For nylig mødte jeg en mand, der aldrig havde haft en V8’er.
Ærligt talt kan jeg ikke huske sammenhængen hvor ovenstående indrømmelse faldt, men det slog mig bare pludselig, fordi jeg i ugens løb var ude at køre en V12’er – og (igen) blev bekræftet i, at enhver mand skal prøve at eje en V12’er en dag. Sikke en maskine. Uanset hvilken: Er der nogensinde lavet en ringe V12’er? Ikke det jeg ved af.

Men OK, det tog også nogle år før jeg fik arbejdet mig op til en V12 – og på vejen var flere V8’ere. Slet ikke noget dårligt kompromis – og det er jo dét, der gør V8’eren genial: Dens kompakte byggemåde i et 90 graders V er svær at slå som kompromis, hvilket er præcis hvorfor den er så mangfoldig. Herunder findes i ufatteligt mange prisniveauer.

Ja, der er nærmest ingen undskyldning for ikke at have haft een! Og i dag bliver der een undskyldning mindre: “Ugens Fund” er en V8’er. En fed af slagsen. Omend man sikkert også bare kan sige, at enhver V8 er bedre end ingen V8? Det er I meget velkomne til at debattere i kommentarerne herunder.
Og mit lille input: V8 er som sagt et lækkert kompromis. Og når man har nydt det lidt så kan man måske begynde at overveje hvad der kunne være bedre: Svaret er V12, selvfølgelig. Og det tænker jeg vi kommer tilbage til en anden god gang.
God weekend
Claus Ebberfeld


ViaRETRO handler om Alt om Klassiske Biler og det gør Klub ViaRETRO også.
Som medlem får du:
- Klub ViaRETRO-reversnål i ægte emalje
- det kendte og eftertragtede Klub ViaRETRO-klistermærke til bilen
- adgang til alt på ViaRETRO
- rabat på udvalgte varer
- garanteret godt selskab på nettet og i virkelighedens fem årlige arrangementer
- samt ikke mindst dybfølt tak fra redaktionen for din støtte til ViaRETRO – for dét er et medlemskab naturligvis også.
![]()
TimeWinder 2025
Tekst og fotos Michael Sehested Lund
Deres udsendte lagde vejen forbi TimeWinder i Hundested i sidste weekend og kom derfra med nogle oplevelser, der slap jorden. Det kunne lyde som noget vidtløftigt – men det var det på ingen måde. På ViaRETRO hylder vi, som bekendt, diversiteten, og som udgangspunkt handler det først og fremmest om biler. Dog kan det nogle gange også udbredes til andet, der drives af en motor …
TimeWinder indeholdt naturligvis veteranbiler, men omfattede desuden dampmaskiner, jordbaneløb med biler og motorcykler, lastbiler samt nostalgi-camping – alt sammen i en skønsom blanding. Men ikke mindst var der også veteranfly med start og landing fra græsbane. En Græsbane har sin helt egen charme, og det var muligt at komme helt tæt på flyene. Med flyene inkluderet når TimeWinder op på to (til lands og i luften) ud af de tre takker i Mercedes-stjernen. Den tredje “tak” – til vands – udestår, men det kommer måske en dag …
Der bliver ofte talt om danskproducerede biler, men der fandtes engang også en flyindustri i Danmark, som aldrig nåede op på et SAAB-agtigt niveau; navnet var Kramme & Zeuthen – eller kort, KZ. Alligevel formåede KZ at producere omkring 200 fly i årene 1937 til 1954, baseret på 11 modeller. To af disse var med på TimeWinder. Den mest spændende var nok “træneren” KZ II fra 1946, som her ses under opstart, mens en nyere træner – De Havilland Chipmunk – ses i baggrunden. KZ II kan sammenlignes med at køre en roadster, men her bare i luften.
Blandt de andre fly fandtes der to KZ VII, fra henholdsvis 1947 og 1948.
Historien om KZ som flyproducent endte, som nævnt, i 1954 – hvorefter KZ fortsatte som producent af stålreoler.
De øvrige fly var amerikanske; blandt dem fandtes tre Piper Cub, som med sin enkle opbygning ofte kaldes for flyenes svar på Ford T. Piper Cub blev produceret i cirka 20.000 eksemplarer fra 1938 til 1947.
Drevet af en 4-cylindret, luftkølet boksermotor fra Continental, kan Piper Cub også give anledning til at blive kaldt flyenes svar på VW Type 1.
Samlet set er TimeWinder en alsidig landhandel, der byder på noget, en samling opstillede biler ikke kan hamle op med – for her sker der noget! TimeWinder går helt ned til vandet ved fjorden, så måske vil den tredje tak i Mercedes en dag indeholde nogle klassiske både – hvis vandstanden tillader det.
![]()
Ugens foto: Le Mans 1975

1975 var Derek Bells første sejr. Denne weekend er der Le Mans igen – og om et par uger det klassiske.
![]()
Ugens Fund: 1983 Rover 3500 Vitesse til 45.000 kroner
Ikke sandt? Dén her er fed, og MÅ give lyst til en V8’er, hvis man aldrig har haft en. Der er tale om den velkendte Buick-Rover aluminiums-V8’er, der i samtlige utallige inkarnationer bare lyder rigtigt godt. Og bilen den her ligger er blev Årets Bil i 1977 og er i sig selv en flot vogn. Kombinationen har jeg selv nydt som almindelig tidlig 3500 med automatgear, og det er en skøn bil.


