Bagagerum er en vigtig ting.
Jeg er helt med på at køreglæde kan antage mange former, og har jo selv tidligere plæderet for den efter min mening overdrevne fokus på præstationer. Så nu vil jeg godt slå et slag for bagagerummet.
Det var jo enormt i min Mercedes S-klasse, så det ofte var mig der skulle have store ting med hjem, som andre havde købt på rejser og opdaget, at der ikke var plads i deres bil. Intet problem, for jeg har aldrig haft det store rum i Mercedes’en fyldt bare tilnærmelsesvist op.
Nu er jeg undervejs i Alpinaen, og selvom dens bagagerum selvfølgelig er meget mindre, så er det dog stadig rigeligt stort til almindeligt dansk husbehov. Mens jeg næsten fik medlidenhed med de mange sportsvognskørere jeg var sammen med i går, der dårligt havde plads til to styrthjelme i deres biler. For slet ikke at tale om øvrig bagage.
Jeg elsker en god stationcar, men det gik op for mig under pakningen af Alpinaen, at jeg faktisk også sætter stor pris på et rummeligt, regulært og godt udnyttet bagagerum. Når man pakker tingene rigtigt deri, så er der styr på dem og de er ude af syne og sind og der kani praksis ofte være lige så meget i et traditionelt klassikerbagagerum som i en moderne SUV eller lille stationcar. Jeg forstår faktisk ikke helt, hvorfor vogntypen nærmest er ved at uddø?
Men jeg tænker nu på at opgradere min klassiker fra firserne til lidt nyere kufferter, så det hele passer sammen, når jeg skal på ferie i den til sommer. Og ja, jeg ved godt det er nørdet, men jeg synes faktisk det hører sammen. Og lige i dén sammenhæng er det selvfølgelig lidt ærgerligt, at man ikke kan se kuffertguldet i en sedans lukkede bagagerum.
Måske vil I se mig til træf i sommeren med bilen parkeret med bagagerummet åbent, ikke motorrummet?
God weekend
Claus Ebberfeld
ViaRETRO handler om Alt om Klassiske Biler og det gør Klub ViaRETRO også.
Som medlem får du:
- NYT til de første hundrede: En Klub ViaRETRO-reversnål i ægte emalje
- det kendte og eftertragtede Klub ViaRETRO-klistermærke til bilen
- adgang til alt på ViaRETRO
- rabat på udvalgte varer
- garanteret godt selskab på nettet og i virkeligheden fem årlige arrangementer
- samt ikke mindst dybfølt tak fra redaktionen for din støtte til ViaRETRO – for dét er et medlemskab naturligvis også.
Køresæsonen 2023 er godt i gang
Af Michael S. Lund
For mange startede klassikersæsonen d. 15. marts; dog må jeg for min egen del indrømme, at jeg først er kommet i gang fornyelig. Vejret har med kulde og regn ikke vist sig fra sin bedste side i år, men de seneste uger har været ok. Især var vejret i ugen op til sidste weekend godt, hvor det kulminerede om lørdagen med en varm og solrig dag, der (endelig) egnede sig perfekt til kørsel i åben bil.
Jeg giver på forhånd en undskyldning til træfarrangørerne for min sene opstart og magelighed, men vinduerne i den gamle bil dugger let til i det spæde forår, ligesom den lettere bliver beskidt ved kørsel på de ofte fugtigere veje … og det harmonerer bare ikke så godt med, at bilvask simpelthen aldrig bliver en af mine favoritaktiviteter.
Men heldigvis er sæsonen lang endnu, og mange gode oplevelser (+ renere bil) venter forude.
En forsmag var som sagt sidste lørdag, hvor vi indledningsvis lagde vejen forbi AJ-tanken i Skovshoved. Allerede tidligt var der fyldt godt op – senere, kom der yderligere til.
Diversiteten i forhold til “bilparken” var fin, og efter parkeringsforholdene er bragt i orden, er kaosset blevet mindre. Samtidig er Kystvejen (som strækningen hedder på det stykke) blevet snævret ind til 1 spor for biler i hver retning, hvilket har reduceret støj- og fartniveauet betydeligt. Det gamle trick, med at lave forhold der øger trafiktætheden, lægger en dæmper på udfoldelserne.
