Kunstig patina og falsk fart.
Alt var forkert, men jeg fandt alligevel arbejdet var fascinerede dygtigt lavet: En lillebitte stand på Retro Classics Stuttgart solgte Porsche 911-frontklapper, der ærligt talt virkede til at være den ægte vare. Men alt andet var en illusion: Meningen var helt klart, at de skulle ligne gamle klapper fra racerbiler, og det gjorde de sådan set også.
Men den tilsyneladende patina var bare for perfekt og det hele for pænt, og da jeg kiggede en ekstra gang kunne jeg godt se, at det hele var malet på – selv patinaen. Ja, selv den bare metal var faktisk malet på, og de uheldige buler i metallet havde også en suspekt renskuret kvalitet over sig. Motiverne lignede godt nok – men var alligevel ikke noget, der rigtigt nogensinde havde fandtes, så vidt jeg kunne se.
På den komplette Porsche 911 de havde medbragt (en gadebil) så det endnu mere forkert ud, fordi bilen netop tydeligvis ikke var en racer, og alligevel havde den her meget patinerede racerfrontklap og sågar også bagklap med hækspoiler på – der var patineret på samme måde. Nøjagtigt samme måde.
Det var den perfekte uperfekthed, og selve det begreb finder jeg meget fasinerede. Min opfattelse af det plejer at være noget anderledes, men jeg vil da tro flere kan få lov at hænge sådan en frontklap op på væggen i stuen, hvor den så på passende vis kan udtrykke motorsport, Porsche og klassiske biler. Helt uden bøvl.
Meeen der mangler nu alligevel noget, gør der ikke?
God weekend
Claus Ebberfeld
ViaRETRO handler om Alt om Klassiske Biler og det gør Klub ViaRETRO også.
Som medlem får du:
- NYT til de første hundrede: En Klub ViaRETRO-reversnål i ægte emalje
- det kendte og eftertragtede Klub ViaRETRO-klistermærke til bilen
- adgang til alt på ViaRETRO
- rabat på udvalgte varer
- garanteret godt selskab på nettet og i virkeligheden fem årlige arrangementer
- samt ikke mindst dybfølt tak fra redaktionen for din støtte til ViaRETRO – for dét er et medlemskab naturligvis også.
Ugens Foto: Den ægte vare
Tilbagemelding fra motorrummet …
Af Michael S. Lund
I Weekend Matiné Nr. 431 var jeg (i “At bevare gnisten”) inde på mine overvejelser om at lade den gamle Bosch-strømfordeler i min Volvo 1800S gå på pension. Jeg havde allerede anskaffet den elektroniske fordeler fra 123ignition, men det viste sig, at der var flere måder at lave den elektriske installation på, hvilket også gav anledning til nogle forslag og bemærkninger i kommentartråden – mange tak for dem!
Men hvordan gik det så? Det vil jeg komme nærmere ind på i det følgende …
Jeg endte med den mest enkle løsning, hvor 123ignition-fordeleren hele tiden bliver strømforsynet over samme kreds, som også forsyner lys og cigartænderen, uafhængig af om tændingen er slået til.
Argumentet er, at 123ignition-fordeleren maksimalt trækker 50 mA og dermed ikke trækker mere strøm end uret. 123ignition-fordeleren er desuden så smart indrettet, at den afbryder minus-forbindelsen og dermed primærspolen i tændspolen, når der ikke er rotation efter 3 sekunder, så den ikke står og trækker strøm. Et andet argument for den simple løsning er, at jeg har monteret en hovedafbryder oppe ved batteriet, som jeg altid slår fra, hvis bilen skal stå stille i længere tid.
Den anden løsning var at koble den ind via tændingslåsen, men det krævede indsættelse af et skifterelæ. Skifterelæet købte jeg, men endte altså med ikke at bruge det.
Efter valget var truffet, gik jeg i gang, og selve operationen med at tage den gamle fordeler ud – efter at have sat et tuschmærke – var let. Herefter kunne den nye sættes i og orienteres efter tuschmærket for at få tændingsindstillingen til at passe bare nogenlunde. så det var muligt at starte motoren. Derefter kunne den drejes til den rette position ved hjælp af en tændingspistol … og bingo!
I virkeligheden har den sværeste del været at vælge den rette udgave af 123ignition-fordeleren, for den gamle fordeler var uden vakuumregulering. Det havde jeg egentlig ikke tænkt over, før det blev aktuelt. Men da jeg opdagede det, løb der en iling ned ad ryggen, for var der mon lagt en Volvo Penta-bådmotor i bilen ??