Vitessen er så noget ganske andet igen, for her er der indsprøjtning, mange flere hestekræfter, manuelt gear og en væsentligt opstrammet undervogn – reelt er den jo en homologeringsspecial som BMW M3 eller Mercedes-Benz 190E 2.3-16. Jeg har kørt en Vitesse for år tilbage (hvor jeg selv overvejede een), og jeg var meget positivt overrasket: Med knap 200 hestekræfter er der rigtigt skud i den – men uden at man afgiver det afslappede overskud, som Rover-V8’eren skal have. Det bedste fra begge verdener, altså.

Det er ikke rigtigt spændende at se på – men den kører lækkert, sådan en Vitesse.
Og så til 45.000 kroner? Lad mig bare sige, at jeg selv er fristet. Og hurtigt ville få fikset fælgene.
Derefter vil der komme andre småting der skal fikses, for en Rover 3500 var aldrig verdens bedst byggede bil. Det får man ikke til 45.000. Men man får godt nok en hel masse andet godt!
Tak for tip til Ronald Dijkstra. Find annoncen hér: Rover Vitesse
Med lørdagsserien “Ugens Fund” vil vi hjælpe potentielle klassikerejere godt på vej: Vi udvælger ganske enkelt vores favoritbil til salg fra ugen der gik. Og inviterer læserne til at dele deres synspunkter, erfaringer, gode råd eller slet og ret og røverhistorier om den konkrete bil og model. Indsend forslag til kommende “Ugens Fund” på ugensfund@viaretro.com med link til annoncen, så indgår den i næste uges pulje.
![]()


