le Mans (Classic) igen!
Sidder og funderer over min første tur til Le Mans i 1978!
Dengang var der ikke noget der hed Le Mans Classic, men jeg så de samme biler som i dag deltager i Le Mans Classic!
Var selv kørende derned i min Lotus Europa Special 1973 årgang!
Den var jo heller ikke en klassiker dengang! Har været dernede 3 gange i den bil!
@Bisgaard – gode ide, jeg er med på den :-)
@bisgaard, det er en ambitiøs idé. Men jeg kan lide den! Måske vi kan drøfte den næste gang vi mødes nogle stykker på en Klub ViaRETRO-tur. Eller til CHGP?
Jeg er jo ikke i tvivl om, at en tur til Le Mans (det er næsten 1500 kilometer fra Jyllands gamle hovedstad Viborg) er for de forholdsvis hårde drenge og piger. Dem der ikke piver over manglende aircondition. Eller kører i så luksuriøse biler, at de HAR aircondition – selvom de er rigtige klassikere. Jojo, det findes skam. Både biler og de hårde drenge og piger. Men det er nok stadig ikke helt nemt at stille alle tilfredse.
Din idé med nogle fixpunkter gør det måske alligevel muligt at kombinere mest af det muliges kunst. Og det er jo et godt tegn, at @alfahahn allerede er med. Omvendt skal det helt klart heller ikke være et spørgsmål om “flest muligt”.
Hvad tænker andre?
Fantastisk ide med en ViaRetro tur til Le Mans Classic. Lad os diskutere og enes om konceptet på CHGP og Løvfaldsturen.
Min begrænsede erfaring med Le Mans Classic (2018) siger mig at hotel-booking er det vigtigste problem at få løst. Om morgenen er der nemlig et kø-helvede på vej til banen, og jo tættere på man bor, jo mere komfortabelt.
Er der nogle af de erfarne, der har hotelanbefalinger?
Interessant @02Anders , jeg er altid blevet vildledt af “Superleggera” på Aston Martin DB5-6 og har aldrig forestillet mig den som specielt tung, men så vejer den +1.500 kg (ser jeg ved opslag)! Alligevel er den Gran Touring bilen per excellence, for motoren er stærk nok. Derfor var der selvfølgelig ingen grund til at gøre en masse ud af et eller andet fancy baghjulsophæng, for den uaffjedrede vægt var lav nok med en stiv bagaksel i forhold til resten.
Le Mans Classic med ViaRetro lyder som en fabelagtig idé.
Fint at drøfte mulighederne for Lemans tur ved næste lejlighed. ☺️
Apropos CHGP, er der en beskrivelse af ViaRETRO arrangementet et sted?
Hvornår skal bilen ind på området? Og ud igen?
Det kan måske godt blive besværligt hvis man kommer langvejs fra. Alternativt kunne man jo komme i civil bilen, og så kigge forbi standen på et tidspunkt…
Vi kørte et par gange Mille Miglia med +35 biler, der fulgte kortegen under de 1.600 km.
Man kan ikke holde 35 biler samlet, så vi blev automatisk delt op i grupper på 3-4 biler, som var overskueligt. Fixpunkter var blot hotelovernatninger, og så prøvede vi at lave fælles start ved afgang om morgenen. Så Le Mans tur behøver blot at være det. Der kan altid bygges mere på. Tænkte at det ville være rart med servostyring og aircon, men på de lange ture er det fint nok uden. Bare man holder fart i bilen og ikke kører på de mindste veje. Der er allerede nu nærmest udsolgt på hoteller i perioden, men hos AirB&B har de pladser. Der er også telt/camping/hytter ved banen.
@bisgaard, CHGP sender Søren mere info om i ugens løb.