En undersøgelse gik i gang … og ved at spørge rundt (ingen nævnt – ingen glemt, men tak i alle fald) samt konsultere gamle værkstedsmanualer viste det sig, at det kun var de første Volvo P1800 og 1800S/E fra 1969 og frem, som havde vakuumregulering til at retardere tændingen ved sejtræk for at reducere mulig tændingsbanken. En Volvo 1800S i årgang 1967 (som min med B18B-motor) har det ikke, og dermed kom det på plads. Da jeg ikke skal køre race eller som sådan eksperimentere med forskellige kurver til at avancere tændingen efter, tog jeg udgaven med almindelige dip-switche, og klikkede indstillingen for Volvo B18B på plads. De mere ambitiøse kan vælge udgaver med USB eller Bluetooth, der gør det muligt at kunne sidde inde i bilen og med Bluetooth ændre tændingskurve med en app i 123ignition-fordeleren. Under alle omstændigheder er den elektroniske regulering mere præcis end den gamle centrifugalregulering.
Herefter var bilen klar til den første prøvetur – og allerede der kunne jeg mærke, at motoren gik jævnere. Da jeg alligevel var i gang, syntes jeg også, at nye tændrør og kabler måtte være passende – det blev bedre og bedre – ikke mindst efter jeg også lige valgte at lægge de ekstra ledninger ind i en kabelstrømpe … det skulle jo også se ordentligt ud!
Faktisk synes jeg, at en 123ignition-fordeler er yderst diskret og stikker ikke voldsomt ud i forhold til den gamle Bosch-fordeler.
Hele operationen blev en god oplevelse, da der for en gangs skyld ikke stødte uforudsete ting til, som det ellers ofte sker med gamle biler. Det gav blod på tanden til yderligere – og hvorfor ikke lade karburatorerne få en ordentlig justering oveni …
Turen gik herefter op til Lars Leed i Humlebæk, der (sammen med sønnen, Nikolaj) har et umanerlig godt tag på gamle Volvoer. Og slutresultatet må siges at være blevet rigtig godt: Bilen er blevet meget kvikkere, og efter en frisk tur på motorvejen går B18’eren nu helt jævnt i tomgang – den kan ikke have gået meget bedre som ny. Og skulle der have været endnu færre vibrationer, ville det have krævet balanceaksler, men det har en B18 motor jo aldrig haft!
Man kan selvfølgelig stille spørgsmålet: Vil en 123ignition-fordeler (eller tilsvarende) også opleves som en så stor forbedring, hvis den gamle fordeler i forvejen er helt på toppen med platiner og kondensator ligeledes i orden og uden mekanisk slør?
Mit eget svar er tæt på et ja. Måske I mener noget andet?
Ugens grafik: Bevar gnisten
Ugens Fund: 1968 Moretti Sportiva SS til 500.000
Det er svenske kroner. Og det er dét, der gør det: Det er billigt, for det svarer i skrivende stund til 338.000 kroner. Køb!
Men så heller ikke et ord mere om penge i denne sammenhæng. Bilen er derimod fantastisk. Søren Navntoft skrev for flere år siden om hans beundring for modellen, og jeg har selv gjort det for endnu længere tilbage. Sørens artikel hed: Den gad jeg virkelig godt eje, og jeg kan godt nok ikke finde min, men den kan meget vel have heddet det samme. Intet har ændret sig.
Tværtimod, måske endda: I en tid hvor vi får flere og flere grimme og totalt unødvendigt hurtige biler er denne lille Moretti faktisk den perfekte modgift, der understreger hvad det er klassiske biler kan.
Den tilhører den aldeles skønne genre af italienske biler, som man ofte kalder “fuoriserie”, udenfor serieproduktion. Og så bliver det næsten ikke bedre: Der skulle være bygget omkring 40, men så mange er der helt klart ikke tilbage længere.
Det konkrete eksemplar er næppe det bedste i verden (det ved jeg, når der i en svensk annonce står at den er i “utmærkt skik”), men den er solgt fra ny i Sverige og for mange år siden renoveret af Leif Mellberg, den kendte bilbygger og tuner. Farven er uoriginal, fælgene ikke helt i øjet, men man kan ikke rigtigt tillade sig at være at for kritisk, hvis man gerne vil have en Moretti Sportiva. Jeg ville dog selv finde et mere passende sæt fælge, og engang med tiden gerne tilbage til den originale lyseblå lak.