Mht. KZ flyene. Skynd jer til Stauning i weekenden. Veteranfly museet flyver med klenodierne
I feel almost (but not really) embarrassed to say I have never owned a V12 or V8, though I have driven several – XJS and Rover V8’s back in my British Leyland days, but no others – and while I love the sound and performance, I’ve never felt the need to own either one. I think what has put me off has been the fuel consumption, particularly of a V12. Maybe one day if I win the lottery…
@claus du sprang noget over inden v12. V8 med kompressor! Jaguar xkr (som jeg selv er heldig ejer af) Mercedes sl 55 AMG etc. Mvh Casper
Vil lige nuancere billedet angående V12 er bedre end V8. Nu kører jeg amerikansk og udtrykket virker meget amerikansk. Altså at mere altid er det samme som bedre. Det gælder givetvis i nogen henseender, men jeg er jeg ikke helt enig. Jeg har kun kørt to V12 motorer DB9 V12 og 850i. Den første var virkelig fed på langt de fleste områder. Den anden var mest behagelig som jeg husker det. Ikke noget voldsomt.
Ingen af motorerne ville jeg vælge til min bil fremfor den, der ligger i nu. Jeg kan godt lide den voldsomhed en stor amerikansk V8 kan præstere, hvis man kilder den lidt på maven.
Så hvis jeg må tilføje et ordsprog skulle det måske være “alle skal på et tidspunkt eje en motor, der gør hvad den kan for at bringe chaufføren i uføre” ikke så mundret, men der er noget i, at køre en bil, der prøver at tage magten fra en, hvis man køre over evne.. især i en verden, hvor voksne mænd kører på løbehjul med cykelhjelm..
V12 ER bedre på flere indiskutable områder, @stefan – især angående balance. Der er også den teoretiske (og for gadebiler temmelige ligegyldige) mulighed for på samme slagvolumen at tage flere omdrejninger. Og så er der lyden. Verdens bedste motorlyd er nu engang ikke en V8.
Når det er sagt så skal det hele jo passe sammen med bilen, og der giver en V8 en bil som din en karakter, der er en del af pakken. Nej, den vil IKKE blive bedre med en V12. Jeg så engang en Cobra-replika, der havde fået en Jaguar 5,3-liters V12 mokket ned i: Det synes jeg heller ikke giver meget mening. I det hele taget er der masser af biler, der SKAL være V8’ere, og der er masser af dem på min drømmeliste.
For den almindelige bilist tror jeg faktisk slet ikke man kan sige, at en V12 er “bedre”. Og der er jo også ulemper: Størrelse, kompleksitet, vægt, omkostninger. Men det er nu heller ikke dét, påstanden handler om: Jeg tror bare alle har godt af at prøve det – man bliver et bedre menneske af det, er jeg ret sikker på.
Det med overmotoriseret har du helt ret i, og og du ikke alene om tanken heller. ViaRETRO skrev engang denne historie om temaet: https://viaretro.dk/2020/04/livet-er-for-kort-til-ikke-at-have-en-overmotoriseret-sportsvogn/
Well, @tony-wawryk, it not too late! And fuel consumption, hmmm. Your Mercedes is a 280, right? You’ll find several V8’s that can better the fuel economy of that lovely M110-engine. I loved the V8 in my Staaaaaag, and that little 3-litre wasn’t bad. Sounded better than the Rover as well. Not all V8’s are equal :-)
Claus – bevares jeg er med på at balancen er bedre – det betyder bare ikke det store i den følelse jeg sætter pris på, når jeg kører bil (den er i hvert fald ikke super vigtig) Men at lyden er bedre kommer nok an på ørerne der hører :) Jeg er ikke enig – jo måske mht Zonda, GTO og andet rigtig lækkert. En BMW V12 eller Aston Martin V12 lyder i mine ører ikke bedre end en GT40 der tøffer ud på en racerbane – men hvor er det dejligt vi er forskellige :)
Har kørt med forskellige cylinder konfigurationer:3 (Lupo 3L),4,5 (Audi 200Turbo) og V6 (Audi cabriolet), men er lige nu uden noget rigtigt spændende.
Dog har jeg som pendlerbil investeret i en BMW 1-serie som jo er baghjulstrukket. Når vejen er fugtig og man er i legehumør kan man lige slå stabilitetsprogrammet fra, så er man vågen når man kommer på arbejde om morgenen :)
Jeg filosoferer i de stille timer om min næste bil skal være 2 (Wankel) eller 8 (Men den skal være lillebitte og så du’r amerikanerne ikke)
Jeg har ikke haft biler med 3, 5 eller 8 cylindre. Jeg kan godt lide den silkebløde måde en V12 leverer sine kræfter. Det nærmer sig nok blasfemi, men det er ærlig talt ikke fjernt fra hvordan en kraftig elbil kører, og det er nok i virkeligheden derfor at bulder, brag og vræl er blevet så populært de seneste år.
Hvis vi lige husker på at vores interesse er for gamle biler og at gamle biler faktisk ikke buldrer og brager ret meget (med mindre de er bygget om til ræs), så bør vi holde os lidt for gode til at lege med på de nye bilers flammekaster-tendenser…
@leo-jensen, dér er jeg nemlig helt enig med dig: Hvilket i mit retro-orienterede hoved fører til den tanke, at “hvad skal man dog med elmotorer, når turbinefornemmelsen kan komme fra en V12’er”? Når det er sagt: Jeg kørte i ugens løb en topmoderne V12 fra Cosworth, og den kastede muligvis flammer, men den var også aldeles vidunderlig. Ligesom den bliver en klassiker meget snart: Så det KAN godt kombineres.
Jeg vil i den forbindelse også lige sige, at @bo-jacobsen heller ikke er helt galt afmarcheret, når han i de stille timer overvejer en Wankel: Dét kan altså også noget henad turbine.
@stefan, som sædvanlig er jeg enig langt hen ad vejen: Den nærmest perfekte balance i en V12 er kun relevant, hvis man gerne VIL have perfekt balance. Andre gange vil mange jo gerne have noget der står og rytmisk vælter i tomgang og hoster og harker og spytter under mellemomdrejninger – og så er en tunet V8 jo sagen.
Men hør: At nævne BMW V12 og Aston Martin V12 i samme linie er nærmest helligbrøde :-). Faktisk tror jeg BMW gik glip af en kæmpe chance dér, for den oprindelige 300 hestes V12’er var netop udlagt til stilhed og kultur. Mens det siden har vist sig, at verden (den del af verden, der har pengene…) vil have det stik modsatte! En moderne Aston V12 lyder derfor både godt og højt!
Hej Claus
Når du “i ugens løb kørte en V12 fra Cosworth”; var det da en AM DB7 ?
Aston’s V12 er bygget hos Cosworth for DB7; fra DB9 flytter produktionen til Køln i Tyskland.. og hvorfor mon ? – mange stumper er fælles med Ford V6 3,0
Hej @Claus
Nu er det ikke for at ødelægge den gode stemning, men Roveren(ugens fund) er ikke en ægte Vitesse men en ombygget med mange fine dele og en fed bil.
Men stelnummer passer ikke med en Vitesse, plus vitessen ikke er lavet i den farve, kun lavet i Imola red, sølv metallic, sort og blå metallic(moonraker blue)
Og det virkelig ikke for at være en lyseslukker, fordi jeg syntes selv bilen er fed
Nej, @henrik-kusk: Det var meget vildere. Faktisk den vildeste bil, jeg NOGENSINDE har kørt. Der kommer en video om det senere.
@kim, ohlalaaah! Dér er du ingenlunde lyseslukker, men viser netop hvad de kløgtige bilkendere på ViaRETRO kan bidrage med: At den ikke er en original Vitesse er jo ret væsentligt.
Når det er sagt, så synes jeg også selv stadig den er fed…