Der er en del spekulation blandt klassiske bilentusiaster om, hvordan det mon skal ende med interessen og passionen i en tid, hvor tiltag (og bilejernes aldersperspektiv) arbejder imod??
Som allerede nævnt var der masser af diversitet; det omfattede dog ikke kun bilerne, men også ejerne – herunder også i relation til aldersspredningen.
Da vi ankom, kom vi eksempelvis til at parkere ved siden af denne Wartburg 353 1.3.
Bilen er nemlig ejet af et hipsterpar, født efter murens fald, som jeg hurtigt faldt i snak med. De fortæller, at de faldt for den, fordi de havde boet i Berlin. Valget blev 1.3’eren, som jo har 4-takts motor og derfor ikke forurener som den gamle 2-totakter. Manden fortæller videre, at benzinmotoren er udviklet af VW til Audi 50/Polo, men bygget på licens i DDR i Karl Marx Stadt (Chemnitz i dag).
Parret bor inde i København og har ellers ikke haft en bil før Wartburgen, som de stødte på i den østlige del af Tyskland og selv har hjemtaget. Snakken går således lystigt, indtil kvinden tyssede lidt på os, for omme på bagsædetligger parrets kun 4 måneder gamle barn, “gemt” under en stofble, og sover.
I et nu let dæmpet toneleje, fortæller manden, at på det seneste har de også fået brug for en bil til kørsel i dagligdagen, og valget er faldet på en Peugeot 405 fra 1990 (30 år). Peugeot 405 var jo en tidløs mellemklassebil i sin tid og er det for så vidt stadig.
Denne lille historie (fra et helt aktuelt træf) tyder heldigvis på, at fremtiden for klassikermiljøet måske ser bedre ud end som så …
Nogenlunde samtidig udgik Historic Rally Monte Karlebo fra Autohallen i Grønholt … et godt eksempel på, hvad man kan komme ud for som klassisk bilejer, nemlig luksusproblemet med at skulle vælge hvilket arrangement i nabolaget, man vil deltage i. Eksemplet er fra nord for København, men sådan er det mere eller mindre i hele landet – der skal vælges, og det er jo egentlig ret fedt.
Vi tænkte, at vi kunne få et glimt af Historic Rally Monte Karlebo-bilerne på slutdestinationen ved DVK (Dansk Veteranbil Klub) i Nærum. Og ganske rigtigt … da vi nåede frem, stod bilerne “linet op” på parkeringspladsen, mens deltagerne var trukket indenfor til frokost og præmier.
Diversiteten var også pænt stor her … vi tager lige nogle nedslag og lægger ud med denne BMW E30 325i Baur Coupé, produceret i bare 381 eksemplarer.
Den næste er produceret i mange gange flere eksemplarer, men hvor mange Toyota Corona Mark II er der mon tilbage i dag …
Det samme gælder denne Mazda 626 Combi Coupé, en bil fra 1980’erene – japanernes gyldne årti. Bilen fik tilsyneladende en 3. præmie, som den unge mand på bagsædet stolt holder frem.
Omvendt brillerede europæerne knap så meget i samme periode, som den nedenfor viste VW Scirocco i 2. generation også er fra.
En anden sjældenhed er Skoda Felicia Cabriolet, selvom jeg har set den ved flere lejligheder. Bare 14.863 eksemplarer blev produceret i årene 1959 til 1964. Skulle en Skoda Felicia Cabriolet have interesse, er der faktisk netop nu en til salg på Klassikermarkedet.
I forhold til træf er maj måned allerede fyldt op med træf og køreture for vores vedkommende, hvordan med jer?
Måske ses vi derude, eksempelvis til ViaRETROs Bølletur for medlemmer søndag d. 14 maj på Langeland?
Fotos Gitte & Michael Sehested Lund
Ugens Grafik
BASF-bemalingen på BMW’s M1 fungerer rigtigt godt som psykedelisk kunstværk også:
Campens Forårsauktion i Randers i dag
Jævnfør onlinekataloget er auktionen i dag lørdag kl. 13 nu oppe på 135 lots, og der er dukket nye op siden jeg var forbi for nogle dage siden – den metalblå Corvette C4 herunder ser eksempelvis godt ud:
Men det er stadig de mange budgetklassikere, der bliver det store trækplaster, herunder de nu otte MG’er – hvor flertallet er B’er. Den ældste er dem er en tidlig “pullhandle”-model og skulle være en af de allerførste solgt i Skandinavien – bestemt ikke uinteressant og sort er en fin farve til en B.
