Register

16 − thirteen =

A password will be e-mailed to you.

Det vakte furore, da Jaguar tidligere i år annoncerede ophøret af deres V8-motor. Men i min verden skulle mærket kun lave rækkeseksere og V12’ere, så dette er bare endnu et søm til ligkisten.

Det britiske bilmærke Jaguar er et af bilverdenens helt store. Deres status er baseret på en perlerække af ikoniske biler (ja, her er ordet på sin plads) fra sportsvognen XK120 til superlimousinen XJ12 og en gennemgående sportslig nerve, der irregulært er blevet holdt vedlige med Le Mans-sejre, hvor hver eneste succes genererer en ny legende. På mange måder er det jo sigende, at den sidste sejr var for tredive år siden – men med en bil der havde en V6’er og blev diskvalificeret. 

XJ220 vandt Le Mans i 1993, men en teknikalitet fratog dem efter løbet sejren.

Tredive år er lang tid at hvile på laurbærrene. For slet ikke at tale om de halvtreds år siden Jaguar stod med verdens bedste limousine i form af XJ12’eren. Eller de mere end tres år siden en af verdens allerbedste sportsvogne nogensinde, E-typen.

William Lyons og hans team havde god grund til at være stolte af E-typen, der i 1961 var en af verdens bedste sportsvogne.

At tidens tand gnaver kan man se ud af de faldende priser på den bil, der egentlig startede den helt store tur mod stjernene, XK120. Jeg så for nyligt en sort coupé med grønt læder i absolut perfekt stand, herunder med lak som et spejl, panelgab bedre end ny og et motorrum man kunne spise af: Den lignede simpelthen en million. Men det koster de ikke mere, da den smækre XK i dag er over halvfjerds år gammel og simpelthen ved at ryge ud i glemslen. 

Den sorte XK jeg så havde trådhjul, men jeg ville skifte dem til pladehjul og spats og nyde den diaboliske elegance.

Den var i 1948 den første Jaguar med den legendariske XK-motor, der er en uhyre smuk maskine. Og effektiv. Og langlivet. En legende i sig selv, faktisk. Fra 3,4 liter og op til 4,2 senere i dens levetid. Undervejs vandt den Le Mans fem gange, hvilket er en fantastisk bedrift for en motor med rødder på landevejen. I dag kan eksperter tune tune dem til over 300 pålidelige hesterkræfter med en fabelagtig lyd. Og se den lige: 

En legendarisk motor.

Jeg har stadig til gode at eje en bil med den fantastiske XK-maskine og som sagt så jeg gerne det blev en XK120 coupé: Jeg blev hovedkuls forelsket i den sorte med det grønne læder. Men de skal lige blive lidt billigere endnu! Et mere realistisk alternativ vil være en XJ6, hvor samme maskine i 4,2-liters form koster en tiendedel. Og i øvrigt også var en verdensklasse bil.

XJ6 og XJ12 i de tidlige halvfjerdserne var Jaguar på toppen af limousineverdenen.

Som nogle vil huske har jeg haft fornøjelsen af dens storebroder, XJ12, der husede den anden legendariske forbrændingsmotor fra Jaguar, V12’eren på 5,3 liter. Igen en motor, der allerede fra starten brillerede med sin kraft og forfinethed, og især i XJ12’eren var den en jernnæve i en silkehandske. Kombinationen var intet mindre end genial, og jeg er så glad for at have nydt een. I min XJ12 var konstruktionen allerede femten år gammel, men videreudviklingerne på den basis motoriserede også racerbiler fra Gruppe A til gruppe C – og vandt ligeledes Le Mans. 

I 1988 slog Jaguar Porsche på Le Mans med en V12’er.

I mange herrens år var de to maskiner Jaguars eneste, og de kæmpede videre på bedste britiske vis helt op i halvfemserne. De er en del af Jaguars legende og jeg skal have en XK engang. Alle burde, vil jeg mene. 

Det kunne selvfølgelig ikke blive ved, og i halvfemserne kom der både en ny rækkesekser og sandelig også en V8. Det sidstnævnte er sådan set en vældig fin konstruktion, og man kan vel godt sige, at en V8 måske er verdens bedste kompromis mellem kompakte dimensioner, slagvolumen, kraft og alt muligt andet. Jaguar AJ8-maskine erstattede dermed på sin vis både rækkesekseren og V12’eren, og det er en fin maskine, der på klassisk Jaguarfacon lå både i sportsvogne og limousiner. Og den lyder godt. 

En meget nyere Jaguar med den omtalte V8-motor. Stadig en flot vogn, faktisk.