Den opgraderede motor ville jeg derimod intet gøre ved: Sportivaen er født med 850 kubik og omkring halvtredse heste, men bilen her har fået den nyere og stærkere 900 kubikker, der yderligere er trimmet op til 70-75 heste. En godt tunet Fiatmaskine er som bekendt et lille stykke Italien, og jeg er sikker på at det klæder den lille lommesportsvogn næsten perfekt.
Så Ugens Bedste Råd her fra ViaRETROs kølige analytikerhjørne: Køb denne lille juvel, kør til et hvilketsomhelst træf i verden – og risikoen for at møde en magen til er minimal. Men chancen for at den nye ejer bliver glad for sin nyerhvervelse er enorm. Køb! Der er ikke andet at sige.
Tak for tip til Niels Vegger. Find annoncen her: Moretti Sportiva SS
Med lørdagsserien “Ugens Fund” vil vi hjælpe potentielle klassikerejere godt på vej: Vi udvælger ganske enkelt vores favoritbil til salg fra ugen der gik. Og inviterer læserne til at dele deres synspunkter, erfaringer, gode råd eller slet og ret og røverhistorier om den konkrete bil og model. Indsend forslag til kommende “Ugens Fund” på ugensfund@viaretro.com med link til annoncen, så indgår den i næste uges pulje.
Jeg kører med 123-fordeler på en gammel Alfa Romeo 105. Den går fantastisk, og brændstoføkonomien er væsentlig forbedret ifht. den gamle slidte Bosch Støbejernsfordeler. Vakuumtilslutningen retarderer ikke tændingen, men giver derimod mere fortænding ved højt vakuum = lav belastning. Dette giver bedre økonomi.
Hilsen Morten
@Michael S. Lund Dejligt, at din fine Volvo nu er i god form.
Til dit spørgsmål: Jeg tror “desværre”, at et 123-anlæg vil gøre enhver gammel bil, der kører med platinere m.m., til en bedre kørende bil. Når jeg skriver “desværre”, er det fordi, jeg egentlig ville ønske, det ikke var sådan. Det er jo bare noget ægte og autentisk over, at skulle rode med tændning osv. Men det også et tilbagevendende bøvl.
Personligt har jeg sat et 123-anlæg i 2 biler gennem tiden. Begge gange har jeg følt det lidt som noget snyderi – men det blev glemt efter 5 minutters kørsel. For det kan altså bare noget! Ingen kan se anlægget, og skidtet passer sig selv i mange år.
Æd stoltheden og sat sådan et anlæg i, siger jeg.
Har selv gode erfaringer med 123 strømfordelere til gamle biler!
Når en 123 fordeler først er monteret og tændingen indstillet korrekt, så “kører” det bare!
Intet slid på platiner at tage hensyn til!
Og nu, hvor vi taler om fordele/ ulemper ved 123 fordeleren, er den største ulempe måske prisen!
Hvis man vælger at skifte platiner og kondensator på den originale strømfordeler, opdager man hurtigt, at de nye dele har en ringe kvalitet! Platinerne brænder hurtigt! Hvis man er heldig at finde “New old stock” er det langt at foretrække!
Montere er 123 fordeler giver problemfri kørsel i mange år!!
Glæder mig til 15. marts!! Så kører vi igen! (hvis vejret og strømfordeleren vil!)
Happy Motoring
Henning Hjorth
Hvis der er nogle som ikke kom afsted til messe:
Fra Stuttgart:
Del 1 : https://www.youtube.com/watch?v=PFyxodBNrOo
Del 2: https://www.youtube.com/watch?v=ALTLl0YdP9s
Fra Bremen:
Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=Q4mHEU54tX8&t=194s
Del 2: https://www.youtube.com/watch?v=lYFWulL4XlM&t=70s
Enig med de andre omkring 123 ignition. Har monteret en i E-typen sidste år, og den udjævnen motorgang som jeg havde på fornemmelsen skyldtes en slidt strømfordeler forsvandt. Bilen køre nu meget bedre. Dog var der en fejl i den medfølgende manual, hvor de havde spejlvendt tændingsrækkefølgen! Så jeg skulle til at læse original manual og tænke selv. Men det er vel også sundt nok?
Den Moretti er super fed i designet. Lidt kort snude, med fede skærme og coupé design, næsten som en Fiat Dino med tag. Dog må 850 motoren bagi være lidt en skuffelse, men den kan vel få en Abarth tuning?
