Viser 15 indlæg - 811 til 825 (af 2,180 i alt)
  • Forfatter
    Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Uno
    27 Indlæg

@Jens Langdahl said:
    Bygget til/af Ettore Bugatti?

Ja, rigtigt Jens, netop Bugatti, den står på Mullin samlingen i LA, hvor jeg tog billedet.
    http://www.mullinautomotivemuseum.com/collection.html

Ryhl
    303 Indlæg

PLYS!!!  Hvor vover du dog ?  Du er nok klar over, at her er real-life HMS kørere, der udtrykker store problemer med at kunne finde apex … :-), i helt ordinære sportsvogne, pga. A-stolper og forskærme …..

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Allerførst en undskyldning for min sene reaktion – der var lige et arbejde der skulle passes.

Mit svar på Unos opgave var gætværk – men dog kvalificeret af slagsen: Bugatti var kendt for sin passion for heste, specielt rideheste, og han havde i hvert fald et “Estate”. Hele området omkring fabrikken blev nærmest kørt som et selvforsynende hertugdømme.

Og selvfølgelig har Plys ret: Motoren på billedet i min opgave var Fords berømte 427 SOHC – “The Cammer”. “The Blue Oval” havde haft succes i NASCAR med deres 1963½ Galaxie 427 og i øvrigt også i England, hvor Jack Sears i 1963 vandt Saloon Car mesterskabet i en Galaxie.

Med den Hemi 426 fra Chrysler som rygterne talte om, var der ikke udsigt til lignende succes i 1964 for Ford, med mindre de gjorde noget radikalt. Ved nærlæsning af NASCAR reglementet, fandt man ud af, at de eneste krav til motorerne var et produktionstal på 500 stk, og at de skulle være tilgængelige gennem almindelige forhandlere – og ikke nødvendigvis i produktionsmodeller. På basis af deres 427 kubiktommers FE motor udviklede og producerede Ford derfor de krævede 500 stks af den spændende 427 SOHC med overliggende knastaksler, til levering “over disken” i “crates”.

Planen faldt imidlertid til jorden, fordi Bill France fra NASCAR var bange for, at motoren ville blive for dominerende, og af samme årsag indførte en ballastvægt for biler med “camshaftede” motorer. Langt hovedparten af produktionen endte derfor i tunede gadebiler og i dragracing. Måske også i Can Am, jeg har ikke kunnet finde ud af dette. Det var potente sager, omkring 1966-67 hentede man 700 hk fra de 7 liters slagvolumen, når man kørte motorerne på racerbenzin. 

Motorerne er i øvrigt i produktion igen hos diverse aftermarket-firmaer i USA, men koster kassen!

Jeg er ikke ingeniør, så jeg kan ikke give nogen kvalificeret forklaring på valget af den lange knastkæde. Men mon ikke den skyldes, at motoren er bygget på de forhåndenværende søms princip – de eksisterende støbeforme til blokkene har simpelthen ikke levnet mulighed for andre løsninger. Til æstetikerne – og alle andre – indsætter jeg lige et par ekstra billeder af lækre Ford-varer fra midt i 60’erne.

Endeligt: Som involveret i de sidste to billedequiz’er, afstår jeg fra min serveret, så vi kan få samlet de to “spor” til et igen; Plys, det er din tur :-)

rsz_attachment-1.jpgrsz_attachment-3.jpgrsz_ford_427_sohc_by_swanee3.jpgcammer.jpg

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Takker Jens Langdahl.

Runesten
    222 Indlæg

Dette er ikke en del af quizzen. Jeg har lige denne, som jeg fangede i Bangkok. Jeg kender ikke selv svaret. Stor respekt for at køre sådan en slæde i 39 graders varme uden aircon. Er det en datsun?

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Hej Runesten

Kl. er ikke 23.00 ?

Den bil ligner en 4 dørs Toyota Corolla KE 20…  og så gentager jeg lige mig selv for en sikkerheds skyld….vågn så Niels…

@Peter
    Plys Karlsen said:
    Takker Jens Langdahl.

Runesten
    222 Indlæg

Det er jeg klar, vidste bare ikke lige hvor jeg hurtigt kunne få svar. Niels skal da bare serve alt det han kan. Corolla’en? var ikke en del af quizzen, men denne tråd plejer at kunne give et svar :)

Jens Langdahl
    731 Indlæg

God aften Hr. Karlsen :-) Takker for de pæne ord, dejligt at have et Forum, hvor man kan dele sin begejstring med andre, og endnu bedre at det bliver godt modtaget!

Nu stillede jeg i en tidligere post ingeniører og æstetikere op som modsætninger. Det er egentlig ikke rimeligt, meget af den bedste ingeniørkunst (ja, det står der!) er jo også æstetisk i sit udtryk. Selv har jeg, som man nok har gættet, stor fornøjelse af at studere de mangfoldige løsninger som konstruktører gennem tiderne har forsøgt sig med.

Jeg har på fornemmelsen, at jeg er nogle få år ældre end dig, derfor må det ifølge konventionerne være mig der skal foreslå, om vi ikke fra nu af skal droppe efternavnene? Man kan jo godt tage hinanden alvorligt uden at være formelle – hvilket jeg gennem 3 mdr. på viaRETRO i øvrigt har fået en klar fornemmelse af, at du IKKE er! :-D

/Jens

Niels Abild
    218 Indlæg

ab.jpgden i  midten er en swalov,men hvad er de 2 foroven,jeg kan oplyse at jeg har kørt løb på donnigton med sådan en,lånt af en ven,de er meget hurtige og koster i dag 3 bondegårde,og så lige den nederst,hvad er det,vedr den motor,jeg havde faktiskt 427 i hovedet men det var årgangen der snød,har mange spille job lige for tiden og arbejder også på mine 2 racerbiler som skal være klar til 28 april på knutstorp,håber at få tommy brorson til at køre lotus cortinaen,hvis der ikke kommer en køber i mellem tiden,har just fået htp papirer på den

kapelmesteren

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg
    jewer
    894 Indlæg

Plys, betyder det svar at du er blank?:>)

De to øverste er ERA’er og den nederste er en Alfa Romeo. Modelbetegnelserne kan jeg s’gutte lige på stående fod:>)

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Jeg havde kastet et billede ind, men så var Niels åbenbart vågnet – og nåede altså at kaste billeder ind før mig, så jeg slettede….. og var iøvrigt også blank, nåh men godnat.

jewer
    894 Indlæg

Hhmmm…hedder Alfaen ikke 512? Var det ikke sådan en enlig svale, der aldrig rigtigt blev til noget?

Kai
    583 Indlæg

@Runesten said:
    Dette er ikke en del af quizzen. Jeg har lige denne, som jeg fangede i Bangkok. Jeg kender ikke selv svaret. Stor respekt for at køre sådan en slæde i 39 graders varme uden aircon. Er det en datsun?

http://i.imgur.com/BfOHWHN.jpg

Bortset fra de ekstra døre, ligner den uhyggeligt meget, min, og min brors, første bil.

Skøn tingest, og ufatteligt at de ikke er rustet væk, alle sammen.

Viser 15 indlæg - 811 til 825 (af 2,180 i alt)

Emnet 'billedequiztråden' er lukket for nye svar.