Men nu er det så snart slut. Helt slut, faktisk. Jaguar tog jo en kongebeslutning for nogle år siden og lancerede en fuldelektrisk fremtidsplan. Vældigt modigt og historisk set meget lidt Jaguaragtigt. Sideløbende med har de så forsøgt at holde deres bedste bud på en E-type-efterfølger i live med V8’eren, og det har været en svær balancegang. Nu kører den ellers også pæne F-type så på sidste vers, og historien går på, at der simpelthen ikke vil findes Jaguarer med forbrændingsmotorer i fremtiden. 

F-type rider sin sidste tur ud i solnedgangen, og det lyder godt med en kompressorladet V8.

Heldigvis er rygtet om Jaguars død stærkt overdrevet.

Alle de pragtfulde biler mærket nu engang HAR lavet findes jo stadigvæk, og flere og flere af dem er i dag klassikere. Som sagt hælder jeg personligt stærkt til XK-maskinen og V12’eren, men jeg skal da ikke udelukke en X308 eller sågar en XK8 i en passende retrofarve som hverdagsbil med behagelige automatgearkasser og mere karakter end nogen elektromotor kan have. Mærkets nuværende kurs ligner godt nok noget på vej ud over kanten, men der er som sagt historie og biler nok at tage af, så mon ikke vi klassikerentusiaster klarer os?

24 kommentarer

  1. Niels V

    Claus er XK120 ikke også ramt af at den størrelsesmæssigt passer til gennemsnitshøjden i 1948 og ikke 2023.

    Svar
  2. Jens g

    Da Jaguar stoppede med at lave såkaldt sportslige modeller kun med invalidegear, da døde mærket rent sportsligt og har siden da været aldeles uinteressant.
    Der er stadig mange ældre Jaguarer der er ægte sportsvogne, og sådan en kunne jeg godt tænke mig og det behøver ikke være en bestemt model, der er mange at vælge imellem.

    Svar
  3. Lars T. Madsen

    Ak, ja – de sidste benzin-motor fra Jaguar forventes leveret i 2026. Så alle modeller og motorer udfases fra nu af (og i år er det 30 år siden V12’eren blev droppet….)

    XK 120 priserne har i mange år har ligget med fra-priser i underkanten af 100.000 EUR for OK roadstere. Coupe/Fixed head har altid svinget mere i pris og nogle gange kan man se en Coupe på auktion til en rigtig høj pris). Hvad skulle Coupe koste?

    Og lidt præciseringer (sorry). XK-motoren blev pensioneret i 1985 – hvor AJ6 moteren overtog (efter den blev introduceret i 1983 i XJ-S). Dog blev XK motoren leveret i de meget få Daimler DS420, der blev produceret fra 1986 til 1992.

    XK motoren blev også produceret i 2,4 l (til MK I og MK II), samt en 2,8 til XJ. Så findes mindre end 3,4.

    Til den sporty og økonomisk bevidste gentleman kunne Claus overveje en XJ-6 Serie 1 – (4,2 med manuelt gear). Qua markedspriserne, er det dog svært at finde et rigtigt fint eksemplar.

    Svar
  4. Dan Wils

    Hr. Ebberfeld, Jeg må give dig ret i at XK120 er fantastisk at se på..
    Jeg mødte én af slagsen på en tankstation lige udenfor Milano, en ældre herrer fra Hamborg, var på vej hjem over og havde søgt ly for en kraftig haglbyge, vi fulgtes side om side indtil vi søgte mod Lago Iseo, men hvilken lyd og skue, tilmed blev den kørt med stramt kabel….:-)

    Svar
  5. Soren W

    Lige en præcision: De seneste 6-cylindrede motorer fra Jaguar var/er V-motorer.
    I dag er det så Jaguars dødssang det handler om, men vil det ikke overgå de fleste klassiske bilmærker? Hvad er planerne for fremtidige motorer for BMV, Mercedes og Volkswagen? Er de ikke også kraftigt på vej ind i de elektriske herligheder?
    Men nu har jeg aldrig købt en ny Jaguar, selvom jeg efterhånden har ejet 10 Jaguarer. Så du har en pointe Claus. Der vil være mange gode brugte Jaguarer med benzinmotorer i årene fremover…

    Svar
  6. Claus Ebberfeld

    @soren-w, Porsches strategi virker til at være baseret på 911 som bannerfører. Så intet nyt under solen dér! Og det synes jeg faktisk er både klogt, frækt og smukt. Ferrari har stadig ikke lavet noget fuldt elektrisk, og det er måske endnu klogere: Hvis de kan ride stormen af indtil verden indser at Kejseren ikke har noget på, så er det måske det bedste nogensinde set indenfor italiensk strategihistorie. Og jaja, de allerseneste sekscylindrede motorer er slet ikke en del af det jeg skriver om herover. Jaguar har i min verden én bil med en V6, og det er XJ220: Dén er selvfølgelig helt godkendt.