Min egen favorit er som tidligere omtalt den V8-motoriserede variant, der lige skal fikses lidt op før den bliver rigtigt god.
Dagens væsentligste pointe er dog, at enhver MGB er bedre end ingen MGB, ikke? Den var ikke verdens mest populære sportsvogn uden grund.
Se det fulde katalog her: Campen Forårsauktion 2023 og genlæs eventuelt artiklen B’en springer ud den 29. april. Jeg kan desværre ikke være der, da jeg i igen er undervejs i Tyskland. Men held og lykke hvis nogen af jer derude byder med.
Men redaktøren klager ikke:
Nej, jeg klager ikke over at være i Tyskland i dag. Normalt ville man kunne sige, at jeg “er på landevejen”, for det er som næsten altid i forbindelse med arbejdet – men denne gang kom jeg også lidt væk fra landevejene. Til et sted ude på landet, hvor der ligger en rigtig dejlig racerbane, såmænd. Vi havde et kundearrangement, og det ville jo være dumt hvis jeg ikke lige benyttede lejligheden til at dreje et par runder i Alpinaen også. Så det gjorde jeg.
Alpinaen var den suverænt ældste bil i feltet, men hvis kunderne havde det bare halvt så sjovt i deres biler, som jeg havde i min, så var arrangementet en succes. Jeg er kisteglad for den bil – mere om den følger senere.
Ugens Fund: 1968 Volvo Amazon til 50.000 kroner
Sælgeren starter sin annonce med teksten “Drømmer du om at køre en klassisk bil med masser af stil og personlighed? “. Svaret er naturligvis ja, og hans bil er et godt eksempel på det. Jeg ved godt at vi lige har haft en Amazon som Ugens Fund, men den er faktisk også lidt svær at komme uden om, når vi taler stil og personlighed og kvalitet på et budget. Denne her koster 50.000 kroner, og så er den bestemt heller ikke perfekt.
Sælgeren skriver også klart, at den har “autentisk patina”. Hvilket som bekendt er bedre end den syntetiske slags.
Den skal dog først synes i 2029, og historien på den lader til at være velkendt og god med få ejere. Der vil med sådan en bil her uvægerligt komme en del ting hen ad vejen, herunder en overvejelse om den virkelig skal males om som sælgeren mener den kunne trænge til. Men den er kørende og ser solid ud på billederne nede fra – og med den store B20-motor en ganske rask vogn i øvrigt. Og med anhængertræk, ikke at forglemme. Jeg kan gode se den kunne være en rigtigt fin første klassiker for en bilentusiast, der gerne vil dele entusiasmen med venner og familie.
Tak for tip til Ole Sørensen. Find annoncen her: 1968 Volvo Amazon
Med lørdagsserien “Ugens Fund” vil vi hjælpe potentielle klassikerejere godt på vej: Vi udvælger ganske enkelt vores favoritbil til salg fra ugen der gik. Og inviterer læserne til at dele deres synspunkter, erfaringer, gode råd eller slet og ret og røverhistorier om den konkrete bil og model. Indsend forslag til kommende “Ugens Fund” på ugensfund@viaretro.com med link til annoncen, så indgår den i næste uges pulje.
Ugens Video: Le Mans 1968
Det er den ægte vare: Optagelser fra det berømte 24-timersløb for 55 år siden, og som vi ved vandt Ford med GT40 for tredie gang i træk. Men denne lille video opsummerer hvordan. Og meget mere. Bør nydes fra en god lænestol, med god lyd, god tid og en solid overvejelse af, om du skal tage til Le Mans Classic i år:
@Claus Ebberfeld du rammer helt plet, når du omtaler Ugens Fund som en god begynderklassiker.
Nu ved jeg jo ikke, hvor meget der skal laves, men en Amazon kan virkelig meget.