Smuk bil og for en gangs skyld gode fotos..!
I hadn’t heard of Moretti until I saw some at the Auto Italia Day at Brooklands back in May 2018 – indeed, that event was the subject of my first article for ViaRETRO International; you can read it here – https://viaretro.com/2018/05/brooklands-sparkles-with-italian-glamour/. I liked them straight away – especially the fabulous 2500SS Spyder that got everyone’s attention.
We also featured a Moretti as one of our Prime Finds – a 16GS that was in need of some love and attention – https://viaretro.com/2021/08/prime-find-of-the-week-a-rare-italian-gem/.
I think of these small coupés as a cross between a FIAT and Ferrari Dino, especially in profile. They are little jewels of cars, and as stated, SEK 500,000 – or a little over EUR 45,000 – this one seems to be a bargain. Although it has been fitted with a replacement engine, the original unit (and gearbox) come with the car. The colour is great too – though yellow would be even better – and they are very rare in the UK, too. Actually probably everywhere. Lovely.
Morettien er fed, men nok lidt beskedent motoriseret. Den har vel hækmotor?
Den artikel du skrev om den Claus, jeg husker det som en beretning fra et biltræf i Aarhus, hvor trommeslagerens postbilgule Lancia Beta også var med…
…nej det var så en Samantha i den artikel…
Du har ret @mortensvendsen , det er det vakuumreguleringen i 123Ignition gør. Jeg tog tog selv udgangspunkt i en beskrivelse i en af Mogens H. Damkiers bøger. Det giver mening , at avancere tændingen, hvis karbureringen er mager ved lav belastning (økonomi), fordi forbrændingen er langsommere. Omvendt skal der ikke være for meget fortænding ved sejtræk – lave omdrejninger ved fuldt åbent spjæld – for at mindske risikoen for tændingsbanken.
Eller også tænker du på en Abarth Scorpione, @ole-jagmann, som jeg også mindes at have mødt til samme træf eller deromkring – og den minder lidt om Morettien.
Ja, den har hækmotor, men med den tunede motor på 70-75 heste til den meget lave vægt mener jeg faktisk ikke man kan sige den var beskedent motoriseret for perioden. Dens vægt/effekt-forhold er meget bedre end Fiats egen og senere X1/9.
Fin lille Fiat 850 Moretti.
Man kan godt blive lidt fascineret af de mange spændende biler, der fandt vej til Sverige dengang.
Jeg kommer også til at tænke “mini Fiat Dino spider ´med tag”, når jeg ser dem.
Uanset at den er sjælden, så ses de dog jævnligt i markedet – men bevarres til højere priser (50-75 kEUR). Jeg er faldet over to på Mobile.de og en i Italien og en søgning gav også dette resultat; https://barnfinds.com/package-deal-three-1967-fiat-moretti-sportiva-coupes/
Hvis man er den heldige indehaver af Alessandro Sannias bog om Fiat 850 varianter, så kan man se, at Moretti faktisk lavede flere varianter på 850 bund – nok 3-4 forskellige, deiblandt en med plads til 4 – stadig en coupe. Sportiva’en blev i alle fald lavet i to hvis ikke 3 varianter. Moretti fik bistand fra G. Michelotti.
… lige en ting til, nu hvor Moretti er nævnt. Det er jo ikke tit.
Min far havde en chef omkring 1960. Jørgensen hed han – han ejede Metropol biografen på Strøget i København og havde agenturet på Disney i Skandinavien, inden det endte hus Gutenberghus.
Han kørte i en en 6-cylindret Fiat Moretti. Jeg har ofte tænkt på, hvor den endte. På den nu nedlagte museum i Fraugde på Fyn havde man en italiesk bil, som ejeren kokettede med var en meget sjælden bil (Ferrari blev antydet i artikler). Jeg fik aldrig set den, førend museet var lukket. Har nogen billeder af den?
Jeg har også hørt, at der skulle have været handlet en Moretti først i 60’erne til en Renault-forhandler i Hellerup (han kørte i den privat for en kort tid)
Hvem ved, hvor den blev af? – jeg har spekuleret på, om det var den Moretti min fars chef havde i 1960.