    @dan-wils og @niels-v: Jeg forstår faktisk ikke helt hvorfor XK120 er røget sådan i unåde, og især ikke coupéen – den har det meste af det en lidt ældre Bugatti har, men for en brøkdel af prisen. Jeg er fan – men jo, man kan rent højdemæssigt ikke sige, at jeg er en stor fan :-)

    @lars-t-madsen, godt ramt: En XJ6 med kort akselafstand, manuelt gear med overdrive, en lækker farve – så skal jeg ikke bede om mere! Jeg har dog endnu aldrig mødt nogen, der faktisk synes 2,4 og 2,8’erne var sådan “rigtigt Jaguar nok”, så de små udgaver ville jeg aldrig selv vælge. Og så glemte jeg sådan set også at nævne, at jeg føler det som om jeg har nogen ufærdig forretning med både Mk1 og Mk2…

    Svar
  7. Leo Jensen

    Udmærket pointe, Søren W. Alle mærker som vi kender dem dør, og jeg tænker at Jaguar faktisk gør det med betydelig bedre stil end mange af de andre, hvor det handler mest om gøgl, kæmpe SUV-modeller, spoilere, skørter, 22” hjul og kunstig lyd.
    Med hensyn til størrelsen af en XK120 har Claus fordel af sin klassiske statur !

    Svar
  8. Claus Ebberfeld

    Hmm, det er jeg ikke helt enig i, @leo-jensen: At Porsche, Aston Martin, Mercedes og Ferrari TILBYDER meget gøgl betyder jo ikke, at man som køber SKAL vælge det. Jaguar har skam også lavet deres afdeling for gøgl og skæmt, synes jeg – men igen, jeg mener ikke man er tvunget til at købe det. Og de tre af de nævnte fire virker heller ikke just som om de er ved at dø.

    Kunstig lyd? Tjah, jeg husker tydeligt da jeg hørte en F-type for første gang: MEGET mere larmende end den behøvede at være og langt fra det jeg synes en Jaguar bør lyde af. En XJR-15 siger mindre, men er mere – og dét er Jaguar for mig.

    Dø med stil? Det ville være hvis Jaguar brugte deres sidste spareskillinger på at vinde Le Mans!

    Svar
  9. Ole JAGmann

    Jaguar har muligvis vundet noget ræs i Formula E, men who cares…
    Jaguar dør ikke, hvis de skulle gå konkurs, bliver logoet bare købt af en kinesisk elbilsfabrikant, og vupti så ha Jaguar klubben nye medlemmer…
    Det er desværre set før.
    Men som Søren siger, så vil der være benzin motoriserede Jaguarer nok til os i vores kevetid!

    Svar
  10. Claus Ebberfeld

    Aha, det vidste jeg så for eksempel ikke, @ole-wichmann. Hvilket sikkert har noget at gøre med, at Formel E ikke er en rigtig Jaguar alligevel.

    Ja, og nu har jeg selvfølgelig kigget efter både XJ6 og Mk2’ere…pokkers også.

    Svar
  11. Skaanning

    Hvis 120’ere og måske også 140 etc er ved at falde i pris, er det vel bare et tegn på, at de er ved at falde for aldersgrænsen. Mange bilentusiaster synes sikkert, det er en flot bil, men det er ikke det samme som at have en reel relation til den. Det var bedstefar, der havde relationen. Det er selvfølgelig sort/hvidt sat op, men der er nok noget om snakken.
    I mit nærområde bor der en mand, som har 3 MGA. 2 af dem endda i TC-udgave kan jeg forstå. Og MGA er vel en slags mini-120, ikke? I følge bekendte af mig mener bemeldte herre, at han sidder på et guldæg, som bare bliver mere og mere værd. Og de er da også penge værd nu. Men er de det om 10 år?( Og vil 120’eren falde yderligere i pris? Mon ikke? Tidens gang er hård ved de biler, der for alvor er blevet gamle….

    Svar
  12. Claus Ebberfeld

    Jaeh, jeg har jo heller ingen relation til en XK120, men jeg vil som sagt gerne have en! Den sorte jeg så (til så vidt jeg husker 110.000 Euro, @lars-t-madsen) gjorde virkelig stort indtryk på mig.

    Og helt enig, @skaaning: MGA’en er ramt af det samme – de bemeldte guldæg skulle nok være solgt allerede, hvis herren ville maksimere sin pensionsopsparing.