1) Visuelt ligner den vitterligt noget fra en anden tid. Hvilket er godt. En del 80’er biler kan ikke prale af det
2) Det er som udgangspunkt en bundsolid bil, som kan tåle at blive brugt. Ikke noget delikat og sart italiener her!
3) Der er plads til kone, børn og hund. Så der er mulighed for et “familieprojekt”.
4) Simpel mekanik , hvilket gør, at den uøvede nye ejer har gode muligheder for at prøve lidt småting selv.
5) Mange og billige dele.
I min optik er det opskriften på en god begynder-bil.
Den er ikke en bil for mig, men jeg kan absolut forstå, hvis andre føler sig fristet.
Jeg er helt enig, den Amazon er altså et godt bud. Bunden ser ud til at være helt fin – den ville ikke holde mig vågen om natten! Bilen er billig, og det er reservedelene for det meste også og tillige nemme at skaffe.
Eksemplaret her er desuden blevet “sportet op” med to SU-karburatorer, hvor ejeren så har syntes, at den også fortjente en omdrejningstæller, olietryksmåler og et ampereter. En B18/B20 klarer flere omdrejninger end som så, selvom det er en stødstangsmotor.
Alligevel ville jeg savne et overdrive (der ser ikke ud til at være noget: ingen stilk på højre side af rattet eller en eftermonteret vippe skiftekontakt at se nogen steder). En B20 har mere moment og vil nemt kunne trække et overgear, det bliver den mere rolig af på motorvejen.
@ce har en god pointe med bagagerummet, der jo er en naturlig del af en sedan. Det er helt oplagt, at tidstypisk bagage hører sig til.
En Samsonite trolley og en kasse fyldt op med med skiftenøgler, skruetrækkere, multimeter og andet godt, burde være bandlyst. Når det er sagt, må jeg indrømme, at det gør jeg også selv …
Der er ikke noget at sige til moderne biler efterhånden har nået størrelser i færge klassen. Folk kan jo knapt kører længere end hen til en iskiosk før de mener en stationcar er nærmest minimum for at have det mest nødvendige pikpak med.
Klassikeren på nedenstående billed er just blevet tømt efter en 16.000 km køretur over 7 uger. Så meget kan selv en kvinde altså få til at være inde i gamle upraktisk bil. Men Miss Kelly er vist også af en anden støbning ind de fleste “luksusdyr”herinde, da alle overnatningerne foregår i et telt ude i naturen.😃
Er det for tidligt at piske lidt sommerferie-kørsels stemning op? Gotthard ano 1965 😎 : https://www.youtube.com/watch?v=1bALzYRGECU
Nej, det er aldrig for tidligt, @westmus: Ohh, sådan en lækker lille film, tak!
Brødrene Bisp!
Små bagagerum kan også rute mere end man tror…
Foto
Sådan en Volvo Amazon kan også bruges til Hillclimb!
@ole-jagmann, den rigtige Amazon kan dog endda bruges til baneløb, men den skal så helst være fra før 1965.
@ce Ja sedan modellen dør vist ud og de som laves endnu virker ikke moderne eller også er det bare tidens ånd at de ikke er det, for tager vi din nye firmabil så ser den jo godt ud, men den har jo også altid været der, så at sige. @westmus
En stationcar er blevet noget andet end det den var. Den er ikke stor længere Det er en hatchback med 2 bagdøre. Selv Volvo med V60 og især V90’er røget på den bølge som hedde faldende tag bagud og en indad tiltet bagklap således taget i bagagerummet ikke er større end to kasser Baldur Sodavand og bagruden er så lav at viskerbladet er <350 mm. Men der er også sket noget med indpakningen altså sikkerhed og polstringen. I Min familie som venter nr tre har de indset at måtte skifte en Accord stc. ud med en Renault Grand Scenic for at få plads til to rigtige barnestole og en combi stolsiddepude til den ældste. Ja sådan en Scenic med 20” hjul er en skude i forhold til en Accord og en Volvo
Tak for turen @claus Ebberfeld🏁 og så lige et billede med nummer på… det var jo på en bane😎
Velbekomme, @SVM – i skrivende stund holder Alpinaen parkeret foran Motodrom hotel på Hockenheim. Men skal desværre ikke ud at køre denne gang.