Jeg håber inderligt at andre har bedre erfaringer med 123 end jeg, har monteret 2. Det første gik istykker efter kort tid, blev derefter fixet på garanti, “selvom det skyldtes en overskridelse af driftsspændingen”… Efter en total gennemgang af elsystem samt udskiftning af generator og laderelæ, stod det fixede anlæg af igen efter kort tid. Nogle år efter, så opgav vi det l… 10 år efter tænkte jeg, til min egen bil, at nu burde Albert have fået styr på skidtet..Og nej..Holdt i 2 år..Jeg kører nu 100% problemfrit med et platinstyret Gammatronix til 300kr..
Der skulle stå, at efter den første oplevelse med 123, opgav vi det. Derefter gik der ti år før jeg prøvede igen.
De store klassiske bil-messer rummer altid masser af lækkerier, men sjovt nok har de alle et hjørne (læs: hal) der oser langt væk af Daugaards-Tivoli..
De omtalte frontklapper ligger i den høje ende af brugbart skrammel, men der er ikke langt derfra til sølet af hjemmegjort kunst af liden karakter med bilmærker som trækplaster..
1-2-3 monterede jeg første gang på 912, plug’n play, den næste på min MGA Lemans Tribute, plug’n play.. den 3. min 240Z, brændte omdrejningstæller og dele af ledningnet af..
1-2-3 nægtede at der var fejl på deres produkt?
En med-garage’ist, står netop med samme med samme problem..
Så, jeg tænker at det er lidt gynger og karoseller…
Hvis nu man skulle være rigtig forkælet, så synes jeg at Moretti 850 i S2 udgaven er en anelse federe.
Dog fantastisk bil, uanset hvad.
Mikrochips er som hovedregel ikke så vilde med miljøet i biler, med mindre man gør noget for at beskytte dem tilstrækkeligt. Billeder jeg kan finde af 123-boards, ser ikke helt ens ud. Så der er nok lavet forbedringer undervejs. Overspænding indenfor rimelighedens grænser burde en passende spændingsregulering kunne klare, mener da også at kunne se en spændingsregulator på et af billederne.
Dan, de nægtede ikke direkte at der _kunne_ være fejl på deres produkter, men at der i vores tilfælde måtte være om for høj ladespænding udfra den reparation der blev udført. Når man så derefter udmåler ladesystemet, og skifter stort set hele gøjemøget, og måler igen uden at kunne finde fejl, og det reparerede tændingsanlæg IGEN fejler, så giver man op. Man ja, det er lotteri, enten virker det, eller også gør det ikke. Jeg har monteret en kondensator ved spolen, klar til brug med stik, hvis mit 300 kr system fejler, så tager det 2 minutter at slå kondensatoren til og frakoble elektronikken.
Falsk patina…. Det er op ad bakke
Jeg har MSD tænding på min klassiker (Spole, kontrolboks og fordeler) – det virker bare og har aldrig nogensinde svigtet :)
Jeg har ikke monteret 123 fordelere Men nok skaffet og monteret 10 Petronic anlæg i de originale fordelere Har haft en som smeltede og det skyldes at bilen stod med tænding på uden at være igang Højst sandsynligt fordi den stod og trak strøm Vedrørende Moretti så har Claus Ebberfeld før haft en artikel om det Og jeg er efterfølgende blevet ejer af den omtalte uden at have læst artiklen Jeg har den stadig den står under et rødt dækken På nok 10ende år Må se om jeg får den renoveret eller den skal igennem scredder ved en produkthandler For sælge den i Danmark er umuligt har forsøgt men fik en dårlig kritik fordi jeg forlangete 50 % mere som den før var annonceret til
Så en tilsvarende for mange år siden i Padova, tilsyneladende en rigtig fin bil, men 500.000 kr. for en Fiat 850 syntes jeg dengang, var en høj pris. Ved nærmere eftersyn synes jeg profilen er lidt gumpetung. Lav og kort front og høj og lang bagende med stort overhang. Ikke helt harmonisk, men alligevel charmerende lille bil.
@dan-wils, du har ret: Frontklapperne stod netop i et hjørne :-)
Jeg satte en 123Ignition i min Rover 3500 SD1 efter at den gentagne gange var død midt i kørslen. Den døde aldrig igen. Bortset fra engang jeg kørte den tør, men det skal tændingen dog ikke have skyld for…
@sport, javist kan man jævnligt finde Moretti Sportiva til salg – men ikke til 500.000 svenske kroner. Og bevares, dem givne bil er ikke perfekt original, men måske alligevel tættere på det som man som ejer gerne vil have. Jeg ville personligt selv spare op til at få den malet tilbage til originalfarven. @alfahahn, den har dit navn på! Og så laver vi en artikel om din nye bil bagefter :-)
Godt også at høre om de andre spillere indenfor modernisering af tændingsanlægget. Man kan vælge at gå efter en ny knikser, som ligner den gamle, men hvor det viser sig, at materialevalget ikke er det samme med dårlig holdbarhed til følge. Her kan det være meget bedre med en elektronisk løsning. @Herluf : Mener du ikke PerTronix?