    I øvrigt sjovt at tænke på, at MG og Jaguar nu snart deler skæbne ved at være fuldelektriske mærker begge to. Eller – “sjovt” er nok ikke det rette ord…

    Svar
  13. Ole JAGmann

    Arh Jaguar og MG deler ikke helt skæbne, hos Jaguar er det trods alt det samme firma på trods af skiftende ejere. Hos kinesiske “MG” er det ren badge ripoff.

    Svar
  14. Niels V

    @Claus en XK er fanstastisk flot især når den har Spats på, og er en rigtig fin overgangs bil mellem før og efterkrigs design med vel en snert af Art deco.
    Men det er bare en show stopper at man ikke kan være over 176cm i en Coupe, når gennemsnits højden i DK er 181,4cm.

    Svar
  15. Claus Ebberfeld

    @niels-v, derfor er min korrekte strategi måske bare at vente lidt længere, før jeg anskaffer mig en XK120?

    @soren-w, det ved jeg ikke – men jeg vil gerne have en Amazon Herregårdsvogn.

    Svar
  16. Lars T. Madsen

    @Leo Jensen, min F-Pace (anno 2022) er både en SUV og har kunstig lyd… (dog kun i et særligt mode) – så Jaguar er med på (lyd)bølgen… Så det…

    @Claus Ebberfeld, lyder ikke skævt, men kan godt se at priserne har sat sig. En MK II… kan godt følge dig. Var ude og kigge på et “barn find” for kort tid siden her i DK. Men besindede mig. Er opvokset på bagsædet af sådan en – herunder 34 timers non-stop til Malaga i slutningen af 70’erne.

    Sjov diskussion om generationernes valg af biler og nogle biler/ejere bliver for gamle. Den diskussion har kørt siden 1960’erne – hvem skal overtage de gamle biler o.s.v. Men måske der sker et skred med ejere på 70-75+ der sælger ud nu (og tidernes ugust).

    Hvis ViaRetro-folket er fremtiden – så peger det måske mod de nyere biler (midt 1960 og frem)? Ikke mange på AJ tanken med ældre biler.

    Svar
  17. Michael Sehested Lund

    Synes det er for tidligt at lægge Jaguar i graven, selvom XK120 er ved at lande udenfor tidsvinduet, der bevæger sig ubønhørligt. I den henseende klarer XK120 sig egentlig rigtig godt, hvilke andre biler fra 1948 kan mobilisere den samme interesse (det skulle da lige være Porsche 356 og Morris Minor)?

    Bagkanten er i stedet Jaguar E-Type, der nu er udenfor de flestes rækkevidde. XJS ligger indenfor vinduet og meget snart også XK8 (sådan en gad jeg godt have). Ford havde ikke så meget held med deres præmiumbil division: Jaguar og Volvo.
    Jaguar Land Rover under Tata og Volvo under Geely (som nævnt andetsteds), har begge klaret sig ret godt under de nye ejerskaber – især Volvo.

    Og allerbedst! Ingen af os behøver at være bekymret for, at der ikke vil være dejlige klassiske biler fremadrettet med forbrændingsmotor så langt øjet rækker, som @ole-wichmann nævner.
    Ser man bort fra den noget anmasende udstødningslyd, er Jaguar F-type en dejlig bil, der nok skal vække begejstring, når dens tid kommer …

    Svar
  18. Søren S. Pedersen

    Jeg er nok definitionen af en “Jaguar-fanboy” – og XK120/140 OTS synes jeg simpelthen er een af verdens smukkeste biler.

    Jeg tror ikke, priserne kollapser på XK120 – et mindre prisfald er måske bare en naturlig korrektion ovenpå den store stigning, som modellen har oplevet gennem de seneste 15 år.
    Så er 800-1000k simpelhen mange penge at sætte i en bil, som trods alt ikke er supersjælden.
    Selvom en XK120 har risiko for at havne i “gammel”-kategorien, er jeg overbevist om, at det ikoniske design altid vil holde prisen oppe på netop den model.
    Tiden må vise om tesen er korrekt.

    Om sommeren nyder jeg min X308 V8 – superlækker og smuk vogn at køre rundt i – også selvom der ikke ligger en R6 ude foran.

    Svar
  19. Leo Jensen

    det skulle da lige være Porsche 356 og Morris Minor?
    @michael: Du glemmer da 2CV, men det er nok fordi den stadig er en ung model trods alderen ;o)

    Svar
  20. Michael Sehested Lund

    Du har ret @Leo Jensen , hvordan kunne jeg lige glemme 2CV. Jeg har jo oven i købet selv skrevet om den tidligere i år. 1948 var jo også de folkelige bilers år.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.