@Claus, du har gennemskuet mig, jeg er lidt lun på den lille Moretti, men du advarer jo om, at det nok ikke er den bedste i verden.
Kender du mere detaljeret til standen, er der noget jeg skal være bekymret over. Den ser jo umiddelbart fin ud. Fælgene kan jo komme til, som du skriver.
@alfahahn, jeg kender ikke den konkrete bil, men jeg kender hvordan svenskere skriver salgsannoncer :-). Og så kan jeg se på prisen, at den ikke KAN være perfekt, for de kan koste det dobbelte.
Nej, alvorligt talt: Når den er renoveret for tredive år siden, så har den jo fået ny patina, men det er jo heller ikke nødvendigvis et problem. Og du vil du i hvert fald kunne se om lakken er lavet ordentligt.
God tur til Sverige!
Problemer med eftermonteret elektronisk tænding, kan muligvis skyldes at det elektriske på bilen ikke er som det burde. Ting som at et mekanisk laderelæ kan være blevet træt eller at bilen har en forkert tændspole monteret. Den indre modstand afgør hvor meget strøm den trækker fra strømfordeleren. Dårlige eller manglende stelforbindelser kan også forårsage mange underlige problemer, hvor strøm forsøger at løbe “baglæns” gennem ting den ikke burde.
Gamle biler har meget tit nogle tidligere foretagede elektriske repararationer eller opgraderinger som er af noget tvivlsom kvailtet. Kronmuffer, strømtyve og ekstra ledninger ingen helt ved hvad er til, er jo næsten standard udstyr i gamle køretøjer.
Sport …her er Morrettien fra Fraugde-Kærby. Ja gad vide hvor den er nu?
Vedr. 123 tændingsanlæg. Jeg har læst et par steder at der er 2 firmaer der markedsfører dem. Et tysk og et hollandsk. Og at det er det tyske man bør vælge, da de tilbyder flere løsninger, og generelt har bedre information og kundeservice.
@Anders Prip Tusind tak for hjælpen.
Det er det bedste foto jeg har set af bilen.
Bilerne må have stået tæt, så man må gætet sig til resten.
Vender tilbage, hvis jeg finder ud af mere.
/Sport
Hej igen
https://classiccarcatalogue.com/MORETTI_1960.html
Det ser ud til, at det er en 1500 – dvs. 4 cylindret. Jeg var på udkig efter en 6-benet.
Men det ville være interessant at høre, hvor den kan være havnet.
.. der var et billede mere af samme bil…
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Moretti_1960.JPG
Dårligt ledningsnet og manglende stelforbindelse er blandt “klassikerne” i klassiske biler, som @westmus skriver. Rust eller omlakering af bilen er de typiske årsager til en manglende stelforbindelse. Pludselig ser kredløbet helt anderledes ud.
@prip , 123-fordelerne er udviklet og produceret af Albertronic BV i Holland, som benytter forskellige salgskanaler. Jeg købte selv min på nettet fra123Ignitionshop i Holland. Skal ikke kunne sige, om nogle af de tyske forhandlere har et andet udvalg og yder en bedre support.
I 90erne da jeg var i lære på
Reservedelslager i Esbjerg havde vi en kunde, Aksel, som havde arbejdet ved Bosch. Han havde selv bygget et elektronisk tændingsanlæg og monteret på sin Amazon B16.
Sekscylindret Moretti, @sport?!? God jagt!
Utroligt nok er den svenske Ugens Fund-bil ikke solgt endnu: Annoncen er i hvert fald oppe endnu.
Angående 123Ignition fik jeg også sat een på min kones gamle Rover 3500 SD1: Efter at den var død flere gange under kørsel pga. fejl i det gamle, så kørte den bare problemfrit derefter – i hvert fald lige i forhold til tændingen :-). Men jeg kunne ikke rigtigt mærke forskel i forhold til startvillighed eller gangkultur eller andet. Men jeg var sådan set også bare glad for, at den holdt op med at gå i stå på ubelejlige steder og tider.